Oud 03-05-2005, 15:13
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
TD schreef op 03-05-2005 @ 16:11 :
Succes in elk geval, als je ergens vastzit horen we het wel
En jullie bedankt voor jullie geduld, ik heb jullie vast op de zenuwen gewerkt Vinden jullie het ook een wonder dat ik met een 6,3 het examen in ga?

Hm, ik zal straks nog een wat meer sommen gaan maken
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2005, 16:30
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Veel formules kun je gewoon op inzicht doen, zoals die daarnet n2 + 1, maar dat kan niet altijd. Als het niet kan moet je proberen een verschilrij op te stellen, of het is een xponentiele functie, maar die zijn eigenlijk best makkelijk.

Je moet zorgen dat je de formules voor het opstellen van een somrij goed begrijpt, want die zijn echt belangrijk, en ik voel me nu echt heel dom dat ik ze al ben vergeten.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 12:38
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben nog steeds niet echt bij die somrij aangekomen, maar dat staat ook helemaal niet in het boek voor de zesde klas, of in ieder geval niet bepaald uitgebreid (en het boek voor de vierde klas heeft mijn zusje momenteel in gebruik, jammer)
Maar ben nog wel steeds met rijen aan het oefenen, en ik snap het nu al heel wat beter. Alleen deze niet:

De som gaat over blokjes, maar je hebt deze rij: 1, 5, 9, 13
Het verschil is dus steeds vier. Je moet een directe en recursieve formule opstellen.
Recursief had ik deze bij: An= n+4 vanaf A1=1
Die was goed
Direct had ik deze bij: An= 4n+1
Maar dat moet zijn: An= 4n-3

Althans, dat staat in het antwoordboekje, maar hoe komen ze nu bij -3?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:11
TD
TD is offline
Het verschil zit'em enkel in de startwaarde van n.
Jij ging wss waar uit van n = 0, terwijl de startwaarde in het boekje (en gewoonlijk ook conventioneel) als n = 1 wordt genomen, en dan klopt 4n-3
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
TD schreef op 10-05-2005 @ 16:11 :
Het verschil zit'em enkel in de startwaarde van n.
Jij ging wss waar uit van n = 0, terwijl de startwaarde in het boekje (en gewoonlijk ook conventioneel) als n = 1 wordt genomen, en dan klopt 4n-3
Ja, ik ben er inmiddels achter dat ik n=1 deed en het boek n=0. Zo verwarrend! En ook raar dat het dan ineens min gaat worden. Daar zou ik zelf nooit opkomen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:27
TD
TD is offline
Ik denk dat het boek net bij n = 1 begint hoor, anders heb je -3...
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:28
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
TD schreef op 10-05-2005 @ 16:27 :
Ik denk dat het boek net bij n = 1 begint hoor, anders heb je -3...
Ow, ook goed. Kan wel.

Maar hoe doen ze dat dan op examens? Rekenen ze het dan beide goed of staat het erbij wat je moet gebruiken?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:30
TD
TD is offline
Geen idee, ik neem aan dat dat aan je leerkracht ligt.
Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur n vanaf 1 te laten lopen, waarom heb ik al eerder uitgelegd
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
TD schreef op 10-05-2005 @ 16:30 :
Geen idee, ik neem aan dat dat aan je leerkracht ligt.
Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur n vanaf 1 te laten lopen, waarom heb ik al eerder uitgelegd
Ja, dat klopt

Ik zal het hem morgen eens vragen. Ik snap som c van deze som ook niet, maar dat kan ik niet uitleggen via internet, wordt te ingewikkeld
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:48
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 10-05-2005 @ 16:28 :
Ow, ook goed. Kan wel.

Maar hoe doen ze dat dan op examens? Rekenen ze het dan beide goed of staat het erbij wat je moet gebruiken?
op het examen staat er altijd netjes bij wat n is. Dat zouden wiskundeboeken ook moeten doen, maar ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.