Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2005, 19:46
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Hallo allemaal

I had a question....
In het boek staat:

.....De verwijderde stoffen samen heten urine. In de urine komt geen glucose voor ....Alleen bij mensen met suikerziekte ...

Als de nier geen suiker uitscheidt. Is de glucose gehalte van een nierader hoger of lager dan die van de nierslagader?

Ik denk zelf dat de glucose gehalte van de nierader lager is dan die van de nierslagader omdat deze de glucose gebruikt.

Maar waarom komt er wel glucose voor in de urine van een suikerpatient?

Ik las dat de lever zorgt voor de glucose en glucogeen stand maar wordt glucose dan nooit uitgescheiden?

Bedankt

Skilly
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2005, 19:57
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Het gehalte in de nierader s hoger. De nier hoort glucose af te breken (zoiets toch?). Dit werkt blijkbaar niet goed. Het glucose gaat dan als afvalstof de nier uit via de nierader. De nierslagader bevat geen vreemde stoffen, maar dient als zuurstofvoorziening.

Gok ik, ik heb al een paar jaar geen bio meer.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 20:08
Daevrem
Daevrem is offline
Volgens mij heeft het niets met de nieren te maken. Mensen met suikerziekte hebben problemen met hun suikerspiegel in het bloed. Ofwel de concentratie glucose die dan te hoog kan zijn. Niet raar dus dat het lichaam het teveel aan glucose via de urine uitscheidt.

Insuline zet glucose om in glycogeen, dat opgeslagen wordt in spieren en lever.

Als de nier niets doet is het suikergehalte natuurlijk hetzelfde voor en naar de nier. Als de nier er glucose uitfiltert is het zuikegehalte dankzij de zuikerziekte te hoog als het de nier in gaat en lager als het de nier uitgaat. De urine is dat zoet en er komen insecten opaf. Het resultaat van het lichaam dat probeert het glucoseniveau omlaag te krijgen door het via de urine uit te scheiden is dat je veel moet plassen en dat het lichaam extra water nodig heeft om niet uit te drogen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 20:14
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ah, ok. Let maar niet op mijn eerste post
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 20:56
Verwijderd
Het glucosegehalte van de nierader is lager, omdat de nieren respireren en dus glucose gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 17:06
sdekivit
sdekivit is offline
normaal gesproken is de glucoseconcentratie in de nierader hoger dan in de slagader (glucose wordt dan actief getrasnporteerd in de nier onder normale omstandigheden), waardoor waterresorptie plaatsvindt in de nier. Als de glucoseconcentratie in de nierslagader te hoog wordt (suikerziekte) vindt er geen resorptie meer plaats en verlies je meer vocht via de urine, waar dus niet teruggeresorbeerde glucose in zit.

glucose heeft namelijk een grote invloed op de osmotische waarde.

Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 17:29
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ok dus conclusie...nierslagader bevat minder glucose dan een nierader.?

Dan is er een schrijffout in deze boek dat zal ik gaan melden maandag
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 08-05-2005 @ 18:29 :
Ok dus conclusie...nierslagader bevat minder glucose dan een nierader.?

Dan is er een schrijffout in deze boek dat zal ik gaan melden maandag
Nee, meer. Waar zou die glucose dan vandaan moeten komen? Uit de lucht?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:55
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Anyway er werd een vraag gesteld:

Er was een plaatje: die wees een nierader aan , nierslagader en een urinebuis.
De vraag was: waar kan de glucose 0 mg zijn?

Ik had maar de nierader aangekruist .
Een slagader bevat altijd veel glucose heb ik geleert.
En in de urinebuis kom geen glucose voor die sloeg nergens op.

Had ik de goede keuze gemaakt?
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:14
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Waar hij 0 kan zijn is denk ik alleen de urinebuis, want in je bloed zit nou eenmaal glucose, dat zit dus in de nierslagader en nierader, in de urinebuis van een gezond mens zit geen glucose, en daar kan de hoeveelheid dus 0 mg zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:02
sdekivit
sdekivit is offline
onder normale omstandigheden is de glucoseconcentratie in de urinebuis 0.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 08:36
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Keith schreef op 09-05-2005 @ 19:14 :
Waar hij 0 kan zijn is denk ik alleen de urinebuis, want in je bloed zit nou eenmaal glucose, dat zit dus in de nierslagader en nierader, in de urinebuis van een gezond mens zit geen glucose, en daar kan de hoeveelheid dus 0 mg zijn.

Zooooooooooooo ik wist het wel. Het is veels te makkelijk. Ik dacht al hoe kan ik nou weten dat er 0 mg glucose in de ader zit...

dom dom dom

F... 2 fouten dan geen 10
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 08:44
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Echt een vieze strikvraag
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 09:10
Daevrem
Daevrem is offline
Je wist het goed antwoord en je kiest toch een ander antwoord?

Beetje dom dat je door zo een vraag laat intimideren. Wat dacht je? Dat de vraag niet klopte omdat het te makkelijk is? En dus extra een fout antwoord geven? Rare redenatie.

Het is allemaal de schuld van Mephostophilis, die moest weer mierenneuken over iets irrelevants. Het verschil in glucose tussen de nierader en nierslagader is denk ik verwaarloosbaar klein. De meeste energie wordt gebruikt door de hersenen en het hart plus de andere spieren in activiteit. Dus geef hem de schuld maar
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.