Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2004, 20:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-07-2004 @ 16:14 :
Met geweld kun je respect afdwingen, of op zijn minst gehoorzaamheid en dat kun je dan als uit respect interpreteren, als je wilt. Vind je dat niet logisch?

met geweld kun je idd dingen afdwingen, als jouw achtergrond dat als normaal beschouwt is het zelfs mogelijk dat dit als goed wordt gezien, maar, respect is iets dat niet kan worden afgedwongen, als je gehoorzaamheid afdwingt dan is dat geen respect, maar opzien tegen degene die die gehoorzaamheid afdwong.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2004, 00:39
Verwijderd
Nee, dat is dan gewoon angst, en de wetenschap dat je langer overleeft als je bepaalde handelingen niet doet.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 06:45
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2004 @ 20:46 :
Dat heeft met normen en waarden te maken. Wat een tic is subjectief en tijdsgebonden.
In de tijd van de slaven, VOC, Jezus Christus, etc. Waren zweepslagen een straf. Geseling heet dat.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 08:07
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-07-2004 @ 21:59 :
met geweld kun je idd dingen afdwingen, als jouw achtergrond dat als normaal beschouwt is het zelfs mogelijk dat dit als goed wordt gezien, maar, respect is iets dat niet kan worden afgedwongen, als je gehoorzaamheid afdwingt dan is dat geen respect, maar opzien tegen degene die die gehoorzaamheid afdwong.
Hmm, ok. Ik denk dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen respectvol handelen en respectvol denken.

Respectvol handelen is af te dwingen: "spreek ouderen met u aan, dat is respectvol." Als je een kind iedere keer dat hij dat niet doet een mep geeft zal hij tot de conclusie komen dat het inderdaad beter is (voor hem) om ouderen met u aan te spreken. Voor ouderen die dit proces niet kennen en de jongen later tegenkomen zal het lijken alsof de jongen hen uit respect met u aanspreekt, dat zullen ze dan ook denken.

Nu, bij respectvol denken is het een ander verhaal, dat is met geweld niet af te dwingen, tenzij de persoon in kwestie geweld als iets positiefs ziet en opkijkt tegen de man die brede jantje boom op de hoek een pak rammel heeft gegeven.
Maar iemand die neerkijkt op geweld zal iemand die gewelddadig is niet snel respecteren inderdaad, het aantal klappen dat hij krijgt zal eerder een averechts effect hebben (ik vermoed ook dat de heer mephostophilis in deze categorie valt).
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 08:10
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 15-07-2004 @ 19:25 :
Je zou het ook angst kunnen noemen
Zie mijn post hierboven, het is inderdaad angst, maar dwingt wel respectvol handelen af .
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 08:13
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 16-07-2004 @ 09:10 :
Zie mijn post hierboven, het is inderdaad angst, maar dwingt wel respectvol handelen af .
Dit vind ik een b'tje lijken op een stier die wordt getraind dmv elektroshocks om agressief te worden om een wapperende doek.
Maar het creeert idd wel respect, want na verloop van tijd zal het voor die jongen een automatisme worden.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 08:38
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2004 @ 19:50 :
Lichamelijk geweld is een uiting van geestelijke onmacht, dat moge wel duidelijk zijn. Alleen het zwaard is in de praktijk toch gewoon vaak machtiger dan de pen, om de simpele reden dat veel mensen analfabeet zijn.
Geweld is niet alleen een teken van geestelijke onmacht, het kan ook van luiheid of verveling zijn(adrenaline).
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:05
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
lovetear schreef op 16-07-2004 @ 09:38 :
Geweld is niet alleen een teken van geestelijke onmacht, het kan ook van luiheid of verveling zijn(adrenaline).
Dan ga je toch een paar rontjes rennen , dunkt mij.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:12
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 16-07-2004 @ 11:05 :
Dan ga je toch een paar rontjes rennen , dunkt mij.
Dat zou je kunnen doen. Maar niet iedereen vind dat boeiend. Ik persoonlijk ga dan tegen de muur tennissen. Anders slaan weer liever op andere personen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:16
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-07-2004 @ 11:12 :
Dat zou je kunnen doen. Maar niet iedereen vind dat boeiend. Ik persoonlijk ga dan tegen de muur tennissen. Anders slaan weer liever op andere personen.
Ik door mijn kamer met muziek aan rennen en dansen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:27
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 16-07-2004 @ 11:16 :
Ik door mijn kamer met muziek aan rennen en dansen.
Zoals je ziet heeft iedereen een andere manier om z'n energie af te reageren.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 10:36
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-07-2004 @ 11:27 :
Zoals je ziet heeft iedereen een andere manier om z'n energie af te reageren.
Ja en sommige mensen hebben wat betere manieren dan andere.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 11:29
Verwijderd
geweld komt idd voort uit geestelijke onmacht. Sommige (de meeste eigenlijk) kinderen kun je alleen tot op bepaalde hoogte laten gehoorzamen met woorden. Daarna luisteren ze niet meer en is een tik goed.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 11:30
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 16-07-2004 @ 12:29 :
geweld komt idd voort uit geestelijke onmacht. Sommige (de meeste eigenlijk) kinderen kun je alleen tot op bepaalde hoogte laten gehoorzamen met woorden. Daarna luisteren ze niet meer en is een tik goed.
En wat nou mocht die tik niet helpen?
Het is misschien btr kinderen geestelijk te straffen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:55
Verwijderd
als praten en daarna een tik nog niet helpt heb je echt een kutkind en moet je elders hulp zoeken.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 22:35
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 16-07-2004 @ 22:55 :
als praten en daarna een tik nog niet helpt heb je echt een kutkind en moet je elders hulp zoeken.
Ik hoop dat jij nooit kinderen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 22:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 16-07-2004 @ 22:55 :
als praten en daarna een tik nog niet helpt heb je echt een kutkind en moet je elders hulp zoeken.
of mischien uitzoeken waarom ze weigeren naar je te luisteren en daar eerst iets aan doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 11:22
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-07-2004 @ 12:30 :
En wat nou mocht die tik niet helpen?
Het is misschien btr kinderen geestelijk te straffen.
En wat noem jij geestelijk straffen?

Mijn ouders bedenken gemene straffen als je nu niet stopt mag je een week niet achter de computer .
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 12:26
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 17-07-2004 @ 12:22 :
En wat noem jij geestelijk straffen?

Mijn ouders bedenken gemene straffen als je nu niet stopt mag je een week niet achter de computer .
Dat is een voorbeeld van een geestelijke straf. Eigenlijk bedoel ik dus meer mentaal straffen. Het ontnemen van bepaalde priveleges.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 12:30
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-07-2004 @ 13:26 :
Dat is een voorbeeld van een geestelijke straf. Eigenlijk bedoel ik dus meer mentaal straffen. Het ontnemen van bepaalde priveleges.
Ok , ik dacht al geestelijke mishandeling
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 15:39
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Als iemand iemand anders in elkaar trimt, dan heeft die gene echt geen respect afgedwongen bij die ander. Hij/zij heeft alleen angst opgewekt bij die persoon.Die persoon heeft respect voor zijn eigen angst , en niet zozeer voor degene die hem afroste denk ik.(tenzij het een van te voren afgesproken matpartij is (boxen,etc) , dan heeft de verliezer vaak wel respect voor de winnaar.)

Ik zelf heb ook geen respect voor mensen die geweld als eerste toepassen.Maar ik heb wel respect voor de angst die zij bij mij kunnen oproepen
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 15:52
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
sry nog een reply
Mensen (en ook kinderen) leren hun grenzen en die van anderen door middel van "ervaringen". Daarom luisteren ze ook zo slecht, omdat een "ervaring" een kind meer vertelt dan wat de ouders het kind vertellen. Een voorbeeld: Een vader zegt tegen zijn kind dat hij niet zijn/haar vinger boven een brandende kaars moet houden ,want dat doet "auw". Maar toch proberen de meeste kinderen het toch en doet het inderdaad "auw". Op dat moment maakt het kind een geheugenstofje aan dat hem eraan herrinnert dat een brandende kaars pijn kan doen. Misschien denkt het kind nu: " had ik maar naar mijn vader geluisterd"."
Woorden vertellen waar een grens ligt, maar een "ervaring" geeft hem pas echt aan.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 02:59
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Ik weet niet. De morele regels van deze maatschappij leert ons dat geweld niet de oplossing is tot problemen.

Geschiedenis leert ons dat 'de mens' eigenlijk het tegenovergestelde vindt. Problemen werden en worden op grote schaal opgelost door elkaar dood te maken.
Geweld zit in de menselijke aard, en dit krijg je er ook niet uit.

Dus, uit principe vind ik dat geweld niet de oplossing is tot problemen. In sommige instanties vind ik echter dat je wél je kracht moet laten gelden.

In een groter frame gezien zou je ook denken dat geweld weldegelijk zijn voordelen zou moeten hebben. Dan bedoel ik dus "Survival of te fittest/strongest". Ofwel, flink iemand zijn hersenpan inslaan mocht dat nodig zijn om er zelf beter van te worden.

Moge het dus duidelijk zijn dat ik in deze samenleving geweld afkeur, omdat het de manier van het huidig samenleven verstoord.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 03:47
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Ik dacht altijd dat geweld problemen maakte inplaats dat ze deze een oplossing bood
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 09:44
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Geweld is in mijn ogen de tweede kracht die de mens "motiveerd" tot handelen , met andere woorden is geweld een sterk overtuigingsmiddel waar de meeste mensen bang voor zijn(niet respecteren!) , en waardoor ze gaan handelen . De eerste kracht tot handelen is voor mij de "overtuiging" van de mens . DWZ iemands "overtuiging" kan een sterkere kracht zijn dan zijn angst voor geweld of wraak of dood.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 23:34
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
lovetear schreef op 14-07-2004 @ 15:55 :
Iemand slaan als hij je beledigt, iemand beroven als je geen geld hebt, met een groep een andere groep in elkaar slaan omdat ze een keer een van je vrienden hebben gepakt, iemand om die reden neersteken, enzovoorts enzovoorts.

Is dit allemaal echt zo verwerpelijk als het lijkt? Of is het juist verwerpelijk om je kracht niet te laten gelden wanneer anderen macht over jou proberen te hebben? Primitief? Misschien. Negatief? Misschien niet.

De stelling:

Problemen moeten niet met geweld worden opgelost.

Eens? oneens? En waarom?
dat hangt er maar net vanaf, ik ben voor het andere wang toekeren. en ja geweld is niet slecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Hoe zou jij reageren bij bijv. neuscorrectie?
Rysair
47 11-01-2011 20:36
Films, TV & Radio welke film heb je gezien?
DanielC
500 24-07-2010 10:40
Psychologie Oplossing voor alles
Awesomeness
81 27-01-2010 10:23
Software & Hardware Problemen met internet
G-force
2 19-02-2007 09:59
Software & Hardware [ADSL] Problemen met internet.
Verwijderd
5 23-04-2006 14:38
Software & Hardware Probleem met nForce4-chipset
Manuzhai
29 26-02-2006 17:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.