Oud 16-02-2007, 15:10
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Ik wil meer gaan lezen, want de jeugdboeken, Carry Slee verhalen ben ik zat en heb ik al vaak genoeg gelezen. Daarbij komt dat ik boeken moet gaan lezen voor mijn examen. Daar wil ik nu alvast mee gaan beginnen, anders moet het allemaal op het laast.

Mijn probleem: ik heb geen flauw idee welke boeken nu leuk zijn om te lezen in de literatuur. Misschien dat jullie een aantal tips hebben, die ik kan lezen. Waar ik een beetje van hou is, meestal wel 'probleem' boeken. Van alles (denk ik) eigenlijk wel behalve misdaad en sciene-fiction. En ze moeten niet al te dik zijn.

Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2007, 15:12
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Willem Frederik Hermans - Nooit meer slapen; één groot probleem. En een super roman.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 18:39
Verwijderd
Arthur Japin - Een schitterend gebrek (leest makkelijk weg, doch interessant)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 13:43
Verwijderd
Anna Enquist - Het geheim
Anna Enquist - De thuiskomst

Niet te zwaar, wél mooi.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 17:07
Verwijderd
Wat voor 'problemen' wil je dan graag zien in boeken? De problemen van Carry Slee zijn van een heel ander caliber dan de problemen waar personages van Hermans mee worstelen. Ik gok dat 80% van de literatuur over mensen en hun problemen gaat, dus ik gok dat je wat specifieker moet zijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 14:27
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-02-2007 @ 18:07 :
Wat voor 'problemen' wil je dan graag zien in boeken? De problemen van Carry Slee zijn van een heel ander caliber dan de problemen waar personages van Hermans mee worstelen. Ik gok dat 80% van de literatuur over mensen en hun problemen gaat, dus ik gok dat je wat specifieker moet zijn.

LUH-3417
Daar heb je gelijk in. Ik had ook al geprobeerd om het een beetje duidelijk te omschrijven. Toch moeilijk. Het hoeft van mij niet specifieke 'problemen' te hebben. Ik denk dat ik toch voor de romans ga én wel met mensen van jonge leeftijd in de hoofdrol. Pff, dit is moeilijk.

Laat ik het zo zeggen; onderwerpen in jeugdboeken zoals liefde, drugs, loverboys etc. spreken mij nog wel (steeds) aan. Maar ik wil ook is graag wat nieuws proberen. Maar tot nu toe, bedankt voor de tips. Ik schrijf ze even op en ga van de week is kijken in de bibliotheek, bedankt. Nog meer tips zijn welkom.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 15:34
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Heb je nog nooit een 'echte' roman gelezen?

Boeken van Renate Dorrestein en Anna Enquist zijn goed te lezen. Oh, en kijk eens bij de lijsters en dan de "hoogste groep". Volgens mij zijn daar pakketjes met boeken waarin ook elke boeken zitten over liefde en loverboys.

Oesters van Nam Kee, van Kees van Beijnum gaat over liefde. En mag voor je literatuurlijst.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 16:26
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-02-2007 @ 16:34 :
Heb je nog nooit een 'echte' roman gelezen?

Boeken van Renate Dorrestein en Anna Enquist zijn goed te lezen. Oh, en kijk eens bij de lijsters en dan de "hoogste groep". Volgens mij zijn daar pakketjes met boeken waarin ook elke boeken zitten over liefde en loverboys.

Oesters van Nam Kee, van Kees van Beijnum gaat over liefde. En mag voor je literatuurlijst.
Haha, ja, ik heb wel is een echte roman gelezen hoor, vaak genoeg.

Bedankt voor de tips. Ik had ook al de lijsters van dit jaar besteld, maar bij nader inzien is het niet mijn smaak. Ik ga er toch proberen in te lezen, misschien moet ik er even inkomen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 11:05
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Missy schreef op 18-02-2007 @ 17:26 :
Haha, ja, ik heb wel is een echte roman gelezen hoor, vaak genoeg.
Haha oke!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:41
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Missy schreef op 18-02-2007 @ 17:26 :
Haha, ja, ik heb wel is een echte roman gelezen hoor, vaak genoeg.

Bedankt voor de tips. Ik had ook al de lijsters van dit jaar besteld, maar bij nader inzien is het niet mijn smaak. Ik ga er toch proberen in te lezen, misschien moet ik er even inkomen.
"Komt een vrouw bij de dokter" van de Nederlandse schrijver Kluun mag op mijn oude middelbare school op de lijst worden gezet.

Behoorlijk heftig boek...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 21:01
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Connie Palmen. Eeh Kluun inderdaad, Renate Dorresteijn, Giphart <33333.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 21:54
Green
Avatar van Green
Green is offline
Kluun? Ieuw. Kluun is drie keer niks. Ik vind hem erg slecht schrijven. Vooral de zgn. "wramples" zijn irritant en leiden je af.

Ik heb zelf pas geleden "Van de koele meren des doods" van Frederik van Eeden gelezen. Ik vond het een erg mooi boek. Het stamt wel af uit 1900 dus het is misschien wat pittig om te lezen, maar het is de moeite waard!
__________________
You remind me of a nightmare I once had.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 22:10
Verwijderd
Ik ben ook geen groot fan van Kluun (zonder ooit iets van hem gelezen te hebben ) maar iemand die net uit Carry Slee komt meteen Van Eeden aanraden is ronduit sadistisch. Oh wacht, Van Eeden aanraden is altijd sadistisch.

Nee, ik snap dat er liefhebbers van zijn, maar ik vond Van Den... enz. een enorme brakke hap nat, grijs en saai karton waar geen einde aan kwam. Vrijwel niet door te komen en na twintig bladzijden had ik al zo'n gloeiende bloedhekel aan het stront- en strontvervelende hoofdpersonage dat
Spoiler
. Kan nooit de bedoeling geweest zijn. Als je dan toch ouderwetse, langzame boeken wilt lezen, doe dan Madame Bovary. Oh, wacht. Dat is niet Nederlands. Hm. Brakman is soms ook saai als bordkarton, maar op een of andere manier werkt dat weer wel.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 22:20
Green
Avatar van Green
Green is offline
Haha, ja, je hebt wel gelijk. Ik was een beetje vergeten dat ze net Carry Slee achter de rug had.
Misschien is "De passievrucht" van Karel Glastra van Loon wel aan te raden. Of zoals iemand al eerder zei iets van Giphart...
__________________
You remind me of a nightmare I once had.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 06:54
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 22-02-2007 @ 23:10 :
Ik ben ook geen groot fan van Kluun (zonder ooit iets van hem gelezen te hebben ) maar iemand die net uit Carry Slee komt meteen Van Eeden aanraden is ronduit sadistisch. Oh wacht, Van Eeden aanraden is altijd sadistisch.

LUH-3417
Nu lijkt het alleen of ik maar Carry Slee gelezen heb. Het laatste boek dat ik van Carry Slee opengeslagen heb is al ruim een jaar geleden. Ik wou in de beginpost met Carry Slee, dat ik de jeugdboeken (de leuke) allemaal wel een beetje gehad heb.

Maar toch bedankt voor de tips.. Nog meer zijn nog steeds welkom.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 08:29
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Green schreef op 22-02-2007 @ 23:20 :
Haha, ja, je hebt wel gelijk. Ik was een beetje vergeten dat ze net Carry Slee achter de rug had.
Misschien is "De passievrucht" van Karel Glastra van Loon wel aan te raden. Of zoals iemand al eerder zei iets van Giphart...
Ik vind Giphart slechter schrijven dan Kluun, om eerlijk te zijn. Kluun wist me mee te slepen, Giphart veroorzaakte een semi-glimlach en een diepe zucht nadat het boek uitwas. Behalve Phileine zegt Sorry, die is wél leuk. <3
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Missy schreef op 23-02-2007 @ 07:54 :
Nu lijkt het alleen of ik maar Carry Slee gelezen heb. ...
Hm, ik bedoelde 'Carry Slee' meer als een genre aanduiding, denk ik. Ongeveer de 'jeugdboeken' waar je het zelf in je beginpost ook al over had.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 13:30
yuck fou
Avatar van yuck fou
yuck fou is offline
de aanslag van Harry Mulisch, die is niet al te dik en leest makkelijk weg.
anders misschien iets van Leon de Winter, al raad ik je aan 'de ruimte van Sokolov' niet te lezen als je iets eenvoudigs wilt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-02-2007, 19:10
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Boeken van Joost Zwagerman zijn ook goed te lezen. "De buitenvrouw" kan ik je wel aanraden.

Iets van Leon de Winter: "Serenade" (Boekenweekgeschenk 1995) is zeer goed te lezen.

Ik ben zelf geen fan van Giphart. Om "Gala" kon ik nog wel een beetje lachen...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 19:36
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Ik vind dat eigenlijk iedereen Het Bittere Kruid van Marga Minco gelezen moet hebben, super klein boekje, maar wel erg indrukwekkend.
Verder zijn boeken van Remco Campert of Ronald Giphart vermakelijk
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 20:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
"Het bittere kruid" van Marga Minco: inderdaad indrukwekkend (en lekker dun).

"De aanslag" van Harry Mulish: leest makkelijk weg.

Je kunt ook "De donkere kamer van Damokles" van Willem Frederik Hermans eens proberen. Leest als een spannende thriller, maar is toch "echte" literatuur
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 21:49
Verwijderd
Carry Slee heeft boeken geschreven die voor volwassenen bedoeld zijn. Bijvoorbeeld Moederkruid en Dochter van Eva. Vond ik allebei goed te lezen.

Het Lelietheater van Lulu Wang vond ik ook , net als Anna, Hanna en Johanna van Marianne Fredriksson. En in mijn beleving een heel ander soort boeken, maar zeker niet minder goed (beter zelfs ): Het woeden der gehele wereld (Maarten 't Hart) en De donkere kamer van Damokles (W. F. Hermans). En een boek wat voor mij bij de laatste twee past (niet ivm literatuur of onderwerp, maar ivm de opzet van het verhaal ed) is A Kiss before Dying (in het Nederlands verschenen als: Een kus voor je sterft) van Ira Levin.

En verder idd Joost Zwagerman, Renate Dorrestein en consorten.

Je zou natuurlijk ook op het huiswerkdeel van s.com in de thema boekenlijst kunnen kijken bij de thema's die je aanspreken of daar titels tussen staan die je wat lijken.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 22:12
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-02-2007 @ 18:07 :
Ik gok dat 80% van de literatuur over mensen en hun problemen gaat
Ik zou zo gauw geen roman kunnen bedenken die daar niet over gaat.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 07:02
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 23-02-2007 @ 23:12 :
Ik zou zo gauw geen roman kunnen bedenken die daar niet over gaat.
Over de vos Reinaert(/Van den vos Reynaerde)?
En met Duits had ik ook een keer een boek over andere wezens dan mensen, maar daar weet ik de titel even niet meer van.

Laatst gewijzigd op 24-02-2007 om 07:04.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 10:04
Verwijderd
Ja, maar dat zijn dan weer allegoriën op de menselijke problemen, nietwaar? Reynaert heeft, als ik het me goed herinner, te maken met listigheid en bedrog. Daar zie ik echte vossen nog niet echt mee worstelen. Bovendien krabte hij de balzak van een pater open, dus is hij sowieso ok.

Uitzonderingen zijn denk ik romans waarin alleen maar goede en gelukkige zaken plaatsvinden? Maar goed, daar kan ik er ook weinig van bedenken. Geen, zeg maar. Misschien was die 80% nog wat te voorzichtig.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2007, 11:31
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 24-02-2007 @ 11:04 :
Ja, maar dat zijn dan weer allegoriën op de menselijke problemen, nietwaar?
Maar geen 'mensen en hun problemen'.

Hoewel een pater met een opengekrabte balzak () me toch wel een mens met een probleem lijkt. (Ik heb het boek zelf trouwens niet gelezen, dus ik weet nergens van. )
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 20:21
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2007 @ 08:02 :
Over de vos Reinaert(/Van den vos Reynaerde)?
Gaat weldegelijk over mensen, alleen worden er dieren gebruikt als metaforen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 21:54
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 24-02-2007 @ 11:04 :
Ja, maar dat zijn dan weer allegoriën op de menselijke problemen, nietwaar? Reynaert heeft, als ik het me goed herinner, te maken met listigheid en bedrog. Daar zie ik echte vossen nog niet echt mee worstelen. Bovendien krabte hij de balzak van een pater open, dus is hij sowieso ok.

Uitzonderingen zijn denk ik romans waarin alleen maar goede en gelukkige zaken plaatsvinden? Maar goed, daar kan ik er ook weinig van bedenken. Geen, zeg maar. Misschien was die 80% nog wat te voorzichtig.

LUH-3417
En hij verkracht de vrouw van Wolf en pist in de ogen van zijn kinderen tot ze blind worden Genoeg problemen in die boeken, maar meer over bijvoorbeeld (on)trouw, verraad, de standen in de maatschappij e.d.

Ik vond 'Van De Koele Meren Des Doods' trouwens wel een mooi boek, en ik ben gewoonlijk allergisch voor de saaiheid van veel Nederlandse romans. Kwestie van smaak, dus, je zou het kunnen uitproberen.

Laatst 'Joe Speedboot' gelezen, die was wel tof. Van Tommy Wieringa. Ook 'Boven is het Stil' van Gerbrand Bakker vond ik mooi, hoewel er op zich niet heel veel actie is.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 09:57
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Roosje schreef op 22-02-2007 @ 22:01 :
Connie Palmen. Eeh Kluun inderdaad, Renate Dorresteijn, Giphart <33333.
Connie Palmen ja! De vriendschap en I.M.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 12:41
Tolchok
Avatar van Tolchok
Tolchok is offline
Bernlef- Hersenschimmen.

__________________
[TSBS] ja leuk, maar ff stil
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 17:49
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 26-02-2007 @ 10:57 :
Connie Palmen ja! De vriendschap en I.M.
"De wetten" vond ik ook goed. Alleen het eerste hoofdstuk vond ik minder: te veel gezever
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 18:02
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
De aanslag vond ik een afknapper, ik had meteen een rotbeeld van literatuur.

Siegfried daarentegen (ook van Harry Mulisch) vond ik een heel leuk, makkelijk leesbaar, origineel, tof boekje. En je hebt hem zo uit.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 19:38
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
Citaat:
yuck fou schreef op 23-02-2007 @ 14:30 :
al raad ik je aan 'de ruimte van Sokolov' niet te lezen als je iets eenvoudigs wilt
geweldig boek! ik vond het btw echt niet zo moeilijk zeker niet vand den eede moeilijk
is het trouwens wel wat ze zoekt? zoveel écht drama zit er ook weer niet in vind ik... in alle geval niet zo weergegeven als in een typische probleemroman...
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 19:39
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
Citaat:
Morgan schreef op 25-02-2007 @ 22:54 :
En hij verkracht de vrouw van Wolf en pist in de ogen van zijn kinderen tot ze blind worden Genoeg problemen in die boeken, maar meer over bijvoorbeeld (on)trouw, verraad, de standen in de maatschappij e.d.
experts???

misschien moet ik de vos reinearde ook maar eens gaan lezen... wat ie doet sprekkt me wel aan
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 21:08
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 26-02-2007 @ 18:49 :
"De wetten" vond ik ook goed. Alleen het eerste hoofdstuk vond ik minder: te veel gezever
Die heb ik nog niet gelezen, moet ik binnenkort maar eens gaan doen dan.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 18:10
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 26-02-2007 @ 18:49 :
"De wetten" vond ik ook goed. Alleen het eerste hoofdstuk vond ik minder: te veel gezever
Goed om te weten; ik ben in het eerste hoofdstuk afgehaakt. Niet dat ik echt mijn best gedaan heb. Zal het weer eens proberen.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-03-2007, 22:47
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Saskia noort- de eetclub is een echte aanrader.
passievrucht=> lees echt iedereen, maar wel een leuk boek
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 09:25
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 03-03-2007 @ 23:47 :
Saskia noort- de eetclub is een echte aanrader.
Dat is volgens mij geen literatuur.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 10:49
Verwijderd
volgens mij heb ik nog niet gereageerd.
Een hart van steen- Renate dorrestein is een zeer goed boek!
het vereist wel je concentratie, helemaal als je geen lezer bent, en weinig literatuur boeken gelezen hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 11:50
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Tink* schreef op 26-02-2007 @ 10:57 :
Connie Palmen ja! De vriendschap en I.M.
I.M. <33 Nooit geweten dat ik Connie Palmen ooit leuk zou vinden, omdat veel mensen (behalve Roosje ) er vaak zo negatief over zijn. Nergens voor nodig, als ik naar I.M. kijk, dan.

Verder is voor een eventuele overstap van jeugd naar literatuur (ik snap nog steeds niet of je dat nou doet of juist niet) een goed boek "De moeder van David S." van - ik geloof - Yvonne Keuls. Of "De kleine blonde dood" van Boudewijn Büch. Vooral die eerste gaat over drugs e.d. en de problemen die daarbij komen kijken, de tweede is iets zwaarder.
Het zijn boeken die gemakkelijk doorlezen.

Edit; Nu het toch over Harry Mulisch ging: lees dan "Twee vrouwen". Een stuk eenvoudiger en leest een stuk beter door, en toch vind ik de verhaallijn niet plat. Het was het eerste boek dat ik in vier VWO las (daarvoor had ik al literatuur gelezen overigens, bijvoorbeeld bovenstaande boeken).
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 13:17
Verwijderd
simone vd vlugt - schaduwzusters leest heel makkelijk weg,
remco campert- een liefde in parijs is ook leuk,
peskens - mijn tante coleta,
yvonne keuls - de moeder van david s.,
vonne vd meer - eilandgasten,
wolkers - kort amerikaans,
gellings - de vulkaan en het meisje,
etc.
Ik weet niet of alle boeken op elke school mogen, maar deze boeken zijn iig volgens mij wel geschikt voor als je moet lezen vor je mondeling nederlands maar als je helemaal niet van lezen houdt eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 20:26
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik vond De Aanslag zeker goed leesbaar, en ik zat in de brugklas toen ik het las.
Van boeken als Nooit Meer Slapen en Van de Koele Meren des Doods (ofzo) krijg ik de kriebels. Er zit geen gang in, geen humor en het is allemaal veel te bedachtzaam (wel heel verschillende boeken, maar ik vond ze beide even verschrikkelijk).
God's Gym van Leon de Winter is wel goed weg te lezen. Boeken van Büch zijn ronduit makkelijk leesbaar. Jan Wolkers is goed te doen, maar je moet ervan houden.

Misschien kun je je ook eens aan Jan Siebelink wagen. Ik lees Knielen op een bed violen nu, maar het vervolg daarop, Engelen van het duister, vond ik eigenlijk minder droog.

Of schrijvers als Raymond Klundert en Saskia Noort op je lijst mogen zul je met je leraar Nederlands moeten overleggen. Op de cover van de boeken van Noort staat vaak "literaire thriller", maar dat soort opschriften moet je maar met een korreltje zout nemen (al zet ik soms vraagtekens bij wat als literatuur beschouwd wordt en wat niet).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Literatuur boeken
AnneNina
9 13-05-2012 14:23
Verhalen & Gedichten Nederlandse literatuur boeken
Simple
0 06-10-2011 22:05
Studeren Een boek voor Nederlands
Nick!!
9 17-06-2009 12:48
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Literatuur: Muziek
Peace,Love&Ice
2 16-09-2007 07:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlandse Literatuur: Muziek
Peace,Love&Ice
3 15-09-2007 10:44
Algemene schoolzaken [VWO] Goede leesboeken voor Nederlands, Frans en Engels?
Severus
22 21-09-2003 20:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.