Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2007, 21:31
June bug
June bug is offline
Na zoeken op internet heb ik nog steeds niet echt een antwoord op mijn vraag, dus ik hoop dat jullie me misschien iets meer kunnen vertellen.
Ik woon in een studentenhuis, boven een kroeg, niet in het centrum, eigenlijk gewoon midden in een woonwijk. Toen ik hier kwam wonen was dat pand nog leeg en er waren toen ook nog geen plannen om er iets in te laten komen.

Nu zit er sinds een paar maanden dus een kroeg in. Het vervelende is dat wij hier behoorlijk veel van horen. Van donderdag- t/m zondagavond is het feest beneden met uiteraard harde muziek. Opzich niet erg, en logisch ook in een kroeg, maar het komt erop neer dat ik op de 2e verdieping zit (en er dus nog een verdieping tussen mij en de kroeg zit) en ik de muziek woordelijk kan verstaan. De glazen in de kast in de keuken op de eerste verdieping staan ook vaak te rinkelen, om even aan te geven hoe hard het gaat. De huurder van het pand beneden heeft aangegeven toen ze aan het opknappen waren dat de boel goed geisoleerd zou worden, maar naar mijn idee is hier weinig aan gedaan.

Mijn vraag is dus, wat kan ik hiermee doen? Ik en mijn huisgenoten ergeren ons er behoorlijk aan. Ik heb overigens nog geen contact opgenomen met de huurder beneden, omdat ik vrijwel zeker weet dat er weinig mee gedaan wordt en we niet serieus genomen worden. Hoe zit het bijvoorbeeld met een geluidsmeting door de politie?

Alvast bedankt voor de reacties.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2007, 22:09
Verwijderd
gewoon de politie bellen...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 22:52
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
koekjes schreef op 11-01-2007 @ 23:09 :
gewoon de politie bellen...
Zo zwak om meteen die gasten erbij te halen...

Gewoon eerst de huurder beneden er op wijzen dat je er last van hebt, dan de verhuurder en als laatste kun je altijd nog de politie bellen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 00:05
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Als de ruimtes onder jou een horeca bestemming hebben, dan geef ik je weinig kans. Wel kun je met succes eisen dat er iets aan de geluidsoverlast wordt gedaan (bv laten meten door bouw en woning toezicht) zodat de cafe uitbater, of eigenaar van het pand iets aan isolatie moeten doen, maar wonen bij of boven een cafe is nooit aan te raden als je niet van cafe's ed houdt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 07:18
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Cornel schreef op 12-01-2007 @ 01:05 :
Als de ruimtes onder jou een horeca bestemming hebben, dan geef ik je weinig kans. Wel kun je met succes eisen dat er iets aan de geluidsoverlast wordt gedaan (bv laten meten door bouw en woning toezicht) zodat de cafe uitbater, of eigenaar van het pand iets aan isolatie moeten doen, maar wonen bij of boven een cafe is nooit aan te raden als je niet van cafe's ed houdt.
Dat café was er nog niet toen hij er kwam wonen.

Ze denken vast van "Het zijn toch maar studentenkotjes, die moeten niet zeuren, ze maken zelf ook lawaai".

Als het weer zo'n tyfus herrie is gewoon de politie bellen.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:43
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Ik zou eerst met de uitbater van de kroeg gaan praten om aan te geven dat je er veel last van hebt en proberen afspraken te maken over tijden (bv. na 1 uur zachter). Tegelijk zou ik naar de eigenaar stappen en vragen naar de isolatie van het pand, misschien kan dat beter.
Mocht dit allemaal niet werken zou ik de politie bellen op hun niet-spoed nummer of eens langs het bureau gaan met je verhaal en vragen of ze willen komen meten. Meestal komen ze als je ze belt op het moment van overlast wel meteen luisteren en waarschuwen.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:47
Fides
Fides is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 12-01-2007 @ 08:18 :
Dat café was er nog niet toen hij er kwam wonen.
Maar het pand kon toen het leegstond al wel een horecabestemming hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 13:01
June bug
June bug is offline
Bedankt voor de reacties enzo.

@ Megadeth: Ik ben een zij en niet een hij En zo denken ze er inderdaad over. We worden door onze huisbaas (die ook de eigenaar van het pand beneden is) al niet eens serieus genomen als we voor de 300ste keer om rookmelders vragen, dus ik denk dat hij ons wat dit betreft ook hard in ons gezicht gaat uitlachen. Het is een erg vervelende vent die volgens mij ook half in t criminele circuit zit ofzo en onze geluidsoverlast is wel het laatste waar hij zich druk om maakt.

@ Cornel: Op het moment dat ik hier kwam wonen stond het pand zoals ik zei leeg. Daarvoor had er een kebab-tent ingezeten en er was ook helemaal niks bekend over wanneer het pand weer in gebruik genomen zou worden en wat er dan in zou komen. Zeg nou zelf, van een broodjeszaak of kebab-tent heb je veel minder geluidsoverlast als van een kroeg. Het is dus niet zo dat ik bewust gekozen heb om boven een kroeg te gaan wonen.

@Fides: Inderdaad, het had ook duidelijk een horecabestemming. Maargoed, as I said, een broodjeszaak is net zo goed horeca als een kroeg.

Maar volgens jullie kan ik dus in principe gewoon op een zaterdagavond het 0800-8844 (dat is het toch?) nummer van de politie bellen en zeggen dat ik er last van heb, en dan kunnen ze een geluidsmeting komen doen? Het moet iig wel zonder medeweten van de kroeg-eigenaar zijn want anders zet die natuurlijk zijn muziek weer expres zachter.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 21:44
smvs
smvs is offline
Citaat:
June bug schreef op 12-01-2007 @ 14:01 :
Bedankt voor de reacties enzo.

@ Megadeth: Ik ben een zij en niet een hij En zo denken ze er inderdaad over. We worden door onze huisbaas (die ook de eigenaar van het pand beneden is) al niet eens serieus genomen als we voor de 300ste keer om rookmelders vragen, dus ik denk dat hij ons wat dit betreft ook hard in ons gezicht gaat uitlachen. Het is een erg vervelende vent die volgens mij ook half in t criminele circuit zit ofzo en onze geluidsoverlast is wel het laatste waar hij zich druk om maakt.

@ Cornel: Op het moment dat ik hier kwam wonen stond het pand zoals ik zei leeg. Daarvoor had er een kebab-tent ingezeten en er was ook helemaal niks bekend over wanneer het pand weer in gebruik genomen zou worden en wat er dan in zou komen. Zeg nou zelf, van een broodjeszaak of kebab-tent heb je veel minder geluidsoverlast als van een kroeg. Het is dus niet zo dat ik bewust gekozen heb om boven een kroeg te gaan wonen.

@Fides: Inderdaad, het had ook duidelijk een horecabestemming. Maargoed, as I said, een broodjeszaak is net zo goed horeca als een kroeg.

Maar volgens jullie kan ik dus in principe gewoon op een zaterdagavond het 0800-8844 (dat is het toch?) nummer van de politie bellen en zeggen dat ik er last van heb, en dan kunnen ze een geluidsmeting komen doen? Het moet iig wel zonder medeweten van de kroeg-eigenaar zijn want anders zet die natuurlijk zijn muziek weer expres zachter.
Ben je nou al met de kroegbaas wezen praten of niet? De Politie is niet een instantie die is bedoeld om te bemiddelen in een (potentieel) conflict tussen een aantal privépersonen, dat zou even lekker worden. Het barst nou eenmaal van de mensen waar niet mee te praten valt of die niet voor rede vatbaar zijn, als ik voor elke paardelul die zich niet gedraagt zoals ik wil de politie ga bellen dan zijn we nog wel even bezig. (Tenzij er situaties ontstaan dat mensen elkaar de hersens gaan inslaan natuurlijk) Je weet bovendien nog niet eens of die kroegbaas niet wil luisteren. Niet dat het me zijn probleem lijkt, eerder dat van je huisbaas, maar goed.



Citaat:
Artikel 2 Politiewet:
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
De politie is meer bedoeld voor als je buurman een rotherrie produceert, je hem vriendelijk vraagt hiermee op te houden en hij dit niet doet. Een café wat gewoon een vergunning heeft (milieuvergunning ofzo, weet ik veel) en zich aan de normen houdt daar kan de politie niks aan doen (en ook al houdt het café zich niet aan de geluidsnorm, het is dan nog geen politiezaak). Om te kijken of ze zich aan de geluidsnormen houden moet je er een milieuinspecteur van de gemeente op afsturen. Houden ze zich wel aan de norm maar is de isolatie gewoon kut, dan moet je bij je huisbaas zijn en heb je een privaatrechtelijk geschil met deze als hij niet luistert. Hiervoor kun je als je weinig geld hebt je weer wenden tot een bureau rechtshulp of een rechtswinkel ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 22:58
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Je kan naar de vrederechter stappen en vragen om een bemiddeling. Dit is normaal gezien kosteloos. Ik weet evenwel niet of dit in Nederland ook zo geregeld is
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 23:09
Verwijderd
woongenot is the magic word

en idd de politie bellen
al kunnen ze nu nog niets doen, elke melding wordt bijgehouden, mocht het uit de hand lopen, dan heb je dat als bewijs
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 23:12
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
perfectme schreef op 12-01-2007 @ 23:58 :
Je kan naar de vrederechter stappen en vragen om een bemiddeling. Dit is normaal gezien kosteloos. Ik weet evenwel niet of dit in Nederland ook zo geregeld is
Nederland kent geen vredesrechter. Bovendien is justitie ook zuinig en is het niet gratis (om maar even in de clichés te blijven praten die nu de ronde doen rond dat vignet in België).
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 07:07
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik zou meteen plannen maken om te verhuizen

Heb je niet zoiets als een studentenrechtwinkel waar je langs kunt gaan?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 12:30
June bug
June bug is offline
Nouja, ik merk wel dat de meningen nogal uiteenlopen, de één zegt naar de politie gaan, en de ander zegt eerst met de kroegbaas gaan praten.

@smvs: je hoeft niet meteen zo van leer te trekken, ik begrijp ook wel dat je niet voor ieder wissewasje de politie in kan schakelen.

Ik denk dat ik dus eerst maar even mijn huisgenoten op ga trommelen om beneden es met die kroegbaas te gaan praten, vragen wat ze aan isolatie hebben gedaan en kijken of we misschien tot een compromis kunnen komen. Het is indd zo dat het makkelijk praten is om te zeggen 'dat ze er toch niet naar luisteren', en als we iemand in willen schakelen zal die ook vragen of we het al es aangekaart hebben met de kroegbaas.
En ik weet nu iig dat we bij de gemeente moeten zijn en niet bij de politie hiervoor.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 17:03
Verwijderd
Uit ervaring weet ik dat de politie supersuperstreng is als het gaat om kroegen, geluidsoverlast en vergunningen. Als ik jou was zou ik het eerst aangeven bij de kroegbaas, dat is wel zo netjes, want dan kan hij er wat aan veranderen. Doet hij het niet dan stap je naar de politie.

De politie gaat namelijk direct meten of de geluidsnorm niet overschreden wordt. Dit geldt zowel voor harde muziek, isolatie als voor herrie op straat.

Laatst gewijzigd op 13-01-2007 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:38
Verwijderd
Citaat:
June bug schreef op 13-01-2007 @ 13:30 :
En ik weet nu iig dat we bij de gemeente moeten zijn en niet bij de politie hiervoor.
dat is niet waar! de politie handhaaft de regels van onder andere de gemeente. als jij het bij de gemeente aankaart, dan sturen zij de politie er op af...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:46
June bug
June bug is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 13-01-2007 @ 19:38 :
dat is niet waar! de politie handhaaft de regels van onder andere de gemeente. als jij het bij de gemeente aankaart, dan sturen zij de politie er op af...
Ja maar dat is dan weer in strijd met wat smvs zegt

wat is het nou?
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 19:42
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
June bug schreef op 13-01-2007 @ 19:46 :
Ja maar dat is dan weer in strijd met wat smvs zegt

wat is het nou?
De politie is in ieder geval bij mij geweest om te meten en NIET de gemeente.

@smvs: Ook een kroeg kan teveel lawaai produceren ook al is er een vergunning en ook daar komt zover ik weet en heb meegemaakt de politie meten en die waarschuwen/delen een boete uit.

Wat wel blijft is dat je toch wel eerst met de uitbater van de kroeg moet gaan praten want het is inderdaad zo dat je het eerst zelf moet proberen op te lossen. Maar goed, dat ben je nu ook al van plan las ik. Mocht dat niet helpen en er kan niks aan de isolatie gedaan worden door de eigenaar van het pand dan kun je de politie bellen op het niet-spoednummer moment dat je op een idioot tijdstip er last van hebt.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-01-2007, 20:28
Verwijderd
eerst zelf proberen op te lossen
via internet eventueel klacht indienen bij gemeente (kan bij mijn gemeente wel iig)
bij verdere overlast politie bellen, maar wat ze kunnen doen hangt af van de vergunningsvoorwaarden (de tijden en dergelijke)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 23:15
smvs
smvs is offline
Citaat:
June bug schreef op 13-01-2007 @ 19:46 :
Ja maar dat is dan weer in strijd met wat smvs zegt

wat is het nou?
Nou ja als er gehandhaafd moet worden dan kan het best zijn dat de gemeente de sterke arm hiervoor gebruikt, maar dat is heel wat anders dan dat je zelf de politie hiervoor opbelt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 00:06
Verwijderd
mijn vriend is politieagent en die zegt dat je des noods 112 mag bellen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 01:43
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 14-01-2007 @ 01:06 :
mijn vriend is politieagent en die zegt dat je des noods 112 mag bellen
Dit nummer is alleen bedoeld voor spoedeisende meldingen, en niet voor zaken als burengerucht (geluidsoverlast)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 01:55
Verwijderd
als anders de herrieschoppers al weg zijn...
bel ook voor mijn alcoholistische buurman... en andere buurman die zijn vrouw slaat... hadden ze ook later voor kunnen komen, maar politie klaagt nooit
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 13:39
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 14-01-2007 @ 01:06 :
mijn vriend is politieagent en die zegt dat je des noods 112 mag bellen
Het 0900-nummer werkt ook goed, die gebruik ik altijd bij geluidsoverlast en ze zijn er met 10 minuten zonder gemopper en gaan meten en even langs.
Ik heb altijd een beetje moeite met 112 tenzij iemand dood ligt te gaan. Hoewel voor de laatste twee gevallen van mannen die hun vrouw hard slaan ik wel 112 zou bellen. Wellicht is die vrouw gewond.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 13:42
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 14-01-2007 @ 02:55 :
en andere buurman die zijn vrouw slaat... hadden ze ook later voor kunnen komen, maar politie klaagt nooit
Mishandeling en geluidsoverlast zijn nogal verschillende dingen En ik neem aan dat het cafe niet opeens verdwijnt
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Geluidsoverlast bij concerten
Trimm Trabb
23 30-05-2010 23:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie moeten reizigers zelf in actie komen tegen geluidsoverlast van herriemakers?
Emma 15
4 19-12-2008 12:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 80 000 000 000 euro voor eilandje --> VErdonk Whahaha
ditismijnnaam
70 24-11-2006 10:46
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie doe mee aan een onderzoek naar de politie!
crimstudente
14 19-06-2006 00:40
Verhalen & Gedichten De dag dat de wereld verging
Mother Earth
7 17-01-2004 13:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Minister Peijs: maximumsnelheid omlaag naar 80 op bepaalde stukken snelweg
naam onbekend
24 03-11-2003 16:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.