Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2007, 03:35
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Roadmovie

Vrij zijn is er vandoor gaan,
in een ingedutte wijk deuren openslaan
instappen sleutel in het contact – op weg
naar weg zijn. Je mag jezelf dan achterlaten,
zolang er brood en benzine is blijf je bestaan.
En als de auto dan toch stopt
stap je in:

(een tweesplitsing)
Code:
Een zomerschuw dorpje				Een tankstation, het voelt hier alsof
ligt zoel in duinzand dat decennia lang		je krimpt wanneer je denkt aan
de witgepleisterde huizen schuurt,		toen als kind op de achterbank
eigenlijk slechts hutjes van steen.		met een bandje papamuziek
Er zijn oude mannen op het terras,		en de school zo ver mogelijk
Ze suffen bij een schaakspel en drinken thee.	verlaten totdat je ‘m vergeet.
Je bent nu bijna thuis,
oranje lantaarns verlichten mat asfalt
maar wat opvalt is de vlakte
die hier en daar vervalt voor
blokken blikkerend licht,
daar liggen steden.

De straat is hetzelfde als je uitstapt.
Met de sleutel in de voordeur
blijf je in de donkere stilte staan.
Je bent thuis –
van hier uit kan je weer weg gaan.


Groningen, 24 februari 2007
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2007, 12:40
Perikles
Perikles is offline
Mooi! Oprecht móói.

Je eerste strofe valt met de deur in (uit? ) huis. Ik houd van het woord contact als er een sleutel in zit en "op weg / naar weg zijn" is ook goed gevonden. Je tweesplitsing is goed bedacht, doet denken aan T-splitsing, verrast wel. Beide stukjes zijn mooi, de papamuziek en de oude mannen. Alleen ben je bij deze oude mannen in de laatste regel de hoofdletter Z vergeten weg te halen. Daarvoor staat een komma, dus ik ga ervan uit dat je gewoon een kleine letter z bedoelde?

"mat asfalt / maar wat opvalt is de vlakte / die hier en daar vervalt" vind ik het mooiste van je gedicht.

De slotstrofe is ook oké, alleen vind ik je laatste regel niet zo mooi: "van hier uit kan je weer weg gaan."
Van hier uit? Misschien kun je er hiervandaan van maken, maar ik weet niet of je het dan te veel aa's vindt.

Maar mooi.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 13:18
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Beh, die forumopmaak stoort me steeds *plak, knip* zo, in microsoft word is veel beter.

De laatste strofe vind ik mooi. Goed geschreven hoor. Maar eigenlijk mis ik wel wat. De manier waarop je het beschrijft... er zit te weinig in. Het is niet intens. Laat ik het zo zeggen: dat ik het fijn vind om te lezen is nu meer dankzij mijn eigen verbeelding dan dankzij je beschrijvingen.

Ik vind het ook niet zo vernieuwend, niet bijzonder genoeg bij wat je al eerder geschreven hebt. En dan heb ik het over schrijfstijl, woordkeus, rijm, het geheel. Misschien is dat het.

Beter punt is die tweesplitsing, die doet het gedicht wel goed.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 13:21
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Bedankt allebei.

Perikles, die 'z' moet eigenlijk klein ja. Ik heb gekozen voor 'van hier uit' omdat ik hiervandaan niet zo mooi vind klinken en staan in die context. Bovendien suggereert van hier uit een uitgaande beweging, hiervandaan is zo neutraal en gewoon.

Porcelain, ik snap wel wat je bedoelt met je kritiek. Jij leest veel liever iets dat niet zoveel lijkt op sommige dingen die ik eerder heb geschreven. Het is ook veel sfeerimpressie en misschien niet zo vernieuwend. Toch is het volgens mij op dit punt in ieder geval origineel: ik heb voor het eerst geprobeerd om de structuur van een 'roadmovie' toe te passen op een gedicht. Waar ik wel benieuwd naar ben is of je het net zo beoordeeld had als iemand anders het had geschreven.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 14:55
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Oh, nee, als een willekeurig ander persoon het had geschreven was ik vol lof geweest. Maar van jou weet ik al dat je zulk soort goede gedichten kunt schrijven.

Het klinkt misschien wat negatiever dan ik het bedoeld heb, het punt is inderdaad gewoon dat ik wel eens wat anders van je wil lezen naast ditsoort dingen. En het idee van een roadmovie in een gedicht is origineel ja, en goed, maar ik zei ook:
Citaat:
En dan heb ik het over schrijfstijl, woordkeus, rijm, het geheel.
Niet dat je op moet houden met deze gedichten. Gewoon eens op vakantie en als je dan thuiskomt geniet je daar misschien weer extra van, of zo.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 16:13
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Maar beweer je nu dat je nooit wat 'anders' c.q. vernieuwends leest van mij? Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens wat betreft schrijfstijl etc., het was niet een heel moeilijk gedicht om te schrijven. En wie moet er op vakantie, ik of jij?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 20:27
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Niet echt supervernieuwend. Ik weet wel dat ik het heel verfrissend vond om dat 'bloemenmeisje' te lezen en je wedstrijdgedichten vind ik vaak ook eh, aparter. Misschien moet je daarvoor meer nadenken/je inleven/anything?

Citaat:
het was niet een heel moeilijk gedicht om te schrijven.
dat dacht ik dus al. Dat bedoel ik.

En ik wil best op vakantie, maar ik bedoelde jou.

Laatst gewijzigd op 05-03-2007 om 12:23.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 21:37
pomme
Avatar van pomme
pomme is offline
ik hou heel erg van sfeer als ik iets lees: gekunstelde vorm is niet zo aan mij besteed.
als men de twee kan combineren vind ik dat alleen maar mooi.
zoals je ergens zei in je reacties; je gedicht is heel sfeerscheppend. ik voelde me even net terug dat kleine meisje op vakantie.
alleen stoort de laatste regel me, die klinkt naar mijn idee niet in het ritme.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Fette Roadmovie
BepVetklep
8 08-08-2008 09:15
Films, TV & Radio Reisfilms/roadmovies
Reynaert
18 07-08-2008 20:26
Films, TV & Radio Transamerica (en roadmovies)
Verwijderd
13 02-06-2006 12:16
Films, TV & Radio wilke film je het laatst gezien hebt en wat je dr van vond, deel nummero 21!
DanielC
500 22-04-2006 18:23
Films, TV & Radio Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je ervan? Deel 15
Mark Almighty
500 02-09-2005 22:07
Films, TV & Radio Overgewaardeerde films
Donny must die
203 11-01-2005 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:53.