Oud 10-07-2004, 00:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mimosa schreef op 09-07-2004 @ 23:55 :
Je zegt het zelf eigenlijk al. Het probleem is nou juist dat een boel gelovigen niet denken en alles wat ze voorgeschoteld krijgen uit de Bijbel voor waar annemen. Nadenken en kritisch kijken zou al een hele vooruitgang zijn.

yep, en de problemen beginnen pas wanneer iemand het eerst 'interpreteert' voor anderen, en het daarna voorschoteld als waarheid.

een goed voorbeeld hiervan vind ik (mensen die nog steeds in de bijbel begraven zijn zullen me vast kunnen helpen met de letterlijke tekst) is de zinssnede in de bijbel, waarop alle haat tegen homofielen is gebaseerd.

"gij zult uw zaad niet in onvruchtbare aarde strooien"


het zou een advies aan boeren kunnen zijn, maar in plaats daarvan wordt het misbruikt, en zo uitgelegd dat iedereen die zich niet voortplant tegen de bijbel en daarmee tegen god handelt. (en dus geminacht/gediscrimineerd/vervolgd/gedood moet worden)


deze 'interpretatie' is nog steeds een van de betere voorbeelden van corruptie binnen het geloof die ik ken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2004, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Mimosa schreef op 09-07-2004 @ 23:55 :
Je zegt het zelf eigenlijk al. Het probleem is nou juist dat een boel gelovigen niet denken en alles wat ze voorgeschoteld krijgen uit de Bijbel voor waar annemen. Nadenken en kritisch kijken zou al een hele vooruitgang zijn.
maar ik geloof dat de Bijbel waar is, dan hoef ik toch niet meer kritisch te zijn?
Dat zou alleen nadelig worden voor me, want ik zou afwijken van de Bijbel.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:06
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 10-07-2004 @ 00:03 :
yep, en de problemen beginnen pas wanneer iemand het eerst 'interpreteert' voor anderen, en het daarna voorschoteld als waarheid.

een goed voorbeeld hiervan vind ik (mensen die nog steeds in de bijbel begraven zijn zullen me vast kunnen helpen met de letterlijke tekst) is de zinssnede in de bijbel, waarop alle haat tegen homofielen is gebaseerd.

"gij zult uw zaad niet in onvruchtbare aarde strooien"


het zou een advies aan boeren kunnen zijn, maar in plaats daarvan wordt het misbruikt, en zo uitgelegd dat iedereen die zich niet voortplant tegen de bijbel en daarmee tegen god handelt. (en dus geminacht/gediscrimineerd/vervolgd/gedood moet worden)


deze 'interpretatie' is nog steeds een van de betere voorbeelden van corruptie binnen het geloof die ik ken.
helaas gebeurd verkeerde interpretatie zoals jij noemt.
Daarbij zou een persoon met hulp van de Heilige Geest zelf een tekst kunnen interpreteren.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:09
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
Citaat:
rspct schreef op 10-07-2004 @ 00:01 :
nee hoor.
Ik oordeel niet zo snel over mensen. Zoiets ga ik ook niet zeggen tegen iemand.

maar soms denk ik wel bij mezelf over iemand: die gast is echt gelovig en leeft echt voor God, hij zal zeker worden opgenomen.

En dan even later zie ik iemand anders die effe vloekt, iemand beledigd en 10 pennen jat. Dan denk ik bij mezelf: die gast zal waarschijnlijk niet worden opgenomen.

Niet dat ik zo denk over mensen de hele dag, maar als ik er over na zou moeten denken zou het op die manier gaan.

Maar ik heb het recht niet op tegen iemand anders te gaan zeggen:"Jij wordt lekker niet opgenomen en gaat naar de hel"
Dat zal ik nooit doen.



Daarnaast heb ik ook niet genoeg kennis over iemand om zeker te weten wat het lot van die persoon zal zijn.
Precies zoals ik zei: Jij kent de voorwaarden voor opname. Je vertrouwt erop dat jij juist kunt waarnemen wie de voorwaarden bezit. Je noemt zelfs voorbeelden van goed en slecht gedrag. Soms ben je zeker van je zaak en soms niet.
Maar je zegt ook dat je niet het recht hebt om te zeggen tegen iemand dat hij lekker naar de hel gaat. MAar je hebt wel het recht om dat te denken?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:13
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
Citaat:
rspct schreef op 10-07-2004 @ 00:06 :
helaas gebeurd verkeerde interpretatie zoals jij noemt.
Daarbij zou een persoon met hulp van de Heilige Geest zelf een tekst kunnen interpreteren.
Ja dat zou heel goed kunnen. Maar de Heilige Geest heeft mij in mijn christelijke periode toen ik mijn twijfels kreeg, niet geholpen om dingen beter te begrijpen.
Jij bent christelijk. Heb jij ooit de stem van God gehoord? Sprak de heilige Geest tegen jou?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Precies zoals ik zei: Jij kent de voorwaarden voor opname. Je vertrouwt erop dat jij juist kunt waarnemen wie de voorwaarden bezit. Je noemt zelfs voorbeelden van goed en slecht gedrag. Soms ben je zeker van je zaak en soms niet.
Maar je zegt ook dat je niet het recht hebt om te zeggen tegen iemand dat hij lekker naar de hel gaat. MAar je hebt wel het recht om dat te denken?
tuurlijk ik mag denken wat ik wil. Zolang het maar niet slecht is.
Ik speculeer in mijn gedachten over mensen, gebaseerd op hun woorden en daden. Ik wens niemand iets slechts toe in mijn gedachten (al worden soms uitzonderingen gemaakt), maar om nou helemaal niet over mensen na te gaan denken vind ik een beetje krom.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:15
Verwijderd
Citaat:
Dame Blanche schreef op 10-07-2004 @ 00:13 :
Ja dat zou heel goed kunnen. Maar de Heilige Geest heeft mij in mijn christelijke periode toen ik mijn twijfels kreeg, niet geholpen om dingen beter te begrijpen.
Jij bent christelijk. Heb jij ooit de stem van God gehoord? Sprak de heilige Geest tegen jou?
Ik hed de stem van God gehoord in een droom.
verder heeft de HG nooit tegen mij gesproken. Enkel geleid.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 10-07-2004 @ 00:13 :
tuurlijk ik mag denken wat ik wil. Zolang het maar niet slecht is.

heb je al eens bedacht dat jouw ideeen over goed en slecht voorgeschreven zijn?


heb je al eens nagedacht dat het idee van een 'opname' een machtig instrument om mensen mee te manipuleren?

'even' uitleggen hoe dat werkt: (dit wordt weer een lang lang voorbeeld)



ik ben een mens, en net als alle anderen wil ik leven.

ik besluit dat ik om te overleven niet ga jagen, geen boer wordt etc, nee, ik ben slimmer dan dat: ik ga anderen voor me laten werken.

hoe doe ik dat? wat heb ik nodig?

benodigd: onderwerping aan mij, een mechanisme om mijn macht te behouden.

mogelijke middelen: of geweld of manipulatie.

geweld valt af omdat dit een onbetrouwbaar middel is; er is immers een grote kans dat er vroeg of laat iemand sterker is dan ik.

dus: manipulatie wordt mijn job.


Ik moet mensen laten geloven dat ze mij nodig hebben, en dat ze vervolgens doen wat ik wil, ook is een mechanisme nodig om te zorgen dat mensen geen vraagtekens plaatsen bij mijn wil.


dus wat te doen:

ik verzin een wezen, een machtig, onvoorstelbaar machtig wezen, zo machtig, dat de mensen geen illusie kunnen hebben dat ze het tegen mijn wezen op kunnen nemen, op wat voor manier dan ook.


om dit wezen zijn macht te geven, kan ik tegen de mensen zeggen dat mijn wezen heerst over zaken die hen te machtig zijn, waar ze niks aan kunnen doen. (het weer, bliksem, rampen, ziektes en de dood zijn bij uitstek geschikt hiervoor)


Als de mensen eenmaal geloven dat mijn wezen machtig is, vertel ik hen dat dit wezen dingen wil, dingen van hen wil, en dat het wezen anders kwaad wordt, en dan alle onbegrijpelijke zaken waar het over heerst, tegen de mensen zal gebruiken.


Nu zijn de mensen bang: ze kunnen maar beter doen wat het wezen wil dat ze doen, want anders ziet het er slecht voor hen uit.


en dan kom ik als priester in beeld. er is redding: ik weet wat het wezen van de mensen wil!
ik kan jullie vertellen wat te doen om het oppermachtige wezen blij te maken, zodat het beloont in plaats van straft.


Nu heb ik macht over de mensen, alles wat ik nu nog moet doen is de mensen vertellen over zaken die ik wil dat er gebeuren, maar dan zeggen dat het wezen dat wil.


mijn macht groeit, er luisteren teveel mensen naar me om nog per situatie te kunnen zeggen wat het wezen wil, ik moet mijn wil vastleggen, zodat dat meer mensen kan bereiken, natuurlijk moeten uitspraken van de dag voor vastgelegde regels gaan.


ik weet het al: ik ga de mensen vertellen dat wat ik wil goed is, een deugd, en alles wat dat niet is, slecht, een zonde.

veel deugden betekent dat mijn wezen blij is, teveel zonden maken het wezen kwaad.


ik ga de algemene zaken vastleggen, aangezien ik zeker kan weten dat ik altijd wil dat dat gebeurd, het voeden van mij, het luisteren naar mij zijn daarbij natuurlijk de grootste deugden.

helaas helaas, een ramp: sommige mensen hebben zondes begaan, ze denken dat het wezen hen zal vernietigen, en doen alles wat ze leuk vinden, omdat ze niets meer te verliezen hebben.


ik heb een oplossing: ze mogen zich opnieuw aan mij onderwerpen (door me te dienen, of door geschenken te geven), dan zeg ik dat er mischien nog wat hoop voor ze is, dan worden ze direct veel fanatieker in mij dienen.


verrek, wat heb ik mijn leven toch goed geregeld: totale macht, geen zorgen over levensonderhoud, de enige prijs is dat ik mezelf als beroepsleugenaar nooi tegen mag spreken, aangezien dat killing is voor het geloof in mij.



[einde voorbeeld]


denk er maar eens over na op welke punten dit past in de hedendaagse godsdiensten, sommige machtsmiddelen zijn heel duidelijk (kastesysteem, aflatenhandel), andere zijn veel subtielerm nauwelijks of niet te zien voor wie er niet heel kritisch naar kijkt.


spiegel dit voorbeeld eens naar situaties in het dagelijks leven, vervang daarbij "het wezen" door jouw godheid (of godheden) en de ik-persoon door willekeurige personen met religieuze invloed.

waarschijnlijk zal je naast de geruststellende kant, ook de schaduwkant van religie zien, die van machtspelletjes en manipulatie
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:57
Verwijderd
@T_ID

Dit is precies de reden waarom iedere vorm van geïnstitutionaliseerde religie ethisch verwerpelijk is.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 01:07
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
Citaat:
rspct schreef op 10-07-2004 @ 00:15 :
Ik hed de stem van God gehoord in een droom.
verder heeft de HG nooit tegen mij gesproken. Enkel geleid.
Denk je dat jouw geloof maakte dat je de stem van God kunt horen? Of dat de stem van God maakte dat jij geloofde? Hoe voelde jij je tijdens die ervaring?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 01:12
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-07-2004 @ 00:49 :
(manipulatieverhaal)
Religie kan inderdaad gebruikt worden om mensen te manipuleren. Maar ik denk niet dat Rspct daar op uit is.
Ik ben het ermee eens dat geïnstitutionaliseerde religie ethisch verwerpelijk is.

'Religie moet een stok zijn om op te leunen. Niet om een ander mee om de oren te slaan'.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 01:15
Verwijderd
Ik vind dat religie uit jezelf moet komen, en het kan natuurlijk geen toeval zijn als dat precies overeen komt met wat anderen vinden. Bovendien hebben de kerk, priesters e.d. er voordeel aan, wat het bedenkelijk en verwerpelijk maakt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 01:24
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 01:15 :
Ik vind dat religie uit jezelf moet komen, en het kan natuurlijk geen toeval zijn als dat precies overeen komt met wat anderen vinden. Bovendien hebben de kerk, priesters e.d. er voordeel aan, wat het bedenkelijk en verwerpelijk maakt.
Ja dat was vroeger vooral zo. In de tijd van: Als het muntje in het bakje klinkt, het zieltje naar de hemel springt.

Naar mijn idee is er een universele waarheid. Ik denk niet dat het toeval is dat religieuze ideeën precies overeenkomen met wat anderen vinden. Als je naar de 'verlichte mensen' van deze wereld kijkt, zie je dat het niet uitmaakt uit welke geloofsrichtingen ze komen, maar dat ze allemaal eenzelfde waarheid omschrijven, zij het wel met andere bewoordingen afhankelijk van hun milieu. Precies hetzelfde.
Ramana Maharshi ging op zijn twaalfde op een berg zitten, en tientallen jaren kwam hij weer naar beneden, met een boodschap die identiek is aan andere verlichte meesters.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Dame Blanche schreef op 10-07-2004 @ 01:07 :
Denk je dat jouw geloof maakte dat je de stem van God kunt horen? Of dat de stem van God maakte dat jij geloofde? Hoe voelde jij je tijdens die ervaring?
mijn geloof maakte het mogelijk, want ik geloofde al. Ik was nog klein.
Ik sliep overigens en kon dus niet veel voelen. Ik zag ook niets, hoorde alleen een stem en toen ik wakker was wist ik dat het God was.


T_ID: ik heb effe geen zin om dat stuk te lezen maar als je wil kan ik er later op reageren.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 14:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 10-07-2004 @ 12:30 :
T_ID: ik heb effe geen zin om dat stuk te lezen maar als je wil kan ik er later op reageren.

doe dat, mijn voorbeeld spiegelen aan willekeurige situaties die vandaag de dag met geloof te maken hebben werkt erg ontnuchterend vond ik zelf.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 15:57
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik sliep een keer en werd wakker , ik was slechts 8 jaar oud en ik keek naar de deur en wat zag ik de duivel. Ik was bang en deed het licht aan en ging lezen. Ik bleef lezen totdat ik met het boek in mijn handen inslaap viel. Een maand later werd ik weer wakker en er zet een vampier op mij ik was bang, maar die vampier zat wel op mijn borst. Ik dacht dat ik verlamd was , maar toch lukte het me te bewegen. Ik schopte de vampier maar mijn voet ging er dwars door heen. Weg was de vampier. Ik ging weer lezen en viel allezend inslaap.

Bij deze voorbeelden zou bijna ieder zeggen dat ik nog half sliep. Ik had te veel fantasie en was overal bang voor. Ik kan zo dingen zien die er niet waren. Zelf wist ik het gelukig wel dat ze niet bestonden alhoewel ik toen wel bang was.

maar stel je voor dat ik in god zo geloven en ik zou over hem dromen. Ik zou in droomtoestand kunnen denken dat hij tegen mij sprak al was het slechts mijn eigen fantasie. Ik zou hem kunnen zien!

Maar ik weet dat het geen zin heeft om tegen een gelovige tezeggen dat god waarschijnlijk niet bestaat. Het zijn net kinderen die in sinterklaas geloven de meeste van hen zullen je niet geloven als je zegt dat sinterklaas niet bestaat!

En ik vind het ook raar dat geboorte geloof maakt. Bij wie je geboren betn welke ouders en welk geloof die hebben maakt jou geloof en waar je ook geboren word je zult altijd beweren dat de jouwe het beste is.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 10-07-2004 om 15:59.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 16:19
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
I love stars:

Ik ben het wel met je eens dat je kunt denken contact te hebben met God en het dan eigenlijk niet hebt. Ik doe daar geen uitspraken over als iemand anders zo'n situatie beleeft, want ervaring over zo'n situatie is waarheid voor die persoon.

Geen contact met God kunnen krijgen is geen teken dat God niet bestaat.

Opvoeding is inderdaad vaak de oorzaak van een geloofsovertuiging. Daarom kan ik me ook niet aansluiten bij een geloof, die mensen van een ander geloof uitsluiten.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 10-07-2004 @ 12:30 :
mijn geloof maakte het mogelijk, want ik geloofde al. Ik was nog klein.
Ik sliep overigens en kon dus niet veel voelen. Ik zag ook niets, hoorde alleen een stem en toen ik wakker was wist ik dat het God was.
That's weapon grade belonium.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 16:30
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Dame Blanche schreef op 10-07-2004 @ 16:19 :
I love stars:

Ik ben het wel met je eens dat je kunt denken contact te hebben met God en het dan eigenlijk niet hebt. Ik doe daar geen uitspraken over als iemand anders zo'n situatie beleeft, want ervaring over zo'n situatie is waarheid voor die persoon.

Geen contact met God kunnen krijgen is geen teken dat God niet bestaat.

Opvoeding is inderdaad vaak de oorzaak van een geloofsovertuiging. Daarom kan ik me ook niet aansluiten bij een geloof, die mensen van een ander geloof uitsluiten.
Ik kan ook niet bewijzen dat god niet bestaat, zekers niet. Ik weet zelf ook niet wat ik moet geloven. Ik ben in feite zoekende op de weg naar waarheid. Maar de belangrijkste reden waarom ik twijfel is dat er zo veel geloven buiten het christendom , jodendom , islam bestaan. Die ook denken dat ze het bij de rechte eind hebben . Vroeger Wodan , Zeus/Iupitter , de goden van de Oude Ieren , engelse etc. Welke is goed , wat is de waarheid? Is wetenschap de waarheid, die uit theotieen bestaat? Wetenschap is wel de gene die de waarheid zoekt en die op onderzoek baseert.................
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 16:42
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
I love stars schreef op 10-07-2004 @ 16:30 :
Wetenschap is wel degene die de waarheid zoekt en die zich op onderzoek baseert.................
Met het laatste stuk ben ik het eens, met het eerste niet. Het idee dat wetenschappers op zoek zijn naar de waarheid is door Thomas S. Kuhn in 1962 in zijn boek The structure of scientific revolutions achterhaald. Het enige wat er gebeurt is dat de ene theorie na verloop van tijd door een andere theorie wordt vervangen. Denk in dat verband bijvoorbeeld aan de relativiteitstheorie van Einstein en aan de quantummechanica.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 10-07-2004 @ 16:42 :
Met het laatste stuk ben ik het eens, met het eerste niet. Het idee dat wetenschappers op zoek zijn naar de waarheid is door Thomas S. Kuhn in 1962 in zijn boek The structure of scientific revolutions achterhaald. Het enige wat er gebeurt is dat de ene theorie na verloop van tijd door een andere theorie wordt vervangen. Denk in dat verband bijvoorbeeld aan de relativiteitstheorie van Einstein en aan de quantummechanica.
Ik heb het boek niet gelezen.Het klopt inderdaad dat er alleen theorien zijn. Die uiteindelijk vervangen worden aangepast worden of het zelfde blijven. Maar waarom doen wetenschappers dan de moeite om te ontdekken hoe alles in elkaar zit? Willen wetenschappers de waarheid dan niet weten?

Wat je ook kan zeggen is de ene aangenomen waarheid word vervangen door de ander aangenomen waarheid totdat het de waarheid is.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 10-07-2004 om 17:31.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
I love stars schreef op 10-07-2004 @ 17:24 :
Willen wetenschappers de waarheid dan niet weten?

Wat je ook kan zeggen is de ene aangenomen waarheid word vervangen door de ander aangenomen waarheid totdat het de waarheid is.


ze formuleren theorien die zo dicht mogelijk bij de waarheid komen (waarheid dus als dingen die ze kunnen bewijzen en onderbouwen). naarmate de wetenschap verder komt, en nieuwe manieren van onderzoek beschikbaar worden, zullen die nieuwe middelen inderdaad sommige theorien onwaar bewijzen, dat heeft verder niets te maken met de waarheid niet willen weten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:37
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 10-07-2004 @ 17:24 :
Ik heb het boek niet gelezen.Het klopt inderdaad dat er alleen theorien zijn. Die uiteindelijk vervangen worden aangepast worden of het zelfde blijven. Maar waarom doen wetenschappers dan de moeite om te ontdekken hoe alles in elkaar zit? Willen wetenschappers de waarheid dan niet weten?

Wat je ook kan zeggen is de ene aangenomen waarheid word vervangen door de ander aangenomen waarheid totdat het de waarheid is.
Het doel van een wetenschappelijke theorie is niet een exacte weergave te geven van de werkelijkheid, maar een model die de werkelijkheid zo goed mogelijk beschrijft. De werkelijkheid is namelijk veel te complex om in eenvoudige theorieën samen te vatten.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:42
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-07-2004 @ 17:34 :
ze formuleren theorien die zo dicht mogelijk bij de waarheid komen (waarheid dus als dingen die ze kunnen bewijzen en onderbouwen). naarmate de wetenschap verder komt, en nieuwe manieren van onderzoek beschikbaar worden, zullen die nieuwe middelen inderdaad sommige theorien onwaar bewijzen, dat heeft verder niets te maken met de waarheid niet willen weten.
Vind ik ook. Maar dan kan je ook zeggen dat de bijbel een aangenomen waarheid is tot dat het word verworpen. Wat in de bijbel staat is eigenlijk een theorie. Maar die theorie kan op veel vlakken al verworpen worden. Namelijk de leeftijd van de aarde de bewijzen dat ie langer bestaat , onwaar heden die beweerd zijn , ookal zijn ze buiten de bijbel om. Dus de bijbel moet vervangen worden door een andere theorie
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 10-07-2004 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
exact.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 19:00
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Het geloof van christendom is opgelecht door angst -> de hel. Zeker in de middeleeuwen. Heksen mensen die anders geloofden of oude vrouwtjes die te veel wisten van kruiden en dergelijke moesten verbrand worden. Mensen blijf simpel en arm terwijl de kerk mensen zich volvreten. Vroeger werd het christendom het geloof van de slaven genoemd -> het was in bij de slavan.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Namelijk de leeftijd van de aarde de bewijzen dat ie langer bestaat ,
staat er in de Bijbel dan iets over de leeftijd van de aarde?

Citaat:
Het geloof van christendom is opgelecht door angst -> de hel.
ik geloof niet omdat ik bang voor de hel ben hoor. Niemand heeft mij het geloof opgelegd. Zo geldt dit voor het overgrote deel van de christenen. Wij kunnen ook nadenken.

Citaat:
Heksen mensen die anders geloofden of oude vrouwtjes die te veel wisten van kruiden en dergelijke moesten verbrand worden. Mensen blijf simpel en arm terwijl de kerk mensen zich volvreten.
redelijk goede beschrijving van de Middeleeuwen, maar die is nu niet meer van toepassing he?

Citaat:
Vroeger werd het christendom het geloof van de slaven genoemd -> het was in bij de slavan.
dus?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 01:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 11-07-2004 @ 22:07 :
redelijk goede beschrijving van de Middeleeuwen, maar die is nu niet meer van toepassing he?

zou je willen, nog steeds verrijken geestelijken zich ten koste van anderen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 09:19
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 10-07-2004 @ 17:42 :
Vind ik ook. Maar dan kan je ook zeggen dat de bijbel een aangenomen waarheid is tot dat het word verworpen. Wat in de bijbel staat is eigenlijk een theorie. Maar die theorie kan op veel vlakken al verworpen worden. Namelijk de leeftijd van de aarde de bewijzen dat ie langer bestaat , onwaar heden die beweerd zijn , ookal zijn ze buiten de bijbel om. Dus de bijbel moet vervangen worden door een andere theorie
De bijbel is zo gemanipuleerd als wat.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 09:49
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
rspct schreef op 11-07-2004 @ 22:07 :
knip
Wat jij doet is commentaar geven op stukjes van mijn tekst. Nu op de gehele tekst zelf of bij de zinnen die bij elkaar horen.

Ik weet dat christen kunnen denken. Ik ken er namelijk veel.

Citaat:
Heksen mensen die anders geloofden of oude vrouwtjes die te veel wisten van kruiden en dergelijke moesten verbrand worden. Mensen blijf simpel en arm terwijl de kerk mensen zich volvreten.
@rspt jij schreef dat dat in de middeleeuwen zowas. Daar ben ik het je meeeens. Ik zie tegenwoordig geen heksen meer verbranden ofzo . Maar wist je dat de kerk eerst het bestaan van heksen verbood. Mensen die in heksen geloofden waren ketters , later andersom. Maar ik schreef dat deze situatie voornamelijk geld in de middeleeuwen. Maar voor sommige christenen op deze aardbol is het nog steeds doe dit , geloof of anders............ Nog steeds probeert het geloof mensen simpel te houden, hoewel gelukkig niet meer zo erg als vroeger.
Citaat:
Vroeger werd het christendom het geloof van de slaven genoemd -> het was in bij de slavan.
@rspct dus?

Dus je kan zien wat voor volk er voor was, mensen die wilde geloven in een beter leven naar de dood. Mensen die over het algemeen dom zijn , die makelijk beïnvloedbaar zijn. Rijke mensen waren vroeger geen christenen , ze verloren er meer mee dan ze (volgens hun) winnen.

rspct ik neem aan dat jij een christenen bent, gwoon ff nieuwgierig wat voor soort? (katholiek , protestants en dergelijke )
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Maar voor sommige christenen op deze aardbol is het nog steeds doe dit , geloof of anders............ Nog steeds probeert het geloof mensen simpel te houden, hoewel gelukkig niet meer zo erg als vroeger.
eens

Citaat:
Dus je kan zien wat voor volk er voor was, mensen die wilde geloven in een beter leven naar de dood. Mensen die over het algemeen dom zijn , die makelijk beïnvloedbaar zijn. Rijke mensen waren vroeger geen christenen , ze verloren er meer mee dan ze (volgens hun) winnen
het feit dat mensen die het minder goed hebben eerder christen worden komt niet doordat ze willen geloven in een beter leven na de dood.

Nee, het gaat erom dat er bij hun een bepaald moment komt in hun leven waarop ze het zo slecht krijgen dat ze tot God bidden omdat ze geen uitvlucht meer zien.
Dan hebben ze de eerste stap gezet en zal God Zich aan hen openbaren.
Zo werkt het.

Rijke mensen hebben geen reden om tot God te bidden. Waarom zouden ze, ze hebben alles wat ze willen. God zal Zich niet aan hen openbaren.


Daarnaast denk ik dat je het met me eens zult zijn dat christenen (over het algemeen) geen domme mensen zijn. Ik ken zelf zo'n 6 a 7 christenen.
1 van hun was erg slim, hij haalde altijd de hoogste cijfers van de klas en werd als nerd bestempeld. Uiteindelijk is hij met hoge cijfers geslaagd (VWO N&T).
Een ander van hun haalde met het profiel E&M ook erg hoge cijfers.
Een ander meisje (christin) dat ik ken had als een van de weinigen de mogleijkheid gekregen om geneeskunde te studeren omdat ze een bepaalde test goed had gemaakt.
De anderen zijn allemaal op VWO-niveau geslaagd.

Dat mensen beweren dat het gelovigen dom zijn is pas echt dom.
Dat is gewoon een bepaald beeld dat ze in hun hoofd hebben gestopt. Ik ken dat beeld precies. Ik zie ook (vooral oude) mensen voor me die in een of andere dorp elke zondag naar de kerk gaan (soort van amish-achtig) en zelf niet nadenken. Ik ken het beeld dat ongelovigen hebben. Helaas klopt dit beeld niet. Soms ook wel.



Ik hang trouwens geen stroming aan. Ben wel van plan om me ooit aan te sluiten bij een gemeente en ik voel me het meest aangetrokken tot het protestantisme.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 19:19
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
rspct schreef op 12-07-2004 @ 18:45 :
Dat mensen beweren dat het gelovigen dom zijn is pas echt dom. Dat is gewoon een bepaald beeld dat ze in hun hoofd hebben gestopt. Ik ken dat beeld precies. Ik zie ook (vooral oude) mensen voor me die in een of andere dorp elke zondag naar de kerk gaan (soort van amish-achtig) en zelf niet nadenken. Ik ken het beeld dat ongelovigen hebben. Helaas klopt dit beeld niet. Soms ook wel.
Helaas klopt dit beeld soms wel, sommige zijn inderdaad wel intiligent, maar houden hun standpunt te lang vast als het over iets gaat wat echt niet meer klopt. Gelukkig hebben je ook nog genoeg mensen die gelovig zijn en daarbij zich ook intereseren in niet gelovigen theorieën(het dus niet uitsluiten).
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 19:19
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 12-07-2004 @ 18:45 :
eens





Daarnaast denk ik dat je het met me eens zult zijn dat christenen (over het algemeen) geen domme mensen zijn. Ik ken zelf zo'n 6 a 7 christenen.
1 van hun was erg slim, hij haalde altijd de hoogste cijfers van de klas en werd als nerd bestempeld. Uiteindelijk is hij met hoge cijfers geslaagd (VWO N&T).
Een ander van hun haalde met het profiel E&M ook erg hoge cijfers.
Een ander meisje (christin) dat ik ken had als een van de weinigen de mogleijkheid gekregen om geneeskunde te studeren omdat ze een bepaalde test goed had gemaakt.
De anderen zijn allemaal op VWO-niveau geslaagd.
Toch knap dat deze 7 mensen een algemeen globaal beeld kunnen geven over de intelligentie van honderden miljoenen Christelijken.
Als jij Christen bent, heb je zojuist bewezen dat er ook domme Christenen zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 21:39
Verwijderd
Lucky Luciano:
ze geven ook geen globaal beeld. Dit zijn de christenen die ik ken en ze zijn allmaal intelligent. Dus voorbeelden van intelligente christneen waar je niet omheen kan, want er zijn mensen die zeggen dat IEDEREEN die gelooft dom is.
Ze sluiten intelligente christenen uit. Voor die mensen waren deze voorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 00:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 12-07-2004 @ 18:45 :
Dat mensen beweren dat het gelovigen dom zijn is pas echt dom.
Dat is gewoon een bepaald beeld dat ze in hun hoofd hebben gestopt.

als ik dat zpu zeggen slaat het niet in de traditionele manier op intelligentie, meer op 'blindheid', er zijn zoveel feiten die de beginselen van veel godsdiensten tegen spreken, en verder niets dan vermoedens, vaagheden en gevoelens ervoor, en toch houden zoveel mensen krampachtig vast aan de (te letterlijke) interpretaties van hun geloof.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 19:07
Verwijderd
je onderschat de persoonlijke ervaringen van gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:05
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 12-07-2004 @ 21:39 :
Lucky Luciano:
ze geven ook geen globaal beeld. Dit zijn de christenen die ik ken en ze zijn allmaal intelligent. Dus voorbeelden van intelligente christneen waar je niet omheen kan, want er zijn mensen die zeggen dat IEDEREEN die gelooft dom is.
Ze sluiten intelligente christenen uit. Voor die mensen waren deze voorbeelden.
Je kan je natuurlijk ook afvragen in hoeverre een vwo diploma staat tot wijsheid. Een vwo-diploma symboliseert alleen dat je een bepaalde kennis behoort te hebben. Het is aan de personen zelf hoe ze deze kennis gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:10
Verwijderd
wijsheid?? das weer wat anders he.
Intelligentie is het begrijpen van dingen. En voor exacte vakken moet je wel het een en ander kunnen begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:18
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 13-07-2004 @ 21:10 :
wijsheid?? das weer wat anders he.
Intelligentie is het begrijpen van dingen. En voor exacte vakken moet je wel het een en ander kunnen begrijpen.
Dat is bij alle vakken hoor. Als je bij frans niet begrijpt hoe een vervoeging werkt, denk ik dat je niet ver komt. Dat heet de kennis die je hebt in een vak. Intelligentie/wijsheid is het vermogen dat je met die kennis kan omgaan.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 01:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 13-07-2004 @ 19:07 :
je onderschat de persoonlijke ervaringen van gelovigen.

niets dan illusies door indoctrinatie, hoe klinkt dat?



als tig miljoen mensen geloven dat Elvis nog leefd is het ook slechts een kwestie van wachten voordat iemand Elvis ergens ziet, of er een 'ervaring' van heeft.

hetzelfde gaat op voor geloof.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 02:08
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-07-2004 @ 21:05 :
Je kan je natuurlijk ook afvragen in hoeverre een vwo diploma staat tot wijsheid. Een vwo-diploma symboliseert alleen dat je een bepaalde kennis behoort te hebben. Het is aan de personen zelf hoe ze deze kennis gebruiken.
Niet zo zeer, een VWO-diploma betekent dat je niet óf zeer dom óf zeer lui, óf een combinatie van beiden bent.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 02:12
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 13-07-2004 @ 19:07 :
je onderschat de persoonlijke ervaringen van gelovigen.
ARGUMENT FROM PERSONAL SANITY
(1) I've had religious experiences that can't be explained unless I'm insane or God exists.
(2) Therefore, God exists.

ARGUMENT FROM ANECDOTAL EXPERIENCE (I)
(1) I once experienced something I can't explain.
(2) Atheists offer several possible, natural explanations.
(3) You're just guessing! I was there.
(4) Therefore, God exists.

ARGUMENT FROM ANECDOTAL EXPERIENCE (II)
(1) I have experienced feelings of God's presence in my mind.
(2) Therefore, God exists.

ARGUMENT FROM POSITIVE RELIGIOUS EXPERIENCE, aka TAFFY LEWIS'S ARGUMENT (II)
(1) More people have had positive religious experiences in the context of Western theism.
(2) Therefore, God is kind, just, and all-loving.
(3) [non-believer: What about the people who have had negative experiences? Or experiences of God's non-existence?]
(4) They don't count.
(5) Therefore, God is just the way I describe him to be.
(5a) Oh, yeah. And God exists.

ARGUMENT FROM COMMUNICATION FROM GOD
(1) I had this incredible experience that could only be explained by a communication from God.
(2) Atheist says, "couldn't there be a natural explanation?"
(3) No, I'm telling you there is no way this could be explained naturally.
(4) Atheist suggests alternate explanations q,r,s,t,u,v,w,x,y and z.
(5) No, none of those can explain it.
(6) Because they can't!
(7) Atheist is not convinced.
(8) How dare you deny my very special experience!
(9) Atheist tries to explain that s/he's only questioning the theist's interpretation of that experience, and not the claim that something special was experienced.
(10) You just don't want to believe that what I experienced is from God, because you are a closed-minded, dogmatic materialist!
(11) And also, you are a big meanie and I'm not talking to you anymore!
(12) Therefore, God exists.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 22:54
Verwijderd
erg amusante verhaaltjes maar hiermee kun je natuurlijk niet oordelen over persoonlijke ervaringen van gelovigen.

Wonderen worden ook niet verklaard.
Bijv. Het lichaam van een man zat helemaal vol met infecties. Hij ging bidden zoals dat ergens staat in Johannes.
Hij zag een wit licht, viel op de grond en toen hij wakker was ging hij naar het ziekenhuis en alle ontstekingen waren weg.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 22:56
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 14-07-2004 @ 22:54 :
erg amusante verhaaltjes maar hiermee kun je natuurlijk niet oordelen over persoonlijke ervaringen van gelovigen.

Wonderen worden ook niet verklaard.
Bijv. Het lichaam van een man zat helemaal vol met infecties. Hij ging bidden zoals dat ergens staat in Johannes.
Hij zag een wit licht, viel op de grond en toen hij wakker was ging hij naar het ziekenhuis en alle ontstekingen waren weg.
Uiteraard Constantijn zou dit stukje er natuurlijk met alle plezier hebben ingezet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 22:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 14-07-2004 @ 22:54 :
Bijv. Het lichaam van een man zat helemaal vol met infecties. Hij ging bidden zoals dat ergens staat in Johannes.
Hij zag een wit licht, viel op de grond en toen hij wakker was ging hij naar het ziekenhuis en alle ontstekingen waren weg.

waarna de man die hem inhuurde geld gaf vanwege zijn voortreffelijke toneelspel......


als al die ervaringen werkelijk waar zijn, dan was er al lang tenminste een daarvan bewezen, er zijn genoeg mensen die dat proberen te bereiken.


(ow nee, nu krijgen we geheid het commentaar dat god en zijn wonderen onzichtbaar zijn en dat je moet 'weten' wat een wonder is)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 23:04
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 14-07-2004 @ 22:54 :
erg amusante verhaaltjes maar hiermee kun je natuurlijk niet oordelen over persoonlijke ervaringen van gelovigen.

Wonderen worden ook niet verklaard.
Bijv. Het lichaam van een man zat helemaal vol met infecties. Hij ging bidden zoals dat ergens staat in Johannes.
Hij zag een wit licht, viel op de grond en toen hij wakker was ging hij naar het ziekenhuis en alle ontstekingen waren weg.
ARGUMENT FROM UNSEEN MIRACLES
(1) Atheists wouldn't believe in God even if He showed up and performed a miracle for them.
(2) See! There was a miracle right over there! Didn't you see it?
(3) No?
(4) You must be an Atheist. Therefore, you cannot see miracles.
(5) But miracles happen. You just can't see them.
(6) Likewise, God exists. You just can't see Him, because you are so determined not to.
(7) Therefore, God exists.

ARGUMENT FROM THE BIBLE
(1) [arbitrary passage from OT]
(2) [arbitrary passage from NT]
(3) Therefore, God exists.

ARGUMENT FROM THE BIBLE (II)
(1) The Bible says the Bible is true.
(2) Therefore the Bible is true.
(3) The Bible says God exists.
(4) Therefore, God exists.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 23:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
verrek, die lijst van Atheists of Silicon valley is DE manier om elk argument onderuit te halen.

toevoegen aan de favorieten met die hap...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 23:23
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2004 @ 23:16 :
verrek, die lijst van Atheists of Silicon valley is DE manier om elk argument onderuit te halen.

toevoegen aan de favorieten met die hap...
Om elkaar nou met drogredenen om de oren te gooien, lijkt me niet echt een toegevoegde waarde aan de discussie hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 23:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-07-2004 @ 23:23 :
Om elkaar nou met drogredenen om de oren te gooien, lijkt me niet echt een toegevoegde waarde aan de discussie hebben.
mischien niet, maar het is griezelig hoe waar sommige van die geintjes zijn.

als je ze projecteert op de dagelijkse werkelijkheid kom ik vaak tot de conclusie dat de werkelijkheid erger is dan de geintjes erover gemaakt worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 20:16
Payableondeath
Avatar van Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 01:15 :
Ik vind dat religie uit jezelf moet komen, en het kan natuurlijk geen toeval zijn als dat precies overeen komt met wat anderen vinden. Bovendien hebben de kerk, priesters e.d. er voordeel aan, wat het bedenkelijk en verwerpelijk maakt.
Ja of juist maakt dat het wel waar moet zijn, als al die lui er afzonderlijk van elkaar in geloven. Ik heb tenminste voor mezelf uitgezocht waar ik in geloof, ik neem aan dat al die andere lui dat ook doen, al ben ik geen standaard christen.
__________________
Ik weet niks originelers dan niks
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Nieuwe opnames, thrash/death metal
-(HeD)-
29 11-05-2004 18:28
Psychologie (gesloten) opname
Dhyana
5 14-02-2004 13:42
Psychologie opname
metallica
10 04-02-2004 17:11
Psychologie Ouders van een vriendin willen betalingen voor opname stopzetten :S ?
Droomvlucht
27 09-12-2003 16:46
Muziek !!Silverchair paradiso opname!!
machina82
32 07-08-2003 00:23
Muziek Jongen koopt voor één euro unieke opnames Queen
Verwijderd
35 15-02-2003 17:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.