Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2004, 22:36
TD
TD is offline
Dan gaat het maar over de mate van egoïsme, maar dat is alweer iets totaal anders.

Waarom ik het niet met je eerste stelling eens ben, staat vooral in de eerste reply, daarna zijn er niet echt argumenten bijgekomen lijkt me.
Je vergelijking met de dieren en natuurlijk processen klopte m.i. niet door het wezenlijke verschil dat ik eerder aangaf; de mens is zich bewust van zijn daden die weldegenlijk schadelijke gevolgen hebben voor de natuur.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2004, 22:47
Verwijderd
Citaat:
TDH schreef op 31-07-2004 @ 23:36 :
Dan gaat het maar over de mate van egoïsme, maar dat is alweer iets totaal anders.

Waarom ik het niet met je eerste stelling eens ben, staat vooral in de eerste reply, daarna zijn er niet echt argumenten bijgekomen lijkt me.
Je vergelijking met de dieren en natuurlijk processen klopte m.i. niet door het wezenlijke verschil dat ik eerder aangaf; de mens is zich bewust van zijn daden die weldegenlijk schadelijke gevolgen hebben voor de natuur.
Maar dat is subjectief, want ik zie het niet als schade, maar als verandering.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 00:40
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-07-2004 @ 21:04 :
Er is wel sprake van schade, maar die schade is schade aan de menselijke habitat en niet aan de 'natuur'.

Er zijn weliswaar veel levende wezens die nadeel hebben aan het bestaan van de mens, maar ook veel die er voordeel aan hebben.
Als je de "natuur" stelling wilt hanteren dan valt de mens nog steeds onder "natuur" en is schade aan de mens , schade aan de "natuur".

Bijna alle dieren hebben "nadeel" van de mens , omdat ze onderdrukt worden door de mens , ze kunnen niet "vrij" evolueren , omdat de mens ingrijpt als hem iets niet aan staat.
Wat altijd nadelig is voor een soort cq "natuur".


Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-07-2004 @ 21:28 :
Gesteld dat het broeikaseffect wordt veroorzaakt door de mens heeft de mens een positieve invloed hierop. Immers, de hogere gemiddelde temperatuur is voordelig voor het leven in het algemeen.

Hoewel natuurlijk tijd nodig is voor het leven om zich aan te passen.
Waar baseer je dat op?Je denkt dat een broeikaseffect veroorzaakt door de mens een positief invloed heeft op het leven in algemeen?Waarom zouden organismen die in warme omgevingen "tot hun recht komen" , beter zijn , dan organismen die in koude "tot hun recht komen" ,voor het leven in algemeen?
(hoef je niet op te reageren , ben een beetje aan het dollen )

sry folks paar biertjes op
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 01:06
Verwijderd
We wijken af van de eigenlijke discussie. Kan een actie goed of slecht zijn voor een object/organisme/wat dan ook, als het object/organisme/wat dan ook, geen doel heeft?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 01:22
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
FuSe schreef op 01-08-2004 @ 02:06 :
We wijken af van de eigenlijke discussie. Kan een actie goed of slecht zijn voor een object/organisme/wat dan ook, als het object/organisme/wat dan ook, geen doel heeft?
Hangt er van af of je de mening deelt dat als "iets" niet meer IS of bestaat door een bepaalde handeling , dat die handeling dan "slecht" is geweest.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 12:33
TD
TD is offline
Citaat:
FuSe schreef op 01-08-2004 @ 02:06 :
We wijken af van de eigenlijke discussie. Kan een actie goed of slecht zijn voor een object/organisme/wat dan ook, als het object/organisme/wat dan ook, geen doel heeft?
Dat is ook al afwijkend, de eigenlijke stelling was of de mens schadelijk kan zijn voor de natuur.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 12:41
Verwijderd
Citaat:
TDH schreef op 01-08-2004 @ 13:33 :
Dat is ook al afwijkend, de eigenlijke stelling was of de mens schadelijk kan zijn voor de natuur.
Met mijn post hierboven als achterliggende gedachte.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 12:46
TD
TD is offline
Ik vind die achterliggende gedachte eigenlijk ook maar vreemd.

Het begrip 'doel' is nogal vaag en kan je omschrijven als de omstandheid of situatie waarnaar gestreefd wordt.
In dat opzicht hebben niet eens zoveel zaken een feitelijk doel. Er is een namelijk een verschil tussen een eigenlijk doel en het 'nut' van iets.
Zaken kunnen nuttig zijn zonder zelf een rechtstreeks doel te hebben. Het is m.i. dan ook perfect mogelijk schade te berokkenen aan een in se doelloos gegeven zoals (hierboven geopperd) de natuur.

De andere achterliggende gedachte die door Meph naar voren werd geschoven (vgl. met dieren die ook veranderingen veroorzaken) vond ik nogal belachelijk. Die vergelijking ging m.i. niet op omdat je 2 fundamenteel verschillende zaken vergelijkt. De mens is dan wel een zoogdier, het fundamentele verschil kan zeker het principiële verschil verklaren zoals ik in m'n eerste post probeerde uit te leggen.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 21:09
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Volgens mij heeft de natuur wel een doel:

Zichzelf zo veel mogelijk perfectioneren.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle naturisme
beargrylls8482
11 06-04-2016 21:51
Levensbeschouwing & Filosofie geloof en seks
kreeftjepeefje
111 25-06-2009 11:46
Levensbeschouwing & Filosofie Wat voor bewijs heb jij dat God bestaat (welke God dan ook)?
Cherry Springs
441 27-01-2006 13:32
Levensbeschouwing & Filosofie Discussie natuurlijk of niet
Verwijderd
47 20-03-2005 01:46
Levensbeschouwing & Filosofie SaRs
Blitzkrieg Bop
15 07-05-2003 19:17
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 11:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.