Oud 01-07-2008, 07:04
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Begin dit jaar werd ik opgeschikt door een afschrijving van 25 euro door een stichting van een kerk. Lichtelijk verbaasd boekte ik deze incasso terug aangezien ik mij niet bij een kerk aan heb gesloten en daarnaast ook niet gelovig ben. Ik dacht dat het wel in orde zou zijn, maar de maand erna werd er weer 25 euro afgeschreven. Ik belde de postbank om aan te geven dat ik er niet achterkwam waar deze kerk zat en geen machtiging heb afgegeven en graag wilde dat het ongedaan werd gemaakt. De postbank gaf mij het nummer van die stichting en blokkeerde de rekening permanent. Ik heb deze stichting een paar keer geprobeerd te bereiken, antwoordapparaat ingesproken met het verzoek mij terug te bellen, maar zonder resultaat. Het ging in maart - mei goed. In Juni was er echter weer raak. Weer 25 euro eraf. Zelf teruggeboekt en weer de Postbank gebeld. Rekeningnummer van die stichting is weer geblokeert.

Nu is mijn vraag; is hier echt niks anders tegen te doen? De Postbank verzekerde me dat ze het elke maand blijven controleren maar blijkbaar heeft deze stichting haar administratie niet op orde en gebruiken ze een foutief rekeningnummer. En ik ben bang dat over paar maanden, er weer geld kan worden afgeschreven net als vorige week is gebeurd....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2008, 07:42
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
De bank kan een rekening blokkeren, maar kan dit in principe niet permanent doen. Volgens mij is de langstdurende termijn twee jaar, maar dat zou ik moeten nakijken. Weet je zeker dat de tegenrekening hetzelfde was als begin dit jaar? Sommige bedrijven gebruiken meerdere rekeningnummers. Het zou heel goed kunnen dat ze over een paar maanden weer afschrijven, maar als je fatsoenlijk geholpen wordt bij de bank zouden ze die rekening voor minimaal een jaar moeten kunnen blokkeren. Na enkele maanden vervallen hun incassopogingen standaard omdat ze constant foutmeldingen krijgen. Ik neem aan dat je er dan vanaf bent.

Het probleem met deze organisaties is dat de meesten heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Als zakelijke rekeninghouder kan je het zo regelen dat je hoe dan ook een incassomachtiging hebt. De meeste mensen weten niet dat een handtekening maar een formaliteitje is, en voor een bedrijf absoluut geen vereiste om toch af te schrijven. Sommige bedrijven maken hier misbruik van. In principe kan je van geluk spreken dat ze een weigeringstermijn opgeven, zodat het bedrag nog terug te boeken is.

Tip: als dit door blijft gaan, doe aangifte. De bank heeft namelijk een WFD (Wet Financiële Dienstverlening) waar ze zich aan moeten houden, ze kunnen dus niet zelf contact opnemen met dergelijke ondernemingen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 10:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nou, ingesproken op antwoordapparaat staat gelijk aan dat ze het weten, en dus vanaf dat punt bewust doen.

Als ze inderdaad hardleers zijn kun je inderdaad wellicht op het politiebureau informeren wat er aan gedaan kan worden als iemand doelbewust onterecht geld van jouw rekening afboekt.


Maar goed, waarschijnlijk ligt dit gewoon aan een of andere hoogbejaarde lichtelijk dementerende administrateur in dat kerkgenootschap. En uit een zakelijke interesse: Hoe heet dat kerkgenootschap eigenlijk?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 11:08
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
SKG Hervormde Gemeente. Gevestigd in Haren (Groningen) (Dit weet ik doordat de bank dat wel kon zien. Ik zag alleen de naam van de stichting en meer niet). Onder de noemer 'Kerkelijke bijdrage' en dan de maand, wordt het afgeboekt.

Het is hetzelfde rekeningnummer als bij de eerdere incasso.

Ik wist niet dat je zomaar zonder handtekening een incassogemachtige kon hebben. Ik heb zelf bij een vereniging in het bestuur gezeten en daar mochten we absoluut geen incasso gebruiken van de bank als we niet van alle leden een handtekening hadden.

Ik ga er vanuit dat iemand bij die stichting een verkeerd rekeningnummer heeft ingevoerd.

Ik hou het in de gaten en als het weer gebeurd, dan ga ik weer bij de bank informeren en eventueel bij de politie.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 12:07
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
nouja, in principe gaat een bank ervan uit dat de incasso-opdracht klopt tenzij het tegendeel beweerd wordt. Een machtiging geef je af aan de te machtigen organisatie en daar weet de bank dus niets van.

Ik heb het zelf vanaf de andere kant meegemaakt. Ik was penningmeester van een studentenvereniging en incasseerde de contributie. Bij 1 lid werd die contributie steevast teruggestort. Later bleek dat dat kwam omdat hij een verkeerd rekeningnummer opgegeven had. Er hoeft dus geen sprake te zijn van kwade wil bij de kerk, hooguit van een slechte organisatie.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 13:27
Verwijderd
Citaat:
[..]Er hoeft dus geen sprake te zijn van kwade wil bij de kerk, hooguit van een slechte organisatie.
Inderdaad, maar als ze de telefoon niet opnemen, niet reageren op berichten op 't antwoordapparaat etc, is het toch wel érg slecht georganiseerd.

TS: misschien werkt het wanneer je een aangetekende brief naar die stichting stuurt met daarin de eis dat ze de automatische incasso op jouw rekening stop zetten? Als ze daar nog niet op reageren, mja, dan toch maar weer bij de bank vragen of naar de politie.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 15:00
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Ik heb op dit moment geen adres van die Stichting. Via google had ik er een in de omgeving gevonden maar rekeningnummer komt niet overeen en aangezien ik in een verhuizing zit, kan ik het papiertje waar ik toentertijd het telefoonnummer op heb geschreven niet meer zo snel vinden...In mijn herinnering (ik heb vrij goed geheugen voor cijfers) komt het telefoonnummer aardig overeen maar vind het frapant dat het banrekening dat niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Ik heb op dit moment geen adres van die Stichting. Via google had ik er een in de omgeving gevonden maar rekeningnummer komt niet overeen en aangezien ik in een verhuizing zit, kan ik het papiertje waar ik toentertijd het telefoonnummer op heb geschreven niet meer zo snel vinden...In mijn herinnering (ik heb vrij goed geheugen voor cijfers) komt het telefoonnummer aardig overeen maar vind het frapant dat het banrekening dat niet klopt.
Een stichting moet ook een KvK-registratie hebben, toch? Misschien dat je daar het adres kan achterhalen?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 11:46
gek kuikentje
gek kuikentje is offline
Ik heb dit ook wel eens gehad met de Hartstichting. Gewoon contact opgenomen bij de bank, daarna ging het nog één keer mis en toen was het voorbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht koop op internet, geld terug incasseren
Verwijderd
15 16-04-2005 15:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.