Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2003, 23:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Hoi!

Ik zou graag mijn computer op mijn televisie willen aansluiten maar dan kom ik bij de volgende vragen:

- welke kabel heb ik precies nodig?
- moet ik hiervoor een bepaalde software hebben
- zijn er minimale systeemeisen aan verbonden? Zoja, welke?
- is er nog iets speciaals waar ik op zou moet letten?

thnx
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2003, 00:06
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-05-2003 @ 00:14:
Hoi!

Ik zou graag mijn computer op mijn televisie willen aansluiten maar dan kom ik bij de volgende vragen:

- welke kabel heb ik precies nodig?
- moet ik hiervoor een bepaalde software hebben
- zijn er minimale systeemeisen aan verbonden? Zoja, welke?
- is er nog iets speciaals waar ik op zou moet letten?

thnx
-een kabel met aan beide kanten een cinch(tulp) stekker (meestal geel), of een S-Video stekker
-meestal niet (hangt van je drivers af)
-ja een tv-kaart of een videokaart met tv-out
-dat je computer weer terug kan naar je huidige toestand
__________________
Ooit. Dan.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 05:36
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Je moet eerst weten of je videokaart wel TV-out heeft. Kijk even na op je bon of handleiding. Of even op je videokaart zelf kijken. Zo'n zwart rondje (S-Video), of zo'n kleiner rondje met geel randje (composiet).
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 10:21
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
op deze site staat alles stap voor stap uitgelegd, maar voor het gemak zal ik het hieronder ook ff posten
stap 6 is anders onder windowsXP, maar het idee blijft hetzelfde.

Veel pc's mogen dan uitgerust zijn met een dvd-rom, het bekijken van films op een pc-monitor is nou niet bepaald mijn idee van een gezellig avondje voor de buis zitten. Het zou dus handig zijn moesten de beelden van de pc terechtkomen op een echte televisie. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je hieronder.

STAP 1: Voor dit overzicht maken we gebruik van een grafische kaart op basis van een nVidia GeForce4 Titanium 4200 chipset en een moderne pc uitgerust met Windows XP. We raden je aan eerst de algemene stuursoftware van nVidia genaamd Detonator XP te installeren. Deze stuursoftware kun je gratis downloaden op www.nvidia.com. Groot voordeel van de Detonator XP stuursoftware is dat deze geschikt is voor zowat alle types nVidia-chipsets (oude en nieuwe) en dus van toepassing is op een groot aantal kaarten.


STAP 2: Onze grafische kaart beschikt over een tv-out van het type S-Video (de middelste zwartgekleurde stekker). Jammer genoeg hebben de meeste televisietoestellen geen S-Video-ingang, maar wel een composietingang. Geen nood want via een conversiekabeltje zorg je ervoor dat je een composietvideokabel toch op de S-Video-uitgang van de grafische kaart kunt aansluiten. Je kunt composietvideo herkennen aan de geelgekleurde stekkers. In ons geval is er echter nog iets speciaal aan de hand: onze televisie beschikt namelijk enkel over een SCART-connector en heeft dus geen aparte video-ingangen voor S-Video of composiet. Om de videokabel hierop aan te sluiten heb je dan ook een speciale SCART-stekker nodig die aan de achterkant aansluitingen heeft voor S-Video en/of composietvideo.

[img]http://www.diskidee.nl/images/s/svs_pc_op_tv_foto1.jpg[/imh]
Achterkant van de grafische kaart met van links naar rechts: DVI, S-Video (tv-out) en VGA.


Conversiekabel S-video => composiet/S-Video


SCART-connector met composiet en stereo geluid ingangen

Opmerking: heeft je televisie een S-Video-ingang dan raden we aan om die te gebruiken. S-Video biedt namelijk een betere beeldkwaliteit dan composiet.

STAP 3: Tijd om alles aan te sluiten. Plug de conversiekabel in de tv-out van de grafische kaart. Sluit de composietkabel aan één kant aan op de conversiekabel en aan de andere kant op de televisie (eventueel via de SCART-connector zoals in ons geval).

[imghttp://www.diskidee.nl/images/s/svs_pc_op_tv_foto4.jpg[/img]
Inpluggen conversiekabel in de tv-out van de grafische kaart


Aansluit composietvideokabel aan conversiekabel


Composietkabel in SCART-connector

STAP 4: Wil je ook het geluid overbrengen van de pc naar de televisie dan heb je een extra audiokabel nodig die aan één kant voorzien is van twee cinch-stekkers die je rechtstreeks in de tv plugt (of in de SCART-connector zoals bij ons), en aan de andere kant een mini-jack die je in de lijnuitgang van de geluidskaart steekt. Op deze manier zal de televisie stereogeluid kunnen ontvangen en weergeven.


Audiokabel met dubbele cinch-stekkers en mini-jack


Audiokabel aansluiten op lijnuitgang geluidskaart


Audiokabel aansluiten op SCART-connector of rechtstreeks op televisie


SCART-connector aansluiten op SCART-ingang televisie

STAP 5: Zet de televisie aan en selecteer het juiste videokanaal (invoer). Hoe je dit precies doet, varieert van merk tot merk en van type tot type. Raadpleeg de handleiding als je twijfels hebt.

STAP 6: Eenmaal alle verbindingen gelegd, start je je pc en vraag je de eigenschappen op van het beeldscherm: rechtsklik op de desktop en kies voor 'Eigenschappen' waarna je klikt op het tabblad 'instellingen'. Als het goed is krijg je nu onder 'beeldscherm' twee mogelijkheden: enerzijds je monitor en anderzijds een standaardbeeldscherm.


Kies voor je monitor (bovenste keuze) en klik vervolgens op 'Geavanceerd'. Er verschijnt nu een nieuw venster met een hoop tabbladen.


Kies voor het tabblad 'nView'.


Het is nu zaak om eerst de kloon-functie te activeren en vervolgens op 'Toepassen' te klikken. Het beeld verspringt nu even en de kans is groot dat je nu al iets te zien krijgt op de televisie. Is dat niet het geval, dan moet je nog enkele instellingen aanpassen. Kies voor de televisie in hetzelfde venster


en klik dan op 'Apparaatinstellingen', gevolgd door 'Uitvoerapparaat selecteren'.


Zorg dat de optie 'TV' staat aangevinkt en stel het formaat in volgens PAL-B, België. Druk op 'Ok' en je komt terug bij het tabblad 'nView'. Via 'Apparaatinstellingen' kun je nog eventueel wijzigingen aanbrengen in de te tonen resolutie en de kleurwarmte. Best stel je de resolutie zo laag mogelijk in, meestal krijg je de keuze tussen 640x480 of 800x600.

Opmerking: Het zou kunnen dat je niet kunt kiezen voor de kloon-modus. Dit betekent dat je grafische kaart niet in staat is om twee videosignalen (dual video) tegelijkertijd door te sturen. Je krijgt in dat geval enkel beeld op de televisie, maar niet op je monitor en vice versa.

STAP 7: Nu de kloon-functie helemaal actief is, volstaat het om een dvd-film af te spelen met een programma zoals PowerDVD en te kiezen voor volledige schermgrootte. Veel kijkplezier!

Algemene opmerking: hoe groter de afstand tussen pc en televisie, hoe meer aandacht je moet besteden aan de kwaliteit van de videokabels. Goed afgeschermde kabels zijn noodzakelijk voor afstanden van meer dan een meter. Meer dan tien meter raden we sowieso niet aan.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 10:25
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-05-2003 @ 00:14:
- is er nog iets speciaals waar ik op zou moet letten?

thnx
Ja, denk eraan dat een Tv over een dusdanig lage refreshrate beschikt dat het alleen geschikt is voor het kijken van films. Ga niet proberen een Word bestand te editten op je Tv, want dat is een drama
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 11:24
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Koen schreef op 11-05-2003 @ 11:25:
Ja, denk eraan dat een Tv over een dusdanig lage refreshrate beschikt dat het alleen geschikt is voor het kijken van films. Ga niet proberen een Word bestand te editten op je Tv, want dat is een drama
Dat was ik ook niet echt van plan
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Je kunt trouwens een scart aansluiten kopen waar ook een S-video aansluiting opzit!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
GRMBL.....

DIT:

"STAP 6: Eenmaal alle verbindingen gelegd, start je je pc en vraag je de eigenschappen op van het beeldscherm: rechtsklik op de desktop en kies voor 'Eigenschappen' waarna je klikt op het tabblad 'instellingen'. Als het goed is krijg je nu onder 'beeldscherm' twee mogelijkheden: enerzijds je monitor en anderzijds een standaardbeeldscherm."

Krijg ik dus niet!
Wat ik wel op mijn tv zie is een "geen uitzending kleurenspectrum" en als ik mijn computer opnieuw opstart gaat ie op zwart totdat mijn computer weer geheel opgestart is,: dan verschijnt weer de "geen uitzending kleurenspectrum".

Maar als ik dan naar de instellingen ga, zie ik nergens een optie voor een kloonbeeldscherm. Ik zie dus alles in de normale versie.

Wat nu?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 08:24
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-05-2003 @ 21:57:
GRMBL.....

DIT:

"STAP 6: Eenmaal alle verbindingen gelegd, start je je pc en vraag je de eigenschappen op van het beeldscherm: rechtsklik op de desktop en kies voor 'Eigenschappen' waarna je klikt op het tabblad 'instellingen'. Als het goed is krijg je nu onder 'beeldscherm' twee mogelijkheden: enerzijds je monitor en anderzijds een standaardbeeldscherm."

Krijg ik dus niet!
Wat ik wel op mijn tv zie is een "geen uitzending kleurenspectrum" en als ik mijn computer opnieuw opstart gaat ie op zwart totdat mijn computer weer geheel opgestart is,: dan verschijnt weer de "geen uitzending kleurenspectrum".

Maar als ik dan naar de instellingen ga, zie ik nergens een optie voor een kloonbeeldscherm. Ik zie dus alles in de normale versie.

Wat nu?
Welk OS gebruik je?
in win 2k/XP wijkt het nl flink af van de 9x/ME serie
Ook kan het uitmaken welke drivers je hebt voor je videokaart (detonator van NVIDIA of Catalyst van ATI) en de verschillende versie maakt ook nog uit

als je dit geeft kan ik verder helpen
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 16:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
OS -> win ME
videokaart: diamond stealth III S540 32 mb AGP (en als je ergens vindt op het internet dat ie geen tv out heeft, klopt dat niet want die van mij heeft dat wel Echt.)

drivers worden niet meer geupdate (GRRRR) en het installeren van die dingen is shite. Gisteren heb ik de laatste update gebruikt die ik kan vinden, maar het beeld werkt niet goed...

ik zie soms "gaten vallen" in de display.

Vreemd.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 17:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
blah.
klaarblijkelijk heb ik een extra kaart erbij.
wat dat precies inhoudt...?
nahja ben dat aan het uitzoeken.

maar idd de stealth heeft GEEN tv out
maar die andere kaart wel
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 09:07
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2003 @ 18:25:
blah.
klaarblijkelijk heb ik een extra kaart erbij.
wat dat precies inhoudt...?
nahja ben dat aan het uitzoeken.

maar idd de stealth heeft GEEN tv out
maar die andere kaart wel
bedoel je hermee dat je een 2e videokaart in je pc hebt die in een PCI slot zit (een voodoo-gerelateerde kaart (oid) die aan je AGP videokaart aangesloten is?)
dan moeten dus beide kaarten van drivers voorzien worden en dan zal bij die 2e kaart bij de beeldschermeigenschappen een menuutje komen na de installatie die een optie heeft voor TV-out inschakeling

Als je totaal geen idee hebt wat voor soort kaart dit is en je kan het ook nergens vinden, dan moet je de kast openmaken (wel eerst uit doen en jezelf ontladen ), zoeken naar serienummers op stikkertjes op de kaart (lukt dit niet echt makkelijk dan kan je de kaart altijd even uit de pc halen), deze nummers even noteren en vervolgens op google één voor één deze nummers intypen + driver (bijv. BD5357432 + driver in google) en dan kom je als alles goed is vanzelf op een site waar deze drivers te downloaden zijn. Je moet er dan wel goed op letten dat je ze voor het goede OS download (win 9x).
Als je op driverguide terecht bent gekomen voor de driver moet je als username driver en als pass all invullen.

ik hoop dat je zo een stuk op weg geholpen bent
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Videokaart] TV-out
I-brahimovic
5 24-03-2005 13:09
Software & Hardware tv-out aansluiten
raziel
1 26-08-2004 22:29
Software & Hardware [laptop] levensduur?
Verwijderd
25 31-07-2004 23:58
Software & Hardware [TV-OUT] Hoe goed(koop) een tv-out?
SCREAM!
3 19-02-2004 13:06
Software & Hardware [vga] Wat betekenen de afkortingen en...
Joris
26 02-10-2002 21:15
Software & Hardware [TOTALE UPGRADE] alleen nog wat hulp nodig :D
Verwijderd
6 01-08-2002 21:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.