Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2009, 13:19
geheimpje
geheimpje is offline
Even een berichtje van mij hier. Ik ben benieuwd of er mensen op dit forum zijn die wat verstand hebben van het volgende:

Ik woonde een tijdje in Duitsland. Daar heb ik mijn toenmalige vriend (een Oostenrijker) ontmoet. Na een maand ongeveer moest hij terug naar Oostenrijk, omdat zijn opa een ongeluk heeft gehad en geopereerd zou moeten worden. Opa was niet goed verzekerd, dus hij zou terug gaan om te gaan werken voor die operatie. Nu bleek het zo te zijn dat mijn vriend zelf nog een schuld had bij de belastingdienst. Deze schuld moest eerst worden afbetaald voordat hij weer bij zijn baas terug kon om te werken.
Al met al, waren er in mijn ogen een hoop redenen waarom ik hem heb aangeboden wat geld van mij te lenen. In eerste instantie wilde hij dit niet, maar uiteindelijk heeft hij ja gezegd. Ik heb hem 500 euro geleend, en zou dit in januari terug krijgen wanneer hij me zou komen opzoeken in Nederland.

Nu ik 3 weken terug ben in Nederland, blijkt dat hij over heel veel dingen gelogen heeft. Onze relatie is ook over, waarschijnlijk omdat hij vast zit in zijn leugens en zich er niet meer uit kan lullen. Hij heeft de relatie beeindigd omdat hij dit (de verre afstand en de omstandigheden) niet langer aan kon. Ik heb hem gevraagd om mijn geld, maar daar gaat hij niet op in. Hij heeft mij telefonisch 1 keer gezegd dat ik het eind deze maand terug krijg. Ik heb hier een mail op gestuurd, met mijn bankgegevens en dat ik dus verwacht dat ik het uiterlijk de 31e op mijn rekening heb staan.

Wat nu als dit niet het geval is? Zijn er opties die ik dan kan doen? Ik denk namelijk dat ik dit geld niet terug zie........

Hopelijk zijn er mensen die hier verstand van hebben!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2009, 14:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Uiteindelijk heb je ongetwijfeld het recht een civiel proces te starten, of het qua kosten/baten zinvol is, is een tweede.

Maar strict genomen ben je een schuldeiser en hij een schuldenaar, hoewel ik betwijfel dat er een schriftelijke overeenkomst is tussen jullie 2.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 18:27
Verwijderd
Geld ben je praktisch kwijt. Stom om je bankgegevens aan hem te verstrekken.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 19:02
Verwijderd
Praktisch gezien ben je je geld kwijt. Je kan een civiele procedure starten om je geld terug te vorderen, maar met het vonnis kan je vervolgens niks. Hij woont immers niet in Nederland. Om dan alsnog het geld te innen, gaat je heel veel geld en tijd kosten. Dus je ziet het geld waarschijnlijk niet terug, als hij het niet betaald. Wellicht voortaan wat minder snel mensen vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 20:54
geheimpje
geheimpje is offline
Citaat:
Geld ben je praktisch kwijt. Stom om je bankgegevens aan hem te verstrekken.
Hmm.. hoezo is dat stom geweest? Als hij het geld nog terug wil geven heeft hij die gegevens toch nodig? Kan je dit uitleggen want ik snap niet zo goed waarom ik dat beter niet had kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Hmm.. hoezo is dat stom geweest? Als hij het geld nog terug wil geven heeft hij die gegevens toch nodig? Kan je dit uitleggen want ik snap niet zo goed waarom ik dat beter niet had kunnen doen.
Daar is niks stoms aan.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 22:10
ganralph
ganralph is offline
inderdaad, bankgegevens (rekeningnummer i.c.m. naam) zijn niet geheim.

(alleen in combinatie met een bankpas, een pincode en/of jouw handtekening kan iemand kwaad met je gegevens)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 00:48
Verwijderd
Citaat:
inderdaad, bankgegevens (rekeningnummer i.c.m. naam) zijn niet geheim.

(alleen in combinatie met een bankpas, een pincode en/of jouw handtekening kan iemand kwaad met je gegevens)
Van iemand die een 'vage' vriend een toch wel behoorlijk aanzienlijk geldbedrag uitleent acht ik wel in staat om ook pinpas met bijbehorende code te verstrekken.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 12:23
geheimpje
geheimpje is offline
Citaat:
Van iemand die een 'vage' vriend een toch wel behoorlijk aanzienlijk geldbedrag uitleent acht ik wel in staat om ook pinpas met bijbehorende code te verstrekken.
Zucht, bedankt....

Ik weet zelf ook dat het niet slim is geweest om hem geld te lenen? In mijn ogen was het geen 'vage' bekende, ik heb me alleen enorm vergist in wie hij was/is.....
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 14:26
ganralph
ganralph is offline
het is ook niet jouw schuld dat hij je vertrouwen geschaad heeft...

geef hem wel de kans tot het eind van de maand om terug te betalen. wie weet. anders volgende maand flink achteraan gaan. val hem lastig tot hij netjes betaalt.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 15:50
geheimpje
geheimpje is offline
Citaat:
het is ook niet jouw schuld dat hij je vertrouwen geschaad heeft...

geef hem wel de kans tot het eind van de maand om terug te betalen. wie weet. anders volgende maand flink achteraan gaan. val hem lastig tot hij netjes betaalt.
Ja, ik wacht het nu even rustig af... en wat bedoel je precies met lastig vallen? Want ik weet niet wat ik echt kan doen om mijn geld terug te krijgen. Vrees ervoor dat hij zijn telefoon niet meer zal opnemen etc...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 16:00
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ja, ik wacht het nu even rustig af... en wat bedoel je precies met lastig vallen? Want ik weet niet wat ik echt kan doen om mijn geld terug te krijgen. Vrees ervoor dat hij zijn telefoon niet meer zal opnemen etc...
nou gewoon: mailen, bellen, brieven sturen

als je na deze maand even niets doet, dan is het bij wijze van spreken in januari veel lastiger om hem er aan te herinneren. je hoeft hem niet te gaan stalken, maar zorg gewoon dat hij niet vergeet dat hij je geld schuldig is. en laat hem merken dat jij dat zelf ook nog niet vergeten bent.

ook al neemt hij niet op: hij weet echt wel waarom je belt als hij je nummer ziet staan.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders
Verwijderd
442 14-09-2009 06:52
Lifestyle Movies @ Lifestyle
Apomes
104 15-09-2004 22:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.