Oud 28-09-2005, 10:14
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Hola mede Scholieren,

Ik vroeg mijzelf af, is een eD2k index site legaal? Ik merk dat aantal sites ermee uitschijen, maar het plaatsen van eD2k links is toch niet verboden in Nederland? Voor zover ik weet, is alleen het aanbieden van de bestanden (het daadwerkelijke uploaden ja) illegaal, maar downloaden en indexeren is naar mijn weten niet illegaal, klopt dit?

Thanks in advance


Nee, centrale topic leek me niet geschikt, daar het niet over daadwerkelijke P2P gaat, maar de juridische kant van een index-site
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2005, 10:42
Verwijderd
Je helpt mee om illegale zaken mogelijk te maken, in die zin is het dus zeker wel illegaal.

Overigens zijn er wel mogelijkheden om zaken te hosten die zo goed als in ieder land verboden zijn te hosten
(Maar dat ga ik hier maar even niet vertellen )
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 10:54
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Haha, nee, leg me dat niet uit, ik weet precies hoe ik het dicht kan timmeren, maar ging me meer om het idee of het nou illegaal of niet is

Wat je zegt, je bied idd mogenlijkheden tot illegale content, dan zou je het als strafbaar kunnnen zien
Echter, je bied zelf niks aan (de links komen niet van jou) , er staat geen illegale content op de server, alleen een filesize, hash en bestandsnaam van 'een bestand' op het eD2k, met daarbij informatie wat het is... klinkt ineens nietmeer zo illegaal
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 12:00
Verwijderd
'Illegaal' is zo'n onbruikbaar begrip, je kunt beter spreken over strafbaar of onrechtmatig. Strafbaar is het (naar Nederlands recht) denk ik niet. Onrechtmatig misschien wel, omdat je ermee bevordert dat anderen inbreuken maken op auteursrecht. Je kunt tegenwoordig ook nauwelijks meer zeggen dat je dat niet meer wist, omdat zo ongeveer alle downloadprogamma's gebruikt worden om beschermd materiaal te verspreiden.

Ook al plaats je alleen naam, grootte, vindplaats e.d. dan nog kun je inbreuk op auteursrecht bevorderen, maar het is de vraag of dat onrechtmatig is. Dat zal helemaal van de omstandigheden afhangen, daar kun je in zo algemene zin niets over zeggen. Overigens zal het naar Amerikaans recht wel een stuk makkelijker zijn, daar heeft men over het algemeen niet zulke grote moeite om dingen als onrechtmatig ('tort') te bestempelen als het causaal verband ontbreekt (dwz. dat het niet zeker of is er wel daadwerkelijk schade wordt geleden als gevolg van jouw handelen).
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 04:16
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Moreel gezien is een indexsite natuurlijk wel het bevorderen van illegale () filesharing. Maar je moet je grenzen kennen. Als ik een overzicht van steden en locaties post waar je kinderen kunt kopen -- ik noem maar wat -- lijkt het me sterk dat je daar bestraft voor kunt worden, aangenomen dat je zelf geen enkel aandeel hebt behalve dat je het toevallig weet.

Een ed2k link beschrijft een source alleen maar, het geeft niet de locatie van de file op, zelfs geen server. Het is hetzelfde als een MD5 hashcode van een bestand geven, in combinatie met de bestandsgrootte. Daarmee identificeer je dus wel een bepaald bestand met een bepaalde inhoud, dus je kunt niet zeggen "ich habe es nicht gewusst".

Check de site www.respectp2p.org eens, die is van Simon Moon, de voorheen admin/eigenaar van ShareReactor, de grootste ed2k-indexsite vroeger. Die werd toen offline gehaald door de autoriteiten, maar uiteindelijk is een rechtzaak tegen de eigenaar op niets uitgelopen. Het blijkt dat stichting BREIN als "expert"-getuige werd opgeroepen, terwijl zij natuurlijk duidelijk belang hebben in deze kwestie.

FIOD-ECD heeft ook een aandeel, maar die afdeling is significant incompetent (TM).
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.