Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2005, 15:46
Saarah
Saarah is offline
Hallo,
Ik heb sinds 1,5 maand ongeveer een kat gekregen, Karol. Ik denk dat ze nu dus een maand of 3-4 is. Tis echt een schatje enzo
Maar we hebben dus een hele tijd op een appartement gewoond (zijn aan het bouwen) en we verhuizen binnen ongeveer 2 weken naar dat huis.
Karol heeft hier nooit naar buiten gekund, omdat hier vlak voor een drukke baan ligt. In dat nieuwe huis zijn kei veel weides, en een baan waar bijna geen verkeer is, dus daar gaat ze wel naar buiten kunnen . Hoe lang moeten we haar dan eerst binnen houden? En nu gaat ze dus altijd op de kattenbak, gaat ze dat blijven doen of gaat ze meteen buiten gaan? We hopen natuurlijk buiten, veel gemakkelijker enzo en als ze op de kattenbak blijft gaan, gaan we dat proberen af te leren. Maar hoe dan, we kunnen toch moeilijk de kattenbak gewoon weg gaan nemen We hebben ooit een kat gehad die alleen op de kattenbak ging, soms zat ze buiten aan de deur om binnen te mogen en spurtte ze dan meteen naar de kattenbak

Nog een vraagje; Karol is nu heel speels enzo. Dus nu krabt & bijt ze mij geregeld, om te spelen. Nu vind ik dat niet zo heel erg, maar toch, als ze ouder wordt... Mss is het wel verkeerd geweest van mij om het toe te laten, maarja . Mijn vraag is dus: gaat het over gaan naargelang ze ouder wordt, en ze dus ook buiten kan? Of moet ik het haar echt afleren en zoja, hoe dan? Sommigen zeggen 'met een plantenspuit' omdat katten bang zijn van water. Mss kan ik dat wel eens proberen

Groetjes & alvast bedankt!

(Voor de geïnteresseerden, dit en dit zijn 2 foto's van haar die ik een paar dagen geleden gemaakt heb . Ja ik ben echt trots op haar )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2005, 15:59
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Van dat verhuizen weet ik niet, ik denk dat ze wel buiten zal gaan ipv op de kattebak maar ik weet dus niet hoe lang je haar nog binnen moeten houden.

Wat dat spelen betreft, alle kittens doen dat, naar mate ze ouder worden wordt dat krabben en bijten ook minder. Maak je dus geen zorgen en laat de plantenspuit nog maar even staan


en ze is idd een schatje
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 16:07
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Niet buiten laten ...
Al mijn katten zijn doodgegaan omdat ze buiten liepen, ofwel overreden , ofwel nooit teruggekeerd, ofwel door een jager ...

Speelse gaat eraf gaan als ze bejaard wordt (als ze ooit zover komt)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 16:08
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 27-08-2005 @ 16:59 :
Van dat verhuizen weet ik niet, ik denk dat ze wel buiten zal gaan ipv op de kattebak maar ik weet dus niet hoe lang je haar nog binnen moeten houden.

Wat dat spelen betreft, alle kittens doen dat, naar mate ze ouder worden wordt dat krabben en bijten ook minder. Maak je dus geen zorgen en laat de plantenspuit nog maar even staan


en ze is idd een schatje
Oké, thnx!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 16:10
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Kali schreef op 27-08-2005 @ 17:07 :
Niet buiten laten ...
Al mijn katten zijn doodgegaan omdat ze buiten liepen, ofwel overreden , ofwel nooit teruggekeerd, ofwel door een jager ...

Speelse gaat eraf gaan als ze bejaard wordt (als ze ooit zover komt)
Er zitten veel katten daar hoor... M'n grootouders wonen daar ook, en tante enzo (heel veel familie) en al die katten zitten buiten, en ik vind sowieso dat als een kat de kans heeft, je ze buiten moet laten... Daar is trouwens bijna geen verkeer dus ja
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:41
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Je kan je kat het beste eerst een paar weken binnen houden om haar aan het huis te laten wennen. Ze woont nog niet zo heel lang bij jullie, dus als je dr meteen naar buiten gooit als jullie daar net wonen heb je kans dat ze niet terugkomt, als dat in haar karakter ligt. Wij hebben onze kat ook eerst in een tuigje/aan een lijn laten wennen aan de tuin, zodat hij wist waar hij woonde. Dat is wel belangrijk, zodat je kat weet waar ze naar to terug moet als ie op stap gaat. Anders verdwalen ze misschien.

Over die kattenbak: Ik zou die niet helemaal wegnemen. Wat dan 's nachts, of als je kat alleen is, of als het slecht weer is en ze wil niet naar buiten? Buiten zal ze ook heus wel gaan, maar zo moeilijk is die bak toch ook niet? Beter dan dat ze t binnen doet.

En het is inderdaad een schatje!
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:54
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Flit schreef op 27-08-2005 @ 18:41 :


Over die kattenbak: Ik zou die niet helemaal wegnemen. Wat dan 's nachts, of als je kat alleen is, of als het slecht weer is en ze wil niet naar buiten? Buiten zal ze ook heus wel gaan, maar zo moeilijk is die bak toch ook niet? Beter dan dat ze t binnen doet.

En het is inderdaad een schatje!
Ja daar heb je wel gelijk in

Ja hé thnx
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:03
juno
Avatar van juno
juno is offline
Niet met de handen laten spelen, maar met speeltjes, die kun je aan een touwtje voor haar neus bengelen.

Het speelse gaat er vrij snel af, dus geniet er nog maar van.

De plantenspuit is over het algemeen een goed trainingsmiddel. Het is een lik op stuk straf, die geen pijn doet, en waarvan ze niet weet dat jij hem uitdeelt. Dat is heel belangrijk, anders snapt ze niet dat ze stout is als ze op het aanrecht springt, maar denkt ze daarentegen dat jij een rotmens bent. Zo slim zijn katten niet, namelijk. Ze komt dan nog steeds op het aanrecht, maar is bang voor jou geworden.

En binnenhouden, 6 weken lang. Ja, echt. Ze is nog niet eens helemaal aan jullie gewend, en dan moet ze straks ook al aan een andere omgeving wennen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:08
juno
Avatar van juno
juno is offline
ohja, als kittens onder elkaar te ruw zijn, dan onderbreekt het kitten dat het teveel vindt worden het spel en loopt weg. Daar leert het ruwe kitten van dat dit te ruw is, en de volgende keer is hetdan voorzichtiger. Omdat katten elkaar kunnen beschadigen met die nagels en tanden, stopt playfighting ook als ze wat ouder worden.

Als mens moet je hetzelfde doen: geen aandacht aan die harde nageltjes schenken, want ze weet niet dat ze je pijn doet, ze kent zogezegd haar eigen kracht niet, dus straffen heeft geen zin, maar gewoon stoppen met spelen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:11
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kali schreef op 27-08-2005 @ 17:07 :
Niet buiten laten ...
Al mijn katten zijn doodgegaan omdat ze buiten liepen, ofwel overreden , ofwel nooit teruggekeerd, ofwel door een jager ...
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met je katten. Ik weet hoe het voelt als zoiets gebeurt want 1 kat van mij is ook een keer overreden. Maar daarintegen loopt 1 kat van mij hier al 15 jaar rond, hij ligt op de weg, op de auto's, onder de auto's. We wonen bij het station en ik heb hem ook al eens onder de treinen gezien, en we wonen ook bij de A2 en mensen zeggen dat ze hem daar ook al eens hebben gezien. Ik vind dan ook dat je een kat dat stukje vrijheid van naar buiten laten niet af kunt nemen omdat je bang bent. We hebben in 2003 weer 2 nieuwe katten gekregen (broer & zus) en we waren eerst ook aan het overwegen ze binnen te laten maar toen we ze eenmaal buiten lieten vonden ze het echt geweldig.
Je kan natuurlijk kiezen om ze 's avonds naar binnen te halen. Wij hebben zo'n manier dat we met een lepel op een leeg blikje meppen, zij herkennen dat geluid en komen naar binnen, en dan geven we ze een zakje wiskas eten. En zo komen ze iedere avond naar binnen.
Bij echte raskatten is het eigenlijk wel iets anders want je hebt van die mensen die gek genoeg zijn je kat mee te nemen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 22:21
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
wizkid schreef op 27-08-2005 @ 20:11 :
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met je katten. Ik weet hoe het voelt als zoiets gebeurt want 1 kat van mij is ook een keer overreden. Maar daarintegen loopt 1 kat van mij hier al 15 jaar rond, hij ligt op de weg, op de auto's, onder de auto's. We wonen bij het station en ik heb hem ook al eens onder de treinen gezien, en we wonen ook bij de A2 en mensen zeggen dat ze hem daar ook al eens hebben gezien. Ik vind dan ook dat je een kat dat stukje vrijheid van naar buiten laten niet af kunt nemen omdat je bang bent. We hebben in 2003 weer 2 nieuwe katten gekregen (broer & zus) en we waren eerst ook aan het overwegen ze binnen te laten maar toen we ze eenmaal buiten lieten vonden ze het echt geweldig.
Je kan natuurlijk kiezen om ze 's avonds naar binnen te halen. Wij hebben zo'n manier dat we met een lepel op een leeg blikje meppen, zij herkennen dat geluid en komen naar binnen, en dan geven we ze een zakje wiskas eten. En zo komen ze iedere avond naar binnen.
Bij echte raskatten is het eigenlijk wel iets anders want je hebt van die mensen die gek genoeg zijn je kat mee te nemen.
Ik heb sinds 14 jaar een raskat nu, die mag enkel aand e lijn buiten en op zich komt ze helemaal niet graag buiten.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 02:13
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
Citaat:
Saarah schreef op 27-08-2005 @ 16:46 :
Hallo,
Ik heb sinds 1,5 maand ongeveer een kat gekregen, Karol. Ik denk dat ze nu dus een maand of 3-4 is. Tis echt een schatje enzo
Maar we hebben dus een hele tijd op een appartement gewoond (zijn aan het bouwen) en we verhuizen binnen ongeveer 2 weken naar dat huis.
Karol heeft hier nooit naar buiten gekund, omdat hier vlak voor een drukke baan ligt. In dat nieuwe huis zijn kei veel weides, en een baan waar bijna geen verkeer is, dus daar gaat ze wel naar buiten kunnen . Hoe lang moeten we haar dan eerst binnen houden?
zoiezo eerst 2wkn binnenhouden, zo kan ze wennen aan haar nieuwe omgeving binnen.
pas als ze daarna naar buiten gaat, moet je *en dit is GÉÉN gekheid* boter op haar pootjes doen!!
zo zal ze, als ze weer terug naar huis wilt, de weg terugvinden en omdat katten van boter houden en daar dus snel op af zullen gaan, ook het spoor volgen en weer thuis uitkomen

dit is echt géén gekheid, dit heb ik van mijn moeder geleerd, die heeft dit jarenlang zo gedaan en het heeft ook altijd gewerkt!

Citaat:
En nu gaat ze dus altijd op de kattenbak, gaat ze dat blijven doen of gaat ze meteen buiten gaan? We hopen natuurlijk buiten, veel gemakkelijker enzo en als ze op de kattenbak blijft gaan, gaan we dat proberen af te leren. Maar hoe dan, we kunnen toch moeilijk de kattenbak gewoon weg gaan nemen We hebben ooit een kat gehad die alleen op de kattenbak ging, soms zat ze buiten aan de deur om binnen te mogen en spurtte ze dan meteen naar de kattenbak
ik zou de kattenbak binnen gewoon houden en NIET wegdoen.
zoals je zelf al zegt, ze is hieraan gewend.
ook zal het handig zijn als ze bijv. een x buiten is en ze schrikt erges van en ze spurt dan weer keihard naar binnen (door een kattenluikje bv als je die heb / neemt) en ze wilt dan haar behoefte doen omdat ze niet meer naar buiten durft, dan kan ze dit binnen gewoon doen.
als ze het buiten gaat doen, en je merkt op den duur na verloop van tijd dat ze dit alleen nog maar buiten doet, dan kun je altijd nog de kattenbak binnen weghalen.
MAAR: ik wil ook nog zeggen dat katten het fijn vinden om hun behoeftes op 2 verschillende plekken te doen, dus hun plas doen ze vaak binnen op de bak, maar de drollen begraven ze buiten erges.
miss doen niet alle katten dit, maar over het algemeen doen ze dit dus.

Citaat:
Nog een vraagje; Karol is nu heel speels enzo. Dus nu krabt & bijt ze mij geregeld, om te spelen. Nu vind ik dat niet zo heel erg, maar toch, als ze ouder wordt... Mss is het wel verkeerd geweest van mij om het toe te laten, maarja . Mijn vraag is dus: gaat het over gaan naargelang ze ouder wordt, en ze dus ook buiten kan? Of moet ik het haar echt afleren en zoja, hoe dan? Sommigen zeggen 'met een plantenspuit' omdat katten bang zijn van water. Mss kan ik dat wel eens proberen
je kunt het haar afleren elke keer als ze iets TÉ hard bijt, als het dus echt te gek wordt.
verder zou ik het haar niet echt 'afleren' omdat ze nu nog jong is en dus zoals je zelf al aanhaalt, speels is. daarmee zal je alleen maar het gevoel overdragen dat ze helemaal nix meer mag, en dus ook niet meer mag spelen.
dit gaat vanzelf wel over naarmate ze ouder wordt.
als het te gek wordt, en je wilt er iets aan doen, is meestal een stemverheffing al genoeg.
je kunt zelf kiezen welke woorden je daarvoor wilt gebruiken natuurlijk, voor de hand liggend zijn 'nee' , 'hey' , 'foei' of 'stop' bijvoorbeeld.
als ze nog niet wilt luisteren, kun je idd een plantenspuit gebruiken, of als dat makkelijker is, een klein spuitpistool
het hoeft maar een klein beetje voor het schrik effect.

(
Citaat:
Voor de geïnteresseerden, dit en dit zijn 2 foto's van haar die ik een paar dagen geleden gemaakt heb . Ja ik ben echt trots op haar )
WAT EEN DROPPIE!!!!!
oooowwwwh *zwijmel* ik ben weer s verliefd hoor
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 09:52
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Je moet een kater trouwens wel langer binnen houden dan een poes, want een kater heeft een groter territorium dus die loopt weer sneller terug naar het oude huis.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:49
Orpa
Orpa is offline
Minimaal 6 weken binnen houden, het liefst zelfs 8... In die tijd kan je haar best eens optillen en mee naar buiten dragen, zodat ze alvast wat geurtjes kan ruiken, maar niet loslaten...

Je kan haar afleren om op de kattenbak te gaan door hem steeds iets verder richting de buitendeur te verplaatsen en na n poosje gewoon buiten neer te zetten... Als je dat wilt doen moeten ze wel 's nachts naar buiten kunnen (wat trouwens heel normaal is voor een kat)...

Het spelen, tsja, je kunt een speelgoed muis aan een touwtje binden en daar mee laten spelen, of iig je vingers niet meer aanbieden als speelgoed, als je haar later wilt aaien dan zal ze weer je vingers aanvallen omdat ze gewent is dat het prooi is.

Of zodra ze je pijn doet je hele hand ontspannen houden, dan denkt ze dat de prooi dood is en laat ze m met rust...


En wat een ontzettend schattig beestje is het!!! Echt lief.
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 17:08
Saarah
Saarah is offline
Bedankt voor de antwoorden allemaal!
Ik heb er zeker wat aan
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 19:56
Saarah
Saarah is offline
*sorry voor de up maar ik vind het nogal stom om een nieuw topic aan te maken *
Nu wonen we dus zo'n 2 weekjes in het nieuwe huis. Ben van plan haar nog een week of 3 binnen te houden, maar haar af en toe wel eens mee naar buiten te nemen (maar dus niet loslaten). Eigenlijk ben ik echt wel bang voor het moment dat ik haar écht ga buitenlaten ze is nog nooit alleen buiten geweest, zelfs niet in een tuin ofzo! En aan een touwtje is nogal moeilijk, aangezien we nog geen echte tuin hebben (het huis is net gebouwd en de tuin is nog he-le-maal niet af). En als ik haar dan gewoon loslaat, zal ze toch wel terugkomen hé ? En toch niet verdwalen? En wat als iemand anders haar mss eten geeft? Dan zal ze daar toch niet bij blijven?

* overbezorgd is*

Dit is echt de eerste kat waar ik ZO erg van hou, tis zo'n schatje! Ik ga haar echt wel buitenlaten hoor, maar ik ben wel een béétje overbezorgd

En ohja, hierbuiten zitten ook nog andere katten en katers, ik hoop maar dat ze haar niks gaan doen, daar bedoel ik dus mee vechten enzo?
En als ik haar nu buiten laat, kan ze dan al zwanger geraken of is ze nog te jong? Ze is nu zo'n 4 maanden geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 20:09
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
je hebt de tips al binnengekregen voor wat je moet doen om je katje terug te laten komen naar het nieuwe huis.
boter op de pootjes - zoals ik je al eerder had aangeraden - werkt echt het beste
verder kun je haar vasthouden in je armen als je zelf ns naar buiten gaat, en zie ns wat ze daarvan vindt.
probeer anders een tuigje, die kun je halen bij de dierenwinkel en zijn niet duur (voor zover ik weet dan) & ze zijn diervriendelijk.
je blijft er de hele tijd bij, dus er kan nix gebeuren lijkt me.
en het feit dat de tuin nog niet helemaal af is, maakt niet uit hoor, ze moet toch een x wennen aan de buitenlucht als je van plan bent haar een x naar buiten te laten.

overbezorgd zijn is helemaal niet erg, het is jouw beestje, je bent er nou eenmaal gek op dus dan mag je zo doen

verder zou ik aan de d.arts vragen vanaf welke leeftijd je haar mag laten sterilliseren, want mocht ze een xxtje een nacht tegen een charmante kater zijn opgelopen, en ze is nog niet geholpen.... sja
ik weet niet vanaf welke leeftijd prcies katten al jonkies kunnen krijgen, maar ik zou geen risico nemen
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 27-08-2005 @ 17:07 :
Niet buiten laten ...
Al mijn katten zijn doodgegaan omdat ze buiten liepen, ofwel overreden , ofwel nooit teruggekeerd, ofwel door een jager ...

Speelse gaat eraf gaan als ze bejaard wordt (als ze ooit zover komt)
katten binnenhouden?

yeah fucking right
laat lekker buiten lopen, als ze krabben of bijten moet je ze gewoon latern merken dat dat "niet toegestaan" is.
"respect mah Alpha+ position, bitch!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-09-2005, 20:40
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Havock schreef op 13-09-2005 @ 21:35 :
katten binnenhouden?

yeah fucking right
laat lekker buiten lopen, als ze krabben of bijten moet je ze gewoon latern merken dat dat "niet toegestaan" is.
"respect mah Alpha+ position, bitch!"
En hoe wilde je ze laten merken dat dat niet toegestaan is?
Ik heb 1 kitten gehad die had mijn hele handen zo'n beetje opengekrabt, maar ze was speels. We hebben 1 oude kater en die geeft gewoon alles en iedereen een mep als hij het er niet mee eens is, vind ook dat dat best mag. Wij laten het toch ook merken als we het niet ermee eens zijn
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 23:08
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
NOOIT je kat droog strijken!!!


anyway,
mijn kat heeft wegens omstandigheden haar eerste vier jaar binnen gezeten en is daarna prima geacclimatiseerd waar we ook heen verhuisden.
Gaat nooit verder dan de rand van de tuin.

Niet nodig ook.
Voor zover ik kan zien wennen katten binnen 6 weken aan wat voor situatie dan ook
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 06:05
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 14-09-2005 @ 00:08 :

anyway,
mijn kat heeft wegens omstandigheden haar eerste vier jaar binnen gezeten en is daarna prima geacclimatiseerd waar we ook heen verhuisden.
Gaat nooit verder dan de rand van de tuin.
Heb je een poes of een kater?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 15:58
Saarah
Saarah is offline
Kheb daarnet ff buitengeweest met haar, eerst in mijn armen, dan aan een lang touw en tenslotte gewoon ff los. En ze liep niet weg, en we konden haar makkelijk terug pakken binnenkort dus maar es helemaal alleen proberen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.