Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2009, 07:26
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Was even op zoek naar dit onderwerp, het stond onder religie, wat bij dit scholierenforum heden onder de categorie "Wetenschap en Techniek" valt .

Citaat:
Tevredenheid na hoofddoekverbod
  • Weggelopen leerlingen keren terug op school Antwerpen
  • Positief effect hoofddoekverbod, claimt directie

Betogingen, vandalisme, inbraak, bedreigingen en vooral een uittocht van scholieren. Twee maanden later lijken de gemoederen op het Koninklijk Atheneum in Antwerpen helemaal bedaard. Het besluit van de directie om leerlingen met een hoofddoek te weren bracht in september enorme commotie teweeg in de multiculturele stad in Vlaanderen. Zeker driehonderd woedende moslima’s weigerden nog langer les te volgen op het atheneum en schreven zich uit.

Alle protesten ten spijt, legden veel boze scholieren zich vrij snel neer bij het hoofddoekverbod. Ruim de helft is inmiddels teruggekeerd op de school. “Ik schrijf wekelijks zo’n vijf leerlingen opnieuw in”, zei directrice Karin Heremans gisteren tegen de Belgische omroep VRT. Volgens Heremans zijn niet alleen de leerkrachten, maar ook de leerlingen positief over het hoofddoekverbod. “Ze vinden dat er nu een sfeer van gelijkheid heerst.”

Het atheneum verplicht islamitische leerlingen bij de schoolpoort hun hoofddoek af te doen. Heremans: “Iedereen gaat daar heel respectvol mee om, ook de jongens.” Sommige meisjes hebben de hoofddoek door het schoolverbod helemaal afgezworen. “Bij hen was sprake van enige druk om hem om te doen, dat zeggen ze zelf”, aldus het schoolhoofd.

Metro 30-10-09
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2009, 10:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wow, de Metro gaat hier wel in de fout zeg. Niet meer dan 33 leerlingen verlieten de school, en 95 bleven enige dagen weg zonder zich uit te schrijven. Aldus de eerdere discussie:
http://forum.scholieren.com/showthre...9#post29645609

Driehonderd was een claim van fundamentalistische actievoerders van buiten de school. Zij waren ook verantwoordelijk voor vrijwel alle ophef, geweld en intimidatie.

Maar goed, blij dat dat verbod doet wat het hoort te doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-11-2009, 15:08
Verwijderd
Héhé een bewijs dat een hoofddoekverbod wel kan werken, nu Nederland nog.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 06:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Volgens een berichtje op marokko.nl zouden moslima's in Frankrijk het verbod ontlopen door op hun hoofddoek een pruik te dragen.

pfff lekker warm zeg.

Doe dan alleen de pruik, zou ik zeggen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 11:13
HTID
Avatar van HTID
HTID is offline
Waarom nou weer een verbod? Hoe harder niet-moslims gaan zeuren over hoofddoeken, hoe interessanter het wordt om ze op te houden. De hoofddoek wordt zo een symbool van verzet tegen mensen zoals Wilders.

Persoonlijk vind ik het ook een symbool van onderdrukking vanwege de gedachte erachter, maar blijkbaar zijn heel veel mensen het niet met mij eens. Ik hoop dat hij op de lange termijn uit het straatbeeld verdwijnt maar daar moeten moslima's zelf voor kiezen, daar heb ik niks mee te maken.

Verandering komt alleen tot stand door ontwikkeling, niet door middel van dwang.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 14:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom nou weer een verbod? Hoe harder niet-moslims gaan zeuren over hoofddoeken, hoe interessanter het wordt om ze op te houden. De hoofddoek wordt zo een symbool van verzet tegen mensen zoals Wilders.
De aanleiding was dat leerlingen en mensen van buiten de school meisjes onder druk zetten om een hoofddoek of een sluier te dragen. Ze hadden daar moderne meisjes rondlopen, die opeens volledig gesluierd aan kwamen zetten, en die weer afdeden zodra ze uit school kwamen.

De school heeft geen middelen om de oorzaak, religieuze stupiditeit, aan te pakken, dus hebben ze het opgelost door het resultaat van de druk op meisjes te verbieden.

Aangezien je er altijd mee zult blijven zitten dat je een 'sluierpusher' binnen of buiten de hekken niet kunt aanpakken (omdat hij vrij is zijn religieuze denkbeelden te hebben, hoe fout en denigrerend ze ook zijn) denk ik dat dit een prima oplossing is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 15:02
Verwijderd
Ik ben het min of meer eens met T_ID, maar ik vind niet dat je iemand kunt dwingen iets af te doen dat bij zijn of haar geloof hoort. Als er een zogenaamde "sluierpusher" bestaat,, dan moet die persoonlijk aangepakt wordt ipv dat er een hele groep de dupe wordt van die ene vervelende kwast(of meer?). Daarbij vind ik dat niemand gepushed mag worden om iets te doen wat hij of zij niet wilt, dat geldt dus ook voor moslima"s.

Alleen is het heel jammer dat je al snel gezien wordt als "niet moslima" als je geen hoofdoek draagt en/of niet de juiste kleding aanhebt. Vind ik heel vreemd en heel fout. Wat doe je eraan? Hoofddoek verbieden? Wat dan? De islam verbieden, omdat het "niet past" in de maatschappij? Dan ga je al gauw in de richting van dictatuur.

Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 18:25
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..Alleen is het heel jammer dat je al snel gezien wordt als "niet moslima" als je geen hoofdoek draagt en/of niet de juiste kleding aanhebt....
Wat is er mis om er als "niet moslima" uit te zien? Ze mogen toch gewoon moslim zijn?
Als fervent carnivoor vind ik het ook niet nodig om in bont rond te lopen.
Ik respecteer ieder's hobby maar op een school werkt gelijkheid nou eenmaal het beste.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het min of meer eens met T_ID, maar ik vind niet dat je iemand kunt dwingen iets af te doen dat bij zijn of haar geloof hoort. Als er een zogenaamde "sluierpusher" bestaat,, dan moet die persoonlijk aangepakt wordt ipv dat er een hele groep de dupe wordt van die ene vervelende kwast(of meer?). Daarbij vind ik dat niemand gepushed mag worden om iets te doen wat hij of zij niet wilt, dat geldt dus ook voor moslima"s.
Iets wat je niet wilt ja. Ze worden gedwongen tot het dragen van een hoofddoek, ze willen het dus niet. Dus af dat ding!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 20:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat is er mis om er als "niet moslima" uit te zien? Ze mogen toch gewoon moslim zijn?
Ik denk dat hij erop doelde dat Islamieten het niet accepteren als een meisje uit hun eigen groep er zonder hoofddoek bij gaat lopen. (Toch?)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 22:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik ben het min of meer eens met T_ID, maar ik vind niet dat je iemand kunt dwingen iets af te doen dat bij zijn of haar geloof hoort. Als er een zogenaamde "sluierpusher" bestaat,, dan moet die persoonlijk aangepakt wordt ipv dat er een hele groep de dupe wordt van die ene vervelende kwast(of meer?). Daarbij vind ik dat niemand gepushed mag worden om iets te doen wat hij of zij niet wilt, dat geldt dus ook voor moslima"s.

Alleen is het heel jammer dat je al snel gezien wordt als "niet moslima" als je geen hoofdoek draagt en/of niet de juiste kleding aanhebt. Vind ik heel vreemd en heel fout. Wat doe je eraan? Hoofddoek verbieden? Wat dan? De islam verbieden, omdat het "niet past" in de maatschappij? Dan ga je al gauw in de richting van dictatuur.

Wat vinden jullie?
Genoeg moslima's zonder hoofddoek, hoor! Die fundi's moeten eens ophouden met dreigen en eigengemaakte wetten voor te lezen. In Egypte liepen de vrouwen in de jaren 60 in korte rokjes en losse haren en nu loopt 90% gesluierd rond....

laat vrouwen in hun waarde. Als zij naakt willen lopen, dan doen ze dat. Als zij in een aardappelzak willen rondlopen, dan doen ze dat.

Op het moment als ik mij als vrouw zijnde ongemakkelijk ga voelen in een k#%-Vogelaarwijk omdat ik een kort rokje draag, dan is er wat goed mis in de samenleving en heb ik graag een verbod op opdringerige-religieuze-zaken omdat ik denk dat hierdoor de samenleving uiteindelijk vrijer en beter wordt gemaakt. En als je het niet bevalt, ga je maar naar een land waar je alleen maar aardappelzakken om je heen ziet lopen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 18:11
Verwijderd
Ik vind de Islam soms radicaal, maar ik ga niemand beoordelen op zijn of haar geloof. Ik vind ook dat geen enkel meisje die een hoofddoek op jonge leeftijd is begonnen te dragen, dat daadwerkelijk wil. Te jong, te onwetend, te speels etc etc. Een hoofddoek is sowieso een teken van onderdrukking en van anti-emancipatie.

Ik als (ex?) moslim vind dat. Mijn lieve moeder draagt er 1, maar dat is enkel en alleen omdat zij daarvoor gekozen heeft. Mijn zusjes dragen geen hoofddoek, omdat ze dat niet willen. In mijn Islamitische familie heb je die keuze. Zo wordt er thuis getolereerd dat ik geen moslim wil zijn en/of Atheïstische ideeën heb.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 09:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
@Hunterlife, fijn te horen dat binnen jouw familie je die keuze hebt. Maar helaas is keuzevrijheid geen vanzelfsprekendheid.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 12:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vind de Islam soms radicaal, maar ik ga niemand beoordelen op zijn of haar geloof.
Mwo, wat is Islam? In Europa zitten moslims aan de vooravond van een islamitische versie van de Verlichting lijkt me. Een deel van hen is nu onderwezen, daadwerkelijk blootgesteld aan meerdere ideeën, eigenlijk ontsnapt aan de archaïsche cultuur die hun voorouders hadden in waar ze vandaan kwamen. Dingen blijven dan nooit zoals ze waren, en een deel van die ontwikkelingen zien we al gebeuren. Maar nu staat het, met het bejaard worden van de oude (eerste) generatie op wel of niet doorbreken naar de wijdere groep, vergelijkbaar met de situatie van Nederland eind jaren '50.

Nu ontstaat er een interessante tegenstelling onder Islamitische jongeren (veelal van de tweede generatie). Enerzijds heb je mensen zoals jij die ontsnappen aan de oude dogmatiek in religie door het te herïnterpreteren of overboord te zetten. Anderzijds heb je opgeleide islamitische jongeren die vreemd genoeg juist terug gaan naar de middeleeuwen, en ondanks hun niveau te betrappen zijn op uitspraken als 'salafisme is best goed' of 'de sharia is moreel'. Een deel van hen wordt zelfs racistisch tegenover niet-islamieten. Zelf vermoed ik dat dit komt omdat ze in een identiteitscrisis zitten, het idee hebben nergens, en zich dus af gaan zetten tegen de samenleving door zich fanatiek vast te klampen aan de islam. Ze zijn bot gezegd niet dom genoeg om de problemen met die visie te zien, net zoals je ziet dat extremistische christelijke stromingen problemen hebben om jongeren die zijn blootgesteld aan meerdere ideeën aan zich te binden.

Wat binnen die tegenstelling onder Europese moslims de heersende opvatting gaat worden zal voor een groot gedeelte bepalen hoe moslims in Europa samenleven met andere groepen lijkt mij. Als moslims 'by and large' die afwijzende, aan het verleden vastklampende visie gaan aanhangen staan ons nog heel wat maatschappelijke problemen te wachten.

Daarentegen, ik zie de PVV niet echt groeien als figuren als Ahmed Marcouch of Afshin Ellian de toon zetten en wijde aanhang hebben in de islamitische gemeenschap. Maar als mensen als imam Fawaz of Fetih Kili (een Amersfoortse PVDA'er die Hirsi Ali vanwege haar mening wilde vervolgen maar uiteraard bij het OM bot ving) de toon gaan zetten, dan krijgen we vanzelf wel Italiaanse toestanden tussen bevolkingsgroepen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.