Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2009, 19:01
Mir89
Mir89 is offline
Hallo,

ik vroeg mij af wat er nu gebeurt als je een BAS krijgt.
BAS=bindend afwijzend studieadvies. Hoe zit het dan met de IB?
Moet je je OV en alles terugbetalen omdat het dan een schuld is ofzo?

Iemand die mij kan helpen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2009, 19:33
Verwijderd
Ik denk dat je hier wel iets aan hebt:
http://www.ib-groep.nl/particulieren..._1februari.asp
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 19:47
Mir89
Mir89 is offline
Zover was ik.
Stel nu dat je niet stopt en gewoon je BAS krijgt. Wat doet de IB dan?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Zover was ik.
Stel nu dat je niet stopt en gewoon je BAS krijgt. Wat doet de IB dan?
Dan word jij bij je opleiding uitgeschreven (neem ik aan?) en dan krijg je dus onterecht studiefinanciering en OV-kaart en dat moet je dan terug betalen. Dus beter gewoon uitschrijven bij de IBG voor 1 februari wanneer je je BAS krijgt zodat je je die schulden spaart...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 22:39
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
mij lijkt niet dat je in je eerste jaar en voor februari al een negatief bindend studieadvies krijgt?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 13:10
Verwijderd
Citaat:
mij lijkt niet dat je in je eerste jaar en voor februari al een negatief bindend studieadvies krijgt?
Oh nee, helemaal vergeten. Op 't HBO was 't bij mij zo dat als in januari - wanneer je dus op de helft was - bleek dat je het niet meer zou kunnen halen (in het geval van minder dan 10 studiepunten dus), je al een negatief bindend studieadvies kreeg zodat je je dus nog voor 1 februari kon uitschrijven etc.

Als je later je studieadvies krijgt, dan heb je idd een schuld van één jaar studiefinanciering en OV-kaart, als je het jaar erna met een andere opleiding begint, heb je dus één jaar verspeelt. Je hoeft het niet meteen terug te betalen, maar je bent het dus wel kwijt.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 13:50
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
bij ons in het eerste jaar een negatief advies, als je in 2 jaar je p niet hebt is het pas bindend. gek dat er zulke grote verschillen zijn!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 13:58
Verwijderd
Citaat:
bij ons in het eerste jaar een negatief advies, als je in 2 jaar je p niet hebt is het pas bindend. gek dat er zulke grote verschillen zijn!
Bij de HBO-opleiding die ik heb gedaan moest je per sé 40 studiepunten halen in je eerste jaar, maar soms was het advies niet bindend (bv. wanneer je een goede reden had), en vervolgens moest je ook binnen 2 jaar je P halen

Nu op 't WO geldt volgens mij alleen dat je je P binnen 2 jaar moet halen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 20:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nu op 't WO geldt volgens mij alleen dat je je P binnen 2 jaar moet halen.
Wij hadden een regel die eind van het eerste jaar werd getoetst. Je moest minstens vijf van de acht vakken halen (oftewel 37,5 ects) in je eerste jaar, of het was exit met een negatief bindend studieadvies.

Als je eind eerste jaar 5 vakken of meer had gehaald, was er geen verdere toetsing meer w.b.t studievoortgang.

Wel is het zo dat op mijn opleiding alle vakken, van makkelijk tot moeilijk, 7,5 ects waard zijn. Da's ook niet overal zo.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 18:51
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Bij de HBO-opleiding die ik heb gedaan moest je per sé 40 studiepunten halen in je eerste jaar, maar soms was het advies niet bindend (bv. wanneer je een goede reden had), en vervolgens moest je ook binnen 2 jaar je P halen

Nu op 't WO geldt volgens mij alleen dat je je P binnen 2 jaar moet halen.
Nee hoor.

Aan de Universiteit Utrecht moet je voor je BSA (bindend studieadvies) 37,5 studiepunt van de 60 halen. Minder is een negatief advies en 3 jaar niet terugkomen bij de opleiding (er zijn natuurlijk verzachtende omstandigheden). De UU kent zover ik weet geen echte P (wat op het WO sowieso nergens op slaat), dus die doen het met studiepunten.

In het geval van een BSA krijg je voor 1 februari een tijdelijk advies. Dit wordt gegeven zodat je zelf kunt beslissen of je stopt of niet. Vaak blijken mensen met een negatief tijdelijk advies ook een negatief bindend advies te krijgen, dus het is een goede indicatie.

Je hoeft je studiefinanciering niet terug te betalen wanneer je binnen 10 jaar een studie haalt (HBO of een WO-bachelor). Dus als je bij 1 studie na een jaar een negatief BSA hebt gekregen heb je nog 9 jaar de tijd om een andere studie af te ronden, zonder je je schuld hoeft terug te betalen.

Dit hoort trouwens op Studiezaken

Laatst gewijzigd op 12-11-2009 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2009, 10:13
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Oh nee, helemaal vergeten. Op 't HBO was 't bij mij zo dat als in januari - wanneer je dus op de helft was - bleek dat je het niet meer zou kunnen halen (in het geval van minder dan 10 studiepunten dus), je al een negatief bindend studieadvies kreeg zodat je je dus nog voor 1 februari kon uitschrijven etc.
Hm, dat is niet mijn ervaring. Bij Fontys kun je na een half jaar alleen maar een voorlopig negatief of positief studieadvies krijgen. Daarna kun je nog altijd besluiten om je voor 1 februari uit te schrijven, dat staat los van welk studieadvies je krijgt.

Citaat:
Bij de HBO-opleiding die ik heb gedaan moest je per sé 40 studiepunten halen in je eerste jaar, maar soms was het advies niet bindend (bv. wanneer je een goede reden had), en vervolgens moest je ook binnen 2 jaar je P halen

Nu op 't WO geldt volgens mij alleen dat je je P binnen 2 jaar moet halen.
Volgensmij verschillen die regels sowieso al per instituut, soms zelfs per studie.
Citaat:
De UU kent zover ik weet geen echte P (wat op het WO sowieso nergens op slaat), dus die doen het met studiepunten.
De propedeuse behalen is gewoon een fancy woord voor alle vakken in het eerste jaar afsluiten, dus het slaat bij het WO op net zoveel als bij het HBO.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 13-11-2009, 13:07
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:

De propedeuse behalen is gewoon een fancy woord voor alle vakken in het eerste jaar afsluiten, dus het slaat bij het WO op net zoveel als bij het HBO.
Niet helemaal. Een HBO-P kan je toegang geven tot een universitaire opleiding, terwijl je met WO-P niets kunt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2009, 13:17
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Hm, true. Maar met een WO propedeuse kun je ook weer vrijstellingen of studieverkorting krijgen als je je bij een andere studie inschrijft, dus daar kun je ook weer voordeel aan behalen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-11-2009, 19:06
Mir89
Mir89 is offline
Hoi bedankt voor de vele reacties!

Het zit namelijk zo op 12 jan krijg ik voor de laatste keer een NL toets als je deze niet haalt heb je een BAS.
Meestal heb je na 14 dagen de uitslag dus dan word het wel heel krap....

Maar goed dat zie ik dan wel weer.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 12:20
Verwijderd
Oh sorry, met 'nu op het WO' bedoelde ik 'bij mijn huidige studie' Ik weet dat het niet overal hetzelfde is.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Hoi bedankt voor de vele reacties!

Het zit namelijk zo op 12 jan krijg ik voor de laatste keer een NL toets als je deze niet haalt heb je een BAS.
Meestal heb je na 14 dagen de uitslag dus dan word het wel heel krap....

Maar goed dat zie ik dan wel weer.
Misschien kan je een beetje aandringen dat ze je die uitslag voor 1 feb geven zodat jij dan de nodige dingen nog op tijd kan regelen? Anders is het wel erg gemeen...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 16:16
Mir89
Mir89 is offline
Hee,

ik heb er al over gesproken maar zoals altijd op deze opleiding gaan ze lekker hun eigen weg, en fuk de studenten.Het is inmiddels wel opgelost, ik stop nu met de opleiding.
Ik ben de mentaliteit en lesmethode van de opleiding zat.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 22:11
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Hoi Mir,

Welke opleiding doe je op welke onderwijsinstelling?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.