Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2004, 21:05
Verwijderd
Onlangs heb ik een weekendje wilgen geknot, heel erg leuk, maar ik heb een vraag. Op de vraag waarom we wilgen knotten antwoordde de beheerder dat de bomen anders door hun stam zakken. Dat was ook goed te zien (en te merken! eng!) bij bomen die al 8 jaar niet geknot waren.
Mijn vraag (die ik toen dus niet gelijk bedacht, anders had ik hem wel aan de beheerder gesteld) is: waarom zijn er dan knotwilgen? Mensen moeten blijkbaar gedacht hebben dat het zinnig was takken af te zagen, maar waarom?
Een meisje uit de groep vroeg of het niet was omdat bomen dan meer water op zouden nemen, dit is niet het geval, maar is dit misschien een (/de enige) verklaring voor het feit dat de mens knotwilgen heeft bedacht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2004, 18:43
Jaegermeister
Avatar van Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Je heb eigelijk twee soorten knotvormen; de gewone knotvorm waarbij de kroon op ong 2 meter zit en grienden, die ik later even beschrijf.

Knotbomen werden vroeger gebruikt om gebruikshout te leveren, om bezems/manden van te maken of als brandhout. De wilg is de bekenste knotboom, maar ook elzen, essen, eiken(waarvan de barst gebruikt werden bij het looien van leer als looimiddel), linden, spaanse aak, populieren, haagbeuken en zelfs paardenkastanjes. Op de vraag waarom die kroon op 2 meter zit en niet zoals bij griend bijna op de grond, komt vanwege het jong vee, anders zou deze de kroonloten op eten.

Grienden zijn het zelfde als knotbomen, alleen dan staan deze meestal in het bosjes bij mekaar, vroeger werden er zinkstukken voor de waterbouw gemaakt of werden er manden van maakt. Ook zit de kroon een stuk dichter bij de grond zodat ze beter te bewerken waren(en er was immers geen jong vee).

Oude knotbomen en griendbosjes zijn zeer waardevol voor onze natuur, met name de fauna. Ze zijn meestal hol en dus perfecte broedplaatsen voor steen-, bos- of ransuil en de torenvalk, maar ook eenden, spechten, holenduifen , zangvogels maken nesten in de holten of tussen de takken. Maar ook vleermuizen en andere zoogdieren zoals de wezel, bunzing of andere materachtigen maken gebruik van deze holtes al schuilplaats. De bloeiende katjes van de wilgen trekken allemaal insecten en er leven ook insecten onder de schors aan en in de kruin groeien soms plantensoorten, zoals de eikvaren en op de schors groeien korstmossen en mossen. Grienden bieden schuilplaast voor reeen en andere zoogdieren en de ree eet graag van je jonge scheuten.
__________________
Jagen is natuurlijk.|| De aarde is rond net zoals een pannenkoek.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Morphotology Two
Verwijderd
346 03-03-2009 17:49
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie
harriej_
397 08-06-2007 13:25
Algemene schoolzaken Op welke basisschool heb jij gezeten?
rijk_v
101 31-05-2004 13:59
Verhalen & Gedichten Waterdier
Evito
11 28-05-2003 13:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Ovidius
spunky
6 15-11-2002 19:05
ARTistiek {Spelletje} Het Grote Raadt Het Kunstwerk Spel
KrizzZzZZzzjE :P
58 27-09-2002 08:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.