Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2012, 15:20
FemkeJanse
FemkeJanse is offline
Hallo iedereen!

Ik zit nu in 5 havo en begin dit jaar heb ik te horen gekregen dat we een profielwerkstuk moesten maken. We hebben een boekje met uitleg mee gekregen maar er is verder niets door de leraren vermeld qua datums of verdere informatie over het uitwerken.

Nu kreeg ik dus vandaag te horen dat ik nog maar twee weken heb om mijn 'voorlopige' profielwerkstuk in te leveren. Dus ik nu heel erg bezig met informatie verzamelen en hoofd en deelvragen te bedenken, maar ik loop ontzettend vast en zie door de bomen het bos niet meer

Mijn vraag aan jullie is daarom; kunnen jullie mij enig advies geven voor hoofd/deelvragen en de uitwerking hiervan?
Mijn onderwerp voor het profielwerkstuk is: de geschiedenis van de televisie
Mijn voorlopige hoofdvraag is: Hoe is de televisie in Nederland tot stand gekomen?
Is deze hoofdvraag goed genoeg?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Kus Femke

ps; als dit onderwerp niet in het goede forum staat graag even een berichtje ipv verwijderen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2012, 15:57
=*=Criss=*=
Avatar van =*=Criss=*=
=*=Criss=*= is offline
Hallo Femke,

Heb je hier al eens gekeken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...ndse_televisie

Daar staat redelijk veel informatie.
Als je daar niet uit komt, misschien in de bieb kijken of googlen?

Je bericht staat trouwens hier goed hoor.

Chriss
__________________
Stel een vraag en wij komen!!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 16:33
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
In het begin is het vaak lastig, je hebt een idee in je hoofd maar het is allemaal nog heel vaag omdat je nog niet veel informatie hebt, laat staan het ook gelezen hebt. Vergeet niet dat de hoofd- en deelvragen die je nu verzint niet definitief zijn, je kan ze altijd aanpassen als dat nodig is.

Eerst even de term televisie, dit kan zowel de techniek zijn (het toestel) als de programma's die worden uitgezonden, ik ga er van uit dat je de programma's bedoeld.

Ik zou de hoofdvraag een stukje anders maken, 'Hoe heeft de Nederlandse televisie zich ontwikkeld?'
Deelvraag onderwerpen waar je aan kan denken:
-Geschiedenis (veel data en feitjes)
-Omroepenbestel
-Commerciele televisiestations
-Buitenlandse invloed
-Nederlandse films
-Nederland als trendsetter in de televisiewereld

Zodra je de deelvragen hebt moet je opzoek naar informatie, misschien is het een goed idee om een keertje naar het instituut voor beeld en geluid in Hilversum te gaan en als je er toch bent stap binnen bij een omroep en vraag als je kan meekijken achter de schermen
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 17:08
rn094
rn094 is offline
Je huidige hoofdvraag is misschien een beetje vaag. Ga je in het werkstuk alleen in op de programmering (zoals hierboven beschreven is) of neem je ook de andere kant (de maatschappij) mee in je onderzoek? Het is in ieder geval belangrijk grenzen te stellen aan je onderzoek, dus duidelijk te maken welke dingen je wel en niet gaat behandelen in het onderzoek. Het is van belang hier goed over na te denken bij het opstellen van je hoofdvraag.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 18:28
FemkeJanse
FemkeJanse is offline
Voor nu alvast heel erg bedankt allemaal!
Ik zat er idd al aan te denken om naar het instituut in Hilversum te gaan, en stff's idee over achter de schermen meelopen vind ik heel erg leuk!
Bedankt dat jullie me op weg hebben geholpen, en tips zijn altijd nog welkom

Kus Femke
Met citaat reageren
Oud 13-12-2012, 17:33
floooorrrr
floooorrrr is offline
een tip, gebruik vooral concrete deelvragen! Deelvragen waarin je één antwoord kan geven en niet waar je ontzettend veel uitvalshoeken in hebt.... anders ben je namelijk ontzettend lang bezig.

En ben er zeker van dat je een niet te groot onderwerp pakt. Een te breed onderwerp lijkt zinvol maar is ontzettend irritant, doordat je niet weet welke informatie je wel moet verwerken in je profielwerkstuk en welke niet. Hierdoor kun je foute keuzes maken en dat wil je natuurlijk voorkomen!

En héél belangrijk, vind je dit een supergeweldig leuk onderwerp? Want je moet dat wel vinden, je moet er heel wat uurtjes (bij mijn school) aan besteden en anders wordt het een verplichting om er aan te werken, dat blijft natuurlijk. Maar ikzelf ervaar het maken van het profielwerkstuk met een leuk onderwerp als minder erg, dan dat ik een heel uitgebreid profielwerkstuk moet maken over een of ander saai, moeilijk onderwerp. Dus ben daar zeker van!

Maak je het alleen of met een partner? Kies bij een partner iemand waarvan je weet dat hij/zij goed kan werken en waar je niet constant meningsverschillen mee zult gaan hebben. Ik heb namelijk klasgenoten die nu eracher komen dat hun samenwerking niet goed werkt

En vooral, houd het simpel! Je kan natuurlijk de prijs ''van het beste profielwerkstuk'' willen winnen. Op het journaal komen en noem het op... Maar dat hoeft niet. Het belangrijkste is dat je een goed werkstuk hebt neergezet, die je ook kan presenteren (tenminste dat moest ik wel) . NIet dat je bij je eventuele presentatie hakkelend staat te vertellen, terwijl je je eigen presentatie zelf ook maar voor de helft snapt...

Heel veel succes!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Te weinig uren + Vak profielwerkstuk
Roflsaurus
7 21-08-2016 13:55
Algemene schoolzaken Vraag profielwerkstuk
N G
15 11-04-2014 16:21
Algemene schoolzaken Profielwerkstuk
maxime141
17 17-04-2009 22:33
Eindexamens 2004 profielwerkstuk te laat, nu geen examen meer doen?
Trisia
46 25-05-2004 15:14
Huiswerkvragen: Exacte vakken Profielwerkstuk...wie weet een onderwerp??
Carlie
15 24-01-2004 11:06
Algemene schoolzaken profielwerkstuk N&G waarschijnlijk bio
liefschatje
8 02-07-2003 21:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.