Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2004, 15:13
Eazy E
Avatar van Eazy E
Eazy E is offline
hey, ik ben al heel lang op zoek naar een opleiding, heb afgelopen jaar mijn havo afgesloten.
Maar ik weet nog steeds niet wat ik wil, terwijl de meeste opleidingen over 1 a 2 weken al beginnen
Ik blijf zoeken, maar kan gewoon niks vinden, en ik weet zelfs niet welke richting ik op wil.
hebben jullie misschien ideeen over wat ik kan gaan doen, of hoe ik een studie kan zoeken die bij me past.
Al die testen hebben geen zin gehad bij mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2004, 15:17
Verwijderd
Oriënterend jaar ergens? Je hebt hele algemene jaren en je hebt ze waar ze een paar opleidingen in één jaar aanbieden waarna je dan daarna gewoon door kunt stromen naar één van die opleidingen.

En anders kun je altijd nog een jaar gaan werken...al is dat niet aan te raden, omdat veel mensen die dat doen daarna nooit meer gaan studeren.

En vwo gaan doen, kan misschien ook nog ('k weet niet hoe dat tegenwoordig zit met de tweede fase ed).

Wat voor dingen vind je leuk? Dat weet je vast wel. Werk je bv. graag met mensen of juist absoluut niet? Dat soort algemene dingen?

Waarom hebben die testen geen zin gehad? Wat was de uitslag ervan?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:36
nou en
Avatar van nou en
nou en is offline
je weet zelf toch wel een beetje welke richting je op wilt?
anders moet je gewoon veel informatie zoeken over opleidingen en schrappen die je niet leuk lijken. dan blijven er vanzelf wel een paar over.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:37
Eazy E
Avatar van Eazy E
Eazy E is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-08-2004 @ 16:17 :
Oriënterend jaar ergens? Je hebt hele algemene jaren en je hebt ze waar ze een paar opleidingen in één jaar aanbieden waarna je dan daarna gewoon door kunt stromen naar één van die opleidingen.

En anders kun je altijd nog een jaar gaan werken...al is dat niet aan te raden, omdat veel mensen die dat doen daarna nooit meer gaan studeren.

En vwo gaan doen, kan misschien ook nog ('k weet niet hoe dat tegenwoordig zit met de tweede fase ed).

Wat voor dingen vind je leuk? Dat weet je vast wel. Werk je bv. graag met mensen of juist absoluut niet? Dat soort algemene dingen?

Waarom hebben die testen geen zin gehad? Wat was de uitslag ervan?
orienterend jaar had ik ook al aan zitten denken, maar dat is 4 maanden. En ik heb al een keer 3 weken elke ochtend op school een test gedaan, waarbij je eerst jezelf leert kennen, en dan moet gaan orienteren op wat je wil. Maar ten eerste denk ik dat ik mezelf nog niet goed genoeg ken, want bij elke richting kwamen ongeveer evenveel punten uit. Er zijn ook niet zoveel dingen die ik leuk vind.
Bij die test hadden ze ook gezegt dat er bij 99,9 %van de mensen wat uit zou komen. Maar ze zeiden tegen mij, dat ik er beter mee kon stoppen, omdat er gewoon niks uitkwam, en dat ik beter een jaartje naar het buitenland kon gaan..
Maar ik denk er al zo lang over na, ik denk dat een jaartje buitenland, of werken niet zoveel zin heeft.

En om vwo te doen moet je gemiddeld een 7 staan en dat sta ik ook niet

Ik vind met mensen werken wel leuk denk ik, of dingen ontwerpen. Maar ik ben meer avontuurlijk, en ik wil ook altijd wat anders, maar daar kan je ook niet zoveel mee.
En als ik wat leuks zie, dan valt t weer tegen
zoals zo'n propedeusejaar psychologie leek me wel leuk, maar de dingen die je erna kan niet zo. Of verder gaan op de universiteit, maar dat lijkt me weer te moeilijk.

hhmmmmzzz weet t echt niet meer allemaal
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:40
Verwijderd
Door een jaartje buitenland leer je jezelf zonder meer veel beter kennen. En ook door werken leer je jezelf, denk ik, beter kennen.

Er zijn ook orienterende jaren die een jaar duren. OPGM op de Hogeschool Rotterdam bv., maar dan moet je wel die richting op willen of je haalt daar je P en gaat dan verder en dan ken je jezelf ook weer beter (zit ook SPH bij ). Maar als je met mensen werken leuk vindt, dan is zo iets misschien wel iets voor je? (Er zijn ook dingen die anders heten, maar dat weet ik even niet, misschien iemand anders wel.)

Link: http://www.hogeschool-rotterdam.nl/index.php?nid=89
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 16:05
fractuur
fractuur is offline
Moet je om vwo te halen een 7 staan? Ook op het ROC bijvoorbeeld?

En misschien is het slim om een oriëntatiejaar te doen idd, of kijk eens naar je interesses: taal, nieuws, politiek, natuur, dieren, zorg en welzijn, economie, werking van het lichaam, recht, gedrag, rekenen... Als je dat eens nagaat, er zijn zóveel opleidingen! Of pak er een boekje bij met alle hbo-opleidingen, en ga zitten strepen: eerst de opleiding waar je sowieso niet op kan omdat je het pakket niet hebt, en dan waar je niet in geïnteresseerd bent, en dan hou je zo een opleiding of 5/6 over. Of die opleidingen nou ver uit elkaar liggen of niet, je hebt overzicht, en je kan ze nu echt inhoudelijk gaan vergelijken, info aanvragen etc..

Succes iig!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 18:23
missy87
missy87 is offline
ik had n beetje t zelfde probleem...k had mn diploma bijna gehaald ( k had net examen gedaan maar de uitslag nog niet) en ik wist nog niet wat ik wilde gaan doen. ik ben wel naar allerlei open dagen geweest dit jaar maar ik had niet echt iets wat me leuk leek. ik vond t ook zonde om zomaar aan n opleiding te beginnen, t is toch best belangrijk voor je toekomst. daarom heb ik n gesprek met de decaan gehad, daar kwam ook uit dat ik t gewoon nog niet wist en dat ik in principe naar t vwo zou kunnen. ik heb de havo altijd makkelijk aan gekund en ben toch wel zo ambitieus om vwo te gaan doen en zo naar de uni te kunnen. maar ik durfde de stap naar t vwo niet eerder te nemen. de decaan heeft aan mijn leraren gevraagd of ze me n vwo leerling vonden en dat vonden ze van wel. ik had t profiel e & m dus dat kon. ik heb mn havo diploma gehaald met mooie cijfertjes dus de slotsom is dat ik over 2 weken op t vwo begin. ik heb er echt super veel zin in, eindelijk n uitdaging...
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 18:45
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Sorry hoor, maar je heb toch wel enig idee wat je leuk lijkt. Er moet toch wel iets zijn wat je ook maar een beetje aanspreekt.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:49
amz
amz is offline
Misschien moet je gewoon eens een lijstje maken met onderwerpen die je interesseren. Bijv auto's, motoren, techniek. Vervolgens op schoolweb.nl via de zoekmachine die onderwerpen invullen, en krijg je broepen die ermee te maken hebben. Wie weet zit er wat tussen.

En misschien moet je op schoolweb ook eens goed lezen wat bepaalde studies inhouden. Heel vaak blijken studies of beroepen veel interessanter te zijn dan je aanvankelijk dacht.

Laatst gewijzigd op 19-08-2004 om 16:52.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:54
Verwijderd
Aan een jaar naar het buitenland heb je over het algemeen geen donder. Je leert jezelf daar ongetwijfeld beter door kennen, maar het kiezen van een studie kan op geen andere manier gebeuren dan gewoon uit te proberen. Niet verwachten dat je in één keer de juiste keuze maakt. Twee nichtjes van mij zijn ook een jaar naar Australië resp. Frankrijk geweest om een 'betere studiekeuze' te kunnen maken als ze terugkwamen, maar ze zijn er geen donder mee opgeschoten.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 17:01
Verwijderd
Waar staat dat je gemiddeld een zeven moet staan voor het vwo? Ik weet wel dat ze het liever willen.. maar het stond bij ons niet in de PTA. Maar ik denk dat ze op het ROC daar andere dingen gelden.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 15:48
kraagje
kraagje is offline
als je een jaar naar het buitenland gaat leer je jezelf echt wel beter kennen en kom je jezelf ook echt wel tegen!! en dat je er niets aan hebt is niet waar. Als je naar spanje gaat (bijv) dan kun je daar spaans gaan leren. Iets wat ze je dan toch nooit meer afnemen! en als je terug komt en het NOG steeds niet weet dan zou ik je aanraden een opleiding te volgen waarmee je als je klaar bent zeker aan de bak komt!!
Je kunt ook gewoon rechten gaan studeren of psychologie, die kiezen namelijk heel veel mensen die niet weten wat ze willen. (misschien een btje een vooroordeel)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:13
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Het afgelopen schooljaar heb ik het oriëntatiejaar op de Vrije Hogeschool gedaan. Dit Jaar duurt een schooljaar lang, al zou je er ook een trimester van drie maanden kunnen volgen.
Gezien jouw posts zou dit best wel wat voor je kunnen zijn.
De site van deze school is www.vrijehogeschool.nl.

Laatst gewijzigd op 24-08-2004 om 16:16.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:16
Verwijderd
Citaat:
kraagje schreef op 24-08-2004 @ 16:48 :
als je een jaar naar het buitenland gaat leer je jezelf echt wel beter kennen en kom je jezelf ook echt wel tegen!! en dat je er niets aan hebt is niet waar. Als je naar spanje gaat (bijv) dan kun je daar spaans gaan leren. Iets wat ze je dan toch nooit meer afnemen! en als je terug komt en het NOG steeds niet weet dan zou ik je aanraden een opleiding te volgen waarmee je als je klaar bent zeker aan de bak komt!!
Dat je jezelf tegen komt en jezelf goed leert kennen is misschien wel zo, maar dat heeft alleen betrekking op die reis. Verder is het onzin om te denken dat je iets hebt aan buitenlandervaring bij studiekeuze.

De werkelijkheid is namelijk dat je gewoon niet wéét wat een bepaalde studie inhoudt - en als je een jaar in het buitenland rondhangt heb je echt niet méér informatie over een studie waar je je keuze op kunt baseren. De keuze is niet moeilijk omdat je jezelf niet kent, maar omdat je gewoon de inhoud van studies niet kent.

Citaat:
Je kunt ook gewoon rechten gaan studeren of psychologie, die kiezen namelijk heel veel mensen die niet weten wat ze willen. (misschien een btje een vooroordeel)
Psychologie is wel leuk maar daarmee word je gegarandeerd werkloos. Als je rechten gaat studeren omdat je niet weet wat je anders moet doen, haak je gegarandeerd binnen een jaar af. Rechten moet je echt liggen, anders red je het echt niet.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 20:03
littlesusie
Avatar van littlesusie
littlesusie is offline
Citaat:
Eazy E schreef op 17-08-2004 @ 16:13 :
hey, ik ben al heel lang op zoek naar een opleiding, heb afgelopen jaar mijn havo afgesloten.
Maar ik weet nog steeds niet wat ik wil, terwijl de meeste opleidingen over 1 a 2 weken al beginnen
Ik blijf zoeken, maar kan gewoon niks vinden, en ik weet zelfs niet welke richting ik op wil.
hebben jullie misschien ideeen over wat ik kan gaan doen, of hoe ik een studie kan zoeken die bij me past.
Al die testen hebben geen zin gehad bij mij
Misschien moet je eerst kijken wat je leuk vind om te doen. Als je bijv. een hobby hebt waar je veel tijd in steekt, waar misschien ook een opleiding voor is, kun je van je hobby je werk maken!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 20:11
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Eazy E schreef op 17-08-2004 @ 16:37 :
...
En om vwo te doen moet je gemiddeld een 7 staan en dat sta ik ook niet
...
Op het ROC stellen ze dat wel als eis in de infoboekjes enz maar als je even belt laten ze je 9 van de 10 keer wel toe hoor dus als je het echt wilt zou ik gewoon even bellen met het ROC bij jou in de buurt.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 20:14
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-08-2004 @ 17:16 :
Psychologie is wel leuk maar daarmee word je gegarandeerd werkloos. Als je rechten gaat studeren omdat je niet weet wat je anders moet doen, haak je gegarandeerd binnen een jaar af. Rechten moet je echt liggen, anders red je het echt niet.
Geen baan met psychologie is echt de grootste onzin die er bestaat. Mijn zus heeft dat een aantal jaren geleden gestudeerd(afgestudeerd etc.) en die is heel erg gewild op de arbeidsmarkt Eerst bij Deloitte & Touche en nu dus bij de Human Capital Group. Je hoeft niet perse de psyche van de mens te gaan onderzoeken, je kan ook personeels en organisatie trainingen gaan geven. Of een adviesbedrijf beginnen voor organisaties en bedrijven, zoals mijn vader er een heeft. Die heeft psychologie voor volwassenen gestudeerd. Je verdient er redelijk veel mee en er is genoeg om te doen met psychologie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Wat moet ik doen ?
Marvin1995
28 14-06-2009 12:14
Liefde & Relatie Wat moet ik doen :S
sara89
19 01-12-2006 14:21
Psychologie Wat moet ik doen? Hij wordt gepest, ik wil hem helpen....
BleuEyes
39 24-11-2005 11:31
Liefde & Relatie Wat moet ik doen?
IRKill
58 14-05-2005 16:27
Psychologie Wat moet ik doen?
Verwijderd
12 08-02-2005 07:56
Liefde & Relatie Help wat moet ik doen?? Me Lerares Smst me terug!! Hopeloos Verlieft
Bi_Anoniem
11 13-12-2004 11:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.