Oud 21-05-2002, 21:53
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Van praktisch alle wetenschappelijke vakgebeiden kun je zeggen dat wiskunde toch wel het minste voortgang boekt(lijkt mij) nu zo langzamerhand.

Wat voor wezenlijke ontdekkingen dienen er nog gedaan te worden? Waar we dus uiteindelijk ook nog iets aan hebben. Wat voor probleemstellingen zijn nog aanwezig?
Is er nog wel onderzoek nodig? Word er nog veel onderzoek gedaan?

Is het een uitgewerkte natuurwetenschap?

Groetjes
Ben(die wiskunde saai lijkt als onderzoeksgebied en natuurkunde veel levendiger vind.
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2002, 22:05
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Volgens mij gaan de ontwikkelingen in de wis- en natuurkunde met afgewisselde vlagen. Ik bedoel ermee dat er een tijd is geweest waarin de wiskunde vveel vooruitgang bokee, uit die vooruitgang ontstond nieuwe mooie natuurkunde. Dat stagneerde na een tijd en de natuurkunde maakt veel vooruitgang waarvan wiskunde een bijproduct was, op die wiskunde konden de wiskundigen verder en dat veroorzaakte, je voorspelt het al, een natuurkundige opbloeiïng. Zo zal dat wel doorgaan denk ik. Ik denk dat op het moment de Natuurkunde weer meer wiskunde uitvindt dan de wiskunde zelf...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 22:07
pol
pol is offline
Er wordt nog fundamenteel onderzoek verricht naar oplossingsmethoden voor niet liniaire differentiaalvergelijkingen.

Verder worden numerieke methodes alsmaar verder verfijnd.

Er zijn ook nog een hoop vermoedens die nog niet bewezen zijn.

Een voorbeeldje (voor als je een helder moment hebt) :

Bewijs dat elk oneven getal (groter dan 3) te schrijven is als de som van twee priemgetallen.

Meer kan ik op dit moment niet bedenken.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 22:48
Passiepascal
Passiepascal is offline
Citaat:
pol schreef:
Er wordt nog fundamenteel onderzoek verricht naar oplossingsmethoden voor niet liniaire differentiaalvergelijkingen.

Verder worden numerieke methodes alsmaar verder verfijnd.

Er zijn ook nog een hoop vermoedens die nog niet bewezen zijn.

Een voorbeeldje (voor als je een helder moment hebt) :

Bewijs dat elk oneven getal (groter dan 3) te schrijven is als de som van twee priemgetallen.

Meer kan ik op dit moment niet bedenken.
Dat bewijs is onmogelijk, want een oneven getal is altijd een som van een even en een oneven getal en een even getal kan geen priemgetal zijn. bewezen dat het dus niet zo is.
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 23:08
pol
pol is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:


Dat bewijs is onmogelijk, want een oneven getal is altijd een som van een even en een oneven getal en een even getal kan geen priemgetal zijn. bewezen dat het dus niet zo is.
Oeps.
Heb me even mistypt. Dat moet dus voor elk even getal worden.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 23:23
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:


... een even getal kan geen priemgetal zijn ...

2 is een priemgetal
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 23:25
Passiepascal
Passiepascal is offline
ik zat erop te wachten, maar maak jij dan maar eens het getal 11 met uitsluitend priemagetallen
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 08:39
pol
pol is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
ik zat erop te wachten, maar maak jij dan maar eens het getal 11 met uitsluitend priemagetallen
Is 11 even???

Voorbeelden :

10 = 7+3
20 = 17+3
16 = 13+3
18 = 13+5

...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 10:45
heumen
heumen is offline
Vraag is niet OF het kan, vraag is of het ALTIJD kan.

Verder worden er nog altijd leuke nieuwe dingen bedacht: projectieve symmetrie groepen om maar es wat te noemen. En toepassingen zijn er nog altijd genoeg te bedenken. In de natuurkunde, in de economie noem het maar op. Voorlopig is de wiskunde nog niet aan zijn eind. Het zal alleen wel weer even duren voor er grote doorbraken te verwachten zijn. We hebben er namelijk in de afgelopen honderd jaar zoveel gehad dat het wel weer even zal duren voordat de evolutie onze kennis achterhaalt...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 12:06
Passiepascal
Passiepascal is offline
Citaat:
pol schreef:


Is 11 even???

Voorbeelden :

10 = 7+3
20 = 17+3
16 = 13+3
18 = 13+5

...
Nee maar mijn eerste reply was nog voor dat hij het verbeterd had in even, dus toen er nog oneven stond. En toen zei ik dus dat het niet kon omdat je een even getal moets gebruiken en dat er geen (maar ik had moeten zeggen te weinig) even priemgetallen bestonden.
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 19:54
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Van praktisch alle wetenschappelijke vakgebieden kun je zeggen dat wiskunde toch wel het minste voortgang boekt(lijkt mij) nu zo langzamerhand.

Wat voor wezenlijke ontdekkingen dienen er nog gedaan te worden? Waar we dus uiteindelijk ook nog iets aan hebben. Wat voor probleemstellingen zijn nog aanwezig?
Is er nog wel onderzoek nodig? Word er nog veel onderzoek gedaan?

Is het een uitgewerkte natuurwetenschap?

Groetjes
Ben(die wiskunde saai lijkt als onderzoeksgebied en natuurkunde veel levendiger vind.
Jouw opvatting wat betreft een mogelijke stagnatie van de wiskunde komt overeen met een soortgelijke opvatting die aan het eind van de 18e eeuw ontstond. Men had in die eeuw de wetten van Newton nader bestudeerd met de toen volop in ontwikkeling zijnde theorie van de differentiaal- en integraalrekening en door Laplace was een 5-delig boekwerk over hemelmechanica gepubliceerd, waaruit men concludeerde dat er eigenlijk niets meer was dat nog voor wiskundig onderzoek in aanmerking kwam. Deze opvatting was gebaseerd op de neiging om de vooruitgang van de wiskunde alleen met een vooruitgang in de astronomie en de mechanica te identificeren, zoals men vanaf de Oudheid tot aan de 18e eeuw gedaan had. In de 19e eeuw ontstonden er echter nieuwe onderzoeksgebieden in de wiskunde. Ik noem onder andere de door Evariste Galois en Niels Hendrik Abel geschapen groepentheorie, het werk van Augustin Louis Cauchy met betrekking tot het exact definiëren van begrippen als limiet, convergentie in de reële en afgeleide en zijn aanzet tot het ontwikkelen van de complexe functietheorie, de ontdekking van niet-euclidische meetkunden met Riemanns Habilitationsvortrag uit 1854 als de basis van de Riemannse meetkunde, die de wiskundige basis voor Einsteins algemene relativiteitstheorie zou vormen, het ontstaan van de theorie over de reële getallen met de definitie van de snede van Dedekind en de door Georg Cantor gebruikte fundamentaalrijen, en niet te vergeten de door Cantor geformuleerde verzamelingenleer die van groot belang bleek te zijn bij de ontwikkeling van de theorie van de topologische ruimten in de 20e eeuw en de ontwikkeling van de maattheorie, die een generalisatie van het integraalbegrip mogelijk maakte.
In de 20e eeuw komen daar dan nog de ontwikkeling van de functionaalanalyse en de algebra, alsmede de ontwikkeling van de algemene en de algebraïsche topologie en de verdere uitbouw van de in de 19e eeuw ontwikkelde algebraïsche meetkunde en de differentiaalmeetkunde bij, om maar een paar belangrijke 20e-eeuwse wiskundegebieden aan te stippen. Wiskunde is dus niet af, maar wordt alleen maar verder uitgebouwd, waarbij tevens een vervaging tussen de diverse vakgebieden van de wiskunde te constateren valt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Lastige situatie voor studiekeuze
Kelvyn
5 31-12-2014 10:29
Algemene schoolzaken Grappige Leraaruitsprake
Magican
236 04-02-2007 17:30
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 19:12
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 22:59
Verhalen & Gedichten QuaTro by Q-Wi-Q
Q-Wi-Q
3 06-08-2001 23:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.