Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2005, 18:36
mumumumumugen
mumumumumugen is offline
ik had er laatst eentje bij een Wiskunde Proefwerk. Echt balen; nu kom ik hoogstwaarschijnlijk zwaar onvoldoende te staan op mijn eerste rapport......

Wie o wie heeft er ook wel eens één gehad?? Vertel ze in geuren en kleuren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2005, 18:46
sdekivit
sdekivit is offline
IKKE!!!! bij chemie & spectroscopie (maar had alsnog een 8,3 )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 19:01
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik ongeveer 1/3 proefwerken van natuurkunde en wiskunde...

Weet je gewoon niks meer, meestal als je rustig bent gaat het wel weer over maar het heeft me weleens 50 minuten van de 70 gekost . ( had toen nog 5,3 )
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 19:47
Wawl
Wawl is offline
Ik heb er nog nooit last van gehad, gelukkig.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:31
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 05-11-2005 @ 19:46 :
IKKE!!!! bij chemie & spectroscopie (maar had alsnog een 8,3 )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 22:08
sdekivit
sdekivit is offline
okee vooruit ik heb een keer een ongelooflijke black out gehad bij natuurkunde op de middelbare school waarbij ik alsnog iets van een 6 ofzo haalde.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 09:19
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Relax, je wordt niet ge-executeerd.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:45
Verwijderd
Een blackout wordt meestal veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereidt op een toets of examen. Je maakt je enorm druk en hierdoor raak je gigantisch gestresst met het gevolg dat je idd (bijna) alles kwijt bent. De beste oplossing is dus gewoon goed leren!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:48
Nyawa
Ja, keertje gehad bij wiskunde. Kende het idd ook niet echt goed, gewoon m'n eigen schuld. Alsnog een zesje, later gewoon herkanst, niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:53
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik had vaak black-outs bij wiskunde. Kwam omdat ik er van te voren vanuit ging dat ik het toch niet kon en dat leren dus geen zin had en dan zat ik daar bij dat examen en kwam ik erachter dat ik het inderdaad niet kon en raakte ik weer in paniek en haalde ik weer een slecht cijfer, zodat ik voor het volgende examen ook maar weer niet leerde want het had toch geen zin en...

Cirkeltjes
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Jive. schreef op 06-11-2005 @ 11:45 :
Een blackout wordt meestal veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereidt op een toets of examen. Je maakt je enorm druk en hierdoor raak je gigantisch gestresst met het gevolg dat je idd (bijna) alles kwijt bent. De beste oplossing is dus gewoon goed leren!
Ik heb ze ook regelmatig gehad en bij mij kwam het juist als ik heel goed geleerd had, want dan móést ik ook een hoog punt halen van mezelf en dan blokkeerde ik totaal. Als ik niet leerde, dan boeide het me niet of ik een 1 zou halen, alles boven de 1 was mooi meegenomen. (tja, zo ben ik dan 3x blijven zitten )
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:11
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 06-11-2005 @ 10:19 :
Relax, je wordt niet ge-executeerd.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Jive. schreef op 06-11-2005 @ 11:45 :
Een blackout wordt meestal veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereidt op een toets of examen.
Mwah, met faalangst zijn blackouts niet zo afhankelijk van wel of niet goed leren, blackouts kunnen dan op ieder moment komen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2005 @ 12:16 :
Mwah, met faalangst zijn blackouts niet zo afhankelijk van wel of niet goed leren, blackouts kunnen dan op ieder moment komen.
Daar heb je wel gelijk in. Black outs ontstaan wanneer je je heel erg druk maakt voor een bepaalde toets of examen. Mensen die zo goed geleerd hebben dat ze het hele boek uit hun hoofd kennen, kunnen ook black outs krijgen... En faalangst speelt hierbij ook een grote rol!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb genoeg black-outs gehad, maar om daar nou met geuren en kleuren over te vertellen.. Echt trots ben ik d'r niet op.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:06
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Jive. schreef op 06-11-2005 @ 11:45 :
Een blackout wordt meestal veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereidt op een toets of examen. Je maakt je enorm druk en hierdoor raak je gigantisch gestresst met het gevolg dat je idd (bijna) alles kwijt bent. De beste oplossing is dus gewoon goed leren!
wat een onzin

Een blackout gebeurd juist als je een goed cijfer wilt halen en je kent het goed , maar je weet de eerste vraag niet direct. (althans dit geld bij mij en vandaar dat het vooral voorkomt bij natuurkunde en wiskunde , omdat dat niet de vragen zijn die je binnen 1 sec kan beantwoorden en ik veel moeite heb met het lezen van de vragen)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:25
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
I love stars schreef op 06-11-2005 @ 14:06 :
wat een onzin

Een blackout gebeurd juist als je een goed cijfer wilt halen en je kent het goed , maar je weet de eerste vraag niet direct. (althans dit geld bij mij en vandaar dat het vooral voorkomt bij natuurkunde en wiskunde , omdat dat niet de vragen zijn die je binnen 1 sec kan beantwoorden en ik veel moeite heb met het lezen van de vragen)
Inderdaad. Een black-out komt meer door faalangst en/of prestatiedruk dan door slecht leren. Een black-out is juist als je zo zelfbewust bent van de mogelijkheid dat wat je denkt te weten niet goed is dat je zo onzeker bent over dat wat je weet dat je denkt dat het fout is.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:26
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Ik ben het met i love stars eens. Als je niet hebt geleerd, bijna niks weet dan kan je niet echt een black-out kirjgen.. dan weet je het gewoon niet. Bij een black-out ben je volgens mij alles wat je (te goed) hebt gellerd gewoon kwijt.

Nog een tip, als je de eerste vraag niet weet, gewoon gelijk overslaan. Bij bijna al m'n proefwerken ben ik er in 20 min. doorheen en dan moet ik nog de helft van de vragen waar ik even niet op kon komen weer bekijken. Ik heb bijna nooit black- outs waarbij ik echt alles kwijt ben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2005, 14:42
tourmalijn
Avatar van tourmalijn
tourmalijn is offline
Bij Frans.. en toen bleef ik zitten
__________________
poe hé!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:02
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
tourmalijn schreef op 06-11-2005 @ 15:42 :
Bij Frans.. en toen bleef ik zitten
Ook andere slechte cijfers of lager dan een 3 voor frans. In het laaste geval vind ik het zwaar lullig.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:04
tourmalijn
Avatar van tourmalijn
tourmalijn is offline
En toen ik het tegen die docente zei na het schoolexamen was het enige wat ze zei: ohja?! GEWELDIG!
__________________
poe hé!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:05
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
tourmalijn schreef op 06-11-2005 @ 20:04 :
En toen ik het tegen die docente zei na het schoolexamen was het enige wat ze zei: ohja?! GEWELDIG!
verklaar je nader
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:07
tourmalijn
Avatar van tourmalijn
tourmalijn is offline
Citaat:
I love stars schreef op 06-11-2005 @ 20:05 :
verklaar je nader
Ik kwam haar tegen na dat schoolexamen en toen zei ik sorry mevrouw ik heb het schoolexamen verpest want ik had een black-out, nouja dat vond zij dus blijkbaar ontzettend geweldig
__________________
poe hé!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:08
Verwijderd
Citaat:
tourmalijn schreef op 06-11-2005 @ 20:07 :
Ik kwam haar tegen na dat schoolexamen en toen zei ik sorry mevrouw ik heb het schoolexamen verpest want ik had een black-out, nouja dat vond zij dus blijkbaar ontzettend geweldig
Verstond ze wel Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:10
tourmalijn
Avatar van tourmalijn
tourmalijn is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2005 @ 20:08 :
Verstond ze wel Nederlands?

Ze is gewoon oppervlakkig
En de moeder van een vriendin
__________________
poe hé!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2005, 19:18
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Jive. schreef op 06-11-2005 @ 11:45 :
Een blackout wordt meestal veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereidt op een toets of examen. Je maakt je enorm druk en hierdoor raak je gigantisch gestresst met het gevolg dat je idd (bijna) alles kwijt bent. De beste oplossing is dus gewoon goed leren!
En je rustig houden. Je niet zo druk maken.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:26
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Dit jaar voor het eerst een echte black-out bij natuurkunde. Verdorrie, m'n eerste onvoldoende voor natuurkunde. (5,2) En daarbij, nog erger, een domme zet door theorie niet te leren bij nederlands waardoor ik daar ook een onvoldoende scoorde (5,3), ook de eerste ooit voor dat vak.
Echt, ik baalde zo.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:38
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 06-11-2005 @ 11:53 :
Ik had vaak black-outs bij wiskunde. Kwam omdat ik er van te voren vanuit ging dat ik het toch niet kon en dat leren dus geen zin had en dan zat ik daar bij dat examen en kwam ik erachter dat ik het inderdaad niet kon en raakte ik weer in paniek en haalde ik weer een slecht cijfer, zodat ik voor het volgende examen ook maar weer niet leerde want het had toch geen zin en...

Cirkeltjes
Oh ja, dat is herkenbaar. Ik had dat bij Latijn en Grieks. Gelukkig vind ik op de universiteit (bijna) alle vakken leuk. Bij mij scheelt dat enorm. Als ik iets leuk vind, leer ik het met plezier en dan heb ik ook meer het gevoel dat ik het kan. Heb jij dat ook? Dat je wiskunde vervelend vond?

Andere vraag: hoe kwamen jullie weer uit zo'n blackout-situatie? Even stoppen met het proefwerk of juist doorgaan met een andere vraag?
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Lilium schreef op 06-11-2005 @ 20:38 :
Andere vraag: hoe kwamen jullie weer uit zo'n blackout-situatie? Even stoppen met het proefwerk of juist doorgaan met een andere vraag?
Als er de mogelijk is om aan een andere vraag te beginnen dat gewoon doen. Als dat ook niet gaat gewoon even wat drinken en een boterham eten. Daarna weer vol goede moed verder gaan
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:42
Sacrilege
Avatar van Sacrilege
Sacrilege is offline
Citaat:
I love stars schreef op 06-11-2005 @ 14:06 :
wat een onzin

Een blackout gebeurd juist als je een goed cijfer wilt halen en je kent het goed , maar je weet de eerste vraag niet direct. (althans dit geld bij mij en vandaar dat het vooral voorkomt bij natuurkunde en wiskunde , omdat dat niet de vragen zijn die je binnen 1 sec kan beantwoorden en ik veel moeite heb met het lezen van de vragen)
__________________
Hi Ha Hondenlul
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 22:22
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 06-11-2005 @ 14:06 :
wat een onzin

Een blackout gebeurd juist als je een goed cijfer wilt halen en je kent het goed , maar je weet de eerste vraag niet direct. (althans dit geld bij mij en vandaar dat het vooral voorkomt bij natuurkunde en wiskunde , omdat dat niet de vragen zijn die je binnen 1 sec kan beantwoorden en ik veel moeite heb met het lezen van de vragen)
Dat was dus ook mijn punt! Je bent zo gefixeerd op het behalen van een goed punt dat je hier enorm gestresst van wordt!

Mijn eerste post was idd niet volledig, deze heb ik ook aangevuld met de tweede
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 12:38
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Lilium schreef op 06-11-2005 @ 20:38 :
Oh ja, dat is herkenbaar. Ik had dat bij Latijn en Grieks. Gelukkig vind ik op de universiteit (bijna) alle vakken leuk. Bij mij scheelt dat enorm. Als ik iets leuk vind, leer ik het met plezier en dan heb ik ook meer het gevoel dat ik het kan. Heb jij dat ook? Dat je wiskunde vervelend vond?

Andere vraag: hoe kwamen jullie weer uit zo'n blackout-situatie? Even stoppen met het proefwerk of juist doorgaan met een andere vraag?
Ik vond wiskunde ontzettend vervelend, ben blij dat ik er vanaf ben

Maar het is dus niet helemaal waar dat je geen black-out kan krijgen als je niet hebt geleerd. Want natuurlijk kon ik mijn wiskunde nooit goed maken, omdat ik niet had geleerd, maar ik wist tijdens black-outs eigenlijk gewoon niets meer. Misschien nog net mijn naam, maar daar hield het dan ook mee op.

Ik stopte altijd gewoon (of nou ja, ik begon gewoon niet). Meestal ging ik uit het raam zitten staren en proberen rustig te worden. En na een tijdje ging ik proberen een vraag te maken die ik ongeveer kon weten.

Uiteindelijk kon ik vaak toch nog wel wat maken, maar had dus wel altijd veel te weinig tijd
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:02
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik heb er een paar dagen geleden voor het eerst 1 gehad bij natuurkunde .
Ik ben normaal best goed in natuurkunde, deze keer had ik écht veel zitten leren omdat dit het 1e natuurkunde se was en toen raakte ik helemaal in de stress omdat ik vraag 1 niet snapte .
Vervolgens was ik alles zo'n beetje kwijt en volgens mij heb ik nou een dikke onvoldoende .
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:24
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb nooit een black out gehad. Ik leerde alles altijd heel goed (op de middelbare school) en met wiskunde was het gewoon punten sprokkelen.

Ik heb wel gehad met eindexamen Engels (teksten) dat ik het echt niet meer zag zitten. Ik was nog niet op de helft van het examen, maar wel op de helft van de tijd. En toen kwam ik bij een tekst die ik echt niet begreep en dat was tevens de tekst met de meeste vragen, ook open vragen. Ik kon me echt niet meer concentreren en ik heb de rest van de vragen (de multiple choice) maar gewoon gegokt. Had uiteindelijk net een 5,6, met minder dan de helft goed.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:01
mumumumumugen
mumumumumugen is offline
Ik heb jammer genoeg een 3- gehaald voor mijn WIS PW door die blackout.....
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:13
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik heb zeker wel eens een blackout gehad bij tentamens, denk dat dat bijna iedereen wel eens overkomt. Maar ik heb het zelf niet al te vaak gehad. Twee of drie keer of zo.
Wel word ik vaak tijdens een tentamen zenuwachtig als ik niet meer zo veel tijd heb en nog veel vragen moet doen. Dan ga ik sneller werken en dus foutjes maken, etc.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-11-2005, 17:27
rare
rare is offline
de laatste had ik niet bij een vak maar bij een auditie van toneel

ik stond daar op het podium en wist niks van de tekst meer, dus moest ik improviseren.
We moesten het op 3 verschillende manieren spelen; ik deed het op maar 1 manier (op de woorden na dan)

ik ben uiteindelijk niet doorgegaan


een black out of faalangst is enorm kut en ********* en dan druk ik het nog zacht uit ook.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:14
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
ik heb bij elk proefwerk dat ik me de 1ste 5 á 10 minuten niet kan concentreren maar daarna gaat het wel weer.
Alleen bij wiskunde-examen vorigjaar ging het helemaal mis. Ik had een andere rekenmachine (werkte in de klas altijd met grafische) en moest nou opeens een hele vreemde gebruiken. Wist niet meer waar de functies zaten en hoe ik ze moest gebruiken. Allemaal nog wel goed gekomen maar mn dag was flink verpest en zat enorm te stressen tijdens examen
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 14:08
Mingster
Mingster is offline
Ik kan er absoluut niet tegen als er druk op me word gelegd, dan word ik helemaal gek. Zo als je bijvoorbeeld weet dat het een belangrijke toets is, die meetelt voor SE enzo..

Heb op de Havo geschiedenis helemaal verknald, met een 4,5
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 15:40
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Black-outs heb ik bijna elk proefwerk voor wiskunde, maar meestal haal ik dan toch wel tegen de 5.. Het is wel superirritant, maar dat komt dan gewoon omdat ik gestresst en niet voorbereid aan een toets begin, als ik gewoon goed leer etc, heb ik het nooit
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 18:03
colour_of_fire
Avatar van colour_of_fire
colour_of_fire is offline
Ik heb vorig jaar een enorme black-out gehad bij scheikunde. Ik heb goed nagedacht en ik denk dat het bij mij kwam door de volgende dingen.

- De toets telde zwaar mee voor me examen
- Ik wist dat de toets 3 uur ging duren, dat gaf een enorme druk
- In de klas werd vantevoren veel gesproken over dingen die in de toets kwamen. Ik ging na of ik alles wel geleerd had maar daardoor ging ik heel erg stressen
- Ik stond 3 onvoldoendes op me rapport en als ik voor deze toets lager dan een 3 zou halen, zou ik niet overgaan. Niet dat ik dat zou halen omdat ik geleerd had, maar daar dacht ik op dat moment wel aan. Gevolg: stress
- Het was de laatste toets van de voor mij beslissende toetsweek voor de zomer. Dus was behoorlijk zenuwachtig.

Ik ging al gestressed naar de toets maar voelde me verder prima. Toen ik de eerste opdracht las ging het mis. Ik kreeg het heel warm, alles werd zwart en toen ben ik weggelopen. Gelukkig hebben ze het cijfer niet meegerekend voor me overgang en mocht ik em begin dit jaar herkansen: 7,8!!

Tip: Als je weet dat je het kunt omdat je goed geleerd hebt en het thuis ook kon, ga het dan niet voor de toets nog 10 keer doorlezen en ga rustig naar de toets, dus niet gehaast doordat je je verslapen hebt ofzo. Ohja, ga ook niet smorgens nog hele lappen tekst leren, maar lees het nog een keer door. Dat voorkomt echt de stress.
__________________
Ik ben hier hoor..
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 19:52
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Het is me toch een paar keer overkomen. Mijn meest hallucinante black-out was de allereerste (en ook mijn allereerste kennismaking met faalangst). Het was een zwaar en moeilijk vak (iets van 950 pagina's) waaraan ik mijn hele kerstvakantie had besteed om het te blokken.

Op het examen wist ik er uiteindelijk niks meer van, en met een 1 op 20 werd het té zwaar om mezelf nog te motiveren en het jaar alsnog te halen.

Ik heb de indruk dat veel mensen hier een black-out schromelijk onderschatten en verwarren met examenspanning en concentratieproblemen. Een black-out los je in mijn ogen niet op door vraag 2 te lezen.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 20:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 23-11-2005 @ 20:52 :

Ik heb de indruk dat veel mensen hier een black-out schromelijk onderschatten en verwarren met examenspanning en concentratieproblemen. Een black-out los je in mijn ogen niet op door vraag 2 te lezen.
Mischien is het handig om die mensen te noemen en te vertellen wat jij onder een blackout verstaat en wat onder concentratie problemen en wat onder examen stress.

Aangezien de ts. vraagt om over je eigen ervaringen te vertellen is het stellen van een definitie niet offtopic. Dus ik ben benieuwd.

Balen van die blackout van je *troost* (zal niet veel helpen maar toch )
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 20:29
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Ik. Maar ik heb ook faalangst gehad. Vandaar die blackouts...

Heel vervelend..
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Jive. schreef op 06-11-2005 @ 11:45 :
Een blackout wordt meestal veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereidt op een toets of examen. Je maakt je enorm druk en hierdoor raak je gigantisch gestresst met het gevolg dat je idd (bijna) alles kwijt bent. De beste oplossing is dus gewoon goed leren!
Of niet, wat je niet weet kan je ook niet vergeten
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 22:02
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
I love stars schreef op 23-11-2005 @ 21:24 :
Mischien is het handig om die mensen te noemen en te vertellen wat jij onder een blackout verstaat en wat onder concentratie problemen en wat onder examen stress.

Aangezien de ts. vraagt om over je eigen ervaringen te vertellen is het stellen van een definitie niet offtopic. Dus ik ben benieuwd.

Balen van die blackout van je *troost* (zal niet veel helpen maar toch )
Dankjewel voor de troost. Op dit moment hoeft het ook niet meer te helpen. Mijn studies liggen grotendeels achter me.

Het is moeilijk om definities goed te verwoorden, maar ik doe mijn best.

Een blackout zie ik als een toestand waarbij je je (volledige) kortetermijngeheugen tijdelijk niet kan gebruiken of aanspreken. Dit kan veroorzaakt zijn door hevige stress, faalangst, depressie, ..., maar ook door alcohol- of drugsmisbruik. In mijn definitie is het praktisch onmogelijk om een blackout onder controle te krijgen en ongedaan te maken.

Met concentratieproblemen bedoel ik eerder een toestand waarin het je niet meer lukt om orde te scheppen in je kortetermijngeheugen, wanneer het je moeilijk lukt om verbanden te leggen, wanneer je de kluts helemaal kwijt bent enzovoort. Ook een paniekaanval waardoor je tijdelijk blokkeert zie ik als iets soortgelijks. In tegenstelling tot bij een blackout helpt relaxeren/relativeren hier wel om terug controle te krijgen over wat er fout loopt.

Examenstress is gewoon de stress die gepaard gaat met de examenperiode. Sommige mensen presteren hierdoor beter, sommige mensen belemmert het in hun studiegedrag en resultaten.
In mijn taalgebruik mag je examens en tentamens aan elkaar gelijkstellen.

Om een voorbeeld te geven:
Hetgeen jij in een van de eerste posts hier beschrijf, zou ik geen blackout noemen. Ook als je zoals sdekivit zegt uiteindelijk een 6 (op 10?) haalt, denk ik niet dat je kan spreken van een blackout. Hetzelfde gevoel heb ik bij wat bv. Vogelvrij vertelt.
Maar natuurlijk kunnen zo'n dingen ook heel demotiverend werken, en is het evenzeer keihard balen.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 12:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben het met Al Murphy eens.
Tijdens een totale black-out heb je totaal geen toegang meer tot je kennis. De kennis is dus wel aanwezig, maar je kan er niet bij. Dat betekent dus niet dat je alleen de moeilijke vragen niet kan maken; ook de makkelijke vragen lukken niet, want je kan simpelweg geen enkel antwoord bedenken; je totale korte termijn geheugen is geblokkeert.

Ik vind dus ook dat het halen van een 5 geen totale black-out kan zijn, ook al had je het nog zó goed geleerd dat het een 10 kon worden. Want bij het halen van een 5 heb je wel toegang gehad tot een deel van je kennis.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 12:21
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 05-11-2005 @ 19:46 :
IKKE!!!! bij chemie & spectroscopie (maar had alsnog een 8,3 )
Dat noem ik geen blackout. Zoals hierboven gezegd.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 12:37
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Een echte black-out heb ik gelukkig nog nooit gehad.

Wel het gevoel, vooral aan het begin van een tentamen, dat ik niet goed geleerd heb en het dus niet zal halen.
Dat komt dan vooral doordat ik al die onbeantwoorde vragen voor me zie liggen, vreselijk...
Maar ik leer altijd en het helpt dan wel als ik tegen mezelf zeg: "je kunt er nu even niet op komen, maar het zit allemaal in je hoofd en als je rustig blijft komt het vanzelf" En dat is ook zo
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 13:57
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Dat had ik laatst bij wiskunde, ik had hartstikke goed geleerd, maar op het proefwerk wist ik niet meer. Ik kon niet eens meer een grafiek tekenen
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie black out
Silvergirl98
2 18-04-2015 10:17
Levensbeschouwing & Filosofie Spinning matter sends out two types of X-ray.
Verwijderd
4 06-11-2004 10:36
Muziek Luister nu!
Verwijderd
256 09-01-2004 10:22
Verhalen & Gedichten Black-0ut & Electric words for suicide
Musk
3 24-08-2003 22:13
Algemene schoolzaken black out met examen wiskunde
sterre
7 10-12-2002 14:44
Algemene schoolzaken black out...
sterre
8 03-12-2002 13:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.