Oud 30-09-2007, 19:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Juist en daarom twijfelde ik bij het examen ook aan die vraag, blijkt dat bord A officieel nergens binnen de bebouwde kom geplaats is.

Mocht bord A toch ergens geplaats zijn binnen de bebouwde kom dan heeft dat hooguit een tijdelijk karakter denk maar aan wegwerkzaam heden, omleidingen ed.
Bron?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2007, 21:25
Lethe
Lethe is offline
Bord B is toch het juiste antwoord? Als er een maximum van 50 km/h aangegeven staat wil dat niet perse zeggen dat je binnen de bebouwde kom rijdt. Bij dat Helmond bord echter wel.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 23:27
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Juist en daarom twijfelde ik bij het examen ook aan die vraag, blijkt dat bord A officieel nergens binnen de bebouwde kom geplaats is.

Mocht bord A toch ergens geplaats zijn binnen de bebouwde kom dan heeft dat hooguit een tijdelijk karakter denk maar aan wegwerkzaam heden, omleidingen ed.
Ik ben alleen bekend in Breda, maar ik kan je daar genoeg plaatsen aanwijzen waar binnen de bebouwde kom (meestal aansluitend op een 70-weg) 50-borden staan hoor Zo'n bord wordt overal geplaatst waar de wegbeheerder 50 als maximum nodig acht, binnen of buiten de bebouwde kom.

Alleen een bord als bord B geeft aan dat je een bebouwde kom binnen rijdt, waar het normaal 50 is, tenzij anders aangegeven. Zo tref je in grotere plaatsen 30, 60 en 70 km/u zones aan binnen de bebouwde kom. Sommige plaatsen, zoals ons dorp, zijn helemaal een 30-zone en dan staat het bord gelijk bij het plaatsnaambord

Waar ik wel benieuwd naar ben... Gehuchten, hoe zit het daar mee? Een wit bord met blauwe letters is dat geloof ik tegenwoordig. Dat weet ik zelf niet. Is het daar ook 50 of is het 80 als er niets staat aangegeven?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 10:11
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Volgens mij kan het gewoon echt niet. En theorieboeken kunnen best (veel) fouten bevatten, ze zijn niet onfeilbaar
Ah, ik heb het door
De vraag was volgens mij hoe je kunt herkennen dat je de bebouwde kom inrijdt. En dat zou je aan beide borden kunnen herkennen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 11:53
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Alleen in combinatie met elkaar En zelfs dan trek je je conclusie uit het bovenste bord, niet het onderste.
Aangezien je het 50-bord overal tegen kan komen is het gewoon geen herkenningspunt voor de bebouwde kom. Bij een plaatsnaambord, tenzij anders aangegeven, is het 'bebouwde kom, dus ik mag maar 50'. Bij een 50-bord is het niet 'maximum van 50, dus ik zit in de bebouwde kom'. Als ze dat wel bedoelen, dan is de vraagstelling krom (vind ik).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Waar ik wel benieuwd naar ben... Gehuchten, hoe zit het daar mee? Een wit bord met blauwe letters is dat geloof ik tegenwoordig. Dat weet ik zelf niet. Is het daar ook 50 of is het 80 als er niets staat aangegeven?
Nee, da's gewoon 80, buiten de bebouwde kom.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 12:43
Lethe
Lethe is offline
Volgens mij maken jullie het veel ingewikkelder dan het is Ik denk dat bord b - en dus antwoord b - het juiste antwoord is.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 14:14
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat is de schuld van vampjes boek
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 15:04
Verwijderd
Ik voel me bijna een beetje schuldig, want na maanden van dit topic af en toe lezen en al die verhalen van zakken, vallen en weer opstaan heb ik dan toch vandaag, twee weekjes na het in één keer behalen van mijn theorie ook gelijk mijn rijbewijs. Na zo'n 25 lessen is het dan toch zover. Dusssss.. de rest succes
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 18:53
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Welk boek raden jullie aan voor het theorie examen? Ik heb al gelezen dat die van de ANWB schijnbaar erg slecht is, maar verder kom ik er niet echt uit..
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 19:29
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Welk boek raden jullie aan voor het theorie examen? Ik heb al gelezen dat die van de ANWB schijnbaar erg slecht is, maar verder kom ik er niet echt uit..
Gewoon de boeken van Verjo oid kopen, als ze maar recent zijn. Tevens kun je nog een oefen CDrom erbij kopen.

Hier staat ook veel interessante info, en is gratis ook nog.

http://www.gratistheorie.nl/auto/index.htm

Let op! De 50 vragentesten op de theorieles zijn van een iets hoger nivo dan wat je op het examen krijg (deze oefensoftware heb ik ook, maar is eigenlijk bedoeld voor instrukteurs en de gene die zich verder willen verdiepen in de materie)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 19:13
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Morgen mag ik mn rijbewijs ophalen! Alleen heb ik dan geen tijd, dus wordt het overmorgen

*niet wachten kan en ongeduldig doet*
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 21:05
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Morgen mag ik mn rijbewijs ophalen! Alleen heb ik dan geen tijd, dus wordt het overmorgen

*niet wachten kan en ongeduldig doet*
Mocht ik ooit slagen dan heb ik geen haast met het ophalen van mijn rijbewijs, want ben voorlopig toch niet van plan om zelf een auto te kopen of te rijden (geen geld voor) en wil eerst even een tijd genieten van mijn rijbewijs (lees overwinning!)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 02:51
unkki
unkki is offline
Citaat:
Mocht ik ooit slagen dan heb ik geen haast met het ophalen van mijn rijbewijs, want ben voorlopig toch niet van plan om zelf een auto te kopen of te rijden (geen geld voor) en wil eerst even een tijd genieten van mijn rijbewijs (lees overwinning!)
Hebben je ouders geen auto?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 03:28
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Hebben je ouders geen auto?
Mijn vader leeft niet meer, en mijn moeder is zwaar gehandicapt. In dit geval is helaas geen auto beschikbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 09:36
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Mijn vader leeft niet meer, en mijn moeder is zwaar gehandicapt. In dit geval is helaas geen auto beschikbaar.
Ahhhw
Het zit jou niet echt mee geloof ik he?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 12:31
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Heb vandaag kennisgemaakt met mijn nieuwe instrukteur en een proefles gedaan (die ik overgens gratis heb mogen doen) Hij vond dat ik over genoeg basis rijkennis beschikt om toch kans te maken op een rijbewijs. Hij hoefde mij alleen maaar hier en daar te corrigeren (geen grote ingreep oid) Komende week nog twee lessen om te bespreken welke aanpak het beste bij mij past. Moest bij deze (vrij nieuwe auto) wel even wennen aan de versnellingspook, maar deze begrijp ik nu inmiddels. Hij zei dat het voor mij toch mogelijk is dat ik bij een gewoon CBR examen kan slagen, anders wilt hij ervoor zorgen dat ik vervroegd op BNOR of anders een BTAA examen kan doen. Maar dat is voor latere zorg.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 15:53
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Hebben je ouders geen auto?
Is het gebruikelijk dat iedereen in zijn/ haar ouders auto mag rijden? Je zegt het namelijk op een manier waardoor ik denk dat het normaal is? Ik heb er iig nooit in mogen rijden. Wacht, nu lieg ik. Onder toezicht heb ik 2 keer een paar kilometer in hun auto mogen rijden.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 15:54
Verwijderd
Ik denk dat het wel vrij vaak voorkomt dat mensen in hun ouders' auto mogen rijden, maar dat wil inderdaad natuurlijk niet zeggen dat het altijd zo is.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Is het gebruikelijk dat iedereen in zijn/ haar ouders auto mag rijden? Je zegt het namelijk op een manier waardoor ik denk dat het normaal is? Ik heb er iig nooit in mogen rijden. Wacht, nu lieg ik. Onder toezicht heb ik 2 keer een paar kilometer in hun auto mogen rijden.
Ik vind dat vrij normaal ja.

Zo weer rijden, lekker de spits in .
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 17:22
unkki
unkki is offline
Citaat:
Is het gebruikelijk dat iedereen in zijn/ haar ouders auto mag rijden? Je zegt het namelijk op een manier waardoor ik denk dat het normaal is? Ik heb er iig nooit in mogen rijden. Wacht, nu lieg ik. Onder toezicht heb ik 2 keer een paar kilometer in hun auto mogen rijden.
Ik vind dat anders zéér normaal, maar goed...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 17:54
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik vind dat anders zéér normaal, maar goed...
Ik vraag naar de norm, ik beweer niet dat je onzin praat. In mijn vriendenkring heb ik wel volgens mij wel eens gezien dat papa's auto geleend werd. Maar goed, ik heb er nooit echt op gelet. Mijn ouders zijn erg star in het uitlenen van hun auto, aangezien het een dure audi is.. Misschien zijn mijn ouders niet echt representatief.. Ik was dus gewoon benieuwd naar wat 'normaal' is.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 19:50
Anuz
Anuz is offline
Vandaag ook m'n motorrijbeijs opgehaald. Auto had ik al. Allebei in 1x hehe
Had zelfs iemand geen voorrang verleend op m'n examen maar ik reed voor de rest netjes dus zag hij het door de vingers+dat het heel onduidelijk was omdat de rest van de weg voorrangskruispunten waren en het bordje heel klein was waar het op stond
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 20:41
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Gefeliciteerd joh! hartstikke gaaf!!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 22:05
unkki
unkki is offline
Citaat:
Ik vraag naar de norm, ik beweer niet dat je onzin praat. In mijn vriendenkring heb ik wel volgens mij wel eens gezien dat papa's auto geleend werd. Maar goed, ik heb er nooit echt op gelet. Mijn ouders zijn erg star in het uitlenen van hun auto, aangezien het een dure audi is.. Misschien zijn mijn ouders niet echt representatief.. Ik was dus gewoon benieuwd naar wat 'normaal' is.
Ik zeg ook niet dat je onzin praat, maar geef gewoon aan dat ik het normaal vind en eigenlijk niet beter weet. En hier praten we ook niet over goedkope auto's, prijsklasse van 60.000E en 130.000E...

@ Anuz

Gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 23:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik vraag naar de norm, ik beweer niet dat je onzin praat. In mijn vriendenkring heb ik wel volgens mij wel eens gezien dat papa's auto geleend werd. Maar goed, ik heb er nooit echt op gelet. Mijn ouders zijn erg star in het uitlenen van hun auto, aangezien het een dure audi is.. Misschien zijn mijn ouders niet echt representatief.. Ik was dus gewoon benieuwd naar wat 'normaal' is.
In mijn omgeving mocht iedereen met de auto van hun ouders rijden.
Alleen een vriendinnetje mocht slechts met 1 van de 2 auto's rijden die ze thuis hadden, maar dat kwam omdat de andere auto een oldtimer was ofzo

En bij mij thuis mocht ik direct de eerste dag al met m'n vaders auto rijden. Mijn broer mocht dat de eerste maanden alleen als mijn vader er naast zat. Maar mijn broer reed dan ook heel slecht.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 00:11
PV
PV is offline
met de oude bak van mn moeder mocht ik meteen rijden, met de nieuwere en duurdere auto van mn vader mocht ik in het begin alleen rijden als hij ernaast zat. maar nu ik allang zelf een auto heb en een paar jaar auto rijd mag ik ook alleen in de auto van mn vader. hij is ondertussen ook minder waard geworden natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 09:06
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
En hier praten we ook niet over goedkope auto's, prijsklasse van 60.000E en 130.000E...
OMG begin je nu weer???!! Ga ergens anders patsen.

@ Anuz: gefeli

Ik heb gisteren in overleg met de instructeur mn examen weer 2 1/2 week uitgesteld (7 november) omdat hij -mn vaste instructeur- een operatie moet ondergaan nét als ik examen zou hebben Dan zou ik dus ineens met een andere instructeur moeten (die ik helemaal niet goed ken) en aangezien ik een ongelooflijke zenuwpees ben die vreselijk veel waarde hecht aan vertrouwde mensen en situaties, wil ik per se mn eigen instructeur mee. Dus dan maar uitstellen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 14:45
unkki
unkki is offline
Citaat:
OMG begin je nu weer???!! Ga ergens anders patsen.
Ik geef gewoon aan dat prijsklasse ook niet een rol hoeft te spelen...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 15:47
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Vandaag weer rijles gehad bij de nieuwe instrukteur, en niet zomaar eentje. De instukteur is behoorlijk royaal als het op lestijden aankomt, hij liet mij ruim 90 minuten rijden en nam alle tijd voor mij. Een ander pluspunt is dat er geen andere kandidaten op de achterbank meerijden (hij vind privacy en tijd voor leerling zeer belangrijk) heb inmiddels al 2 nieuwe lessen gepland. Waar vind je nog een rijschool die 27 euro per les vraagt en daarbij niet te beroerd is om 90 minuten te rijden.

Het kijken, gasdosering en schakelen op de snelweg van de 4 naar de 5 en omgekeerd moet nog aan gewerkt worden.

Als alles meezit zit er in januari of februari een examen in.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 16:04
)Vampje(
)Vampje( is offline
Super, Cornel!! Klinkt allemaal behoorlijk positief.
En januari/februari, da's niet zo lang meer
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 20:20
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik geef gewoon aan dat prijsklasse ook niet een rol hoeft te spelen...
Toch kan ik me wel voorstellen dat het een rol speelt... Ook al is de auto nog zo goed verzekert, je kunt er toch gedoe mee krijgen in geval van schade. (Ik ben echt goed gedrild )

Hoe dan ook, het is me duidelijk hoe je er over denkt. We zijn anders grootgebracht
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 15:10
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Gister dat roze pasje afgehaald Morgen waarschijnlijk stukje rijden
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 18:16
Kwark89
Kwark89 is offline
Citaat:
Vandaag weer rijles gehad bij de nieuwe instrukteur, en niet zomaar eentje. De instukteur is behoorlijk royaal als het op lestijden aankomt, hij liet mij ruim 90 minuten rijden en nam alle tijd voor mij. Een ander pluspunt is dat er geen andere kandidaten op de achterbank meerijden (hij vind privacy en tijd voor leerling zeer belangrijk) heb inmiddels al 2 nieuwe lessen gepland. Waar vind je nog een rijschool die 27 euro per les vraagt en daarbij niet te beroerd is om 90 minuten te rijden.

Het kijken, gasdosering en schakelen op de snelweg van de 4 naar de 5 en omgekeerd moet nog aan gewerkt worden.

Als alles meezit zit er in januari of februari een examen in.
Die 27 euro zegt ook niet alles he.
Je kan bijvoorbeeld ook 40 euro per uur betalen, maar als je daarin veel meer leert dan bijvoorbeeld bij een instructeur(bedrijf) die 30 euro vraagt. Dan is die 30 euro dus relatief duurder dan die 40 euro.
Maar echt goed van je! Jij gaat vast nog wel halen. Wat bedoelt die precies btw met gasdosering? wat doe je daar fout?

mvg
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 18:48
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Die 27 euro zegt ook niet alles he.
Je kan bijvoorbeeld ook 40 euro per uur betalen, maar als je daarin veel meer leert dan bijvoorbeeld bij een instructeur(bedrijf) die 30 euro vraagt. Dan is die 30 euro dus relatief duurder dan die 40 euro.
Maar echt goed van je! Jij gaat vast nog wel halen. Wat bedoelt die precies btw met gasdosering? wat doe je daar fout?

mvg
Bij deze (1 mans rijschool) is het niet alleen heel betaalbaar in verhouding tot de reguliere rijschoolprijzen, hij geeft echt gedegen les en dat merkte ik al vanaf de (gratis) intakeles. Dus goed en goedkoop!

Over die gasdosering, ik heb regelmatig de neiging dat ik nadat ik de koppeling ingetrapt het gelijktijdig gas te geven en dat is niet netjes, bij het intrappen moet ik juist het gas loslaten. Niet dat dit altijd fout gaat, maar het viel de instrukteur en mij wel op, dus hier moet nog aan gewerkt worden. Maarja je zit immers in de lesauto om te leren, niet om te presteren.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 01:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Huh bedoel je nou dat je het gaspedaal tegelijk intrapt met je koppeling?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 04:09
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik heb 'n beperking op m'n rijbewijs staan. Ik moet 'n bril of contactlenzen dragen tijdens 't rijden, maar m'n oogarts zei dat ik dat ook zónder prima kan. Hoeveel geld en moeite kost 't om die beperking van m'n rijbewijs te laten halen?

En stel dat ik alsnog rijd zonder bril of contactlezen, hoe groot is de kans dat ik daarop 'n bekeuring zal krijgen? Als je word aangehouden (bijv. voor een te hoge snelheid), wordt als eerst om je rijbewijs gevraagd. Checkt de politie in zo'n geval altijd de beperkingen op 't rijbewijs of doen ze dit zelden?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 11:00
PV
PV is offline
Citaat:
Ik heb 'n beperking op m'n rijbewijs staan. Ik moet 'n bril of contactlenzen dragen tijdens 't rijden, maar m'n oogarts zei dat ik dat ook zónder prima kan. Hoeveel geld en moeite kost 't om die beperking van m'n rijbewijs te laten halen?

En stel dat ik alsnog rijd zonder bril of contactlezen, hoe groot is de kans dat ik daarop 'n bekeuring zal krijgen? Als je word aangehouden (bijv. voor een te hoge snelheid), wordt als eerst om je rijbewijs gevraagd. Checkt de politie in zo'n geval altijd de beperkingen op 't rijbewijs of doen ze dit zelden?
Waardoor is die beperking op je rijbewijs terechtgekomen? Ik zie zonder bril ook geen steek veraf, maar op mijn rijbewijs staat daar niets over.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 12:49
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ik heb 'n beperking op m'n rijbewijs staan. Ik moet 'n bril of contactlenzen dragen tijdens 't rijden, maar m'n oogarts zei dat ik dat ook zónder prima kan. Hoeveel geld en moeite kost 't om die beperking van m'n rijbewijs te laten halen?

En stel dat ik alsnog rijd zonder bril of contactlezen, hoe groot is de kans dat ik daarop 'n bekeuring zal krijgen? Als je word aangehouden (bijv. voor een te hoge snelheid), wordt als eerst om je rijbewijs gevraagd. Checkt de politie in zo'n geval altijd de beperkingen op 't rijbewijs of doen ze dit zelden?
Denk niet dat het mogelijk is om zo'n beperking van je rijbewijs te laten halen, immers het advies staat er niet voor niets op. Dus gewoon zorgen dat je een bril op heb tijdens het rijden.

Mocht je die beperking alsnog willen aanvechten dan zul je waarschijnlijk een rijvaardigheids test moeten doen (waar je dus niet voor kunt zakken) om te beoordelen of je zonder optische hulpmiddelen veilig en verantwoord kunt rijden en alles (op minstens 25 meter) goed kunt zien.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 14:41
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Waardoor is die beperking op je rijbewijs terechtgekomen? Ik zie zonder bril ook geen steek veraf, maar op mijn rijbewijs staat daar niets over.
Tsjah, ik met m'n grote mond.
Ik ben op m'n 10e geopereerd aan staar (beide ogen, was aangeboren). Sindsdien zie ik prima, ik draag zelfs nooit 'n bril. Maja, ik denk, ik geef 't maar aan voor de zekerheid...
Toch best lastig, om telkens die bril op te moeten. Stom ding!
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 14:46
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Tsjah, ik met m'n grote mond.
Ik ben op m'n 10e geopereerd aan staar (beide ogen, was aangeboren). Sindsdien zie ik prima, ik draag zelfs nooit 'n bril. Maja, ik denk, ik geef 't maar aan voor de zekerheid...
Toch best lastig, om telkens die bril op te moeten. Stom ding!
In dit geval vind ik die beperking op je rijbewijs heel terecht en verstandig.

Bezwaar aantekenen gaat in dit geval zeker niet lukken!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 14:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
In dit geval vind ik die beperking op je rijbewijs heel terecht en verstandig.

Bezwaar aantekenen gaat in dit geval zeker niet lukken!
Waarop baseer je dat? Een oogarts zegt dat ze prima zonder bril of lenzen kan rijden maar jij vindt de beperking op d'r rijbewijs heel terecht en verstandig?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 15:55
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Waarop baseer je dat? Een oogarts zegt dat ze prima zonder bril of lenzen kan rijden maar jij vindt de beperking op d'r rijbewijs heel terecht en verstandig?
Ik baseer mijn mening op wat AzN schrijft, als ik in het verleden geopereerd bent geweest aan mijn ogen en weiger in het dagelijks leven of bij het lezen/TV kijken een bril oid te dragen dan is dat mijn eigen keuze. Echter ga ik autorijden of een motorvoertuig besturen op de openbare weg dan wordt het toch een heel ander verhaal, dan is het wel belangrijk dat ik alles goed kan waarnemen en dat komt niet alleen de veiligheid van mij ten goede maar ook van andere weggebruikers. En daar hoef ik geen opticien of oogarts voor te zijn om tot deze conclusie te komen.

Trouwens hoe kan een opticien nou beoordelen of zij nou wel of niet een bril moet dragen tijden het autorijden, hij kan alleen maar een oogmeting doen of advies geven. Wilt AzN het echt zeker weten dan zou ze een verzoek voor een rijvaardigheidstest kunnen indienen om te beoordelen of ze inderdaad zonder optische hulpmiddelen veilig en verantwoord kan rijden.

Wat is nou het probleem om even een bril op te zetten, is het soms schaamte!?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 16:18
Verwijderd
Citaat:

Trouwens hoe kan een opticien nou beoordelen of zij nou wel of niet een bril moet dragen tijden het autorijden, hij kan alleen maar een oogmeting doen of advies geven.
Opticien is heel wat anders dan een oogarts.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 18:14
PV
PV is offline
Citaat:
Tsjah, ik met m'n grote mond.
Ik ben op m'n 10e geopereerd aan staar (beide ogen, was aangeboren). Sindsdien zie ik prima, ik draag zelfs nooit 'n bril. Maja, ik denk, ik geef 't maar aan voor de zekerheid...
Toch best lastig, om telkens die bril op te moeten. Stom ding!
Had je idd beter niets gezegd als je zonder prima kunt zien en bijv. het kenteken kunt lezen waar ze je op je examen naar vragen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Trouwens hoe kan een opticien nou beoordelen of zij nou wel of niet een bril moet dragen tijden het autorijden, hij kan alleen maar een oogmeting doen of advies geven. Wilt AzN het echt zeker weten dan zou ze een verzoek voor een rijvaardigheidstest kunnen indienen om te beoordelen of ze inderdaad zonder optische hulpmiddelen veilig en verantwoord kan rijden.
Even ter verduidelijking:
Citaat:
op·ti·cien (de ~ (m.), ~s)
1 winkelier die is opgeleid om brillen of contactlenzen aan te meten en te verkopen => optieker
2 vervaardiger van optische instrumenten
Bron
Citaat:
oog·arts (de ~ (m.))
1 specialist die oogziekten behandelt => oculist, oftalmoloog, oogheelkundige, oogspecialist
Bron
Het is dus, zoals eerder gezegd, iets compleet anders. Me dunkt dat een leek (zoals wij) niet hetzelfde oordeel kunnen dan wel mogen vellen als een specialist. In dit geval hecht ik meer waarde aan het oordeel van de specialist.

Daarnaast zou ik in zo'n geval "gewoon" bezwaar aantekenen. Zeker als je last hebt van de bril (fysiek / psychisch / gewoon irritant). Ik ben opgegroeid met het dragen van een bril dus ik heb er geen last van, maar kan me wel voorstellen dat anderen het dragen ervan irritant vinden.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 20:37
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Oei, rustig!

Nou ja, 'n bril opzetten kost niet veel moeite hoor, maar 't is altijd fijner om gewoon achter 't stuur te kruipen en te gassen natuurlijk. Maar als ik 't goed begrijp, moet ik dus 'n bezwaar aantekenen (terwijl ik eerder al akkoord ben gegaan met de beperking) en vervolgens 'n rijvaardigheidstest moet afleggen (waar ik niet voor kan zakken)? Ik kon dat kenteken op 't rijexamen prima lezen zonder bril en 25 meter vooruitkijken is ook geen probleem, dus ik vind zelf dat die beperking overbodig is. Maar ja, het feit dat die er tóch op staat brengt me aan 't twijfelen; "het zal toch wel 'n reden hebben"?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 20:51
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Oei, rustig!

Nou ja, 'n bril opzetten kost niet veel moeite hoor, maar 't is altijd fijner om gewoon achter 't stuur te kruipen en te gassen natuurlijk. Maar als ik 't goed begrijp, moet ik dus 'n bezwaar aantekenen (terwijl ik eerder al akkoord ben gegaan met de beperking) en vervolgens 'n rijvaardigheidstest moet afleggen (waar ik niet voor kan zakken)? Ik kon dat kenteken op 't rijexamen prima lezen zonder bril en 25 meter vooruitkijken is ook geen probleem, dus ik vind zelf dat die beperking overbodig is. Maar ja, het feit dat die er tóch op staat brengt me aan 't twijfelen; "het zal toch wel 'n reden hebben"?
Ik neem aan dat je voordat je ging lessen of examen ging doen een zg eigen verklaring moest overleggen/ondertekenen. Als je 1 vraag met ja beantwoord dan wordt dat ook op het rijbewijs vermeld, soms kan er ook een medische keuring oid plaatsvinden. In jou geval is het dragen van een bril al voldoende. Lees anders dit maar eens.

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=101
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 10:39
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Op die eigen verklaring die je voor je praktijk moest invullen stond toch een vraag met zoiets als 'Ik kan niet goed zien, ondanks het gebruik van bril/lenzen'. Ik zie ook niet goed zonder lenzen, maar ik heb geen beperking ofzo.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 11:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik baseer mijn mening op wat AzN schrijft, als ik in het verleden geopereerd bent geweest aan mijn ogen en weiger in het dagelijks leven of bij het lezen/TV kijken een bril oid te dragen dan is dat mijn eigen keuze. Echter ga ik autorijden of een motorvoertuig besturen op de openbare weg dan wordt het toch een heel ander verhaal, dan is het wel belangrijk dat ik alles goed kan waarnemen en dat komt niet alleen de veiligheid van mij ten goede maar ook van andere weggebruikers. En daar hoef ik geen opticien of oogarts voor te zijn om tot deze conclusie te komen.

Trouwens hoe kan een opticien nou beoordelen of zij nou wel of niet een bril moet dragen tijden het autorijden, hij kan alleen maar een oogmeting doen of advies geven. Wilt AzN het echt zeker weten dan zou ze een verzoek voor een rijvaardigheidstest kunnen indienen om te beoordelen of ze inderdaad zonder optische hulpmiddelen veilig en verantwoord kan rijden.

Wat is nou het probleem om even een bril op te zetten, is het soms schaamte!?

Oogarts. En dan nog. Volgens jou kan een opticien niet beoordelen of zij een bril moet dragen, maar intussen kan jij, iemand die haar niet kent en iemand die leek is op dit gebied, dat wel?
Op basis van wat, op basis van wat zij verteld heeft, zeg je. En wat vertelt zij precies? Dat ze prima ziet zonder die bril en/of lenzen en dat de oogarts het daar mee eens is..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.