Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2008, 12:39
Ilona1
Ilona1 is offline
Citaat:
Jaja, 3 keer is scheepsrecht

Ben zo blij, net toen ik thuis kwam de woonkamer rondgestuiterd!

Volgende week rijbewijs ophalen en dan de autosleutels van de auto van mijn vriend opeisen
Wat een heerlijk gevoel he?
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Advertentie
Oud 28-03-2008, 13:30
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Gefeliciteerd allebei!!!
Oud 28-03-2008, 14:05
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Zometeen weer les, laatste keer ging echt hele kut, dus ik hoop dat het nu beter gaat

En:
Citaat:
Gefeliciteerd allebei!!!
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 29-03-2008, 22:40
Bloompje
Avatar van Bloompje
Bloompje is offline
Citaat:
Wat een heerlijk gevoel he?
Ja echt geweldig!
Ik ga hem maandag pas aanvragen, dus moet nog een weekje wachten voor ik hem heb helaas. Maar het heeft geen haast, heb al een tijdje moeten wachten, dat weekje extra kan er ook nog wel bij.

Maar jij ook veel plezier met je rijbewijs, al zal dat wel goed komen gok ik zo!
__________________
I am..
Oud 30-03-2008, 14:19
Lethe
Lethe is offline
Ik moet 8 april (nieuwe stijl) afrijden en ik heb nog niet geoefend met op die manier rijden. Wat moet je er, naast het met tomtom rijden, allemaal extra voor kunnen?
__________________
Nice
Oud 30-03-2008, 14:25
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
volgens mij dan: je moet dus met tomtom kunnen rijden of naar een bepaald 'herkenningspunt' kunnen rijden (dat betekent dus zelf je route bepalen) en een 'cluster'opdracht: hij (=examinator) zegt stuk of 4 afslagen van te voren : dus zo van eerste rechts, tweede links etc en die moet je dan zelfstandig rijden (maar het is niet zo erg als je es ipv links rechts gaat ofzo geloof ik).

en verder is het niet zo dat hij (=examinator) zegt doe maar een hellingproef/parkeren (hoe dan ook), maar hij laat je naar een kruising rijden waar het een beetje scheef loopt, zodat je een hellingproef móet doen. En ook laat hij je bijvoorbeeld naar een supermarkt rijden en zegt dan ik wil dat je zo dicht mogelijk bij de ingang parkeer, hoe? moet je zelf weten. Of keren mbv steken/oprit etc, hij zegt dan oeps verkeerde straat, draai maar ff...

zo heb ik het meegekregen, ik heb nog maar 4 lessen gehad dus weet het niet uit eigen ervaring, maar als je het hebt gehad hoop ik natuurlijk wel op een verslag(je) :$

succes alvast
Oud 30-03-2008, 18:48
Lethe
Lethe is offline
Dankjewel. Dat klinkt best moeilijk op zich. Vooral dat naar een herkenningspunt kunnen rijden, ik weet de weg echt niet.
__________________
Nice
Oud 30-03-2008, 18:51
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
wij hebben hier 3 herkenningspunten, gewoon algemene dingen die iedereen wel kent. En anders zou je eens aan je instructeur moeten vragen of je er tijdens een les (ik neem aan dat je nog wel een les hebt voot je examen?) heen mag rijden.
Oud 30-03-2008, 18:57
Lethe
Lethe is offline
Ik heb nog 9 uur les voor mijn examen, dus dat kan dan wel ja.
__________________
Nice
Oud 30-03-2008, 20:06
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Wij hadden ook een routebeschrijving gekregen. Zodat we ook eens met ouders oid kunnen oefenen. Want als je die routes allemaal tijdens de lessen moet leren is dat wel lastig. En volgens mij onthoud je de omgeving beter als je niet zelf rijdt. Tenminste, als ik zelf rijd ben ik meer bezig met opletten op de weg, dan kijken waar ik rijd
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 30-03-2008, 21:32
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Is het geen optie om dan af en toe aan vrienden te vragen of je in hun auto mag rijden? Ik laat mijn vriendin ook in mijn auto rijden zodat ze iig ervaring op doet en het niet verleert
Dat zou een optie zijn als ik vrienden met een auto zou hebben. Ik heb op het moment 4 vrienden met een rijbewijs en allevier hebben ze geen auto.

Ik denk niet dat ik het echt verleer, maar ik heb ook niet veel ervaring opgedaan. Dus ik ga maar eens sparen voor een eigen auto.
Oud 31-03-2008, 06:52
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik ga morgen mijn rij-examen aanvragen. Hopen dat het op de dag kan waarop ik hoop dat het kan. *lastige zin , vaarwel centjes.*
Oud 31-03-2008, 22:53
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Ik ga morgen mijn rij-examen aanvragen. Hopen dat het op de dag kan waarop ik hoop dat het kan. *lastige zin , vaarwel centjes.*
ik snap wat je bedoelt, rekende laatst ook iets van 800 euro af bij mijn rijschool...
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 01-04-2008, 14:19
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Heb over 6 weken mijn rij examen. Heb nu ineens onwijs zin om te gaan rijden. En stiekem ben ik al zenuwachtig!
Oud 01-04-2008, 14:54
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
ik kijk ook altijd weer uit naar mn lessen, heb morgen weer les, nummer 5 Ik heb in ieder geval al het gevoel dat ik volwaardig chauffeur ben, mn instructeur waarschijnlijk nog nét niet helemaal maargoed..
Oud 01-04-2008, 15:38
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Heb over 6 weken mijn rij examen. Heb nu ineens onwijs zin om te gaan rijden. En stiekem ben ik al zenuwachtig!
ik over 2 weken en ik kan echt niet wachten.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 01-04-2008, 16:42
Verwijderd
Citaat:
ik over 2 weken en ik kan echt niet wachten.
Heb jij eigenlijk je rijbewijs B al?
Oud 02-04-2008, 12:11
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Heb jij eigenlijk je rijbewijs B al?
inmiddels al bijna 3 jaar
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 02-04-2008, 12:18
Verwijderd
Citaat:
inmiddels al bijna 3 jaar
Vroeg het me af omdat je Rijbewijs A doet maar ik heb je verder nog nooit zien posten dat je je rijbewijs hebt gehaald
Oud 03-04-2008, 11:19
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Vroeg het me af omdat je Rijbewijs A doet maar ik heb je verder nog nooit zien posten dat je je rijbewijs hebt gehaald
dat zou een beetje laat zijn om dat nog te melden
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 03-04-2008, 11:23
Verwijderd
Citaat:
dat zou een beetje laat zijn om dat nog te melden
Helemaal waar Het viel op dat je met A bezig was en volgens mij moet de lesser dan toch wel al een rijbewijs hebben omdat je dan, itt B, ook zelf juridisch verantwoordelijk bent. Vandaar (correct me if I'm wrong btw.)
Oud 03-04-2008, 11:30
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Je hebt slechts een theoriecertificaat nodig om de weg op te mogen met motorrijles, met je rijbewijs B hoef je je theorie pas op de dag van examen mee te nemen. Nocturnal heeft bijvoorbeeld een rijbewijs A maar geen B naar mijn weten.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 03-04-2008, 11:37
Verwijderd
Aha, valt nog mee dan
Oud 03-04-2008, 16:21
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Even offtopic: ik moest om 6.30 uur op de Veluwe uitwijken voor een stel overstekende wilde zwijnen Hup in de ankers, anders had ik zo'n beest op m'n 'grill'. Brrr, nooit echt rekening mee gehouden dat er bij zo'n bord "pas op, wild" ook daadwerkelijk wilde beesten over kunnen steken
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 03-04-2008, 16:23
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Helemaal waar Het viel op dat je met A bezig was en volgens mij moet de lesser dan toch wel al een rijbewijs hebben omdat je dan, itt B, ook zelf juridisch verantwoordelijk bent. Vandaar (correct me if I'm wrong btw.)
De rijschool waar ik gelesd heb, kwam ik een aantal motorlessende lieden tegen die nog geen B rijbewijs in bezit hadden. Het kan dus blijkbaar juridisch wel
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 03-04-2008, 18:28
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Even offtopic: ik moest om 6.30 uur op de Veluwe uitwijken voor een stel overstekende wilde zwijnen Hup in de ankers, anders had ik zo'n beest op m'n 'grill'. Brrr, nooit echt rekening mee gehouden dat er bij zo'n bord "pas op, wild" ook daadwerkelijk wilde beesten over kunnen steken
Zeker in gebieden als de veluwe, op dat tijdstip is dat geen uitzondering
Hier springen ook vaak genoeg herten de weg over
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 03-04-2008, 18:40
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
De rijschool waar ik gelesd heb, kwam ik een aantal motorlessende lieden tegen die nog geen B rijbewijs in bezit hadden. Het kan dus blijkbaar juridisch wel
Het voornaamste verschil tussen auto en motor is dat de rijinstructeur rem/gas/koppeling en evt stuur niet kan corrigeren in het geval dat er iets gebeurt, men kan je alleen via een oortelefoontje instructies geven. Het verschil is dus dat je voordat je aan het wegverkeer deel mag nemen je theoriecertificaat nodig hebt bij motor itt auto.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 03-04-2008, 19:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Is het behalen van je motorrijbewijs qua kosten eigenlijk vergelijkbaar met het behalen van je autorijbewijs? Dan bedoel ik het eindplaatje, dus rekening houdend met het aantal lessen dat je gemiddeld nodig hebt en wat je betaalt voor motorrijlessen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 03-04-2008, 19:35
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Is het behalen van je motorrijbewijs qua kosten eigenlijk vergelijkbaar met het behalen van je autorijbewijs? Dan bedoel ik het eindplaatje, dus rekening houdend met het aantal lessen dat je gemiddeld nodig hebt en wat je betaalt voor motorrijlessen.
Hier in utrecht heeft het me voor ca. 30 - 32 lesuren ongeveer 1500 - 1750 euro gekost als ik mijn rijbewijs in 1x haal.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 03-04-2008, 19:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh dat is wel vergelijkbaar dan. Lijkt me toch tof om ooit nog eens te proberen.
En dan natuurlijk langs de files rijden
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 03-04-2008, 19:46
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Ik ben hier al een tijd niet meer geweest. Maar heeft iemand nog vernomen wat Cornel van zijn rijbewijs heeft gebakken? Ik vroeg het mij af
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 03-04-2008, 20:19
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik ben hier al een tijd niet meer geweest. Maar heeft iemand nog vernomen wat Cornel van zijn rijbewijs heeft gebakken? Ik vroeg het mij af
Zodra Cornel klaar is met zijn hele rij-traject mag/ kan hij dit hier posten. Waarschijnlijk dus nog druk bezig. Als je benieuwd bent, raad ik je aan hem te pm'en..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 03-04-2008, 20:20
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Het voornaamste verschil tussen auto en motor is dat de rijinstructeur rem/gas/koppeling en evt stuur niet kan corrigeren in het geval dat er iets gebeurt, men kan je alleen via een oortelefoontje instructies geven. Het verschil is dus dat je voordat je aan het wegverkeer deel mag nemen je theoriecertificaat nodig hebt bij motor itt auto.
Oké, duidelijk verhaal! Mijn instructeur raadde geloof ik wel aan om eerst B te halen ivm verkeersinzicht.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 03-04-2008, 20:22
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Zeker in gebieden als de veluwe, op dat tijdstip is dat geen uitzondering
Hier springen ook vaak genoeg herten de weg over
Mijn moeder heeft inderdaad wel eens herten in de berm gezien. 's Ochtends ben ik altijd te duf om daar überhaupt ook maar op te letten.. Maar nu moest ik wel actie ondernemen, anders was mijn auto aan gort (incl. de wilde zwijnen).

Heb jij ook wel eens moeten uitwijken/ hard op de rem moeten trappen voor wild?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 03-04-2008, 21:54
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Oké, duidelijk verhaal! Mijn instructeur raadde geloof ik wel aan om eerst B te halen ivm verkeersinzicht.
Het heeft voordelen en ook duidelijk nadelen, in een auto heb je echt ander kijkgedrag. (bijvoorbeeld als je op een klaverblad invoegt op de snelweg, in een auto ben je dan naar links aan het kijken om te kijken of je je auto er tussen kan poepen maar op een motor moet je dat dus niet doen want dan neem je de bocht te ruim en beland je in de zijkant van een auto, je moet kijken waar je heengaat)
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 04-04-2008, 00:58
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Even offtopic: ik moest om 6.30 uur op de Veluwe uitwijken voor een stel overstekende wilde zwijnen Hup in de ankers, anders had ik zo'n beest op m'n 'grill'. Brrr, nooit echt rekening mee gehouden dat er bij zo'n bord "pas op, wild" ook daadwerkelijk wilde beesten over kunnen steken
Rooster aan de voorkant van je auto heet (gewoon) een grille Op een grill rooster je doorgaans vlees en een gril is een plotseling opkomende onberedeneerde gedachte

Ik heb hier ook al een aantal keren in de ankers gemoeten voor loslopend wild en loslopend niet-zo-wild(-maar-doe-toch-maar-even-aanlijnen). Eén keer kwam ik net een bocht om en staken er wat herten over, in het donker. Dan schrik je wel even, ja. Er stond overigens geen waarschuwingsbord.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 04-04-2008, 10:25
Verwijderd
Aaaaaah ik moet straks naar Nijmegen, inclusief het Keizer Karel-plein. Help.
Edit: 4x dat plein gehad, en ik leef nog. Ik begon het zelfs leuk te vinden.

Laatst gewijzigd op 05-04-2008 om 00:20.
Oud 05-04-2008, 19:53
Lynne
Avatar van Lynne
Lynne is offline
Hah, dat plein, ben ik gelukkig nog niet overheen geweest met rijles. Echt dikke chaos.

Kijk er niet naar uit.
__________________
We slip through the streets while everyone sleeps~
Oud 05-04-2008, 23:38
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Aaaaaah ik moet straks naar Nijmegen, inclusief het Keizer Karel-plein. Help.
Edit: 4x dat plein gehad, en ik leef nog. Ik begon het zelfs leuk te vinden.
Dat is nog wel 10x makkelijker dan de Berenkuil in Utrecht, omdat bij de strepen op de weg elke logica ontbreekt doen mensen de gekste dingen op het moment dat ze realiseren dat ze de afslag gemist hebben.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 06-04-2008, 13:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Dat is nog wel 10x makkelijker dan de Berenkuil in Utrecht, omdat bij de strepen op de weg elke logica ontbreekt doen mensen de gekste dingen op het moment dat ze realiseren dat ze de afslag gemist hebben.
Hm, ik vind juist het gebrek aan strepen op het Keizer Karelplein een probleem. Daar in Utrecht heb ik nog nooit gereden.
De laatste keer dat ik in Nijmegen was, heb ik Tomtom expres het Keizer Karelplein laten vermijden .
Oud 06-04-2008, 16:40
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline




Keizer karelplein is weliswaar groter, maar de berenkuil is de enige rotonde waar ik ooit in Nederland op heb gereden waar de baan voor rechtdoor met een pijl naar rechts staat aangeduid en linksaf consequent met een rechte pijl staat aangeduid, waardoor mensen die af willen slaan te laat realiseren dat ze op de verkeerde baan zitten en dan gewoon een ruk aan het stuur geven zonder te kijken...
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 06-04-2008, 23:04
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mijn moeder heeft inderdaad wel eens herten in de berm gezien. 's Ochtends ben ik altijd te duf om daar überhaupt ook maar op te letten.. Maar nu moest ik wel actie ondernemen, anders was mijn auto aan gort (incl. de wilde zwijnen).

Heb jij ook wel eens moeten uitwijken/ hard op de rem moeten trappen voor wild?
Heb wel vaker flink op de rem moeten trappen voor overstekende herten, een keer echt een noodstop moeten maken omdat er een groep herten over stak op een 80 weg, echt vlak voor m'n auto
Heb wel eens een konijn en een keer een duif platgereden en een keer een rat, het was toen of dat beestje doodrijden of in de sloot naast de weg terecht komen.
Je ziet wel eens dat mensen zo schrikken en proberen uit te wijken, wat ook vaak niet goed afloopt dan. Dan liever een deuk in m'n bumper
Ook wel eens een kat aangereden trouwens, maar dat is niet echt wild (die duif ook niet echt ).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 06-04-2008, 23:19
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

[afbeelding]

Keizer karelplein is weliswaar groter, maar de berenkuil is de enige rotonde waar ik ooit in Nederland op heb gereden waar de baan voor rechtdoor met een pijl naar rechts staat aangeduid en linksaf consequent met een rechte pijl staat aangeduid, waardoor mensen die af willen slaan te laat realiseren dat ze op de verkeerde baan zitten en dan gewoon een ruk aan het stuur geven zonder te kijken...
Jaiks. Waar is dat precies in Utrecht? Ziet er verrot uit
Oud 07-04-2008, 10:28
Lynne
Avatar van Lynne
Lynne is offline
Zometeen rijles en ik heb keelpijn en daardoor niet bijzonder veel stem.
Eens zien hoe dat gaat.
__________________
We slip through the streets while everyone sleeps~
Oud 07-04-2008, 11:00
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Jaiks. Waar is dat precies in Utrecht? Ziet er verrot uit
Oost, richting uithof. Middenstuk ligt een busbaan, een verdieping onder het wegdek. Wel mooi aangelegd enzo.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 07-04-2008, 11:21
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Ik ben nu bezig met mijn theorie en ik heb van mijn instructeur 2 boekjes gekregen, maar ik wil ook graag op de computer oefenen. Ik heb nu een paar verschillende cdroms, maar als je een verouderde editie hebt klopt dat dan nog wel gewoon of zijn er recent ook nog dingen veranderd?
ik heb:
anwb editie 2002/2003
anwb editie 2005
vekabest cdrom 2.0

iemand enig idee of die nog bruikbaar zijn?
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Oud 07-04-2008, 11:57
PV
PV is offline
Sowieso zijn per 1 april 2008 een aantal dingen veranderd, zie hier voor meer informatie. Ik weet niet of dat meteen wordt aangepast in examens, kun je misschien wel navragen bij je instructeur?
Of er tussen 2005 en 2008 nog belangrijke dingen zijn veranderd weet ik zo gauw niet
Oud 07-04-2008, 13:25
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Je kan ook via een website oefenen (leren en oefenexamens maken). Je krijgt dan een boek en een kaart met een toegangscode, en dan mag je bij elkaar 24 uren gebruik maken van die website. Ik vond dat wel handig. Zal wel ongeveer hetzelfde werken als de cd-rom, maar de website zal wel goed bijgehouden zijn. Ik meende ook dat er geadviseerd werd met boeken tot hoogstens twee jaar oud te werken.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 07-04-2008, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Oost, richting uithof. Middenstuk ligt een busbaan, een verdieping onder het wegdek. Wel mooi aangelegd enzo.
Aaah oke. Ja dat zal best, maar als t niet fijn rijdt ;x Hehe.

Gisteren ook weer naar A'dam getuft, ik begin het leuk te vinden
Oud 07-04-2008, 17:49
Verwijderd
@ Mephisto / Sidhe: Gandhiplein is ook zo'n fijne. Ligt pal naast het CBR en is de beruchtste rotonde van Utrecht (want: driebaans en dus bij CBR). Wel met wegmarkeringen, dat scheelt.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #15!
Verwijderd
500 25-11-2010 14:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.