Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2013, 08:33
feniks
feniks is offline
Het is dan ook geen EVO...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2013, 11:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Het is dan ook geen EVO...
Dat zou ook geen verstandige keuze zijn voor een eerste auto
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 15:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Helaas is mijn auto (al...) total loss gereden door iemand aan wie ik hem had uitgeleend (plotseling overstekend dier op de snelweg in het donker)... Ik krijg wel meer dan twee keer zoveel terug van haar verzekering als de auto me gekost heeft, maar toch een kutgedoe ;(

Nieuwe auto volgt snel
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:13
Verwijderd
Hahaha, dat is echt lomp Dier zal wel overleden zijn en mens 100% in ordnung?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hahaha, dat is echt lomp Dier zal wel overleden zijn en mens 100% in ordnung?
Ja, echt wtf...

Dier was niet meer te redden (dierenambulance is er nog bij geweest). Mens had geen schram ;p
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:29
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik neem ook aan dat het geen egel is waar ze overheen is gereden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:33
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik neem ook aan dat het geen egel is waar ze overheen is gereden
Nee, een ontsnapte grote hond
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:37
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Tsja, dat kan ook wel eens gebeuren Mijn ouders wonen direct naast het spoor, dat werkt ook op je zenuwen wanneer één van de honden er vandoor gaat.

Maar goed, blijf vervelend (en lullig voor de eigenaren van beide zaken). Zo'n beest heeft wel genoeg energie om je radiateur aan gort te krijgen en een raam en/of plaatwerk in de kreukels te leggen. Met zo'n bak is hij dan al snel total-loss Of is ze daarna nog eens gecrasht ook?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:43
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Tsja, dat kan ook wel eens gebeuren Mijn ouders wonen direct naast het spoor, dat werkt ook op je zenuwen wanneer één van de honden er vandoor gaat.

Maar goed, blijf vervelend (en lullig voor de eigenaren van beide zaken). Zo'n beest heeft wel genoeg energie om je radiateur aan gort te krijgen en een raam en/of plaatwerk in de kreukels te leggen. Met zo'n bak is hij dan al snel total-loss Of is ze daarna nog eens gecrasht ook?
Niet gecrasht. Plaatwerk is behoorlijk beschadigd (o.a. motorkap is "opgekruld"); alle verlichting aan de voorkant ligt eruit; radiateur waarschijnlijk ook niet zo 1-2-3 te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:47
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Voor hen is die denk ik al economisch total-loss, puur op basis van 'dit moet er allemaal nieuw op en dan en/of gespoten worden' Zolang er niets ernstigs verbogen is, is de kans redelijk dat met gebruikte onderdelen je voor een zachte prijs weer een prima auto hebt.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 21:05
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Godver, ben nu al aan't uitkijken naar de auto die ik over twee jaar wil kopen. Gaat 'n jonge tweedehands worden dan, uitkijken naar 'n Skoda Octavia Break full option of misschien toch maar gaan voor 'n nog jongere Alfa Giulia of CXover tegen dan.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 12:28
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het is goed om plannen te hebben
Misschien dat we binnenkort voor een Carbage Run-auto gaan kijken, maar dit jaar gaan we toch voor iets minder spectaculairs en hopelijk meer comfort, vermogen en betrouwbaarheid. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant misschien wel wat relaxter
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 14:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik ben aan het kijken voor een klein koekblikje voor de barre dagen dat ik de 2-wieler liever laat staan. Maar dan wel eentje waar ik met mijn postuur (1.90m bij 100kg) nog in kan rijden

Grote kanshebber is een Fiat Cinquecento, deze heb ik al eens eerder gehad en dat beviel me best prima (geregeld ritjes van 300km+ mee gemaakt zonder pauzes en problemen). De pest is dat de versnellingsbakken van die apparaten niet al te best zijn

Helaas zijn veel van dat soort autootjes toch echt te klein voor mij

Blijf graag onder de 750kg, onder de E1000,-, graag onder de 15 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 140+

Suggesties? De Suzuki Alto is te klein en te traag, zelfde voor een Smart. Een mini is boven budget
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 19:06
Verwijderd
Renault Twingo.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 20:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Suzuki Swift, Nissan Micra, Toyota Starlet, Citroën AX/Saxo, Peugeot 205/106 - en nog meer van dat gespuis. Ga je wel (soms) tot 850 kg. Je gewicht-beperking zorgt er vooral voor dat je bij heel lichte motoren tot een liter of zo uitkomt die niet echt ten goede komen van je prestatie-eisen

Er was sneeuw


Er was een Carbage Run wintereditie Introdag een dorp verderop en ik mocht er wel tussen gaan staan


Er was een grote (Spaanse) broer


Er was een nog iets grotere (Italiaanse) broer


En er was eh, strooizout
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 22:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vriend en ik hebben een auto'tje Opel Corsa 1.2 uit 2006. Niet het allernieuwste model maar ook niet echt oud model. Lichtblauw is ie, vijfdeurs. Supernetjes ziet ie er nog uit, 12.000 kilometer op de teller We hebben er niet veel voor betaald omdat ie van een overleden kennis is en zijn vrouw zit in een rolstoel en wil er graag vanaf want ze kan er toch niets mee en we weten wel dat ie al die tijd goed onderhouden is. Van de week overschrijven, verzekering en parkeervergunning regelen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 22:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
En dit is de vervanging die ik heb gevonden (zonder auto zitten is onhandig, zeker zonder studenten-OV ):



Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX op LPG uit 1997. De banden zijn nieuw van afgelopen zomer. Particulier verkocht wegens emigratie. Snelle auto, zou je op het eerste gezicht niet verwachten
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 02:44
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Ik ben aan het kijken voor een klein koekblikje voor de barre dagen dat ik de 2-wieler liever laat staan. Maar dan wel eentje waar ik met mijn postuur (1.90m bij 100kg) nog in kan rijden

Grote kanshebber is een Fiat Cinquecento, deze heb ik al eens eerder gehad en dat beviel me best prima (geregeld ritjes van 300km+ mee gemaakt zonder pauzes en problemen). De pest is dat de versnellingsbakken van die apparaten niet al te best zijn

Helaas zijn veel van dat soort autootjes toch echt te klein voor mij

Blijf graag onder de 750kg, onder de E1000,-, graag onder de 15 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 140+

Suggesties? De Suzuki Alto is te klein en te traag, zelfde voor een Smart. Een mini is boven budget
Wat Dittrich zegt. Mijn vriendin heeft een Twingo (1.2 / 1998) en het is best een leuke auto. Vrij hoog wat gezien je lengte wel prettig is. De 1.2 variant doet er iets minder dan 14 sec over om van 0 tot 100 te gaan, de topsnelheid ligt rond de 160 dus ook dat zal het probleem niet zijn.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 11:09
feniks
feniks is offline
Ik ben ook weer een beetje zoekende. De BMW is een door en door degelijke auto. Maar over een jaar staat er 350.000 op de teller. En dan is hij (gezien het feit dat het plaatwerk nogal roestig is) rijp voor een enkeltje Polen of Afrika.
Wellicht nog even kijken of de Sportuitlaat (een Remus) nog goed genoeg is om 2e hands te slijten.
Ik zit te denken aan een Volvo S of V 40. Een BMW 3.20 sedan of een Citroen C5.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 12:10
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
vrienden van ons hebben een C5 gehad... die stond meet bnij de garage als bij hun op de oprit. Wat een drama bak was dat!
Ik heb zelf ook gekeken naar een S40 maar die werd mij weer afgeraden omdat kennelijk de handbak echt slecht is. Heb er wel mee proefgereden, maar de 1.6 is echt traaaaaaaaaagggggggg *valt om* Voelde heel lomp aan, met als enige voordeel dat je wel heel stevig op de weg lag wat op de snelweg wel positief was, maar in de bebouwde kom (en dan echt de woonwijken) vond ik het niet fijn sturen.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 13:08
Verwijderd
Citaat:
En dit is de vervanging die ik heb gevonden (zonder auto zitten is onhandig, zeker zonder studenten-OV ):

[afbeelding]


Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX op LPG uit 1997. De banden zijn nieuw van afgelopen zomer. Particulier verkocht wegens emigratie. Snelle auto, zou je op het eerste gezicht niet verwachten
Prima ding ook. Niet moeders mooiste, maar dat was de Mitsubishi ook niet
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 13:20
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik vind de Wagon-versie best nog wel tof, ik had al naar eentje willen kijken voordat ik deze 121 kocht maar was net een dag te laat

S40 is best een prima wagen, meestal bieden ze de 1.8 aan en die trekt wel prima. Rijdt best lekker op langere afstanden. Mijn broertje heeft er eentje en is er erg tevreden over. Betrouwbaarheid is niet zoals geroemd bij andere Volvo's, maar nog steeds dik in orde. Kort na aanschaf bleek hij een lekkende keerring te hebben (@ 250.000 km) en die is deels onder 'garantie' vervangen - hij heeft er toen meteen een andere koppeling in laten zetten. Sindsdien (2,5 jaar later) niets anders dan normaal onderhoud aan gehad. De bak is wel een beetje wazig; iig bij hem moet je heel goed opletten of hij in z'n 1 of 3, en zijn achteruit of 1 staat. Die zitten net iets te dicht op elkaar dat je de verkeerde kan pakken. Verbruik viel hem volgens mij ook best mee.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 13:48
feniks
feniks is offline
Ik zou qua Volvo ook voor een 1.8 gaan, en van na 2000.
En dan het liefst een automaat. (Dat rijdt toch iets rustiger dan voortdurend dat gepeddel onderin.)

De C5'en die ik ken, zijn allemaal prima auto's en doen het ook prima op gas. En dat zou toch wel een pre zijn bij alle voorgenoemde auto's. Een lekkere gastank.

Ik ga niet voor snelheid, dat interesseert me niet zoveel. Die grote bakken halen de 170 toch wel, en stoer en sportief gebruik maken van bijvoorbeeld de sneeuw, heb ik een broertje dood aan.
Het gaat mij bovenal om comfort.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 20:51
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
als je voor comfort gaat dan is de S40 een prima plan helemaal als je dan ook voor de automaat gaat. De stoelen zijn za-lig. Dat viel me echt op Met traag bedoel ik trouwens echt traag. niet, niet-snel (want daar heb ik ook niet zo veel mee). Uhm hoe leg je dat uit Dat wanneer je het gas intrapt er lange tijd gevoelsmatig nog helemaal niets gebeurt waardoor fatsoenlijk opschieten moeizaam gaat, voor mij echt een grote irritatie. Ik hoef ook geen snelheidsmonster, ik hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn, maar ik wil wel functioneel door kunnen rijden.
Maar ik verwacht dat de 1.8 al weer anders is.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 14-01-2013 om 20:57.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 21:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Prima auto's die Baleno's, goede keuze .
Onderdelen zijn ook prima te krijgen voor niet teveel en de techniek is vrij basic dus simpel zelf te fixen als er wat moet gebeuren.


Een Twingo wordt het niet voor mij, heb ik eens een tijdje mogen gebruiken als leenauto en dat beviel totaal niet. Ik moet toegeven dat ze bijzonder ruim zijn voor zulke kleine autootjes, maar helaas rijdt het voor geen meter
De AX/Saxo/106/205 zal ik nog eens wat beter naar kijken. Ik weet dat die oude 106-jes wel prima rijden .
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 21:19
Verwijderd
Oh wacht. Een Twingo RenaultSport moet je hebben!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 21:42
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Oh wacht. Een Twingo RenaultSport moet je hebben!
Weet je er een te staan voor < €1000,-?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 21:55
Verwijderd
Nee, dan moet je denk ik je budget een *klein* beetje oprekken. Eerder richting de €10.000,-. De RS is alleen van de Twingo II geleverd, niet van de Twingo I die t/m 2004 ofzo geleverd is. Dat was altijd een 1.2 16V en dat komt niet heel rap vooruit inderdaad
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 19:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Helaas
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 08:26
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Sinds gisteren de troste eigenaar van dit mooie wagentje



Een Opel Corsa cdti van 2 jaar oud. De kleur is donkerblauwe metallic.

Heeeeel blij mee!
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 15:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Nice!
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 18:18
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
ziet er goed uit! lang voor gespaard?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 21:13
Verwijderd
nette bak! ook nog een beetje opties en alles?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 22:34
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ja we (heb m samen met m'n vriend gekocht) zijn er zo blij mee

Hij heeft als extra's Even uit m'n hoofd
Airco
Trekhaak
Licht metalen velgen
Achter parkeersensoren
Mistlampen
En lederen stuur

Ti's een diesel 1.3 cdti dit jaar nog wegenbelasting vrij. Met inruil uiteindelijk 9.400 betaald. 8500 als je de wegenbelasting eraf haalt. M'n vriend krijgt een aardige reiskostenvergoeding van z'n werkgever dus alst goed is verdient de auto zichzelf terug naar,ate we meer kilometers make.n.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 08:47
feniks
feniks is offline
Citaat:
Nice!
Hoezeer tellen je eisen wat gewicht en prijs?
Want ik heb toch een paar hele gave saxo's gezien. VTR is leuk
Sterker nog: van het weekend in mijn vriendin haar normale saxo diesel gereden, en ik denk erover om ipv een grote bak, een Saxo VTR te kopen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 08:56
Verwijderd
Citaat:
Ja we (heb m samen met m'n vriend gekocht) zijn er zo blij mee

Hij heeft als extra's Even uit m'n hoofd
Airco
Trekhaak
Licht metalen velgen
Achter parkeersensoren
Mistlampen
En lederen stuur

Ti's een diesel 1.3 cdti dit jaar nog wegenbelasting vrij. Met inruil uiteindelijk 9.400 betaald. 8500 als je de wegenbelasting eraf haalt. M'n vriend krijgt een aardige reiskostenvergoeding van z'n werkgever dus alst goed is verdient de auto zichzelf terug naar,ate we meer kilometers make.n.
Klinkt als een goede deal Veel plezier ermee
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 09:14
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Klinkt als een goede deal Veel plezier ermee
Dankjewel gaat zeker lukken
Hopelijk mogen we hem komende zaterdag ophalen, dan gaan we flink toeren door Nederland
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 09:48
feniks
feniks is offline
Moeten deze diesels nog voorgloeien?

Ik vind het wel aardige wagentjes, die crossa's. Veel plezier.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 10:15
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Hoezeer tellen je eisen wat gewicht en prijs?
Want ik heb toch een paar hele gave saxo's gezien. VTR is leuk
Sterker nog: van het weekend in mijn vriendin haar normale saxo diesel gereden, en ik denk erover om ipv een grote bak, een Saxo VTR te kopen.
Gheghe, saxo VTR is inderdaad leuk.
Zo'n waggel is voor mij alleen maar als extra, dus de budgeteisen staan vrij vast. Ik ga liever goedkoper dan duurder, tenzij er een wel hele goede deal voorbij komt natuurlijk
Normaal gesproken rijd ik motor, dus dan is een VTR/GTI/ST/RS what-ever al een stuk minder boeiend
Als het maar vooruit gaat met een acceptabel tempo.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 10:19
feniks
feniks is offline
Ok. Dan zal ik je niet lastig vallen met de juweeltjes die ik gezien heb.

Je mag mijn BMW over een jaar ook over nemen, maar dan zit je ruim boven de 1000 kilo
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Moeten deze diesels nog voorgloeien?

Ik vind het wel aardige wagentjes, die crossa's. Veel plezier.
Voorgloeien doen ze tegenwoordig automatisch zodra je ze op contact zet
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 12:08
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
M'n vriend krijgt een aardige reiskostenvergoeding van z'n werkgever dus alst goed is verdient de auto zichzelf terug naar,ate we meer kilometers make.n.
Dat geldt dan uiteraard alleen voor zakelijke kilometers, daarnaast wordt alles wat zijn werkgever boven de 19 cent/km uitbetaalt gewoon gezien als inkomen en die is minimaal 42% (of is 't nu 38%?) belast. (En dan ook nog minder huur- en zorgtoeslag omdat hij zo een hoger inkomen krijgt). Prijs je dus niet te gauw rijk.
Desondanks; leuk autootje, veel plezier ermee !
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 12:34
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Met die Opel kan je nog wel een aantal jaren toe Kennis van mij rijdt zoveel met zijn C2 voor zijn werk - op benzine - dat het ding er soms wel 4 keer uit kan in de maandlasten

Citaat:
Voorgloeien doen ze tegenwoordig automatisch zodra je ze op contact zet
Ik ben altijd benieuwd of jongeren daar nog wel op letten als ze in een diesel stappen Oudere diesels sowieso, maar modernere diesels kunnen ook nog iets langer nodig hebben met deze temperaturen. Ik verwacht eigenlijk dat er een boel spiraal-icoontjes worden genegeerd als ze wel eens branden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 13:04
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Moeten deze diesels nog voorgloeien?

Ik vind het wel aardige wagentjes, die crossa's. Veel plezier.
@feniks ik snap niet wat je bedoelt met voortgloeien iets met motor warm laten draaien voorstaken hem te zwaar belast?

@hokkee: klopt idd hij krijgt gewoon 19 cent p km maar omdat deze auto zo zuinig rijdt en relatief lage maandlasten heeft houden we over aan de vergoeding. Dus das bijv dan weer voor sparen nieuwe auto en onderhoud.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 13:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Diesel is een zelfontbrander; de temperatuur die ontstaat bij het samenpersen van diesel en lucht is in principe genoeg om het te laten ploffen. Benzine ploft pas bij veel hogere temperaturen en heeft een externe onsteking nodig en gebruikt een elektrisch vonkje uit de bougie. Maar diesels moeten op goede temperatuur komen voordat ze geheel zelfstandig kunnen ontbranden en gebruiken bij het starten, als het motorblok nog koud is, een 'gloeibougie' die tijdelijk helpt de temperatuur op te voeren. Maar die moet zelf ook even op temperatuur komen, oftewel voorgloeien.

In je dashboard zit een horizontaal spiraal-icoontje (misschien moet je hiervoor zelfs even in het boekje kijken).

Als dat brandt zijn je 'gloeibougies' nog aan het opwarmen. Moderne auto's beginnen daar al mee als de sleutel in het contact komt (sommigen zelfs als de deuren van het slot gaan) en zie je hem hooguit in een flits bij het op contact zetten. Oude auto's doen er langer over en onder koude omstandigheden kan het ook wat langer duren. Vroeger kon het tot een halve minuut duren voordat het voorgloeien klaar was, moderne auto's hebben een seconde of 6 nodig bij een koude motor.

Edit: en je kunt sowieso beter je motor warm laten draaien voor je hem zwaar gaat belasten Koude motor loopt wat minder soepel en slijt daardoor was sneller bij zware belasting. Een motor is trouwens goed warm als de olie op temperatuur is - 15-30 minuten, sommige auto's hebben hier een aparte meter voor - en niet de koelvloeistof.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 21-01-2013 om 13:23.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 15:01
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Dus als ik goed begrijp mag ik pas wegrijden als dat voortgloeilampje gedoofd is? En niet op z'n donder geven wanneer geef je een auto eigk op z'n donder? Want een kwartier van te voren laten warmlopen is wel heel heftig niet?
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 15:42
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Je mag pas starten als het voorgloeilampje niet meer brandt, maar de kans is dus vrij groot dat je daar nooit echt op hoeft te wachten.

En gewoon rustig rijden met een koude motor, niet een kwartier staan wachten totdat hij warmer is Stationair pompt hij ook minder efficiënt olie rond dan als je gewoon rijdt. Je kunt hem alleen beter niet vol in de toeren gaan jagen/houden met een koude motor als dat niet nodig is.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 17:42
Verwijderd
Ach, het is een Fiat diesel. Die blokken starten niet als ze niet voorgegloeid zijn. Moderne techniek enzo
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Sneeuw en de 126 is best een boeiende combinatie
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Sneeuw en de 126 is best een boeiende combinatie
Foto's?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.