Oud 31-07-2001, 18:06
Lady Ann White
Lady Ann White is offline
Sinds een week eet ik vegetarisch. Dit betekend voor mij, alleen geen vlees eten, verder gewoon alles (wel vis, melk, eieren etc.). Mijn moeder vind het pure onzin, maar ik vind het gewoon veel gezonder. Het is o.a. beter voor hart, lever, lage cholesterol etc. en je wordt er ook slanker door. Nu moet ik van mijn moeder zelf mijn vlees gaan betalen. Wat vinden jullie van vegetarisch eten en wat vinden jullie van de benadering van mijn moeder?
__________________
You're searching for cheese 'cause you feel like Mighty Mouse
Met citaat reageren
Oud 31-07-2001, 18:13
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Lady Ann White schreef:
Sinds een week eet ik vegetarisch. Dit betekend voor mij, alleen geen vlees eten, verder gewoon alles (wel vis, melk, eieren etc.).
Dit heb ik nooit gesnapt...Hoezo is vis geen vlees?

Citaat:
Mijn moeder vind het pure onzin, maar ik vind het gewoon veel gezonder.
Ook lekkerder?

Citaat:
Het is o.a. beter voor hart, lever, lage cholesterol etc. en je wordt er ook slanker door.
Hmm...eerlijk gezegd vind ik dat overdreven. Als je niet een of andere ziekte hebt en gewoon normaal sport, niet te vet en te veel eet en niet teveel alcohol zuipt, is er niets aan de hand. 99% van de mensen eet vlees, 99% van die mensen heeft - als je aan de voorwaarden hierboven voldoet - nergens last van.

Citaat:
Nu moet ik van mijn moeder zelf mijn vlees gaan betalen. Wat vinden jullie van vegetarisch eten en wat vinden jullie van de benadering van mijn moeder?
Umm...als je zelf je vlees moet betalen... Dat at je toch niet meer?

En je moeder kan ik wel begrijpen. Ik vind het nl. ook onzin.
(hoewel ik jouw beredenering ook snap)
Met citaat reageren
Oud 31-07-2001, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Umm...als je zelf je vlees moet betalen... Dat at je toch niet meer?
Vroeg ik me ook af.

En volgens mij wordt je door geen vlees eten niet slanker, hoor...ik ben er iig nog nooit slanker door geworden en mensen die ik ken ook niet.

En idd, vis ed is net zo goed vlees...dat snap ik ook nooit zo...geen 'vlees' eten, maar wel vis/kip/enz...vind ik maar raar, maar wie ben ik?


[Dit bericht is aangepast door Leonoor (31-07-2001).]
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 10:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Lady Ann White schreef:
Sinds een week eet ik vegetarisch. Dit betekend voor mij, alleen geen vlees eten, verder gewoon alles (wel vis, melk, eieren etc.).
Dus je bent NIET vegetarisch.

Tenzij je vis als groente/fruit ziet.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 12:20
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Lady Ann White schreef:
Wat vinden jullie van vegetarisch eten en wat vinden jullie van de benadering van mijn moeder?
ik ben sinds mijn 13e of 14e vegetarisch..dus ik vind het prima allemaal, dat eten. Maar je moeder vind ik niet goed bezig, als je nog gewoon vlees at moest ze dat toch ook betalen voor je? waarom vleesvervanger dan niet?

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 12:21
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
En volgens mij wordt je door geen vlees eten niet slanker, hoor...ik ben er iig nog nooit slanker door geworden en mensen die ik ken ook niet.
in vleesvervanger zit vaak minder vet en het cholestrolgehalte is lager. als je van vlees overstapt op vleesvervanger kun je dus wel iets afvallen..

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 12:47
Verwijderd
Citaat:
TearSong schreef:
in vleesvervanger zit vaak minder vet en het cholestrolgehalte is lager. als je van vlees overstapt op vleesvervanger kun je dus wel iets afvallen..
Kun, ja, maar zoals ik al zei, ik en een aantal andere mensen die ik ken zijn niks afgevallen sinds ze vegetarisch zijn. Ik eet niet eens vleesvervangers (nog minder vet dus ) en ik ben er toch echt geen grammetje van afgevallen.

Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 18:21
Jamezy
Jamezy is offline
Je hoeft heus geen vegetarier te worden omdat je daar slanker van zou worden hoor!! Ik ben het zkr al drie en een half jaar en ik ben het 200% principieel... Eieren en melk doe ik ook niet aan, tenminste niet zo puur, maar gewoon omdat ik dat niet lust...

Nog ff iets en wat; vaak vragen mensen 'ben je vegetarisch?' NEE!! IK BEN VAN VLEES!

sorry, dit wordt zo vaak tegen me gezegd dat het er ff uit moest...
__________________
Is this some Kharmic-Chi love thing happening here baby or what?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 19:16
eenmeisjevan15
eenmeisjevan15 is offline
als je vegetarisch eet moet je t ook goe doen vind ik.

in vlees zitten ook voedingsstoffen heb ik gehoord.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 19:55
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
eenmeisjevan15 schreef:

in vlees zitten ook voedingsstoffen heb ik gehoord.

goh meid, heb je dat gehoord? Voedingsstoffen in vlees? tjee...daar kijkt een mens van op.

Ja, die zitten erin. En dus moet je over het algemeen wel er voor zorgen dat je wel genoeg spul binnen krijgt als je vegetarier bent
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 20:17
Dolphin 's Cry
Dolphin 's Cry is offline
Citaat:
Lady Ann White schreef:
Nu moet ik van mijn moeder zelf mijn vlees gaan betalen.
Volgens mij bedoelt ze vegetarisch "vlees"; vleesvervangers.
Ik ben sinds mijn 12de vegetarisch en dat vonden mijn ouders ook onzin. Nu hebben ze het gewoon geaccepteerd. Soms krijg ik nog wel eens van een vervelend familielid te horen: "En, eet je nog altijd geen vlees? Allé, dat is zooo lekker? Je at vroeger toch graag curryworsten? ..." en meer van dat gezeik, maar geen denken aan dat ik ooit nog een beest in mijn mond prop. Of je er slanker van wordt, weet ik niet hoor... Als je echt slanker wilt worden, zou ik een dieet volgen. Wat ik van je moeder vindt? Stom, ze moet je keuze maar respecteren. Als ik zelf mijn eten zou moeten betalen, zou ik gewoon niet eten. Die vleesvervangers zijn trouwens niet noodzakelijk hoor. "Je moet het wel eten voor de nodige vitaminen die door het niet eten van vlees verloren gaan", maar ik heb er toch nog geen last van gehad. Sinds ik vegetarisch ben, voel ik me zelf beter in mijn vel. Weg met die dierlijke afvalstoffen...
Ff voor de duidelijkheid:
-Geen beesten (dus geen vlees, geen vis, geen gevogelte) = vegetarisch.
-Geen vlees (maar wel vis en gevogelte) = semi-vegetarisch.
-Geen beesten+ niks wat van dieren afkomstig is (zoals eieren, melk, ...) = veganistisch.

__________________
Is er een leven voor de dood?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 20:23
Jamezy
Jamezy is offline
Citaat:
Dolphin 's Cry schreef:


-Geen vlees (maar wel vis en gevogelte) = semi-vegetarisch.


En sinds wanneer zijn vissen en vogels geen beesten meer!?!?!
__________________
Is this some Kharmic-Chi love thing happening here baby or what?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2001, 15:47
Verwijderd
als er 1 dier zielig ter dood wordt gebracht voor consumptie, is het de vis wel! die wordt gevangen en stikt dan, koeien krijgen nog een kogel (duurt iets minder lang).

misschien gaat het in jouw geval niet om het dierenleed, maar voor het 'gezonde'. dan is vis ook slecht voor je gezondheid want de wateren rond NL zijn niet altijd zonder gifstoffen. lekka gezond
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 11:06
Maite
Maite is offline
Citaat:
Lady Ann White schreef:
Sinds een week eet ik vegetarisch. Dit betekend voor mij, alleen geen vlees eten, verder gewoon alles (wel vis, melk, eieren etc.). Mijn moeder vind het pure onzin, maar ik vind het gewoon veel gezonder. Het is o.a. beter voor hart, lever, lage cholesterol etc. en je wordt er ook slanker door. Nu moet ik van mijn moeder zelf mijn vlees gaan betalen. Wat vinden jullie van vegetarisch eten en wat vinden jullie van de benadering van mijn moeder?
ik ben zelf dus ook vegetarisch (4 jaar lang). ik eet ook geen vis!
Mijn hele familie is vegetarisch en dat helpt dus heel erg goed!
mijn oudse broer is ermee begonnen! en mijn ouders hebben het altijd okeej gevonden. maar al gauw werdt mijn andere broer vegetarisch en daarna kwam ik en mijn ouders er achteraan!
nu is zelfs mijn oudste broer veganist!
Dus ook geen melk, ei, bepaalde E-nummers, etc, etc..

Vegetarisch eten is heel duur! Maar vlees eigenlijk ook! dus ik snap niet dat je moeder zeurt! ik heb ook veel negatieve reacties gehoord, maar ook positieve!
Vlees is goed voor je! blablabla. NIET DUS!
Vlees is niet goed voor je!
Je krijgt ook veel te horen dat er bepaalde dingen in vlees zit wat goed voor je is en dat je dat moeilijk uit andere dingen kan halen! Klopt ook niet! het is wel belangrijk dat je veel volkoren eet en veel noten! Je hebt hele lekkere vleesvervangers! En natuurlijk ook hele vieze!! Je moet gewoon een beetje kijken wat lekker is! De meeste dingen bij de Albert Heijn zijn heel lekker!

ik vind dat je gewoon door moet gaan, je moeder moet er gewoon aan wennen! Ze draait ooit wel een keer bij!


TIP: Eet falafel!! Dat is super lekker!!!
Kan je in grote steden halen. kost 6,- en je kan je eigen groente erbij scheppen!

ps. als je nog tips wilt hebben over vegetarisme en dat soort dingen. kan je me altijd mailen!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 11:56
Lady Ann White
Lady Ann White is offline
Citaat:
TearSong schreef:
in vleesvervanger zit vaak minder vet en het cholestrolgehalte is lager. als je van vlees overstapt op vleesvervanger kun je dus wel iets afvallen..

(tenminste nog iemand die nadenkt voordat ie iets zegt...)

__________________
You're searching for cheese 'cause you feel like Mighty Mouse
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 12:01
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Jamezy schreef:
En sinds wanneer zijn vissen en vogels geen beesten meer!?!?!
Wilde ik ook al zeggen!

Die zijn niet ondergeschikt aan bv. varkens en koeien!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 12:05
Lady Ann White
Lady Ann White is offline
Citaat:
Maite schreef:
ik ben zelf dus ook vegetarisch (4 jaar lang). ik eet ook geen vis!
Mijn hele familie is vegetarisch en dat helpt dus heel erg goed!
mijn oudse broer is ermee begonnen! en mijn ouders hebben het altijd okeej gevonden. maar al gauw werdt mijn andere broer vegetarisch en daarna kwam ik en mijn ouders er achteraan!
nu is zelfs mijn oudste broer veganist!
Dus ook geen melk, ei, bepaalde E-nummers, etc, etc..

Vegetarisch eten is heel duur! Maar vlees eigenlijk ook! dus ik snap niet dat je moeder zeurt! ik heb ook veel negatieve reacties gehoord, maar ook positieve!
Vlees is goed voor je! blablabla. NIET DUS!
Vlees is niet goed voor je!
Je krijgt ook veel te horen dat er bepaalde dingen in vlees zit wat goed voor je is en dat je dat moeilijk uit andere dingen kan halen! Klopt ook niet! het is wel belangrijk dat je veel volkoren eet en veel noten! Je hebt hele lekkere vleesvervangers! En natuurlijk ook hele vieze!! Je moet gewoon een beetje kijken wat lekker is! De meeste dingen bij de Albert Heijn zijn heel lekker!

ik vind dat je gewoon door moet gaan, je moeder moet er gewoon aan wennen! Ze draait ooit wel een keer bij!


TIP: Eet falafel!! Dat is super lekker!!!
Kan je in grote steden halen. kost 6,- en je kan je eigen groente erbij scheppen!

ps. als je nog tips wilt hebben over vegetarisme en dat soort dingen. kan je me altijd mailen!!

Nou mijn moeder wil het nu dus wel betalen ze is inderdaad bijgedraaid, maar ze ziet het nut ervan (jammergenoeg) nog steeds niet in. Mijn zusje denkt er ook over om vegetarisch te worden
__________________
You're searching for cheese 'cause you feel like Mighty Mouse
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 12:46
Blade 1982
Blade 1982 is offline
Oh oh, heb hier maar 1 ding op te zeggen:
VLEES is goed en Vlees is lekker!! Bovendien als je af wilt vallen moet je gaan sporten, daar heb je veel meer aan.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 14:15
Moon Dust
Moon Dust is offline
Citaat:
TearSong schreef:
ik ben sinds mijn 13e of 14e vegetarisch..dus ik vind het prima allemaal, dat eten. Maar je moeder vind ik niet goed bezig, als je nog gewoon vlees at moest ze dat toch ook betalen voor je? waarom vleesvervanger dan niet?

Ok daar ben ik het mee eens meisie (behalve dat je mijn stelling afsloot dan) ,ik ben ook vegetarisch vanaf mijn 8e ofzo, maar ik eet dan ook geen vis of wat dan ook. Ik denk dat je moeder het maar moet accepteren. Ik vind het ook een beetje raar dat je moeder zo reageerd, miss is ze bang dat ze eropaangevallen word dat haar dochter/zoon (ik kan me je naam ff niet meer herrinneren) vegetarisch is.

greetzzz moon dust
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 17:01
ikalto
ikalto is offline
waar doe je het voor?
toch niet om het slanker worden?
ik is ook vegetarisch!!! ik hou 'r nie van!
mijn moeder zei: je probeert het maar!
IK HEB HET VOLGEHOUDEN!!!!
nu een half jaar.....en ik ga nooit weer vlees eten.....
laat je moeder zien dat jouw vlees niet duurder is dan egt vlees!
soja-vlees is trouwens errug vet hooor!
dus maak het gaar in een oven.....zonder boter enzo!
meel me voor meer info

directsucks@hotmail.com
__________________
scheurkalender: er is nooit een tweede gelegenheid voor un eerste indruk :S
Met citaat reageren
Oud 04-08-2001, 22:40
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Maite schreef:
ik ben zelf dus ook vegetarisch (4 jaar lang). ik eet ook geen vis!
Mijn hele familie is vegetarisch en dat helpt dus heel erg goed!
mijn oudse broer is ermee begonnen! en mijn ouders hebben het altijd okeej gevonden. maar al gauw werdt mijn andere broer vegetarisch en daarna kwam ik en mijn ouders er achteraan!
nu is zelfs mijn oudste broer veganist!
Dus ook geen melk, ei, bepaalde E-nummers, etc, etc..

Vegetarisch eten is heel duur! Maar vlees eigenlijk ook! dus ik snap niet dat je moeder zeurt! ik heb ook veel negatieve reacties gehoord, maar ook positieve!
Vlees is goed voor je! blablabla. NIET DUS!
Vlees is niet goed voor je!
Je krijgt ook veel te horen dat er bepaalde dingen in vlees zit wat goed voor je is en dat je dat moeilijk uit andere dingen kan halen! Klopt ook niet! het is wel belangrijk dat je veel volkoren eet en veel noten! Je hebt hele lekkere vleesvervangers! En natuurlijk ook hele vieze!! Je moet gewoon een beetje kijken wat lekker is! De meeste dingen bij de Albert Heijn zijn heel lekker!

ik vind dat je gewoon door moet gaan, je moeder moet er gewoon aan wennen! Ze draait ooit wel een keer bij!


TIP: Eet falafel!! Dat is super lekker!!!
Kan je in grote steden halen. kost 6,- en je kan je eigen groente erbij scheppen!

ps. als je nog tips wilt hebben over vegetarisme en dat soort dingen. kan je me altijd mailen!!
Offtopic: Je hoeft niet achter elke zin een uitroepteken te zetten, een punt volstaat in de meeste gevallen wel.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 04-08-2001, 23:00
Prince_AT
Prince_AT is offline
bam slam!!! kop eraf van die koe!! gooi er maar wat darmen bij!!! maakt me nix uit!! ik vind het lekker , en daarmee basta!
__________________
2pac rulez, shit aan de rest | *directeur van Stalkers BV.* stalker huren? bel 0900-stalker
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 18:51
Jamezy
Jamezy is offline
Citaat:
Prince_AT schreef:
bam slam!!! kop eraf van die koe!! gooi er maar wat darmen bij!!! maakt me nix uit!! ik vind het lekker , en daarmee basta!

Grote bek, klein hartje...

__________________
Is this some Kharmic-Chi love thing happening here baby or what?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 19:53
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Lady Ann White schreef:
Wat vinden jullie van vegetarisch eten en wat vinden jullie van de benadering van mijn moeder?

ik ben zelf geen vegetarier, maar ik eet misschien maar 2x per week (scharrel)vlees, en verder vleesvervangers of helemaal niks wat op ´vlees` lijkt. Zelf vind ik de vleesvervangers van quorn (kan je kopen bij de AH) lekker, en het is niet van soja, maaar van schimmels dacht ik.
En ik vind de benadering van je moeder gewoon zó fout. Ze bespaart geld omdat jij geen vlees eet, en daar kunnen dan vleesvervangers van worden gekocht.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 25-09-2001, 20:24
Jamezy
Jamezy is offline
Citaat:
judith2211 schreef:
correctie:
-geen dieren maar wel melk: lacto-vegetarisch
-geen dieren, geen melk: vegetarisch
veganistisch: ook geen gelatine e.d. (en natuurlijk geen leer, wol, e.d.)
Uhm... maar lacto-vergetariërs zijn juist niet into kaas en melk en stuff...
__________________
Is this some Kharmic-Chi love thing happening here baby or what?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2001, 20:45
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Jamezy schreef:
Uhm... maar lacto-vergetariërs zijn juist niet into kaas en melk en stuff...


Ovo-lacto-vegetariers eten toch wel gewoon ei en zuivel?

Vind de naam dan wat vaag gekozen.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 26-09-2001, 11:48
Jamezy
Jamezy is offline
Citaat:
drama schreef:

Ovo-lacto-vegetariers eten toch wel gewoon ei en zuivel?

Vind de naam dan wat vaag gekozen.
Nee, juist ook geen eieren en zuivel buiten vlees... Tjah, aan de naam kan ik ook nixx veranderen... Lang leve bio op de middelbare school...!

__________________
Is this some Kharmic-Chi love thing happening here baby or what?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2001, 21:52
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Jamezy schreef:
Nee, juist ook geen eieren en zuivel buiten vlees... Tjah, aan de naam kan ik ook nixx veranderen... Lang leve bio op de middelbare school...!


ik ga 't even opzoeken
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 26-09-2001, 22:19
Coccinellidae
Coccinellidae is offline
[QUOTE]La Chupacabra schreef:
[B]als er 1 dier zielig ter dood wordt gebracht voor consumptie, is het de vis wel! die wordt gevangen en stikt dan, koeien krijgen nog een kogel (duurt iets minder lang).

Nou als ik moet kiezen, dan ga ik toch liever als die vis dood dan zoals bv. koeien dood gaan (en leven) 't gaat dr gewoon om, dat vissen hun hele leven in de zee hebben gezwommen, niks geen mishandeling, kleine hokken enz. enz. maar gewoon de vrijheid! (al is dat tegenwoordig vaak ook al niet meer zo met vissen... maar daar gaat het nu ff niet over). Liever mijn leven in vrijheid, en dan stikken, dan m'n hele leven in een hok, mishandeld worden en dan de kogel. En daarom eten mensen vaak geen vlees, maar wel bv. vis.

x

x


__________________
Dusz.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2001, 22:51
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Dat vind ik hypocriet. Dan eten die mensen dus geen vlees omdat het voor het op hun bord belandde niet lekker vrij heeft rondgehuppeld? Issut minder mals door zeker...
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2001, 20:22
drama
Avatar van drama
drama is offline
[quote]Coccinellidae schreef:
[b]
Citaat:
La Chupacabra schreef:
als er 1 dier zielig ter dood wordt gebracht voor consumptie, is het de vis wel! die wordt gevangen en stikt dan, koeien krijgen nog een kogel (duurt iets minder lang).

Nou als ik moet kiezen, dan ga ik toch liever als die vis dood dan zoals bv. koeien dood gaan (en leven) 't gaat dr gewoon om, dat vissen hun hele leven in de zee hebben gezwommen, niks geen mishandeling, kleine hokken enz. enz. maar gewoon de vrijheid! (al is dat tegenwoordig vaak ook al niet meer zo met vissen... maar daar gaat het nu ff niet over). Liever mijn leven in vrijheid, en dan stikken, dan m'n hele leven in een hok, mishandeld worden en dan de kogel. En daarom eten mensen vaak geen vlees, maar wel bv. vis.

x

x

k zie weinig verschil tussen een vis die doodgedrukt wordt of een ander dier...
En, d'r is uberhaupt niet zoveel vis meer...
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 07:31
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
nja ik benvegetarisch opgevoud (geen vis ook) en dus ben ik het met je eens en ik vind dat jouw moeder jouw mening moet respecteren.
__________________
*Doe lief*
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 11:02
ikalto
ikalto is offline
ikke eet nu 5 maand vegetarisch.
en dat jouw moeder vind dat je zelf je vlees moet gaan betalen is vet onzin. Het is precies evenduur. Mijn moeder vond het meteen goed omdat ze dacht dat het wel weer zouw overwaaien, maar ik hield vol!
trouwens, ik eet ook vis en eieren. Omdat in vlees bepaalde dingutjes zitten die in eieren enzow ook zitten. En die moet je binnenkrijgen!
__________________
scheurkalender: er is nooit een tweede gelegenheid voor un eerste indruk :S
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 12:12
Verwijderd
Als u vindt dat dieren recht hebben op een waardig bestaan en vrijheid, dan kunt u besluiten om geen gebruik meer te maken van (sommige) dierlijke producten. Dit is niet de enige reden waarom mensen besluiten om minder/geen dierlijke producten te gebruiken. Aangezien er in de bio-industrie van alles mis is met de gezondheid van deze dieren (BSE, varkenspest, kippegriep, etc, etc) besluiten veel mensen om minder/geen dierlijke producten te gebruiken omdat dit schadelijk is voor hun eigen gezondheid. De vervuiling van het milieu en het kappen van de regenwouden die de bio-industrie met zich mee brengt zijn ook redenen om minder/geen gebruik te maken van dierlijke producten. Er zijn in Nederland ongeveer 300.000 vegetariers en zo'n 15.000 veganisten. Een pisco (van het Latijnse woord piscis = vis) vegetarier eet geen vlees maar wel vis, schaal- en schelpdieren. Een vegetarier gebruikt geen vlees, vis of gevogelte maar wel zuivelproducten en/of eieren. Een totaal vegetarier eet geen dierlijke producten maar gebruikt wel wol, leer, zijde, etc. Een veganist gebruikt in het geheel geen dieren: geen vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivelproducten, honing, gelatine, wol, bont, zijde, leer, etc, etc. Veel veganisten maken ook geen gebruik van producten die op dieren worden getest (waspoeder, cosmetica, tandpasta, schoonmaakmiddelen, E-nummers, etc, etc.)

Alle produktie van dierlijke materialen en voeding gaat gepaard met wreedheid jegens dieren. Meestal wordt al hun directe welzijn geschaad door handelen dat op commerciele belangen is gebaseerd. Steeds weer worden dieren, die overbodig zijn of niet meer genoeg produceren, geslacht.

Vaak zijn mensen het niet eens met de manier waarop wij met (andere) dieren omgegaan. (oa. bio-industrie, dierproeven, etc, etc.) Als excuus voor het blijven gebruiken van dierlijke producten redeneerd men vaak, die dieren worden toch wel afgemaakt als ik stop met het eten van vlees. Een vreemde redenering, want als u het niet eens bent met al dat dierenleed moet u er niet aan meewerken. Doet u dit wel, (door het toch blijven gebruiken van dierlijke producten) dan bent u dus verantwoordelijk voor al dit dierenleed, en vindt u het schijnbaar niet zo erg dat er miljoenen onschuldige levende wezens worden opgesloten , mishandeld en vermoord. Aangezien er in Nederland ruim 1 miljoen mensen zijn die geen vlees, vis of gevogelte eten, en er steeds meer mensen zijn die minder vlees gaan gebruiken maakt dit dus wel degenlijk iets uit voor het aantal dieren dat jaarlijks wordt vermoord. Reken maar uit hoeveel kilo vleeswaren u per jaar gebruikt (als u een gebruiker bent van dierlijke producten). Als u deze hoeveelheid nu vermenigvuldigd met het aantal niet/minder-vleeseters, komt u al snel uit op vele miljoenen kilo's per jaar. Over de periode van vele jaren dat er vegetariers/veganisten zijn, betekent dit dus dat er honderden miljoenen dieren minder zijn afgeslacht. Daar komt nog bij dat u dan minder verantwoordelijk bent voor de vernietiging van de regenwouden die gekapt worden om veevoeder op te kunnen verbouwen, en het daaraan verbonden voedselprobleem in "Derde-Wereld" landen.

STOP DIERENLEED, EET GEEN DIEREN !!!

Personen die vinden dat mensen van "nature" vleeseters zijn, gedragen zich niet naar deze uitspraak. Zouden zij wel op consequente wijze vlees eten, dan zouden zij met hun handen bv. een koe moeten doden en deze met hun tanden moeten verscheuren. Ik vraag me af of u met uw gezicht in een bloedend dier gaat wroeten en deze met uw tanden uit elkaar scheurt. Waarschijnlijk heeft u geen "behoefte" meer aan een stukje vlees als u boven een dampende plas bloed hangt.

Ook de illusie dat mensen dierlijke producten nodig hebben om gezond te blijven is onzin. Een puur plantaardige voeding is veel gezonder en diervriendelijk. Bijna alle voedingsstoffen die in dierlijke producten voorkomen zijn ook in plantaardige producten aanwezig. De werkelijke reden voor het eten van vlees is verslaving. Men wordt door de fabrikanten van deze dierlijke producten "gehersenspoeld". Na jarenlang dierlijke producten te hebben gebruikt ( omdat men gelooft dat deze producten noodzakelijk zijn voor de mens) kan/wil men niet meer zonder deze producten, omdat men denkt dat het lichaam "vraagt" naar dierlijke voeding. De ware reden is dat men vlees, vis of andere dierlijke producten zo lekker vindt dat men er niet meer zonder kan/wil (verslaving).

Er zijn ook veel mensen die niet overstappen op een plantaardig voeding omdat ze niet weten welke producten ze moeten kopen om de juiste voedingsstoffen aan het lichaam te leveren. Als u bv. geen zuivelproducten meer wilt gebruiken, zult u moeten nagaan welke plantaardige producten u dan als vervanging moet gebruiken. Dit overstappen op een plantaardige voeding kost u uiteraard wat tijd om informatie te vergaren over voeding en hun waarde/schade voor het menselijk lichaam. Aangezien veel mensen hier geen tijd aan willen besteden, en dus gewoon doorgaan met het consumeren van dierlijke producten, blijft het afslachten van honderden miljoenen niet-menselijke dieren voor menselijk gebruik een (onaanvaardbaar) feit.

Hart- en vaatziekten zijn doodsorzaak nummer 1 in Nederland. Zo'n 40% van de Nederlandse mannen en 45% van de Nederlandse vrouwen overlijdt hieraan. De Nederlandse hartstichting doet er alles aan om dit kwaad te bestrijden. Maar u kunt zelf ook iets doen om het risico te verkleinen. Ongeveer 85% van de ziektegevallen ontwikkelt zich na de geboorte. Uit onderzoek is gebleken dat de oorzaken hiervan te vinden zijn in het te vet en te eiwitrijk eten, te weinig groente en fruit eten, te weinig bewegen, roken, en een overmatig gebruik van alcohol. Dierlijke producten zijn dus niet zo gezond als de fabrikanten van deze producten beweren. Daar komt nog bij dat tabak en alcohol (meestal in het buitenland) worden getest op dieren, en deze producten ook in Nederland te koop zijn.

Sinds tientallen jaren is de gemiddelde melkconsumptie enorm toegenomen. In diezelfde jaren is het aantal botfracturen als gevolg van botontkalking nooit zo hoog gewweest. Deze twee feiten lijken op het eerste gezicht niet te rijmen. Tenminste voor wie denkt dat het gebruik van melk en andere zuivelproducten helpt om botontkalking tegen te gaan. Een onderzoek van het Amerikaanse Pshysicians Committee for Responsible Medicine heeft vastgesteld dat veganisten en vegetariers in de Verenigde Staten een hogere botdichtheid hebben dan gemiddeld. Het gebruik van melk (met extra calcium) is dus niet noodzakelijk, maar eerder schadelijk voor de gezondheid van het menselijk lichaam. De commisie, met zo'n 3000 aangesloten artsen, wijst kritiek van de vlees- en zuivellobby, dat hun voorstel zou leiden tot gebrek aan calcium, ijzer, vitamine-D en B-12, van de hand. Volgens deze commisie zou de consumptie van voedsel afkomstig van dieren beperkt/gestaakt moeten worden. Aangezien voor het behoud van stevige botten niet de hoeveelheid, maar de opnamecapaciteit van calsium van belang is, wordt het gebruik van vlees en melkproducten zelfs afgeraden, omdat het bij deze producten juist daar aan schort (het meeste calcium wordt niet opgenomen).

Het is niet moeilijk om met een puur plantaardige voeding gezond te leven. Aanbevolen wordt om vers fruit en verse groenten (incl. aardappelen) het hoofdbestanddeel te laten zijn. Noten, peulvruchten en granen leveren ook belangrijke voedingsstoffen. In de veganistische voedingsschijven is een totaaloverzicht te zien van welke producten de benodigde voedingsstoffen e.d. leveren en hoeveel van die producten u daarvan per dag dient te eten en drinken. Uiteraard is het gebruik van biologische voeding nog gezonder, omdat hierbij geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

De ADA (American Dietetic Association) is van mening dat vegetarische voedingen, als ze goed zijn gepland, gezond zijn en voldoen aan de richtlijnen. Er wordt oa. aandacht besteed aan de positieve effekten van die voeding: aanzienlijk minder kans op degeneratie-ziekten, zoals overgewicht, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, ouderdoms-diabetes of darmkanker. Ook zijn er vaak aanwijzingen dat een veganistische voeding nog sterker positieve effekten heeft.

Het gebruik van uitsluitend plantaardige producten verminderd niet alleen het dierenleed, maar is daarbij ook gezonder voor uzelf. Denk eens aan al die arme dieren die worden afgeslacht omdat u niets aan uw eetgewoonten wilt veranderen.

LET OP !

Veel vegetariers maken gebruik van vleesvervangers. Vleesvervangers lijken een diervriendelijke keus, maar het blijft opletten. In de vleesvervanger Quorn en in de producten van Tivall zit kippeneiwit van scharrelkippen, die het niet veel beter hebben dan hun soortgenoten in de legbatterijen. Kippeneiwit wordt in een aantal vleesvervanger gebruikt om ze de juiste structuur te geven. Er zijn natuurlijk ook vleesvervangers waar helemaal geen kippeneiwit in verwerkt is, zoals: tahoe, tofu en tempeh (sojaboon), seitan (tarwemeel), taro (knolgewas) en lopino (zaad van de lopinoplant). Als u zeker wilt zijn van een plantaardige vleesvervanger, kunt u beter dit soort producten kopen.

LEEF DIERVRIENDELIJK EN GEZOND...EET PLANTAARDIG !!

Meer informatie over de gevolgen van het eten van vlees staat op:
www.animalfreedom.org/paginas/informatie/vleeseten.html


Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 12:16
Verwijderd
Nou, en nu nog ff wak zelf eet

Ik eet helemaal geen beesten, dus ook geen vis, kip, gevogelte etc. Ik snap ook niet waarom een vis anders zou moeten zijn Ik eet wel kaas en eieren, mits het scharreleitjes zijn. (melk lust ik niet en yoghurt neem ik af en toe. hou ik ook niet zo van) Natuurlijk eet ik ook vleesvervangers Het liefst zou ik geen leer meer gebruiken, maar gezien het feit dat mn moeder me verplicht om leren schoenen te kopen, doe ik dat nog wel.

Mijn moeder deed er in het begin een beetje moeilijk over en toen at ik dus 'half' vegetarisch. Ik vond het echter steeds kutter om nog vlees te eten, en toen ik dat zei mocht het uiteindelijk toch. Sins 1 januari 2000 eet ik dus geen vlees meer
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 18:34
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
drama schreef:
Offtopic: Je hoeft niet achter elke zin een uitroepteken te zetten, een punt volstaat in de meeste gevallen wel.

haha ja viel me ook al op...
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 18:37
skatefamke
skatefamke is offline
ik ben sinds ik vegetarier ben ongeveer 8 kg afgevallen. maar ik vind het moeilijk om aan te geven waardoor dat afvallen komt. ik denk niet dat het door het vegetarier zijn komt. meer gewoon het beter letten op wat je eet, iets dat je je als vegetarier meestal automatisch aan went. dus gezonder eten etc.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 22:19
Verwijderd
Mwah...ik vind dat je jezelf een hoop lol ontneemt als je vegetariër bent. Tenminste, ik moet er niet aan denken...al die snackbars en eettentjes waar je alleen maar lekkere ongezonde troep kunt krijgen, moet je dan links laten liggen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2001, 13:10
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
ikalto schreef:
ik eet ook vis en eieren. Omdat in vlees bepaalde dingutjes zitten die in eieren enzow ook zitten. En die moet je binnenkrijgen!
Waarom dan vis?

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 01-10-2001, 13:15
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
nare man schreef:
Mwah...ik vind dat je jezelf een hoop lol ontneemt als je vegetariër bent. Tenminste, ik moet er niet aan denken...al die snackbars en eettentjes waar je alleen maar lekkere ongezonde troep kunt krijgen, moet je dan links laten liggen

De Oplossing: Falafel

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 10:08
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
Citaat:
ikalto schreef:
trouwens, ik eet ook vis en eieren.
Dan ben je dus GEEN vegetariër. Een vegetariër eet namelijk niks van dieren, dus ook geen vis. (Judith had het al uitgelegd)
Citaat:
Omdat in vlees bepaalde dingutjes zitten die in eieren enzow ook zitten. En die moet je binnenkrijgen!
Is dat even fijn gelul. Salmonella is zo gezond! Dat MOET je binnenkrijgen. He bah zeg, hang even de onnozele "vegetariër" uit. Ei is net zo zielig als vlees. Ook kippen zitten op elkaar gepropt. En ookal koop je scharreleieren, dan nog zitten ze met z'n weet ik veel hoevelen in een schuur. Kip-in-de-wei (+biologisch) is dan nog het beste, maar je blijft bij het feit dat je iets eet van een dier. De mens hoort geen ei te eten. Het enige waar eieren voor bedoeld zijn, is om er kuikentjes uit te laten komen. En wanneer er dan per ongeluk een haantje uit komt.... Oeps, nou die gooien we dan maar even snel in de hakselaar, weet niemand, ziet niemand. Nee hoor, ei is niet zielig, het is gezond! (mag ik even braken)
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 12:59
PV
PV is offline
waarom is het eten van dieren slechter dan b.v. het eten van planten? planten zijn ook een soort levende dingen, alleen kunnen ze niet lopen en zo. maar het groeit wel.

p.s. niet aanvallend bedoelt, vroeg me af hoe vegetariers hierover denken.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 17:25
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
He bah, niet weer! Ga dan naar Waarom zou je vlees eten?. Daar wordt er al uitvoerig over gediscudingest. Maar waarom wel plantjes? Omdat plantjes geen gevoel hebben, geen hersenen, kortom: geen centraal zenuwstelsel. Daarom wel plantjes.
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 18:19
PV
PV is offline
Citaat:
Ieme schreef:
He bah, niet weer! Ga dan naar Waarom zou je vlees eten?. Daar wordt er al uitvoerig over gediscudingest. Maar waarom wel plantjes? Omdat plantjes geen gevoel hebben, geen hersenen, kortom: geen centraal zenuwstelsel. Daarom wel plantjes.
Maar het zijn wel levende dingen, ze groeien. Ze mogen dan geen gevoel hebben, als je een bloem plukt gaat ie dood. das toch ook zielig?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 16:11
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
Citaat:
PV schreef:
...als je een bloem plukt gaat ie dood. das toch ook zielig?
Mag jij mij vertellen voor wie dat zielig is. Niet voor de plant, want die merkt dat dus niet!
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 16:55
PV
PV is offline
Citaat:
Ieme schreef:
Mag jij mij vertellen voor wie dat zielig is. Niet voor de plant, want die merkt dat dus niet!
hoezo zou ie dat niet merken? een plantje heeft toch water, lucht en licht en zo nodig om te groeien. en als je het plukt gaat t dood, dus merkt t toch dat het wordt geplukt lijkt me. (dit klinkt vaag, i know)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 18:28
[DFU]DutchGirllie
Avatar van [DFU]DutchGirllie
[DFU]DutchGirllie is offline
ik wil nou iets zeggen: sommige mensen zeggen dat ze vegetarisch zijn, maar ze eten wel vis.

excuse me? maar sinds wanneer is een lief sgattig visje hetzelfde als bloemkool?

dan ben je dus een VLEESETER ja dank u.

ik ben vegetarisch trouwens en ik eet dus ook geen vis (DUH)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 22:07
Verwijderd
Wat ik nou ook niet snap... is die bullshit over 'vlees heb je nodig, want anders krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen'. Look around you! Komen jullie nooit in een supermarkt ofzo? Bij de AH ligt het schap tegenwoordig al stampvol met vegetarische dingen, waar alles op en aan zit... soms smaakt het zelfs nog bijna het zelfde als 'echt' vlees. Dus cut the crap over hoe hard je vlees nodig hebt... Mijn ouders leven ook nog steeds en die zijn echt hartstikke vegetarisch!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 10:57
[DFU]DutchGirllie
Avatar van [DFU]DutchGirllie
[DFU]DutchGirllie is offline
Citaat:
Montell Guru schreef:
Wat ik nou ook niet snap... is die bullshit over 'vlees heb je nodig, want anders krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen'. Look around you! Komen jullie nooit in een supermarkt ofzo? Bij de AH ligt het schap tegenwoordig al stampvol met vegetarische dingen, waar alles op en aan zit... soms smaakt het zelfs nog bijna het zelfde als 'echt' vlees. Dus cut the crap over hoe hard je vlees nodig hebt... Mijn ouders leven ook nog steeds en die zijn echt hartstikke vegetarisch!

EEN DIKKE AGREE
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 11:32
Verwijderd
ik vind dat mensen die vegatariër (al die subculturen hiervan boeien me overigens geen ruk, dus excuse me als ik een fout maak in deze terminologie) worden omdat het zo zielig is voor de diertje zo gruwelijk hypocriet en volslagen buiten de realiteit staan.. waarom?

wat moeten we anders met die beesten? nadat ze een jaar of 5/6 hooguit in de melkproduktie hebben gezeten gaat het overgrote meerendeel naar de slachterij, waar het vlees verkocht wordt.. wat nou als niemand geen vlees meer vreet? waar laten we die zooi dan? kattenvoer of hondenvoer? -- ik dacht het niet als je eens kijkt hoeveel KG vlees een doorsnee man/vrouw per jaar eet.. m.a.w. je zit met een shitload aan vlees die je aan de straatstenen niet kwijt kunt.. en dan heb ik het nog niet eens over het economische aspect, maar dat kunnen jullie wel raden natuurlijk.. de boer (die tóch al aan alle kanten dubbel droog anaal genomen wordt door deze fijne regering) raakt zijn vee aan de straatstenen niet meer kwijt omdat slachterijen geen business meer hebben, gevolg -- die beesten moeten naar de afvalverwerking, en gezien de milieuregels die daaraan gebonden zijn zullen boeren daarvoor moeten betalen, met als gevolg dat er meer en meer boerderijen over de kop gaan omdat ze het hoofd niet boven water kunnen houden.. wat automatisch inhoudt dat de melkproduktie van de boerderij in kwestie stilvalt, wat, de gehele produktie van de boerderij.. en niet alleen de boerderij, maar ook de bio-industrie zal platvallen.. let op, ik keur GEENSZINS goed hoe daar met dieren wordt omgegaan, maar ik weet wel dat er een heleboel mensen afhankelijk zijn van hun inkomen door de bio-industrie.. en kom nou niet aan met 'er zijn vacatures genoeg in nederland', want laten we eerlijk zijn, een schoonmaker in de bio-industrie zal geen geweldig hoge opleiding hebben, en dus kans op een baan..

en dan het aspect voedingswaarde.. iemand die weet waar hij/zij mee bezig is zal echt niet eerder doodgaan.. maar iemand die clueless ineens geen vlees meer gaat eten zonder zijn/haar voedingspatroon daarop af te stemmen gaat zichzelf wél in de vingers snijden (al dan niet ongemerkt)..

en nou het stukje hypocrisie wat me dwarszit aan het argument 'het is zielig voor die beesten', mensen, ER IS SCHARRELVLEES *!* -- maar waarom kopen mensen die het 'allemaal zo zielig vinden voor de beesten in de bio-industrie' dat niet? exact, dan moeten ze er ineens méér voor gaan betalen.. die walgelijke schijnheiligheid altijd.. ik heb tijdelijk in een eier-fabriek gewerkt (ja, die ene waar Jan Vreman van de Graafschap zit), en als je de verhouding ziet tussen het aantal normale eieren die netjes in-doos (dus geen halffabrikaat) de zaak uitgaan en de scharreleieren? dan is het huilen geblazen (verhouding van 1:4 ongeveer, en als we dan in dat relatief kleine fabriekje kijken hoeveel eiren er dagelijks uitgaan praten we over ongeveer 500.000), terwijl wanneer je *IEDEREEN* op straat zou vragen 'wat voor soort eieren koop je?' zou *IEDEREEN* zeggen scharreleieren.. overigens, er wordt vanuit die fabriek ook naar het Midden-Oosten ge-exporteerd, maar in kleine mate, dus wat ik zeg is redelijk representatief..

zo, dat was mijn rant..

Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Vegetarisch?
Anetj
122 01-11-2008 08:55
Eten & Drinken alleen wat nodig is eten..
gewoonmax
32 20-06-2006 11:10
Flora & Fauna OMFG wat kan ik hier nijdig om worden!
bloemkool
256 17-11-2004 18:25
Eten & Drinken moeheid door vegetarisch eten
paradiso
42 20-09-2004 16:45
Eten & Drinken indrukwekkende vegetarische maaltijd
coecie
14 22-06-2003 12:07
Eten & Drinken Vegetarisch eten?
Elektro M.J.
3 16-04-2003 13:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.