Oud 05-10-2004, 08:22
tznrulez
tznrulez is offline
hey voor kcv moet ik een werkstuk maken over zeus en op een paar vragen heb ik nog geen antwoord kunnen vinden.mss dat jullie het wel weten:
Is Zeus geliefd?

Welke macht heeft Zeus over de andere goden?

Met wie gaat hij het meest om?

Hoe zit het met de ruzies, vriendschappen, liefdes, hulp en pesterijen?

Hoe komt zeus in contact met mensen?

doei lidewij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 13:09
Limoen
Limoen is offline
Citaat:
Is Zeus geliefd?
Zeus had many Temples and festivals in his honor, the most famous of his sanctuaries being Olympia, the magnificent "Temple of Zeus", which held the gold and ivory statue of the enthroned Zeus, sculpted by Phidias and hailed as one of the "Seven Wonders of the Ancient World". Also the Olympic Games were held in his honor. The Nemean Games, which were held every two years, were to honor Zeus. There were numerous festivals throughout Greece: in Athens they celebrated the marriage of Zeus and Hera with the Theogamia (or Gamelia). The celebrations were many: in all, Zeus had more than 150 epithets, each one being celebrated in his honor.

Citaat:
Welke macht heeft Zeus over de andere goden?
Zeus, the youngest son of Cronus and Rhea, he was the supreme ruler of Mount Olympus and of the Pantheon of gods who resided there. Being the supreme ruler he upheld law, justice and morals, and this made him the spiritual leader of both gods and men.

Citaat:
Met wie gaat hij het meest om?
Hera

Citaat:
Hoe zit het met de ruzies, vriendschappen, liefdes, hulp en pesterijen?
Zeus' gemalin was de godin Hera, de oudste dochter van Cronus. Tot haar grote woede en verdriet werd Zeus echter dikwijls getroffen door de pijlen van de god van de eeuwige liefde Eros, en kon hij de liefde voor andere vrouwen niet weerstaan. Hera was zeer jaloers en trachtte op allerlei manieren Zeus van zijn amoureuze escapades te weerhouden, maar vaak tevergeefs: hij had ten minste negen relaties met godinnen en veertien met sterfelijke vrouwen uit de mensen. Hij verwekte bij hen tientallen kinderen. De lieftallige Europa verleidde hij zelfs door zichzelf in een stier te veranderen en vervolgens te ontvoeren.

Zeus' dochter, de godin van de liefde en de schoonheid Aphrodite steeg op uit het schuim van de zee. Hera schonk hem Hephaestus, de god van de smeedkunst, die de macht van het vuur wist te temmen. Bij Leto, een dochter van de Titaan Coeüs, kreeg Zeus twee kinderen: Phoebus Apollo, de god van welvaren en ordening, beschermheer van de wet en van alles wat goed en schoon is in de natuur en bij de mensen, en Artemis, een beschermende en heilbrengende godin van de natuur. Beiden waren zij ongehuwd. Zeus' zoon Heracles werd op aarde geboren. Tenslotte was daar Pallas Athene, Zeus' lievelingsdochter, de godin van de wijsheid, want zij was uit zijn hoofd ontsproten. Zij was daarom een machtige en wijze leidster en beschermvrouw van staten en steden in oorlog en vrede.

Op een dag, toen Zeus en Hera ruzie hadden (dit kwam vaak voor want Zeus was Hera ook veel ontrouw en Hera was heel jaloers) koos Hephaistus de zijde van zijn moeder. Zeus werd toen zo woedend dat hij Hephaistus bij één been pakte en hem van de berg Olympos afslingerde. Hephaistus kwam, na een hele dag te hebben rondgeslingerd door het luchtruim, neer op het eiland Lemnos, waar hij door de bewoners werd gevonden en verzorgd.


Citaat:
Hoe komt zeus in contact met mensen?
Besides deities, he also fathered many mortals. In some of his human liaisons Zeus used devious disguises. When he seduced the Spartan queen Leda, he transformed himself into a beautiful swan, and from the egg which Leda produced, two sets of twins were born: Castor and Polydeuces and Clytemnestra and Helen of Troy. He visited princess Danae as a shower of gold, and from this union the hero Perseus was born. He abducted the Phoenician princess Europa, disguised as a bull, then carried her on his back to the island of Crete where she bore three sons: Minos, Rhadamanthys and Sarpedon. Zeus also took as a lover the Trojan prince Ganymede. He was abducted by an eagle sent by Zeus (some legends believe it was Zeus disguised as an eagle). The prince was taken to Mount Olympus, where he became Zeus' cup-bearer.

Een kwartiertje op internet zoeken, levert al veel op, met: www.google.com vind je vast nog meer.

http://www.pantheon.org/articles/z/zeus.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeus

Laatst gewijzigd op 05-10-2004 om 13:13.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 11:44
tznrulez
tznrulez is offline
hey thnx voor je info
en die topic van dionysos heb ik niet gemaakt maar een vriendin van me. we moeten allebei werkstuk maken en zei heeft dionysos gekozen en het lukte haar nieto m hier in te loggen dus logte ze in op mijn naam. dus als je antwoord op haar vragen weet, kan je 't gwoon geven.
ciaociao lidewij
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 17:17
Limoen
Limoen is offline
Op zich kan ze ook zelf even op Google kijken...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
tznrulez schreef op 07-10-2004 @ 11:44 :
hey thnx voor je info
en die topic van dionysos heb ik niet gemaakt maar een vriendin van me. we moeten allebei werkstuk maken en zei heeft dionysos gekozen en het lukte haar nieto m hier in te loggen dus logte ze in op mijn naam. dus als je antwoord op haar vragen weet, kan je 't gwoon geven.
ciaociao lidewij
Weet ik al. En ik heb ook haar gezegd dat ze google ook zelf kan gebruiken, net als jij.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 14:21
tznrulez
tznrulez is offline
ok is goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De sage van Leukoplastiloslaat
Verwijderd
4 29-10-2006 13:55
Verhalen & Gedichten Zeus gebonden: een tragedie
Payableondeath
17 15-07-2005 10:45
Verhalen & Gedichten Jij, Rome, Zeus
clantestino
5 30-08-2004 22:49
Lifestyle Wie is jouw lifestyle held?
Kosmopolitian
189 01-07-2004 21:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen attributen van de goden
BleuQueen
2 01-03-2004 16:43
Levensbeschouwing & Filosofie „Monotheïsme eerder in Europa dan gedacht”
Quantes
16 05-08-2003 17:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.