Oud 22-06-2018, 14:57
Kirke
Kirke is offline
Hallo

Ik ben sinds een jaar of 2 goed bevriend met een jongen uit mijn klas, maar het gaat nu heel slecht met hem. Hij was altijd al heel introvert maar hij trekt zich nu overal van terug, wil niet meer bij vrienden langs en hij kraakt zichzelf de hele tijd af. Hij moet nu ook naar een psycholoog maar dat lijkt hem niet echt te helpen. Ik wil hem heel graag helpen maar ik weet echt niet hoe. Weet iemand wat ik kan doen?
__________________
Lachen is het beste medicijn. Eigenlijk zijn medicijnen het beste medicijn, maar lachen is goedkoper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2018, 16:11
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Je kunt niets actiefs doen. Key point is -mijns insziens- dat je beseft dat je níet z'n hulpverlener bent, maar z'n maat. Een maat is er gewoon en accepteert shit gewoon. Met 'er zijn' bedoel ik: een luisterend oor, de persoon waar hij mee een biertje wil drinken. Laat merken dat je z'n vriendschap en hem als persoon waardeert.

Dat betekent niet dat je niet zo nu en dan eens jouw kant/visie/mening kunt geven, integendeel. Maar er zit een fijne grens tussen jouw visie op de problemen des levens geven en afstevenen op een discussie, waarbij jij je hoofdzakelijk gaat frustreren aan zijn depressieve kant (en daar valt domweg niet van te winnen).
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 22-06-2018, 20:16
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Ik kan niet veel voor je betekenen maar kijk even op deze website: https://www.lentis.nl/direct-hulp/ze...lfmoord-denkt/. Ik bied altijd meer hulp aan als je erom vraagt. Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 17:58
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Ik kan niet veel voor je betekenen maar kijk even op deze website: https://www.lentis.nl/direct-hulp/ze...lfmoord-denkt/. Ik bied altijd meer hulp aan als je erom vraagt. Sterkte!
Zelfmoord wordt hier helemaal niet genoemd joh!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 18:30
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Zelfmoord wordt hier helemaal niet genoemd joh!
Kirke vraagt wat hij kan betekenen voor die jongen en precies daar is die stichting voor bedoeld. De titel is zelfs: 'Ken jij iemand die aan zelfmoord denkt?'. Dus het staat er wel...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 18:32
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
🙄 ik bedoelde uiteraard dat de ts het niet over zelfmoord had. Dat het artikel daar over gaat is nogal wiedes.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 18:32
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Lisa, ik merk dat je heel vaak reageert met een link, misschien kan je in het vervolg proberen zelf inhoudelijk te reageren. Zoeken via Google kan degene die de vraag stelt zelf ook wel, hij of zij komt hier voor persoonlijk advies
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 22:02
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
🙄 ik bedoelde uiteraard dat de ts het niet over zelfmoord had. Dat het artikel daar over gaat is nogal wiedes.
Oké maar als de psycholoog niet lijkt te werken kan het wel de verkeerde kant opgaan... Het spijt me dat ik het niet goed had gelezen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 22:03
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Lisa, ik merk dat je heel vaak reageert met een link, misschien kan je in het vervolg proberen zelf inhoudelijk te reageren. Zoeken via Google kan degene die de vraag stelt zelf ook wel, hij of zij komt hier voor persoonlijk advies
Sorry het spijt me. Ik deed het eigenlijk alleen omdat ik het niet zo duidelijk kan maken als de website waar ik het vandaan heb. Mag ik de link er wel bijzetten of dat ook niet?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 22:17
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Sorry het spijt me. Ik deed het eigenlijk alleen omdat ik het niet zo duidelijk kan maken als de website waar ik het vandaan heb. Mag ik de link er wel bijzetten of dat ook niet?
Een link delen ter aanvulling is prima, maar probeer je advies ook echt persoonlijk te maken. Echt een reactie op de vraag die hier gesteld wordt dus. Andere websites geven soms hele algemene informatie terwijl we hier juist de mogelijkheid hebben om door te vragen en iemand van advies op maat te voorzien. Zonde om dan te blijven hangen in algemene informatie
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-06-2018, 22:25
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Een link delen ter aanvulling is prima, maar probeer je advies ook echt persoonlijk te maken. Echt een reactie op de vraag die hier gesteld wordt dus. Andere websites geven soms hele algemene informatie terwijl we hier juist de mogelijkheid hebben om door te vragen en iemand van advies op maat te voorzien. Zonde om dan te blijven hangen in algemene informatie
Oké bedankt voor het advies! Ik zal voortaan persoonlijk advies erbij geven. Ik bood wel telkens meer hulp aan. Dus ik hoop dat je niet boos/geďrriteerd bent.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2018, 09:47
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Psychologen zijn geen wondermiddel. Het werkt goed, maar het duurt maanden voordat je er echt effect van ziet. Het kost namelijk vrij veel tijd om het negatieve gedachtenpatroon van een depressie wat te doorbreken.
Dat hij een psycholoog heeft is juist wel handig, want dan kan jij er gewoon voor hem zijn voor de leuke dingen. Een depressie is heel rot, want het maakt dat je emoties heel vlak worden. Niks is leuk, maar boos worden lukt ook niet. Je voelt dan gewoon niks. En dan is het erg lastig om elke dag nog uit bed te komen. Jij kan helpen door te laten weten dat hij er nog bijhoort. Dat hij gewoon mee mag doen met het sociale leven. En als hij het een keer niet op kan brengen dan is dat ook goed. Jij hoeft zijn problemen niet op te lossen, er naar luisteren is genoeg.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-06-2018, 09:55
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Psychologen zijn geen wondermiddel. Het werkt goed, maar het duurt maanden voordat je er echt effect van ziet. Het kost namelijk vrij veel tijd om het negatieve gedachtenpatroon van een depressie wat te doorbreken.
Dat hij een psycholoog heeft is juist wel handig, want dan kan jij er gewoon voor hem zijn voor de leuke dingen. Een depressie is heel rot, want het maakt dat je emoties heel vlak worden. Niks is leuk, maar boos worden lukt ook niet. Je voelt dan gewoon niks. En dan is het erg lastig om elke dag nog uit bed te komen. Jij kan helpen door te laten weten dat hij er nog bijhoort. Dat hij gewoon mee mag doen met het sociale leven. En als hij het een keer niet op kan brengen dan is dat ook goed. Jij hoeft zijn problemen niet op te lossen, er naar luisteren is genoeg.
Dit zou ik zeker opvolgen!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2018, 17:07
Chocoladekoek
Chocoladekoek is offline
Mijn ervaring met psychologen, is vooral dat EERLIJK ZIJN het beste helpt. Goed uitleggen waar je je specifiek slecht over voelt, huilen als het moet en misschien zelfs een beetje lachen. Ook is het belangrijk voor hem, om een goeie band te hebben met zijn psycholoog.

Voor jou raad ik vooral aan gewoon zijn goede vriendin te blijven. Probeer niet teveel, zeg niet constant wat je fantastish aan hem vind, want dat kan voor hem moeilijk te geloven zijn en misschien zelfs irritant. Bied hem ook een luisterend oor aan en stel vooral vragen! Advies geven is vaak een beetje uitzichtloos, maar vragen stellen is altijd fijn. Zo kan hij leren zichzelf ook beter te begrijpen. Wil hij iets vertellen? Luister. Wil hij dat niet? Accepteren. Uiteindelijk is het toch aan hem, om het probleem te verhelpen en zolang jij er bent om een goede vriend te zijn, zal het allemaal wel een keer goed komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie (Bijna) geen echte vrienden
Verwijderd
4 05-03-2017 09:00
Liefde & Relatie Vriend depressief HELP
vloertegel
4 09-03-2015 15:47
Psychologie Depressief
Verwijderd
25 11-02-2012 09:20
Psychologie nergens meer zin in, depressief
Anoniiem
3 03-01-2012 12:34
Psychologie depressief? Ik weet het zelf niet meer.
trophus
58 03-05-2007 10:48
Psychologie manisch-depressief
nescio
13 20-12-2003 14:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.