Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2002, 08:20
goesmala
goesmala is offline
Ik wil graag de belangrijkste kenmerken weten van de hindoeistische goden. B.V. waarom ze zoveel armen hebben en waarom ze bepaalden voorwerpen bij zich hebben.


alvast bedankt!!!!!!!!!!

doei doei
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2002, 21:21
DarkRaven
Avatar van DarkRaven
DarkRaven is offline
ik weet het niet, maar je kan ook google gebruiken om te zoeken
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 11:24
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
ja daar wil ik ook wel eens meer over weten over die Hindoeïstische goden etc.
iemand goede sites???
__________________
I'd be glad to stop wearing anally electrocuted minks if only you'd be so kind as to skin your legs and present them to me as a gift.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 12:22
Mik-mother
Mik-mother is offline
Even iets belangrijks over de hindoeïstische goden: er is maar één god, maar die komt in honderden gedaanten voor en heeft telkens een andere naam. Heel ingewikkeld. Als hindoeïsten iets nodig hebben, roepen ze dus de betreffende god aan. Het lijkt dus net alsof ze meerdere goden hebben, maar het is er maar één.
__________________
It's the mind that makes the body rich.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 13:32
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
oh...
__________________
I'd be glad to stop wearing anally electrocuted minks if only you'd be so kind as to skin your legs and present them to me as a gift.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 14:15
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Mik-mother schreef:
Even iets belangrijks over de hindoeïstische goden: er is maar één god, maar die komt in honderden gedaanten voor en heeft telkens een andere naam.

Dat kan ik me haast niet voorstellen!

Dan zou de god van het kwaad en het goede dus vertegenwoordigd zijn en 1 god?!

Hier nog een duidelijke pagina over hindoes (tip: internet-site is niet altijd betrouwbaar!!) : Klik Hier Voor De Site
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 17:52
Shaal
Shaal is offline
Hmm ik voel me nu even verplicht om een paar punten van de bovenstaande site te verbeteren

Citaat:
Dat komt doordat je geen hindoe kunt worden. Je wordt als hindoe geboren of niet. Je kunt geen hindoe worden. Daarom zijn er ook geen - zendelingen die proberen andere mensen tot het hindoeïsme te 'bekeren'.
Dit klopt dus niet. Het hindoeïsme wordt heel vaak verkeerd uitgelegd, en (ik zal eerlijk zijn) dit komt helaas ook doordat de meeste hindoe's gewoon de dingen verkeerd uitleggen. Dat mensen niet bekeerd worden, is omdat wij geloven dat alle goden een zijn, dus ook Allah en God zijn een en dezelfde als die van ons. Als je een hindoe wilt zijn, dan kan je dat dus zeker weten wel worden. Er zijn zelfs een heleboel 'niet geboren-hindoe's' die toch hindoe zijn geworden. Een voorbeeld hiervan is de Iscon *zoekt goede site daarover* *kan niks vinden *

Citaat:
Het hindoeïsme kent geen algemeen aanvaard heilig boek zoals de bijbel of de koran.
Wij hebben de Bhagavat Gita

Citaat:
Eigenlijk bestaat het hindoeïsme uit een heleboel verschillende stromingen, door de Britten bij elkaar 'hindoesme' genoemd. Al die stromingen hebben hun eigen heiligen en leraren.
Huh? Eh.. Kijk.. Mm dit gaat ingewikkeld worden Wij hindoe's hebben dus eigenlijk één God, maar die heeft dus meerdere gedaantes aangenomen. Nu komt het meest vage ; Hij is hun, maar hun zijn hem niet. Je kan je dus op de gedaante richten bij wie je je het meeste thuis voelt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat die 'gedaantes' je bij Hem leiden.

Citaat:
Waar gelovige hindoes het over eens zijn, is dat je moet leven volgens de regels die je groep en afkomst je stellen
Dit is iets wat op de een of andere manier áltijd verkeerd word uitgelegd en waar ik me ook behoorlijk kwaad om kan maken ; de kasten.
Dit heeft God inderdaad gezegd, maar hij heeft nooit gezegd dat je perse bij iets hoort en niet hogerop kan klimmen zeg maar. Dit is iets wat de priesters er destijds van gemaakt hebben, en nog steeds doen. Vroeger in India namelijk, werd er moeilijk misbruik gemaakt van de kasten. De 'hoge mensen' hielden de 'lageren' in de hand, door te zeggen dat het geloof het zo bepaald had; rijken werden rijker en de armen steeds armer. In feite is er met de kasten niets anders bedoeld dat je weet wat je plichten en rechten zijn als je bijv. een strijder bent. Je kan áltijd nog bijv. een priester worden.

Okee.. dat moest ik even kwijt

Laatst gewijzigd op 01-06-2002 om 18:09.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 17:55
goesmala
goesmala is offline
meeeeeeee ik heb nu tien regels tekst op kunnen schrijven that's it en dan kijk ik hier voor me vraag komt er een helediscussie maar geen antwoord op mijn vraag !!!!!! meeeeeeeeeee!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 17:58
Shaal
Shaal is offline
Sorry

Bij de Goden staat hun gedaante meestal voor iets. Al de voorwerpen die ze in hun handen hebben, hebben ook allemaal een eigen betekenis. Dit weet ik helaas niet uit mijn hoofd.. Ik zal kijken of ik een góede site hierover kan vinden
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 18:21
Shaal
Shaal is offline
Mm ik kan niks vinden.. dus ik denk dat je maar naar de bibliotheek zal moeten gaan, daar hebben ze vast wel wat
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 18:25
goesmala
goesmala is offline
de bibliotheek is dicht op zaterdag avond maar ik heb al wat gevonden:
dit is wat ik gevonden heb misschien hebben jullie hier nog een aanvuling op:
Een paar van de belangrijkste eigenschappen van de hindoeïstische goden.

De goden hebben verschillende voorwerpen en dingen om hun heen als ze afgebeeld worden. Ze hebben vaak meer hoofden en meer armen dit is het teken dat ze boven de mens staat en dus meer krachten hebben.
Sommige beelden dansen uit en die dansen zijn dan weer hun karakters. Voorwerpen die de goden bij zich hebben b.v. een knuppel als strijder tegen het kwaad. Een hert voor die de vruchtbaarheid voorstelt. De vier hoofden geven ook 4 windrichtingen aan. Een trom in de hand symboliseert de schepping. Een hand opgeheven staat voor: heb geen angst. Vuur staat voor vernieling en chaos. Een stier staat voor seksuele energie. Goden hebben een mannelijke uitstraling ( ze zijn dus niet mannelijk goden hebben geen geslacht.) als ze sterke uitstraling hebben, ze hebben een vrouwelijk uiterlijk als ze zacht en medelevend zijn.

Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 18:47
Shaal
Shaal is offline
Een opgeheven hand betekent dat ze hun zegen geven
En verder hebben ze nooit een knuppel, maar wel een knots
Dat van die stier en vuur weet ik niet..
Verder weet ik ook dat Shiva de maan op zijn hoofd heeft staan, en dat de rivier ganga uit zijn haar (knot) stroomt.

Dat van die rivier is omdat die uit de hemel stroomt, maar omdat ze zo hard stroomt, zo ze de aarde vernielen met haar kracht. Vandaar dat ze eerst opgevangen wordt door Shiva, zodat ze van zijn hoofd rustiger verder kan stromen.
Tsja.. verder stoomt er bij de Godin Laxmi geld uit haar hand, omdat zij voor rijkdom staat..
En de Godin Kali heeft een kom met bloed in een van haar handen. Dit is omdat ze toen ze op aarde kwam en al de demonen versloeg, hun bloed moest opvangen. Want voor elke druppel die er op de aarde kwam werd er een nieuwe demoon geboren.
Tsja.. op meer kan ik niet meer komen nu..
Ennuh.. die ' ' staat daar niet zo fijn..
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 18:58
goesmala
goesmala is offline
Thanx daar had ik veel aan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 20:26
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
interesting....
__________________
I'd be glad to stop wearing anally electrocuted minks if only you'd be so kind as to skin your legs and present them to me as a gift.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 20:52
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Shaal schreef:
Mm ik kan niks vinden.. dus ik denk dat je maar naar de bibliotheek zal moeten gaan, daar hebben ze vast wel wat
Zoals ik al zei: internet-sites zijn vaak niet betrouwbaar...

Maar ik heb nog een vraag je aan Shaal: is het niet dat het hindoeisme (en de goden) door verschillende groepen op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden?!
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 16:15
Shaal
Shaal is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:

Maar ik heb nog een vraag je aan Shaal: is het niet dat het hindoeisme (en de goden) door verschillende groepen op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden?!
Ja.. helaas wel.. Hoe het echt zit met het hindoeïsme is verloren gegaan. Zoals ik al eerder zei, ze vervormden de dingen die gezegd zijn, en maakten er misbruik van. Zo zeggen bijv een heleboel hindoe's nu dat de hoogste God Shiva is, terwijl Shiva in feite uit Vishnu komt.. Dat is waarschijnlijk wat je bedoeld als je zegt dat iedereen de goden op een andere manier zit. Op zich is dat geeneens zo erg hoor want als je die goden op de juiste manier aanbid kom je natuurlijk ook niet verkeerd terecht, ze zorgen er wel voor dat je de juiste kennis krijgt.
En wat die verschillende groepen betreft.. hmm.. er zijn idd wel een paar mensen geweest die heel hoog kwamen in het hindoeïsme (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen ) En die mensen hebben idd een groep achter zich gekregen. Maar in feite komt het allemaal op hetzelfde neer (mits ze het zelf ook goed doen natuurlijk)
Maar goed, je hebt idd steeds minder 'gelovige hindoe's' die ook echt weten hoe het met hun godsdienst zit, of er iets aan doen.. En dan als iemand ze iets over 'hun godsdienst' vraagt, de verkeerde informatie doorgeven
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 17:19
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
je hebt idd steeds minder 'gelovige hindoe's' die ook echt weten hoe het met hun godsdienst zit, of er iets aan doen.. En dan als iemand ze iets over 'hun godsdienst' vraagt, de verkeerde informatie doorgeven

Ja dan krijg je al snel dat er een heleboel informatie verloren gaat.
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 17:37
Shaal
Shaal is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:



Ja dan krijg je al snel dat er een heleboel informatie verloren gaat.
Precies..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-06-2002, 18:33
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Die hindoes hebben in ieder geval gelijk dat alles een is, een deel van 1 god. God/AlDatIs manifesteert zich in zijn scheppingen, dus ook in mij en iedereen.

dat is tenminste waar ik in geloof. misschien is verdiepen in het hindoeisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.