Oud 23-01-2004, 18:14
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Turkije heeft donderdag laten weten dat het niet veel langer wenst te wachten op lidmaatschap van de Europese Unie. De minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, sprak donderdag de ambassadeurs van de EU-landen in Ankara toe en zei dat de gesprekken over toetreding dit jaar moeten beginnen. De beslissing over wat de EU met Turkije wil, moet eind dit jaar vallen. ,,Dat kan niet en mag niet langer worden uitgesteld'', aldus Gül.
,,Om Turkije te laten wachten heeft de EU allerlei argumenten aangevoerd. Een aantal daarvan heeft niet bijgedragen aan de eigen geloofwaardigheid (van de EU)'', aldus de bewindsman.

Turkije was in de Koude Oorlog een cruciale NAVO-partner en deed al in 1963 een gooi naar EU-lidmaatschap. Pas in 1999 werd Turkije als kandidaat aanvaard.

De Turkse leiders vinden de behandeling door de Europeanen onrechtvaardig. Het land was met zijn honderdduizenden soldaten onder meer langs de grenzen van de Sovjetunie een van de voornaamste pilaren van de NAVO-verdediging tegen het Warschaupakt.

Als ondank voor de bescherming van de westerse democratieën, wordt in Turkse ogen hun land nu als EU-lid gepasseerd door de ex-communisten die West-Europa zo lang hebben bedreigd. Volgens veel Turkse waarnemers zoekt de EU uitvluchten om het islamitische land met 70 miljoen inwoners te weren. [Bron: ANP]

__________________
www.ertan.nl voor een kritische kijk op de Nederlandse samenleving!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 18:18
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
blablabla een land mag niet meedoen aan de EU omdat ze zich militair gezien bewezen hebben maar omdat het economisch sterk genoeg is en omdat het een humanitair land is
dat is turkije nog absoluut niet (laten ze eerst maar de koerden een eigen stukje grond geven) dus wat mij betreft wachten ze nog maar een jaar of 20 tot dat in orde is
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:18
Verwijderd
En wat wil hij hiermee bereiken
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:19
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Ik vind dat Bangladesh ook bij de EU moet komen.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 18:18:
blablabla een land mag niet meedoen aan de EU omdat ze zich militair gezien bewezen hebben maar omdat het economisch sterk genoeg is en omdat het een humanitair land is
dat is turkije nog absoluut niet (laten ze eerst maar de koerden een eigen stukje grond geven) dus wat mij betreft wachten ze nog maar een jaar of 20 tot dat in orde is
Waarom zouden ze die bergturken (koerden) een eigen land geven, dat zou aantonen dat terrorisme loont.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:21
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 18:18:
......... (laten ze eerst maar de koerden een eigen stukje grond geven) dus wat mij betreft wachten ze nog maar een jaar of 20 tot dat in orde is
Waarom zit Spanje dan in de EU? Omdat ze de Basken een eigen stukje grond gegeven hebben? .
Terrorisme, en zeker marxistische en links-georienteerde terreurgroeperingen moeten keihard worden aangepakt!
__________________
www.ertan.nl voor een kritische kijk op de Nederlandse samenleving!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:23
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 23-01-2004 @ 18:21:
Waarom zit Spanje dan in de EU? Omdat ze de Basken een eigen stukje grond gegeven hebben? .
Terrorisme, en zeker marxistische en links-georienteerde terreurgroeperingen moeten keihard worden aangepakt!
de meeste basken willen geen eigen land, alle koerden wel
daarnaast zijn de gevaarlijkste terroristen volgens mij niet de marxistische groeperingen en zie ik absoluut geen verband met marxistische groeperingen en de koerden. wellicht dat de middelen van de PKK niet even geschikt zijn (die van de turken ook niet btw), de eisen die ze stellen zijn heel redelijk
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:26
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 18:18:
blablabla een land mag niet meedoen aan de EU omdat ze zich militair gezien bewezen hebben maar omdat het economisch sterk genoeg is en omdat het een humanitair land is
dat is turkije nog absoluut niet (laten ze eerst maar de koerden een eigen stukje grond geven) dus wat mij betreft wachten ze nog maar een jaar of 20 tot dat in orde is
Warom zouden de koerden wel eigen grond mogen en de basken in spanje niet? De koerden hebben in de afgelopen 3 jaar al heel veel rechten terug gekregen (muziek, cultuur, taal etc.) en de militaire situatie is opgeheft in koerdistand, ook al bijna 3 jaar geloof ik. Het is dus al best lang vrede daar.
Dat is echt een onzin argument.
Ik snap dat de EU twijfelt, maar ik denk dat Roemenië toch echt wel net zo ver is als Turkije.
Turkije wacht trouwens al héééél erg lang op een toetredings datum van de EU, al zo'n 25 jaar ofzo haha, dus van mij mag de EU ook wel eens wat zeggen.
Turkije heeft ook al best lang geen doodstraf meer (20 jaar ofzo).
Spanje was tot 1975 nog een dictatuur, warom mochten zijn wel zo snel ineens toetreden?
Als het aan mij ligt geven we lekker veel geld aan Turkije en de andere kandidaten, worden we lekker sterk met zijn allen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:27
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 18:23:
en zie ik absoluut geen verband met marxistische groeperingen en de koerden.
HAHAHAHAHA
de pkk IS een marxistische beweging haha
ken je stof voordat je wilt discussiëren

en ps: marx ownt!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:29
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 23-01-2004 @ 18:27:
HAHAHAHAHA
de pkk IS een marxistische beweging haha
ken je stof voordat je wilt discussiëren

en ps: marx ownt!
net alsof alle koerden marxistisch zijn
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:39
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 23-01-2004 @ 18:27:
HAHAHAHAHA
de pkk IS een marxistische beweging haha
ken je stof voordat je wilt discussiëren

en ps: marx ownt!
btw, dat ze 30 jaar geleden als marxistisch begonnen zijn betekent niet dat ze t nu nog zijn; het was toen niet meer dan logisch om marxistisch te zijn aangezien ze tegen de turkse regering waren. door marxistisch te zijn konden ze rekenen op de steun van de cccp. nu is dat echter allang niet meer nodig, echte marxistische groeperingen zijn meer zoals de FARC ofzo
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:42
Verwijderd
Citaat:
ConcordDawn schreef op 23-01-2004 @ 18:27:
HAHAHAHAHA
de pkk IS een marxistische beweging haha
ken je stof voordat je wilt discussiëren

en ps: marx ownt!
Noemt zichzelf moet het zijn
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Enig idee hoe turkije door de aanslagen van 11 september kwam?

Heel slecht, de nationale munt werd bruut versnippert met een inflatie van 88%. Vergelijk dat eens met hoe polen zich wist te loodsen door die panarie, en je vind je antwoord. Stel dat turkije morgen zou toe treden, zou ik tegen zijn. Op zijn vroegst, met een zeer optimistisch karakter, zou ik rond 2010 Turkije zien toe treden tot de eu, als ze in die periode van zeven jaar mooie en ook stabiele economische cijfers laten zien. Ze moeten laten zien dat ze het waard zijn, zoals polen hun heeft voorgedaan. De grondwet veranderingen in turkije zijn een stap in de goede richting, maar feitelijk slechts franje. Waar het allemaal op neer komt is dat de turkse economie zich beter moet ontwikkelen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:12
Verwijderd
Turkije is geen Westers land. Klaar.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-01-2004 @ 19:12:
Turkije is geen Westers land. Klaar.
wat is westers?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:15
Henkidu
Henkidu is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 23-01-2004 @ 18:26:
Ik snap dat de EU twijfelt, maar ik denk dat Roemenië toch echt wel net zo ver is als Turkije.

Turkije wacht trouwens al héééél erg lang op een toetredings datum van de EU, al zo'n 25 jaar ofzo haha, dus van mij mag de EU ook wel eens wat zeggen.

Turkije heeft ook al best lang geen doodstraf meer (20 jaar ofzo).
Allereerst is Turkije niet zo ver als Roemenie. De inflatie was in Turkije bijvoorbeeld afgelopen jaar 26% en gaat het al jaren zeer slecht met de economie door wanbeleid. Als zo'n land bij de EU komt betekent dat een grote economische instabiliteit op de gemeenschappelijke markt.

Verder is het land politiek onstabiel, vorig jaar of twee jaar geleden was er bijna een zeer extremistische islamitische partij verkozen tot de regering, dit is echter afgewend door snel een wetsvoorstel in te voeren dat het die partij een stuk moelijkere maakte. Zo'n onstabiel land kun je niet zomaar toelaten tot de EU.

Verder is het argument dat ze zo lang hebben gewacht een totaal non-argument. Moet iedereen die maar lang genoeg wacht zijn zin krijegen? Ik denk van niet, de EU heeft srenge critieria voor toetreding en daar zullen ze zich aan moeten houden. Je moet geen uitzondering maken voor Turkije als alle Oost-Europese landen wel aan die criteria moeten voldoen.

In onderhandelingen kan hier net als bij de Oost-Europese landen wel iets aan veranderen, maar niet zo extreem als Turkije nu wil.

Als laatste heeft Turkije vorig jaar de doodstraf afgeschaft en zijn er nog vele andere problemen met de 'rechtstaat' Turkije. zoals partijdigheid.
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 23-01-2004 @ 19:14:
wat is westers?
Christelijk.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:18
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-01-2004 @ 19:15:
Christelijk.
ik ben niet-westerlijk
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2004, 19:23
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Joostje schreef op 23-01-2004 @ 19:14:
wat is westers?
nou, een precies antwoord kan ik je niet geven, maar 'zoals westerse landen' is denk ik voldoende om aan te tonen dat turkije niet westers is


btw, ik vraag me offtopic af wat er zou gebeuren als de vs in europa lag en mee wilde doen met de EU...volgens mij zou het land ogv zowel economische als humanitaire gronden niet aangenomen worden...
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:27
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
turkije heeft vorig jaar de doodstraf afgeschaft, maar heeft hem al meer als 20 jaar niet meer uitgevoert.
ik zeg niet dat iedereen die wacht zijn zin moet krijgen, ik zeg dat turkije al heel lang wacht op een dialoog en ik vind dat de EU na 25 wel eens mag beginnen met onderhandelen.
het afgelope jaar is de inflatie trouwens afgenomen ten opzichte van het jaar daarvoor.
ik zie die problemen JUIST als een reden om toe te treden, dan krijgen ze meer hulp, de hulp die ze nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:29
Verwijderd
Beginnen met onderhandelen, ja. Een absoluut geldend te maken recht op toetreding, nee. En bij die onderhandelingen zal zeker meespelen dat bijv. de humanitaire toestand in o.a. Turkse gevangenissen erbarmelijk is. Maar ook het feit dat behalve éen of twee grote steden, het grootste gedeelte van Turkije sociaal en economisch gewoon achterloopt op het gemiddelde niveau van de EU.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:29
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 19:23:
btw, ik vraag me offtopic af wat er zou gebeuren als de vs in europa lag en mee wilde doen met de EU...volgens mij zou het land ogv zowel economische als humanitaire gronden niet aangenomen worden...
Onzin. VS is de grootste economie in de wereld, en besteed meer aan defensie dan de rest van de wereld bij elkaar.

Vs zou zó toe mogen treden, vraag is of de VS dat zou willen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:31
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 23-01-2004 @ 19:27:
ik zie die problemen JUIST als een reden om toe te treden, dan krijgen ze meer hulp, de hulp die ze nodig hebben.
Dan kunnen we net zo goed het hele oost blok uitnodigen om te genieten van onze investeringen die wegvloeien in corruptie en wanbeleid.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:33
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
ik denk niet dat de VS zou mogen toe treden
hoe dan ook...
ik zeg ook niet dat het allemaal geweldig is in de gevangenissen in turkije, ik weet dat het er echt slecht aan toe gaat. maar ik zeg kijk ook naar de snelle vooruitgang. het rechtsysteem is van zwitserland en frankrijk overgenomen geloof ik, en de gevangenissen worden vervangen door westerse gevangenissen, daar was zo'n fuzz over omdat al die gevangenen in staking gingen. maar ze krijgen dus nu eigen cellen ipv grote groeps cellen. misschien dat er nu nog meer gemarteld word, dat weet ik niet.
in griekenland gebruiken ze ook nog altijd een stroomschok bij politie ondervragingen, daar hoor je ook niets over
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:34
Henkidu
Henkidu is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 23-01-2004 @ 19:31:
Dan kunnen we net zo goed het hele oost blok uitnodigen om te genieten van onze investeringen die wegvloeien in corruptie en wanbeleid.
1 het Oost blok bestaat niet meer
2 Driekwart treed van het vopormalige oostblok toe en die hebben de corruptie in de aanloop tot toetreding aardig weten weg te werken. In sommige landen is het nog corrupt in vergelijking met de EU, maar de meeste landen zitten op het niveau van België of Frankrijk
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 19:37
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 23-01-2004 @ 19:29:
Onzin. VS is de grootste economie in de wereld, en besteed meer aan defensie dan de rest van de wereld bij elkaar.

Vs zou zó toe mogen treden, vraag is of de VS dat zou willen.
defensie is geen criterium. dan zou turkije ook wel mee mogen doen. en d'oh dat de VS dat niet willen alleen daar had ik t niet over. daarnaast gaat het meer om dingen als begrotingstekort en inflatie...hoeveel is een dollar momenteel waard? 80 eurocent? ennum...het gat van de begroting van bush is ook wel wat te groot....
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:48
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 19:37:
defensie is geen criterium. dan zou turkije ook wel mee mogen doen. en d'oh dat de VS dat niet willen alleen daar had ik t niet over. daarnaast gaat het meer om dingen als begrotingstekort en inflatie...hoeveel is een dollar momenteel waard? 80 eurocent? ennum...het gat van de begroting van bush is ook wel wat te groot....
Je hebt daar twee hele rake argumenten, maar alleen al het feit dat de wisselkoersen gemeten worden in dollars zegt al genoeg. En over het begrotingstekort: Duitsland neemt het ook niet echt nauw met de EU regels. Ik zeg niet dat de VS een rolmodel zou zijn, en er zouden inderdaad een paar regels gebroken moeten worden. Maar als de VS bereid zou zijn zich te onderwerpen aan de EU en hun beleid in de toekomst te veranderen zoals de EU het wilt zien, dan zou de VS met open armen verwelkomt worden.

Wat ik probeer te zeggen is dat het voor een economie als de VS geen ene moer uitmaakt of ze nou de doodstraf hebben of niet.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:54
Cybersniff
Cybersniff is offline
Als ze nou eens effe dat stukje van Cyprus terug geven maken ze misschien ook kans.. Nu beschouw ik dat land hetzelfde als Iran of Irak...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:54
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 23-01-2004 @ 19:48:


Wat ik probeer te zeggen is dat het voor een economie als de VS geen ene moer uitmaakt of ze nou de doodstraf hebben of niet.
maar voor de EU wel. het 6e protocol van het voor EU-lidstaten verplichte EVRM-verdrag bepaald immers dat landen in europa geen doodstraf uit mogen voeren. en het gat in de begroting van de vs is iets van 6-8%, dus nog wel wat meer dan duitsland nu heeft. en ik had ook wel kunnen zeggen hoeveel yen een euro waard is, alleen dat schiet niet zo op als we het over dollars willen hebben does it?
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:18
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
little nemo schreef op 23-01-2004 @ 19:54:
maar voor de EU wel. het 6e protocol van het voor EU-lidstaten verplichte EVRM-verdrag bepaald immers dat landen in europa geen doodstraf uit mogen voeren. en het gat in de begroting van de vs is iets van 6-8%, dus nog wel wat meer dan duitsland nu heeft. en ik had ook wel kunnen zeggen hoeveel yen een euro waard is, alleen dat schiet niet zo op als we het over dollars willen hebben does it?
Volgens die regels zou de vs inderdaad niet mogen toe treden. Ik vraag me af of de EU een verzoenings poging van de vs zou weg sturen op grond van de zelfde regels die nu zo fijn genegeert worden door duitsland.

Niet dat die poging er komt,. dus. nvm.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:27
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 23-01-2004 @ 20:18:
Volgens die regels zou de vs inderdaad niet mogen toe treden. Ik vraag me af of de EU een verzoenings poging van de vs zou weg sturen op grond van de zelfde regels die nu zo fijn genegeert worden door duitsland.

Niet dat die poging er komt,. dus. nvm.
Informeer je eens man, die regels worden niet genegeerd, dat is populistisch zalm gezever

Verder is alles gewoon via de procedure afgehandeld, ze hadden Duitsland kunnen dwingen er iets tegen te doen, ze hebbben ervoor gekozen om het niet te doen omdat dat niet verstandig was.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 21:33
Daangerous
Avatar van Daangerous
Daangerous is offline
das balen voor turkije dan
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 22:34
Verwijderd
Mja, ze kunnen Turkije in ieder geval een duidelijke indicatie geven of er de mogelijkheid bestaat hoe en wanneer toe te treden. Overigens is Turkije in Europa het land waartegen de meeste procedures onder het EVRM worden aangespannen, me dunkt dat dat een grote rol speelt bij het nog niet toetreden van Turkije. Ik zou toetreding wel positief vinden, het slaat een mooie brug naar het Midden-Oosten, hetgeen de betrekkingen tussen Europa en het Midden-Oosten goed zal doen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 23:30
Verwijderd
Waarom mogen ze eigenlijk uberhaupt toetreden als maar 5% van hun gebied werkelijk in Europa ligt? Gewoon om geopolitieke redenen zou die toelating niet door moeten gaan. Turkije is geen Europees land, maar een Aziatisch land.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 23:39
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Als je kijkt naar de cultuur is het echt veel meer een europees dan een aziatisch land.
Het klopt dat het een islamitisch land is, maar het is veruit het meest westerse islamitisch land. de gewoonten zijn bijna christelijk zou je kunnen zeggen.
Er word wijn gedronken (in het westen).
Hoofddoekjes worden thuis gelaten (verplicht thuis gelaten op veel plaatsen maar ook in de steden vrijwillig). er is een seculiere staat, zo seculier zouden we in nederland nog niet van kunnen dromen!
De sharia zal in Turkije iig NOOIT zijn intrede doen, alle islamitische wetten die gelden in heel westerlijk azië stoppen ergens in oost-turkije.
Ook het turks schrift is Europees, men schrijft in Turkije net zoals in Nederland.
In Turkije is meen ook niet erg bang van verwesterlijking, zoals in andere aziatische landen.
Genoeg reden om Turkije een Europees land te noemen
Ik zou het trouwens geen slecht idee vinden als Turkije de koerden een apart land zou geven, waarschijnlijk zou het land dan veel makkelijker toe kunnen treden, aangezien veel achterstalligheid juist ligt in koerdisch gebied.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 14:29
zlatani9
Avatar van zlatani9
zlatani9 is offline
Dan treden ze toch gewoon lekker niet toe, als ze geen zin hebben om te wachten? Ik zal ze niet missen hor.. We zijn al de grootste netto betaler en met die landen erbij word het niet minder hoor.. Maar het zou aanpak van Criminelen uit die landen makkelijker kunnen maken omdat er beter word samengewerkt..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-01-2004, 15:01
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 23-01-2004 @ 23:39:
Als je kijkt naar de cultuur is het echt veel meer een europees dan een aziatisch land.
Het klopt dat het een islamitisch land is, maar het is veruit het meest westerse islamitisch land. de gewoonten zijn bijna christelijk zou je kunnen zeggen.
Er word wijn gedronken (in het westen).
Hoofddoekjes worden thuis gelaten (verplicht thuis gelaten op veel plaatsen maar ook in de steden vrijwillig). er is een seculiere staat, zo seculier zouden we in nederland nog niet van kunnen dromen!
De sharia zal in Turkije iig NOOIT zijn intrede doen, alle islamitische wetten die gelden in heel westerlijk azië stoppen ergens in oost-turkije.
Ook het turks schrift is Europees, men schrijft in Turkije net zoals in Nederland.
In Turkije is meen ook niet erg bang van verwesterlijking, zoals in andere aziatische landen.
Genoeg reden om Turkije een Europees land te noemen
Ik zou het trouwens geen slecht idee vinden als Turkije de koerden een apart land zou geven, waarschijnlijk zou het land dan veel makkelijker toe kunnen treden, aangezien veel achterstalligheid juist ligt in koerdisch gebied.
Laten we Israel dan ook maar even laten toetreden.

Het is een seculaire staat.
Er wordt wijn, bier, breezah enz enz gedronken.
Men draagt kleding hetzelfde of zelfs hipper als in nederland.
Geen islamitische wetgeving.
enz enz
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 15:05
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
k vind dat ze israël om bizondere politieke redenen volledig moeten uitsluiten van welk verband dan ook tussen hun en de EU maar als je kijkt naar hun cultuur zouden ze ook in de EU passen...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 15:35
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 24-01-2004 @ 15:05:
k vind dat ze israël om bizondere politieke redenen volledig moeten uitsluiten van welk verband dan ook tussen hun en de EU maar als je kijkt naar hun cultuur zouden ze ook in de EU passen...
dat is wat ik nou vind van turkije.....
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:04
Henkidu
Henkidu is offline
Citaat:
zlatani9 schreef op 24-01-2004 @ 14:29:
Dan treden ze toch gewoon lekker niet toe, als ze geen zin hebben om te wachten? Ik zal ze niet missen hor.. We zijn al de grootste netto betaler en met die landen erbij word het niet minder hoor.. Maar het zou aanpak van Criminelen uit die landen makkelijker kunnen maken omdat er beter word samengewerkt..

Dus jij vind dat zij niet mogen toetreden omdat wij dan nog meer moeten gaan betalen? Je wilt dus alleen landen toelaten als wij er door netto-ontvanger worden? Wij zouden er misschien qua gouvernementele bijdrage aan de EU op achter uitgaan als Turkije bij de EU komt, maar op gewoon economisch gebied zouden we erop vooruitgaan, net zoals dat gebeurde met alle andere toetredende landen. Dit gebeurt mede dankzij de theorie van Ricardo die stelt dat elk land er beter op wordt door vrijhandel, zoals die er is op de Europese interne markt

Bovendien is het ook nog eens zo dat er per EU-inwoner slechts 25 euro per jaar gaat naar financiering van de nieuwe EU-landen (uitgrekend door EuroStat). Dat zijn alle 12 kandidaat-lidstaten, dus Turkije zal niet zorgen voor een aanzienlijke verhoging van dat bedrag.

Ik begrijp best dat je bezwaar hebt tegen toetreding van Turkije, maar dat kan echt niet op de basis van dit argument.
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 20:41
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 24-01-2004 @ 17:04:
Dus jij vind dat zij niet mogen toetreden omdat wij dan nog meer moeten gaan betalen? Je wilt dus alleen landen toelaten als wij er door netto-ontvanger worden? Wij zouden er misschien qua gouvernementele bijdrage aan de EU op achter uitgaan als Turkije bij de EU komt, maar op gewoon economisch gebied zouden we erop vooruitgaan, net zoals dat gebeurde met alle andere toetredende landen. Dit gebeurt mede dankzij de theorie van Ricardo die stelt dat elk land er beter op wordt door vrijhandel, zoals die er is op de Europese interne markt
er is een verschil tussen 'netto-ontvanger' en je blauw betalen aan een economisch achtergesteld land, wat door de grootte en instabiliteit een negatieve invloed op de hele europese economie kan hebben...laten ze iig eerst maar eens ophouden met die achterhaalde aardbevingen en sneeuwstormen, die hebben we in europa nou wel gehad hoor...
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:57
Atje85
Atje85 is offline
Ik ben zelf een turk en vind dat Turkije NIET moet toetreden tot de EU.
IK vind t goed als Turkije als land herstelt, dan is Turkije een EU opzich en hoeft t helemaal niet toe te treden tot de EU, die kan mn rug op
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:02
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 25-01-2004 @ 16:57:
Ik ben zelf een turk en vind dat Turkije NIET moet toetreden tot de EU.
IK vind t goed als Turkije als land herstelt, dan is Turkije een EU opzich en hoeft t helemaal niet toe te treden tot de EU, die kan mn rug op
meissie: wat doe je hier nog? ga lekker naar turkije!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Le Socialiste schreef op 23-01-2004 @ 22:34:
(...) Ik zou toetreding wel positief vinden, het slaat een mooie brug naar het Midden-Oosten, hetgeen de betrekkingen tussen Europa en het Midden-Oosten goed zal doen.
Of je loopt het risico dat de rest van het Midden-Oosten Turkije als afvallige moslimstaat ziet, die samenheult met het Westen, zodat er alleen maar meer onrust in die regio ontstaat.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 18:22
NN
NN is offline
Afgezien van de vraag of Turkije klaar is om deel te gaan uitmaken van de EU ben ik er sowieso al op tegen dat het land erbij komt. Turkije is immers voor 97% Aziatisch!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:08
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
laat ik eerst even 1 ding voorop stellen: wij met z'n allen begrijpen om te beginnen Geen Ene Moer van internationale politiek, wij kennen de argumenten van de EU niet en wij weten niet aan welke criteria een land moet voldoen om toe te mogen treden tot de Europese Unie.
(ik heb het het afgelopen half jaar doorlopend op mijn bord gehad bij Kernvak Internationaal&Europees Recht en ik snap er nog steeds zeer weinig van.)
het is absoluut niet zo simpel als men denkt; ze hebben het expres ingewikkeld gemaakt.
laten we dus asjeblieft niet doen alsof wij dit hele gezeur volkomen begrijpen, en al helemáál niet gaan praten over terrorisme en cultuurpolitiek alsof we daarin zijn afgestudeerd.

ik vraag me wel af waaróm Turkije, en trouwens al die andere landen, zo graag bij de EU willen. aan de andere kant kan ik het me ook wel voorstellen. stel je voor dat de VS ineens weer een willekeurige heilige oorlog begint tegen zo'n eng land in het Midden-Oosten. dan is het veiliger om je te bevinden onder de vleugels van een machtige internationale organisatie.
alleen dan nog: wat is er zo geweldig aan de Europese Unie? kijk maar naar die onderhandelingen over een Europese grondwet: frictie binnen de EU, no less! Turkije is net als een klein kind dat liever meedoet met een spelletje om vervolgens met iedereen ruzie te krijgen, dan dat ie aan de kant blijft staan...
maargoed ik begrijp het niet, dus ik weet het ook niet.
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:11
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
NN schreef op 25-01-2004 @ 18:22:
Afgezien van de vraag of Turkije klaar is om deel te gaan uitmaken van de EU ben ik er sowieso al op tegen dat het land erbij komt. Turkije is immers voor 97% Aziatisch!
aargh, dat heeft er toch geen sodemieter mee te máken....
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 20:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2004 @ 18:09:
Of je loopt het risico dat de rest van het Midden-Oosten Turkije als afvallige moslimstaat ziet, die samenheult met het Westen, zodat er alleen maar meer onrust in die regio ontstaat.
Hahaha, de extremisten hebben altijd wat te zeiken dus daar moet je niet opletten. Als door toetreden tot de EU Turkije een welvarend land wordt hebben die extremisten geen poot meer om op te staan.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 20:57
Verwijderd
Woodstock schreef op 25-01-2004 @ 19:08:

Citaat:
ik vraag me wel af waaróm Turkije, en trouwens al die andere landen, zo graag bij de EU willen. aan de andere kant kan ik het me ook wel voorstellen. stel je voor dat de VS ineens weer een willekeurige heilige oorlog begint tegen zo'n eng land in het Midden-Oosten. dan is het veiliger om je te bevinden onder de vleugels van een machtige internationale organisatie.
alleen dan nog: wat is er zo geweldig aan de Europese Unie? kijk maar naar die onderhandelingen over een Europese grondwet: frictie binnen de EU, no less! Turkije is net als een klein kind dat liever meedoet met een spelletje om vervolgens met iedereen ruzie te krijgen, dan dat ie aan de kant blijft staan...
maargoed ik begrijp het niet, dus ik weet het ook niet.
Omdat de EU een sterk handelsblok vormt, daarom. En het is als vrij arm land erg aantrekkelijk toe te treden tot zo'n handelsblok, omdat je allerlei subsidies krijgt en toegang krijgt tot een vrije markt. Allen factoren die het land naar een hoger welvaartsniveau kunnen brengen. Dat heb ik geleerd bij het kernvak.

Waar studeer je?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:06
zlatani9
Avatar van zlatani9
zlatani9 is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 24-01-2004 @ 17:04:


Bovendien is het ook nog eens zo dat er per EU-inwoner slechts 25 euro per jaar gaat naar financiering van de nieuwe EU-landen (uitgrekend door EuroStat). Dat zijn alle 12 kandidaat-lidstaten, dus Turkije zal niet zorgen voor een aanzienlijke verhoging van dat bedrag.

Ik begrijp best dat je bezwaar hebt tegen toetreding van Turkije, maar dat kan echt niet op de basis van dit argument.
Als dat van die 25 euro waar is dan heb je inderdaad gelijk en dan slaat mijn argument nergens over.. maar waar kwam dan die 1.5 miljard totaal voor Nl vandaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.