Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2006, 13:58
Acres
Acres is offline
Volgend jaar ga ik een voltijd hbo-opleiding Bedrijfseconomie doen. Gisteren heb ik de formulieren ontvangen om mee te betalen. Er zit ook een papier bij waarop staat dat je werkgever kan betalen voor je studie.

Mijn ouders zouden m'n studie betalen. Toevallig heeft mijn vader een bedrijfje en hij betaald de studie natuurlijk het liefst met het bedrijf. Ik werk er zaterdags en in vakanties en heb de studie niet nodig voor mijn werk daar.

Is het gewoon legaal om dan toch je werkgever te laten betalen, of is zoiets alleen voor mensen die de opleiding echt nodig hebben voor hun baan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2006, 18:05
Verwijderd
Als er staat werkgever dan kun je ervan uitgaan dat je een arbeidsovereenkomst moet overleggen om te bewijzen dat je daadwerkelijk bij bedrijf X werknemer bent. Ik neem aan dat jij niet bij de onderneming van je pa in dienst bent.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:09
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik doe mijn opleiding ook duaal; de instelling waar ik werk betaald mijn boeken, collegegeld, modules, excursies etc.


Is het niet een voorwaarde dat het bedrijf connecties met je school moet hebben? En, dat je minimaal zoveel uur per week binnen het bedrijf een bepaalde functie moet vervullen. Hoewel ik dan beduidend minder schooluren heb, wordt dat weer enigszins gecompenseerd met mijn praktijkervaringen..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:19
Verwijderd
Ja, maar bij jou betaalt je werkgever het ook echt omdat hij er zelf baat bij heeft dat jij die opleiding volgt. In het geval van topicstarter, zo begrijp ik zij verhaal, heeft zijn pa toevallig een bedrijf en zou het waarschijnlijk belastingtechnisch het handigst zijn om het schoolgeld via die onderneming te betalen.

Maar dat lijkt me niet de bedoeling, want topicstarter is niet in dienst van de onderneming van zijn pa en de onderneming betaalt de studiekosten dan ook niet in het kader van scholing van een werknemer waar de onderneming zelf ook baat bij heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:19
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2006 @ 19:05 :
Als er staat werkgever dan kun je ervan uitgaan dat je een arbeidsovereenkomst moet overleggen om te bewijzen dat je daadwerkelijk bij bedrijf X werknemer bent. Ik neem aan dat jij niet bij de onderneming van je pa in dienst bent.
Dat is niet zo moeilijk om te regelen, lijkt mij. Klein aantal uurtjes per week vastleggen in dat contract en kan hij een arbeidsovereenkomst overleggen. Uit interesse: ik neem aan dat men in zo'n situatie een nulurencontract niet accepteert?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:25
Acres
Acres is offline
Deze week kom ik er wel officieel te werken, denk met een nul uren contract of zo. Zou het dan al mogelijk zijn of moet je echt een minimaal aantal uren per week werken, of de opleiding echt nodig hebben voor je baan.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:26
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 02-07-2006 @ 19:19 :
Dat is niet zo moeilijk om te regelen, lijkt mij. Klein aantal uurtjes per week vastleggen in dat contract en kan hij een arbeidsovereenkomst overleggen. Uit interesse: ik neem aan dat men in zo'n situatie een nulurencontract niet accepteert?
Dat het makkelijk te regelen is spreekt voor zich, het is alleen de vraag (en dat wilde ts ook weten) of zoiets door de beugel kan, gezien de ratio van één en ander.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:26
Acres
Acres is offline
Citaat:
gerwin schreef op 02-07-2006 @ 19:19 :
Dat is niet zo moeilijk om te regelen, lijkt mij. Klein aantal uurtjes per week vastleggen in dat contract en kan hij een arbeidsovereenkomst overleggen. Uit interesse: ik neem aan dat men in zo'n situatie een nulurencontract niet accepteert?
Ooh ja dat vroeg ik mij dus ook net af. Maar kan dan opzich ook wel gewoon voor minimaal 5 uur per week een contract nemen of zo.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 18:15
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
gerwin schreef op 02-07-2006 @ 19:19 :
Dat is niet zo moeilijk om te regelen, lijkt mij. Klein aantal uurtjes per week vastleggen in dat contract en kan hij een arbeidsovereenkomst overleggen. Uit interesse: ik neem aan dat men in zo'n situatie een nulurencontract niet accepteert?
Met een nul-uren contract kom je er niet Het idee achter duaal is dat je theorie aan de praktijk koppelt en zelf verdieping inbrengt blabla. Hoe kun je nu werken in een bedrijf waar je een andere functie vervuld dan dat je gaat worden, terwijl je 'het' uiteindelijk toch wordt.. Je doet dan toch nooit ervaring op?! Die paar uur school per week/ maand stelt geen ruk voor.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 18:17
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2006 @ 19:19 :
Ja, maar bij jou betaalt je werkgever het ook echt omdat hij er zelf baat bij heeft dat jij die opleiding volgt. In het geval van topicstarter, zo begrijp ik zij verhaal, heeft zijn pa toevallig een bedrijf en zou het waarschijnlijk belastingtechnisch het handigst zijn om het schoolgeld via die onderneming te betalen.

Maar dat lijkt me niet de bedoeling, want topicstarter is niet in dienst van de onderneming van zijn pa en de onderneming betaalt de studiekosten dan ook niet in het kader van scholing van een werknemer waar de onderneming zelf ook baat bij heeft.
Op dit moment ben ik alleen maar duur voor de instelling. Ze hebben pas profijt van me als ik na mijn diplomeren in de instelling blijf hangen. Anderzijds geven ze geen baangarantie omdat ze dit niet altijd waar kunnen maken. In de praktijk kun je vaak blijven, dat is een ander verhaal.

De opleidingscoordinator heeft me eens laten zien wat 'een leerling' kost...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 21:18
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 03-07-2006 @ 19:15 :
Met een nul-uren contract kom je er niet Het idee achter duaal is dat je theorie aan de praktijk koppelt en zelf verdieping inbrengt blabla. Hoe kun je nu werken in een bedrijf waar je een andere functie vervuld dan dat je gaat worden, terwijl je 'het' uiteindelijk toch wordt.. Je doet dan toch nooit ervaring op?! Die paar uur school per week/ maand stelt geen ruk voor.
Je opleiding duaal doen is iets heel anders dan je opleiding door je werk te laten betalen hoor. In het tweede geval doe jij gewoon de opleiding net zoals andere mensen die het misschien niet door hun baas laten betalen en in het eerste geval is het zoals je zegt echt een geïntegreerd werk-leer traject.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO opleiding én op kamers lijkt onmogelijk
Skybird
11 24-04-2014 12:16
Algemene schoolzaken Eigen huis + Studie
Richard_058
4 07-07-2010 14:46
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 18:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap " De nachtmerrie van een links Kabinet "
Sanctus
296 06-04-2006 10:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.