Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 15:57
Verwijderd
Aan het begin van dit schooljaar zei mijn biologie/natuurkunde/scheikunde docent : "Je moet een portfolio maken, wat je tot je eindexamen compleet moet bijhouden, als je dat laat zien op je vervolgopleiding waar een numerus fixus is wordt je eerder toegelaten ook als je niet een heel hoog examencijfer hebt gehaald"

Zal dit echt zo zijn, of is het maar gelul zodat wij netjes ons portfolio op orde houden. (hij bedoelde studies zoals geneeskunde en studie waar technische of biologische vakken heel veel gedaan worden ofzo )

Is dit op meer scholen zo vertelt? Is het waar?

Overigens snap ik het wel als je bijvoorbeeld een kunstopleiding wil doen ofzo, want dan laat je je eigen ervaring zien, maar niet bij een technische opleiding of geneeskunde o.i.d
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 16:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dat is onzin.

De loting gaat enkel en alleen op basis van je cijfers.

Zo'n portfolio wordt heus niet naar gekeken, ook niet bij decentrale selectie.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 16:17
The0
The0 is offline
Klinkt inderdaad als onzin. Als het namelijk waar zou zijn zouden ze simpelweg je aanraden op alle scholen zo'n ding bij te houden, dus stijgd voor iedereen de kansen dus is er nog geen verschil.
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 06-03-2004 @ 17:14:
Dat is onzin.

De loting gaat enkel en alleen op basis van je cijfers.

Zo'n portfolio wordt heus niet naar gekeken, ook niet bij decentrale selectie.
Loting gaat inderdaad alleen op basis van je cijfers.

Decentrale selectie is toch dat de universiteit zelf een bepaald aantal studenten mag toelaten?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 16:19
Verwijderd
Lijkt mij sterk, maar ik sluit het ook niet uit. Ik kan me bij studies als geneeskunde en vooral de bètastudies goed voorstellen dat universiteiten alleen de toppers willen hebben. Dus niet van die figuren die eerst zes jaar op de middelbare school hebben lopen klooien, maar die altijd al serieus en gemotiveerd waren en een doel hadden dat ze wilden bereiken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 16:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 06-03-2004 @ 17:18:
Loting gaat inderdaad alleen op basis van je cijfers.

Decentrale selectie is toch dat de universiteit zelf een bepaald aantal studenten mag toelaten?
Jeps, decentrale selectie is meestal een dag waarop je naar de uni gaat en daar (vaak in een groepje) een opdracht krijgt, en afhankelijk van hoe je die opdracht uitvoert én een gesprek krijg je een beoordeling, waarop je wel of niet wordt toegelaten.
Is vooral een goede kans voor diegenen met een laag examencijfer die wel erg gemotiveerd zijn.

(Weet niet meer zeker hoe het was en ik denk dat het per uni ook wisselt.)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 16:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2004 @ 17:19:
Lijkt mij sterk, maar ik sluit het ook niet uit. Ik kan me bij studies als geneeskunde en vooral de bètastudies goed voorstellen dat universiteiten alleen de toppers willen hebben. Dus niet van die figuren die eerst zes jaar op de middelbare school hebben lopen klooien, maar die altijd al serieus en gemotiveerd waren en een doel hadden dat ze wilden bereiken.
De gewone loting gaat gewoon met cijfers, lotingsklasses, en er is geen manier (behalve een hoger cijfer halen ) om hoger in de loting te komen.

En bij decentrale selectie bepaalt de uni wat je op die selectiedag gaat doen, lijkt me sterk dat ze dan naar zo'n portfolio kijken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 17:34
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2004 @ 17:19:
Lijkt mij sterk, maar ik sluit het ook niet uit. Ik kan me bij studies als geneeskunde en vooral de bètastudies goed voorstellen dat universiteiten alleen de toppers willen hebben. Dus niet van die figuren die eerst zes jaar op de middelbare school hebben lopen klooien, maar die altijd al serieus en gemotiveerd waren en een doel hadden dat ze wilden bereiken.
en daarom is er dus decentrale selectie, om de mensen die hard werken en heel graag willen maar niet van die hele hoge punten halen toch een betere kans te geven.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 06-03-2004 @ 17:25:
De gewone loting gaat gewoon met cijfers, lotingsklasses, en er is geen manier (behalve een hoger cijfer halen ) om hoger in de loting te komen.

En bij decentrale selectie bepaalt de uni wat je op die selectiedag gaat doen, lijkt me sterk dat ze dan naar zo'n portfolio kijken.
Waarom niet? Bij beeldvorming over toekomstige studenten lijkt me alles van belang.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 18:18
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2004 @ 18:41:
Waarom niet? Bij beeldvorming over toekomstige studenten lijkt me alles van belang.
Lijkt mij ook, maar de uni's hebben daar vastgestelde protocollen voor.

Voordeel daarvan is dat je iedereen volgens hetzelfde systeem kan beoordelen en vervolgens alle geinterviewde personen (dus iedereen die aan de selectie deelnam) bv. in een teamoverleg bespreken en zo bepalen wie er wel en niet door mogen (voor de opleiding).
Je kan mensen niet met elkaar vergelijken als de een met een portfolio komt en de ander met een werkstuk, bijvoorbeeld.
Nouja, dat kan wel, maar het is niet handig, want je hebt dan dus geen duidelijk criterium om hen op te beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 06-03-2004 @ 19:18:
Lijkt mij ook, maar de uni's hebben daar vastgestelde protocollen voor.

Voordeel daarvan is dat je iedereen volgens hetzelfde systeem kan beoordelen en vervolgens alle geinterviewde personen (dus iedereen die aan de selectie deelnam) bv. in een teamoverleg bespreken en zo bepalen wie er wel en niet door mogen (voor de opleiding).
Je kan mensen niet met elkaar vergelijken als de een met een portfolio komt en de ander met een werkstuk, bijvoorbeeld.
Nouja, dat kan wel, maar het is niet handig, want je hebt dan dus geen duidelijk criterium om hen op te beoordelen.
Nee, maar je kan wel zien in een oogopslag hoe gedreven een persoon is. Je kan namelijk wel gewoon zeggen van : ik heb dit gedaan en ik heb dat gedaan maar met een portfolio laat je een aantal eigenschappen van jezelf zien o.a geordendheid, verzorgend, en motivatie en dat is wel positief geloof ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek foto voor portfolio
Duckdonkey
1 26-05-2013 19:58
ARTistiek portfolio?
Miroir
18 04-02-2010 20:28
De Kantine To do ♪♫ do dodo doodddodo ♪♫ ododddoooododo!!! ♪♫ #2
TopDrop
499 14-05-2009 17:19
Lifestyle Wow, fucking wow.
Sjoerd
500 30-06-2006 10:16
ARTistiek Amsterdam conceptart workshop
Captain N
8 06-04-2004 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.