Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2009, 13:05
shuraa
shuraa is offline
Spreek je wens uit voor je huisdier of bijv. alle dieren
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2009, 19:36
Lynniee
Avatar van Lynniee
Lynniee is offline
Dat ik een Border Collie krijg !!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 19:50
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Meer respect voor dieren graag.
Wij mensen moeten ons verantwoordelijk voelen voor alle dieren op de wereld.
__________________
ofzoiets

Laatst gewijzigd op 04-10-2009 om 09:57. Reden: typfout:p
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 23:32
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Dat alle stropers op de wereld levend verbranden.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 15:12
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Dat alle illegale zeehondjes-doodknuppelaars doodgeknuppeld worden. En ik wens een eiegn hond.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:13
shuraa
shuraa is offline
ik hoop dat biologisch een hype wordt. Kan de bio industrie eindelijk eens wat gefatsoeneerd worden.
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 16:50
dianaotten
Avatar van dianaotten
dianaotten is offline
Ik hoop dat mensen meer respect voor dieren krijgen en dat mijn liefste konijntje nog heeeel lang mag leven ! (L)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 10:20
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
ik hoop dat biologisch een hype wordt. Kan de bio industrie eindelijk eens wat gefatsoeneerd worden.
Dan hoop ik dat biologisch betaalbaarder wordt t.o.v. bio-industrie. Dan is het tenminste aantrekkelijk om te kopen!
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 12:19
shuraa
shuraa is offline
jaa indd ik hoop dat er veel subsidie komt, beter leven voor diertjes, lekkerder vlees voor ons, beter leven voor mensjes en diertjes
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 12:19
shuraa
shuraa is offline
het is dierendag!!

Gefeliciteerd dieren!!!!
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 20:23
klompje
Avatar van klompje
klompje is offline
Ik hoop dat mensen inzien dat het belachelijk is om 7 dagen in de week vlees te eten
__________________
ohw
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop dat mensen inzien dat het belachelijk is om 7 dagen in de week vlees te eten
Belachelijk lekker inderdaad!

Ik hoop dat dieren minder lijden.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Dan hoop ik dat biologisch betaalbaarder wordt t.o.v. bio-industrie. Dan is het tenminste aantrekkelijk om te kopen!
Als het meer verkocht wordt, wordt het in principe vanzelf goedkoper, want één van de redenen dat het duur is, is dat de afzetmarkt kleiner is!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Als het meer verkocht wordt, wordt het in principe vanzelf goedkoper, want één van de redenen dat het duur is, is dat de afzetmarkt kleiner is!
Dat is niet helemaal waar. Twee weken geleden stond er in de krant een mooi artikel over de prijs van biologische producten en dat was best ontluisterend. Vooral het gedeelte over dat het voor de boer helemaal niet veel duurder is maar dat de supermarkt rustig een keer zoveel vraagt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 17:58
shuraa
shuraa is offline
precies, als de supermarkten nou "normaal" vlees wat duurder maken en biologisch iets goedkoper, zodat de prijzen dichter bij elkaar komen, zal het biologische vlees zeker weten meer verkocht worden.

Overheid please subsidieer
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Dat is niet helemaal waar. Twee weken geleden stond er in de krant een mooi artikel over de prijs van biologische producten en dat was best ontluisterend. Vooral het gedeelte over dat het voor de boer helemaal niet veel duurder is maar dat de supermarkt rustig een keer zoveel vraagt.
ik had me daarvoor al ingedekt met 'in principe' en 'één van de redenen'.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 18:59
shuraa
shuraa is offline
als dat echt zo is ( biologisch niet veel duurder dan normaal ) moeten daar snel maatregelen en regels voor getroffen worden, vind ik. Een beetje respect voor wat ons in leven houdt mag wel denk ik. Wij leven op dieren en planten maar tegelijkertijd gaan de meeste mensen er zo respectloos mee om.

Bijv. wat vind je ervan dat kleine lieve kuikentjes levend in de vleesmolen gegooid worden? Ooh boeit me niks, wat maakt mij dat nou uit, waar maak jij je druk om? Dude
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 20:44
Verwijderd
Citaat:
precies, als de supermarkten nou "normaal" vlees wat duurder maken en biologisch iets goedkoper, zodat de prijzen dichter bij elkaar komen, zal het biologische vlees zeker weten meer verkocht worden.

Overheid please subsidieer
Subsidiëer? Hou toch op
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-10-2009, 20:48
Verwijderd
Citaat:
als dat echt zo is ( biologisch niet veel duurder dan normaal ) moeten daar snel maatregelen en regels voor getroffen worden, vind ik. Een beetje respect voor wat ons in leven houdt mag wel denk ik. Wij leven op dieren en planten maar tegelijkertijd gaan de meeste mensen er zo respectloos mee om.
Hebben die dieren respect voor mij dan? Mijn hond niet meegerekend uiteraard.

Citaat:
Bijv. wat vind je ervan dat kleine lieve kuikentjes levend in de vleesmolen gegooid worden? Ooh boeit me niks, wat maakt mij dat nou uit, waar maak jij je druk om? Dude
Nee dat boeit me inderdaad niet.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 11:47
Griezellezer
Avatar van Griezellezer
Griezellezer is offline
Deadlock ; je bent ziek. Zullen we jou eens in de vleesmolen gooien, kijken wie er het laatst lacht.


Dieren hebbben zeker respect voor ons. Schelden dieren ons uit? Schreeuwen ze tegen ons? Mishandelen dieren ons? Doen dieren ons pijn (ja, bijten misschien - alllemaal uit bescherming)? Kunnen dieren ons kwetsen?

- Nou, Nee dus! Ik dacht het niet! Het is eerder anders om!!
__________________
http://www.readersworld.9e.nl/ - Voor en door boekenlezers, en verhalenschrijvers.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Deadlock ; je bent ziek. Zullen we jou eens in de vleesmolen gooien, kijken wie er het laatst lacht.
Ugh. Ja hoor, als jij er gelukkig van wordt!

Citaat:
Dieren hebbben zeker respect voor ons. Schelden dieren ons uit? Schreeuwen ze tegen ons? Mishandelen dieren ons? Doen dieren ons pijn (ja, bijten misschien - alllemaal uit bescherming)? Kunnen dieren ons kwetsen?
Dieren kunnen ons zeker kwetsen. Zowel geestelijk als lichamelijk. Zo kan je een hond krijgen die door een tumor vals wordt. Kan het beest niets aan doen maar je bent er wel door gekwetst. Als het ook echt mis gaat zelfs lichamelijk en geestelijk tegelijkertijd.

Citaat:
- Nou, Nee dus! Ik dacht het niet! Het is eerder anders om!!
Ja, je hebt gelijk. De mug die jou steekt doet dat met respect. Evenals die vlieg die eitjes legt, vlak onder je huid, waarna de larve zich tegoed doet aan jouw vlees en volgevreten vlak voor het verpoppen zich een weg naar buiten graaft om zich op de vloer om te vormen tot een eendagsvlieg. Vergeet ook niet die krokodil die je ledematen er met respect afrukt.

Geloof me ventje, de dierenwereld is niet gebouwd op respect maar zet alles op alles om te overleven. Dat we toevalllig één of twee soorten gedomesticeerd hebben betekent niet dat ze respect voor je hebben hoor, op misschien een hond of bepaalde knaagdieren na. En dan nog vraag ik me af of je dat wel hetzelfde kan noemen als wat wij respect noemen. Ik denk het namelijk niet.

Sailliant; Er zijn gevallen bekend van boeren die overleden tijdens het voeren van de varkens. De varkens vraten de boer mee op. Zeer respectvol, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 14:58
Griezellezer
Avatar van Griezellezer
Griezellezer is offline
Is allemaal te verwijten aan de mensen zelf, weet je wel.

Volgens was "de mens" degene die zoveel duizenden jaren geleden al achter die doodsbange dieren aanzaten, en ze met pijl en boog te lijf ging, geslepen soort zwaarden, of met een dikke, zware houte knuppel, waarmee ze de arme beesten die kop insloegen! (Wat ze trouwens nu nog steeds doen!!!!!!!!!!!!!!!!! )

Dat is een instinct wat zich door de jaren heen bij de dieren heeft ontwikkeld. Lijkt me toch logisch of niet? - Mens in de buurt - rennen, vluchten, of door te bijten zich dus te beschermen en verdedigen.

De mens doen de dieren pijn, niet de dieren ons. Als je alles gewoon helemaal terug draait naar het begin, dan kom je, bij welk probleem dan ook op deze wereld!, bij de mens uit.

Als wij de dieren eens met rust zouden laten, zouden dieren dan achter ons aan komen? - Nou, ik dacht het toch niet hoor.

En wat hierboven al iemand schreef; wij mensen zouden niet kunnen overleven zonder "het eten" wat dieren ons geven. - En daar mogen wij echt wel eens wat respect voor hebben, en niet met de dieren omgaan alsof het werkelijk NIETS waard is, gewoon opensnijden, vergiftigen, in een kooi van 10 cm duwen, gewoon dumpen in de vuilnisbak als een stuk zwerfafval!

En dat miljoenen dieren een verschrikkelijke, afschuwelijk pijnlijke dood moeten sterven, zodat een paar domme oude wijven op deze aardbol, weer iedere week een beter "crèmpje voor hun lellijke rimpeltjes" kunnen kopen!!!

Je ziet het grote geheel gewoon helemaal verkeerd.

En trouwens; hebben we het hier over shitvliegen en muggen? - Volgens mij niet hè? - Dat zijn insecten, (niet dat zij dus minder rechten hebben, maar ze zijn misschien wel wat vervelend - nou en? ). - We praten hier over DIEREN.
__________________
http://www.readersworld.9e.nl/ - Voor en door boekenlezers, en verhalenschrijvers.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Is allemaal te verwijten aan de mensen zelf, weet je wel.
Nee. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt.

Citaat:
Volgens was "de mens" degene die zoveel duizenden jaren geleden al achter die doodsbange dieren aanzaten, en ze met pijl en boog te lijf ging, geslepen soort zwaarden, of met een dikke, zware houte knuppel, waarmee ze de arme beesten die kop insloegen! (Wat ze trouwens nu nog steeds doen!!!!!!!!!!!!!!!!! )
Du jij denkt dat die vlieg eieren is gaan leggen onder de huid van de mens omdat we duizenden jaren lang achter ze aanzaten? Niet dus. In dat geval zou het namelijk veel logischer zijn om iets anders te gaan doen zoals eieren uit de buurt van de mens leggen omdat de kans dat je dat overleeft groter is. Evolutie werkt niet zoals jij het hier zegt.

Alle levensvormen hebben een bepaald niveau van overorven geheugen oftewel instinct. Dat het instinct bij een aantal soorten zegt dat ze uit de buurt van mensen moeten blijven klopt (zoals in het
geval van wolven bijvoorbeeld) maar dat betekent niet dat de mens daar in de eerste plaats de reden voor is geweest.

Citaat:
De mens doen de dieren pijn, niet de dieren ons. Als je alles gewoon helemaal terug draait naar het begin, dan kom je, bij welk probleem dan ook op deze wereld!, bij de mens uit.
Wat kan ik met deze informatie? Niets. Misschien moet je mijn antwoord beter bestuderen.

Citaat:
Als wij de dieren eens met rust zouden laten, zouden dieren dan achter ons aan komen? - Nou, ik dacht het toch niet hoor.
Dus jij wil beweren dat als wij stoppen met het vangen vissen, haaien ons niet meer zullen aanvallen als we in het water stappen? Dit is uiteraard grote onzin. Er zijn grote haaiensoorten die op 500 meter diepte leven en nog nooit een mens gezien hebben en ons toch een kopje kleiner willen maken. Ze zien ons als prooi. Je gaat me toch niet vertellen dat katten muizen zijn gaan eten omdat de muizen de katten niet met rust wilden laten, duizenden jaren lang? De mens is gewoon een prooidier voor bepaalde diersoorten, mocht de situatie zich voordoen.

Citaat:
En wat hierboven al iemand schreef; wij mensen zouden niet kunnen overleven zonder "het eten" wat dieren ons geven.
Jawel hoor. We kunnen overleven op een puur plantaardig dieet. Het is niet gezond maar het kan wel.

Citaat:
- En daar mogen wij echt wel eens wat respect voor hebben, en niet met de dieren omgaan alsof het werkelijk NIETS waard is, gewoon opensnijden, vergiftigen, in een kooi van 10 cm duwen, gewoon dumpen in de vuilnisbak als een stuk zwerfafval!
Ik neem aan dat jij veganist bent?

Citaat:
En dat miljoenen dieren een verschrikkelijke, afschuwelijk pijnlijke dood moeten sterven, zodat een paar domme oude wijven op deze aardbol, weer iedere week een beter "crèmpje voor hun lellijke rimpeltjes" kunnen kopen!!!
En nog eens miljarden dieren worden langzaam en heel pijnlijk van binnenuit verteerd door het gif van spinnen, slangen en andere beesten, voordat ze opgegeten worden. Dus eigenlijk zijn dieren nog veel wreder dan wij. Weet je dat katten muizen en vogels voor de lol vangen, er een uurtje mee spelen terwijl het beest nog leeft (anders beweegt het niet zo leuk, snap je) en het daarna niet opeet. Lekker respectloos, vind je niet?

Citaat:
Je ziet het grote geheel gewoon helemaal verkeerd.
Nee hoor. Het grote geheel is dat de natuur een wrede plek is. Evolutie heeft dat bepaald.

Citaat:
En trouwens; hebben we het hier over shitvliegen en muggen? - Volgens mij niet hè? - Dat zijn insecten, (niet dat zij dus minder rechten hebben, maar ze zijn misschien wel wat vervelend - nou en? ). - We praten hier over DIEREN.
Insecten en strontvliegen zijn ook dieren. Ik vind het amusant dat je dieren meer 'respecteert' naarmate de aaibaarheidsfactor hoger is.

Als ik een mug doodsla is dat volgens jou niet erg, toch? Als ik nou thuis last heb van een muizenplaag en ik trap er daar een van dood? Is dat dan erg? En als ik nou een otter stukschop? Wedden dat je bij die laatste bijna over je nek gaat? Simpelweg omdat 'ie van die cute handjes heeft waarmee hij vanaf zijn buik eet in het water drijvend.

Seriously, zo hypocriet heb ik het zelden gegeten.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 17:30
Griezellezer
Avatar van Griezellezer
Griezellezer is offline
Ik heb geen zin meer om met jou in discussie te gaan. Dit is echt té belachelijk en kinderlijk voor woorden. En jij bent 28? Tjonge, tjonge... Ik zou maar eens op een volwassenere manier naar de wereld gaan kijken.

Back at ye:

Seriously, ik heb nog nooit iemand zo zien muggenziften dat die iedere zin uit een bericht gaat citeren, en daar tien zinnen van zijn tegenovergestelde mening daar tegen in gaat zitten schrijven.

Nee, inderdaad. Insecten zijn ook dieren. Maar het is een aparte groep. Het zijn geen dieren van vlees en bloed" om het zo maar te zeggen. En nee, als ik een wesp zie, dan ga ik echt niet zo belachelijk liggen uitflippen zoals zoveel andere mensjes dat doen. Ja, als je zo gaat schreeuwen, en slaan om je heen, lijkt het me inderdaad logisch dat die wesp dan sneller steekt, duhh... Of heb je daar ook weer iets tegenin te zeggen? - Als je gewoon stil blijft zitten, gaat die wesp, bij of hommel of wat dan ook, vanzelf weer weg. Soms na vijf minuutjes, soms na twintig minuten.

En sinds wanneer ben jij eigenlijk de professor van Darwin's University? Volgens mij hebben we nu een nieuwe evolutie-theorie hier van een 28 jarige. Wat heb ik daaraan wat jij allemaal schrijft?

Bekijk 't maar. Slaat gewoon nergens op wat jij allemaal zegt. Ieder klein ding zo liggen uitpuzzelen zodat je overal wat op kunt zeggen. Zou maar eens wat beters met m'n tijd gaan doen.


Er zullen in ieder geval genoeg zijn, die het met me eens zijn. En daar hebben we jouw domme opmerkingen niet voor nodig.



Citaat:
Dat alle illegale zeehondjes-doodknuppelaars doodgeknuppeld worden.
Ik doe mee!
__________________
http://www.readersworld.9e.nl/ - Voor en door boekenlezers, en verhalenschrijvers.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geen zin meer om met jou in discussie te gaan. Dit is echt té belachelijk en kinderlijk voor woorden. En jij bent 28? Tjonge, tjonge... Ik zou maar eens op een volwassenere manier naar de wereld gaan kijken.
Als jij denkt dat de natuur werkt zoals jij denkt dat hij werkt ben jij hier degene die een kinderlijke kijk heeft op de wereld.

Ik las op Welkom & Voorstellen dat je voor dierverzorger leert. Daar moet vast wel iemand rondlopen met een biologische achtergrond. Leg maar eens voor wat ik gezegd heb aan die persoon. En dan op de correcte manier door het uit te printen en dát te laten zien. Ik hoef het antwoord niet te weten hoor, want ik weet het al.

Citaat:
Back at ye:

Seriously, ik heb nog nooit iemand zo zien muggenziften dat die iedere zin uit een bericht gaat citeren, en daar tien zinnen van zijn tegenovergestelde mening daar tegen in gaat zitten schrijven.
Dan zou ik als ik jou was je account laten verwijderen of in ieder geval niet verder gaan dan De Kantine of dit subforum. Op die manier antwoord geven komt de overzichtelijkheid van de discussie ten goede.

Het is sowieso een enorm zwaktebod in een discussie om dit te zeggen. Ik zeg toch ook niet tegen jou "Haha wat weet jij nou dan, domme VMBO'er, en nog een KB'er ook!", of wel soms?

Citaat:
Nee, inderdaad. Insecten zijn ook dieren. Maar het is een aparte groep. Het zijn geen dieren van vlees en bloed" om het zo maar te zeggen.
Ja dat is een lekker onderscheid. Alle leven op deze aarde heeft dezelfde objectieve waarde. Dat het een aparte groep is maakt niet uit.

Citaat:
En nee, als ik een wesp zie, dan ga ik echt niet zo belachelijk liggen uitflippen zoals zoveel andere mensjes dat doen. Ja, als je zo gaat schreeuwen, en slaan om je heen, lijkt het me inderdaad logisch dat die wesp dan sneller steekt, duhh... Of heb je daar ook weer iets tegenin te zeggen? - Als je gewoon stil blijft zitten, gaat die wesp, bij of hommel of wat dan ook, vanzelf weer weg. Soms na vijf minuutjes, soms na twintig minuten.
Sorry maar waar gaat dit over? Volgens mij heb je mijn stuk tekst gewoon helemaal niet begrepen.

Citaat:
En sinds wanneer ben jij eigenlijk de professor van Darwin's University? Volgens mij hebben we nu een nieuwe evolutie-theorie hier van een 28 jarige. Wat heb ik daaraan wat jij allemaal schrijft?
Hoezo nieuw? Wat ik je uitgelegd heb is simpelweg de evolutietheorie. En ik gebruikte het om aan te geven dat je argumenten met betrekking tot onderscheid maken tussen bepaalde dieren gewoon niet opgaan. Jij beoordeelt dieren naar aaibaarheidsfactor. Ik vind dat je dat alleen maar mag doen als je een persoonlijke relatie met het dier hebt.

Citaat:
Bekijk 't maar. Slaat gewoon nergens op wat jij allemaal zegt. Ieder klein ding zo liggen uitpuzzelen zodat je overal wat op kunt zeggen. Zou maar eens wat beters met m'n tijd gaan doen.
Waar heb je het in godsnaam over. Jij hebt dus liever een onoverzichtelijk verhaal?

Citaat:
Er zullen in ieder geval genoeg zijn, die het met me eens zijn. En daar hebben we jouw domme opmerkingen niet voor nodig.
Okay, mijn domme opmerkingen. Nu doe je het dus weer. Moet ik nu iets zeggen in de trend van: "Of over hoe dom jij eigenlijk overkomt met dit soort opmerkingen? Kan je het niet met een gewone discussie af, niet met grotemensenwoorden, maar moet je maar gewoon gaan schelden? Geen wonder dat je niet meer dan een niveau 2 MBO opleiding doet."

Maar dat ga ik niet doen. Het is alleen bedoeld ter illustratie. Als je hier niet als een volwassene op kan reageren, doe het dan maar helemaal niet trouwens.

Citaat:
Ik doe mee!
Wat een stoere praat. Heb het lef om het ook te gaan doen. Maar dat heeft nooit iemand. Iedereen vindt het altijd zóóóó kut dat dit en dat gebeurt maar niemand doet er iets aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2009, 12:09
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Volgens was "de mens" degene die zoveel duizenden jaren geleden al achter die doodsbange dieren aanzaten, en ze met pijl en boog te lijf ging, geslepen soort zwaarden, of met een dikke, zware houte knuppel, waarmee ze de arme beesten die kop insloegen! (Wat ze trouwens nu nog steeds doen!!!!!!!!!!!!!!!!! )
oei ik zou discovery channel maar uit laten staan, daar worden schattige antilopes opgejaagd en verscheurd door leeuwen die gewapend zijn met scherpe klauwen en tanden

overigens zijn mensen omnivoren, we eten vanaf het begin der dagen al vlees. Veel vlees eten is niet zo gezond, geen vlees eten brengt ook nadelen met zich mee, dan moet je suppelementen omdat je anders wat mist (B12 als ik het goed heb).

Niet zo janken
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 12:44
Verwijderd
Citaat:
oei ik zou discovery channel maar uit laten staan, daar worden schattige antilopes opgejaagd en verscheurd door leeuwen die gewapend zijn met scherpe klauwen en tanden
Of misschien eens aanzetten en wat meer proberen te leren over geschiedenis e.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.