Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2006, 22:21
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik weet sinds kort dat ik last heb van het prikkelbare darmsyndroom wat ook pas sinds een maand of 3 echt duidelijk tot uiting is gekomen. Nu had mijn internist het erover dat sommige vrouwen meer last van hun PDS krijgen als ze ongesteld moeten worden. Ik heb hier bij mijzelf nog niet echt op gelet, maar toevallig moet ik morgen ongesteld worden en heb ik de afgelopen twee dagen veel meer last van krampen en diarree dan de dagen daarvoor. Kan best toeval zijn natuurlijk, want het gaat bij mij nog heel erg op en neer met goede en slechte dagen, maar ik zal het de komende maanden eens in de gaten houden.

Maar zijn er hier meer mensen bekent met het verschijnsel dat de PDS erger is als je ongesteld moet worden?
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.

Laatst gewijzigd op 24-09-2006 om 22:24.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 08:45
Verwijderd
In de week dat ik ongesteld moet worden, reageer ik echt enorm op wat ik eet; als ik wit brood eet, krijg ik last van verstopping, als ik te vettig eet ben ik aan de diarree. Normaal kan ik ook vlagen hebben dat ik ineens heel erg reageer op voeding, maar in de week van m'n menstruatie is het echt altijd zo.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 09:34
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Over 2 uur hoor ik de uitslag van de darmonderzoeken maar waarschijnlijk komt er gewoon pds uit. Ik heb er hoegemaand elke dag last van, rond mijn menstruatie heb ik er niet meer of minder last van.. Misschien heeft de maag/darm/lever-arts zo nog wat boeiends hierover te zeggen, dan post ik het hier nog wel (maar ik ga er vanuit dat ie gewoon zegt dat het psychisch.. Gezien de term 'syndroom'................)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 09:55
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Mijn moeder heeft PDS en ik heb zelf ook heel gevoelige darmen, dus misschien ook PDS. Vanaf het moment dat mijn menstruatie klachten beginnen krijg ik inderdaad ook meer last van diarree enzo. Volgens mij heb ik het ook tijdens mijn menstruatie nog.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 09:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor zover ik weet heb ik niet echt PDS of iets anders aan mijn darmen. Wel is het zo dat ik heel gevoelig ben voor wat ik eet. Ik krijg heel snel diarree of verstopping. Als in ongesteld moet worden heb ik eigenlijk altijd diaree, maakt niet uit wat ik eet voor zover ik heb kunnen achterhalen. Hoe het komt, geen idee.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 11:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-09-2006 @ 10:34 :
Over 2 uur hoor ik de uitslag van de darmonderzoeken maar waarschijnlijk komt er gewoon pds uit. Ik heb er hoegemaand elke dag last van, rond mijn menstruatie heb ik er niet meer of minder last van.. Misschien heeft de maag/darm/lever-arts zo nog wat boeiends hierover te zeggen, dan post ik het hier nog wel (maar ik ga er vanuit dat ie gewoon zegt dat het psychisch.. Gezien de term 'syndroom'................)


Een syndroom is niet persé psychisch. Denk maar aan Down Syndroom. Het is toch echt bewezen dat dat veroorzaakt wordt door een derde 21ste chromosoom.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 25-09-2006 @ 12:10 :


Een syndroom is niet persé psychisch. Denk maar aan Down Syndroom. Het is toch echt bewezen dat dat veroorzaakt wordt door een derde 21ste chromosoom.
Een syndroom is een verzamelijk van symptomen die vaak samen optreedt, waarvan de oorzaak niet duidelijk is.

Sinds een jaartje of 20 is de oorzaak van het Down Syndroom inderdaad wel duidelijk, maar daarvoor tweehonderd jaar niet, dus hebben ze de naam niet veranderd.

Maar het hoeft dus idd niet psychisch te zijn, het kan best een lichamelijke oorzaak hebben, maar het is gewoon niet bekend welke dat is.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 11:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sarah schreef op 25-09-2006 @ 12:14 :
Een syndroom is een verzamelijk van symptomen die vaak samen optreedt, waarvan de oorzaak niet duidelijk is.

Sinds een jaartje of 20 is de oorzaak van het Down Syndroom inderdaad wel duidelijk, maar daarvoor tweehonderd jaar niet, dus hebben ze de naam niet veranderd.

Maar het hoeft dus idd niet psychisch te zijn, het kan best een lichamelijke oorzaak hebben, maar het is gewoon niet bekend welke dat is.
Of dus inmiddels wel bekend, maar het draagt nog steeds die naam. Oftewel: het naampje syndroom zegt tegenwoordig dus niet zoveel meer?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 11:23
Verwijderd
nou in de meeste gevallen zegt het dus nog wel wat en bij pds ís de oorzaak ook gewoon niet bekend. Het komt wel vaak in families voor (dus misschien deels genetisch?) maar ook vaak bij mensen die veel stress hebben (dus misschien deels psychisch?), maar een directe oorzaak is nog niet gevonden.

edit: ik heb geen PDS maar wel ook vaak wat darmklachtjes voor/tijdens m'n menstruatie, dus ik vind het ook wel logisch.

Laatst gewijzigd op 25-09-2006 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 11:42
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Ik heb zelf geen PDS, mar ik merk wel dat mijn darmen gevoeliger zijn als ik ongesteld ben of moet worden. Ik heb sneller last van verstopping of diarree. Ik kan me dus goed voorstellen dat je arts zegt dat je meer last van je PDS zal hebben rond je menstruatie.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 11:44
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
*meldt zich ook* Niet voor mijn menstruatie, maar tijdens, eigenlijk bijna altijd diarree. Maakt niet zoveel uit wat ik eet, heb nog nooit geprobeerd om echt speciaal heel gezond te eten ofzo.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 14:06
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-09-2006 @ 12:10 :


Een syndroom is niet persé psychisch. Denk maar aan Down Syndroom. Het is toch echt bewezen dat dat veroorzaakt wordt door een derde 21ste chromosoom.
Is inderdaad wat kort door de bocht. Ik bedoelde dat het meer een zooi symptomen is waarvan de oorzaak niet bekend is. Veelal wordt hierbij in de psychische richting gedacht (maar hoeft niet per se, je kunt het ook overhouden aan een buikgriep). Maar goed, omdat ik AD slik wordt iets snel op de bult 'psychisch' gegooid (is mijn ervaring). Anyhow, ik heb metamucil en duspatal retard capsules capsules voorgeschreven gekregen. (Die mutamucil zijn zakjes met vezels).
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 17:16
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Hmm, er zijn dus veel mensen waarbij tijdens de menstruatie de darmen ook raar gaan doen. Apart, had er nog niet eerder van gehoord en kan me zo even ook niet indenken hoe dat met elkaar samenhangt... Iemand enig idee?

@ coopergirl: ben ook nog bezig met onderzoeken, maar dat het pds is, staat sowieso al vast. Ziekte van crohn e.d. is uitgesloten, maar omdat ik er zo hevig last van heb, wordt nog onderzocht of ik er ook een voedselintolerantie bij heb of dat ik een bacterie of parasiet bij me draag die de boel nog eens verergert. En zo niet, dan heb ik helaas gewoon een vrij agressieve vorm volgens de arts... Heb ook die zakjes met vezels gekregen (ik had fiberform), maar daar werd het alleen maar veel erger van, dus daar ben ik weer mee gestopt. Heb ook duspatal uitgeprobeerd, maar dat had helemaal geen effect bij mij. Het idee van medicijnen staat me sowieso ook best wel tegen, dus moet nog wat andere dingen uit gaan proberen. Heb deze week nog een onderzoek en dan krijg ik volgende week overal de uitslag van. Ben benieuwd...
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.

Laatst gewijzigd op 25-09-2006 om 20:46.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 17:47
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 25-09-2006 @ 18:16 :
Hmm, er zijn dus veel mensen waarbij tijdens de menstruatie de darmen ook raar gaan doen. Apart, had er nog niet eerder van gehoord en kan me zo even ook niet indenken hoe dat met elkaar samenhangt... Iemand enig idee?
Door een veranderde hormoonhuishouding. Het is ook niet ondenkbaar dat het menstratiebloed de darmen prikkelt. Om de darmen zit een vlies en als deze geprikkeld wordt door bijv. bloed uit zich dat o.a. in pijn, maar het kan ook zorgen voor krampen e.d.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 20:02
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
DDM schreef op 25-09-2006 @ 18:47 :
Door een veranderde hormoonhuishouding. Het is ook niet ondenkbaar dat het menstratiebloed de darmen prikkelt. Om de darmen zit een vlies en als deze geprikkeld wordt door bijv. bloed uit zich dat o.a. in pijn, maar het kan ook zorgen voor krampen e.d.
Ja, invloed door hormonen had ik ook al bedacht. Ben alleen verbaasd dat die invloed nog zo groot is, zelfs bij mensen die geen pds hebben...
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 20:47
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-09-2006 @ 10:34 :
Over 2 uur hoor ik de uitslag van de darmonderzoeken maar waarschijnlijk komt er gewoon pds uit.
En, weet je ondertussen al wat meer?
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 21:53
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 25-09-2006 @ 21:47 :
En, weet je ondertussen al wat meer?
uit die darmonderzoeken is niks naar voren gekomen... Dus is het pds... De huisarts vermoedde het in eerste instantie al maar wilde ziekte van crohn e.d. uitsluiten omdat uit het bloedonderzoek wel naar voren kwam dat mijn BSE veel te hoog is. Op dat moment kon ik niet geloven dat dit pds kon zijn omdat het zo ontzettend zeer en hinderlijk is. iig kon hij verder niet zoveel meer voor me betekenen. Ik kreeg alleen nog het advies mee te stoppen met roken en alcohol omdat dat je darmen ook kan prikkelen. Ikzelf had al uitgeprobeerd of ik op bepaald voedsel heftiger reageer, daar kon ik geen onderschijd in merken.

jij iig erg veel succes met de onderzoeken! (gaan ze bij jou ook colonscopie & bloedonderzoek doen en biopten uit damwand nemen e.d.?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 08:57
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-09-2006 @ 22:53 :
uit die darmonderzoeken is niks naar voren gekomen... Dus is het pds... De huisarts vermoedde het in eerste instantie al maar wilde ziekte van crohn e.d. uitsluiten omdat uit het bloedonderzoek wel naar voren kwam dat mijn BSE veel te hoog is. Op dat moment kon ik niet geloven dat dit pds kon zijn omdat het zo ontzettend zeer en hinderlijk is. iig kon hij verder niet zoveel meer voor me betekenen. Ik kreeg alleen nog het advies mee te stoppen met roken en alcohol omdat dat je darmen ook kan prikkelen. Ikzelf had al uitgeprobeerd of ik op bepaald voedsel heftiger reageer, daar kon ik geen onderschijd in merken.

jij iig erg veel succes met de onderzoeken! (gaan ze bij jou ook colonscopie & bloedonderzoek doen en biopten uit damwand nemen e.d.?
Nee, coloscopie en biopten zijn gelukkig niet nodig! Was wel het idee van de huisarts, maar de internist vindt dat nog niet nodig. Heb wel uitgebreid bloedonderzoek laten doen (ook al meerdere keren) en ook ontlastingonderzoeken (leuk, poep opvangen en in een potje stoppen...) Maar das allemaal niet hinderlijk, dus daar ben ik heel blij om. Heb komende donderdag wel nog een H2 ademtest, waarmee ze o.a. voedingsintolerantie kunnen testen en de werking van de darmen kunnen meten. Ook geen heel vervelend onderzoek gelukkig, maar er gaat wel veel tijd in zitten..

En ja, ik ben ook wel verbaasd over hoe pijnlijk en vervelend het kan zijn. Had er wel eens wat over gehoord en gelezen, maar pas nu weet ik zelf hoe hinderlijk het is en dat je er echt goed ziek van kunt zijn...
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 10:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Thee Muts, jij had toch ook astma? Darmproblemen komen heel vaak voor bij mensen met astma. Tijdens de embryonale ontwikkeling ontstaan de darmen en de longen uit hetzelfde oerweefsel waardoor problemen met het een vaak ook leiden tot problemen met het ander. Niet dat je hier zoveel mee kunt maar misschien wel goed om te weten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 10:52
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
@ Daantje: hmm, das wel interessant om te weten ja! Ik heb inderdaad astma, nooit heel erg last van gehad gelukkig. Maar typisch is het wel

Ik ga binnenkort wel onder behandeling bij een energetisch therapeute voor zowel mijn astma als mijn darmproblemen, omdat zij ook het idee heeft dat het samenhangt en het voor een deel ook samenhangt met wat psychische problemen. Dus ik ben heel benieuwd, denk dat zij mij zeker wel kan helpen.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 11:57
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-09-2006 @ 11:07 :
@ Thee Muts, jij had toch ook astma? Darmproblemen komen heel vaak voor bij mensen met astma. Tijdens de embryonale ontwikkeling ontstaan de darmen en de longen uit hetzelfde oerweefsel waardoor problemen met het een vaak ook leiden tot problemen met het ander. Niet dat je hier zoveel mee kunt maar misschien wel goed om te weten.
Het klopt dat ze beide uit het zelfde oerweefsel ontstaan, maar dat is niet de verklaring. De oorzaak van dit is het atopisch syndroom (overgevoeligheid voor bepaalde stoffen) zoals: hooikoorts, eczeem, asthma en voedselintolerantie. Er is alleen een relatie tussen asthma en voedselintolerantie. En niet tussen asthma en andere darmaandoeningen. Daarnaast hebben andere longproblemen geen relatie met darmproblemen. Dat is het bewijs dat alles berust op het atopisch syndroom.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 12:15
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
DDM schreef op 26-09-2006 @ 12:57 :
Het klopt dat ze beide uit het zelfde oerweefsel ontstaan, maar dat is niet de verklaring. De oorzaak van dit is het atopisch syndroom (overgevoeligheid voor bepaalde stoffen) zoals: hooikoorts, eczeem, asthma en voedselintolerantie. Er is alleen een relatie tussen asthma en voedselintolerantie. En niet tussen asthma en andere darmaandoeningen. Daarnaast hebben andere longproblemen geen relatie met darmproblemen. Dat is het bewijs dat alles berust op het atopisch syndroom.
Ja, er was laatst ook zoiets op tv. Een onderzoek waaruit bleek dat mensen/kinderen die met bepaalde wormen en parasieten in hun maag- darmkanaal rondliepen, minder kans hebben op allergieen. Het schijnt zelfs in sommige gevallen als behandeling voor hevige allergieen gebruikt te worden. Dan worden er bewust onschadelijke wormen of parasieten genesteld, waardoor de allergie sterk verminderd of zelfs helemaal verdwijnt.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 16:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Okee, ik wist niet dat dát de oorzaak was. Ik heb altijd gehoord/gelezen dat het kwam omdat het uit hetzelfde oerweefsel stamde. Sorry voor de verwarring Ik heb ook gehoord dat mensen met astma meer kans hebben op het krijgen van de ziekte van Crohn en andersom maar dat kan je op deze manier dan niet verklaren. Gelden dit soort dingen dan ook alleen voor mensen met allergisch astma?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 17:51
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Ja, bij mij is het dan zeker erger... De dag ervoor en de eerste dagen ervan heb ik daardoor zo'n gigantische buikpijn dat ik amper kan lopen. Daarom slik ik de pil vaak door en neem ik meer 'medicijnen' dan normaal als ik toch menstrueer.
Verder probeer ik dan juist toch meer te bewegen, zodat het een beetje op gang komt...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 17:51
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-09-2006 @ 11:07 :
@ Thee Muts, jij had toch ook astma? Darmproblemen komen heel vaak voor bij mensen met astma. Tijdens de embryonale ontwikkeling ontstaan de darmen en de longen uit hetzelfde oerweefsel waardoor problemen met het een vaak ook leiden tot problemen met het ander. Niet dat je hier zoveel mee kunt maar misschien wel goed om te weten.
En dat heb ik ook...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 17:53
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-09-2006 @ 17:40 :
Okee, ik wist niet dat dát de oorzaak was. Ik heb altijd gehoord/gelezen dat het kwam omdat het uit hetzelfde oerweefsel stamde. Sorry voor de verwarring Ik heb ook gehoord dat mensen met astma meer kans hebben op het krijgen van de ziekte van Crohn en andersom maar dat kan je op deze manier dan niet verklaren. Gelden dit soort dingen dan ook alleen voor mensen met allergisch astma?
Het is niet echt een verwarring want wat je zei klopte wel maar het was alleen niet de oorzaak. Maar wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat mensen met die voedselintolerantie dit alleen hebben bij allergisch asthma? In de geneeskunde is er maar één asthma (bronchiale). Dus allergisch asthma is een pleonasme. Of bedoel je dat het alleen bij atopische mensen voorkomt die asthma hebben? Dan is het antwoord nee. Ook mensen met hooikoorts of eczeem kunnen die darmproblemen krijgen
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 16:29
Verwijderd
Ik krijg idd meer last van mn darmen, vlak voor mn menstruatie.

Het vage is dat mijn huisarts de diagnose van PDS nogal vaag stelde.. Hij zei 'Waarschijnlijk heb je gewoon last van een spastische darm'. Nu leek me dat 'gewoon' een beetje raar. Want erg 'gewoon' vind ik t niet, zelfs buitengewoon vervelend en ongepast.

In ieder geval.. ik kreeg 3 buisjes mee die ik moest vullen, maar goed.. dan krijg je natuurlijk weer een obstipatie-aanval .
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 10:41
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
DDM schreef op 26-09-2006 @ 18:53 :
Het is niet echt een verwarring want wat je zei klopte wel maar het was alleen niet de oorzaak. Maar wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat mensen met die voedselintolerantie dit alleen hebben bij allergisch asthma? In de geneeskunde is er maar één asthma (bronchiale). Dus allergisch asthma is een pleonasme. Of bedoel je dat het alleen bij atopische mensen voorkomt die asthma hebben? Dan is het antwoord nee. Ook mensen met hooikoorts of eczeem kunnen die darmproblemen krijgen
Allergisch astma is geen pleonasme, dat zegt alleen iets over de oorzaak. Er zijn ook genoeg andere oorzaken voor een astma aanval waarbij er geen sprake is van allergie.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 11:40
Verwijderd
twee à drie dagen vóór mijn regels beginnen kan ik meestal niet gaan, en eens m'n regels dan begonnen zijn gaat het ineens weer heel vlot... heel vreemd fenomeen
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 13:17
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
MieX schreef op 05-10-2006 @ 11:41 :
Allergisch astma is geen pleonasme, dat zegt alleen iets over de oorzaak. Er zijn ook genoeg andere oorzaken voor een astma aanval waarbij er geen sprake is van allergie.

Met mijn opvatting bedoelde ik dat de pathofysiologie berust op allergische reacties. Alle asthma patienten vertonen hyperreactiviteit met als gevolg die reacties. De oorzaak hoeft idd geen allergie te zijn. Maar meestal is dat wel het geval. In meer dan 90% van de gevallen volgens mij.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 13:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-09-2006 @ 22:53 :
uit die darmonderzoeken is niks naar voren gekomen... Dus is het pds... De huisarts vermoedde het in eerste instantie al maar wilde ziekte van crohn e.d. uitsluiten omdat uit het bloedonderzoek wel naar voren kwam dat mijn BSE veel te hoog is.
Volgens mij is dat ook een van de criteria voordat je mag spreken over PDS, er mag geen bekende oorzaak aan de klachten ten grondslag liggen, wat wil zeggen dat je dingen moet gaan uitsluiten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 14:43
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Ieke schreef op 05-10-2006 @ 14:41 :
Volgens mij is dat ook een van de criteria voordat je mag spreken over PDS, er mag geen bekende oorzaak aan de klachten ten grondslag liggen, wat wil zeggen dat je dingen moet gaan uitsluiten.
Ja, dat klopt inderdaad. Als alle overige darmaandoeningen (of andere aandoeningen met darmklachten tot gevolg) zijn uitgesloten en je hebt wel een verschillende scala aan klachten, dan is het PDS
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 10:53
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Kut, kom net bij de internist vandaan voor de uitslagen van bloedonderzoeken en een voedselintolerantietest, verdenkt hij me alsnog van de ziekte van Crohn! Dus nu maar weer uitgebreid bloedonderzoek en ik moet (met spoed) 2 buikecho's laten maken.. Maar omdat mijn internist zelf onder het mes moet en een tijdje uit de running is, kan ik pas 12 december terug voor de uitslagen daarvan
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 10:56
juno
Avatar van juno
juno is offline
Hoezo, heb je ALTIJD diarree dan?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:12
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Sinds juni wel ja...
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:15
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik dacht dat je geboren werd met de ziekte van Crohn..die kun je dus zomaar ineens krijgen?

(ben ik effe blij met alleen maar een glutenintolerantie)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:21
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Nee hoor, dat hoeft niet altijd. Bovendien komt Crohn vaak niet vóór 16 jarige leeftijd duidelijk naar voren, dus wordt de diagnose pas later gesteld.

Maar goed, na 12 december weet ik pas meer, dus in de tussentijd ga ik ook maar niet alvast denken dat ik het heb. Maarja, het bloedbeeld en de hevigheid van mijn klachten zijn nou niet echt positief

En glutenallergie lijkt me nou ook niet echt makkelijk, ik was iig blij om te horen dat ik niet een of andere voedselintolerantie heb.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:29
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik kan met een dieet tenminste mijn klachten nog zelf verhelpen, en er is best veel glutenvrij spul te koop. Ik kan niet zeggen dat ik echt iets mis. Het is hooguit lastig.

Zijn er medicijnen voor Crohn?

Laatst gewijzigd op 06-10-2006 om 11:37.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:36
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 06-10-2006 @ 12:29 :
Zijn er medicijnen voor Crohn?
Niet dat ik weet.. De beste vriendin van mn ouders heeft het, en haar dochter waarschijnlijk ook (het is schijnbaar zeer lastig te constateren, verschillende ziektebeelden etc), en vooral de moeder zeg maar, hobbelt van het ene medicijn naar het andere, heeft een stoma geloof ik, en een 'kastje' waarbij ze zichzelf meer vocht kan toedienen (onderhuids kan ze zich zo aanprikken, zodat ze steeds een andere plek hoeft te zoeken).
Het werkt allemaal wel, maar zowat alles wat tegen kan zitten, zit tegen..

Mja, meer mensen met Crohn ken ik niet, misschien is het bij sommigen wél heel goed behandelbaar?

@ Thee Muts; hoop dat ze snel iets weten, 12 december is echt laat!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:44
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 06-10-2006 @ 12:36 :
Mja, meer mensen met Crohn ken ik niet, misschien is het bij sommigen wél heel goed behandelbaar?
Ja, de ziekte van Crohn kan heel verschillend zijn. Je hebt mensen waarbij het echt voor extreme ziekte zorgt (zoals die vriendin van jouw ouders en bijvoorbeeld een vriendin van mij, die al tig operaties heeft gehad, bijna geen darmen meer overheeft en al 2,5 jaar nonstop in het ziekenhuis ligt), maar er zijn ook mensen die er relatief weinig last van hebben. En alles daar tussenin. Ziekte van Crohn is hoe dan ook een rotziekte en uiteindelijk komen de meeste mensen na verloop van tijd niet onder operaties uit, maar in gunstige gevallen is er best mee te leven.

En er zijn ook wel medicijnen voor.

Hoe wordt de ziekte van Crohn behandeld?

De meest gebruikte geneesmiddelen bij de ziekte van Crohn zijn ontstekingsremmende geneesmiddelen zoals salazopyrine of mesalazine preparaten (verwant aan aspirine) en predniso(lo)n (zgn corticosteroïden). Voor ernstiger gevallen worden middelen gebruikt die het immuunsysteem (het afweersysteem van het lichaam) onderdrukken, zoals bijvoorbeeld azathioprine, methotrexaat en infliximab. Indien medicatie niet helpt of wanneer er een vernauwing veel klachten geeft, is een operatie aangewezen. Hierbij wordt dan een korter of langer deel van de darm verwijderd, of er wordt een verwijdingsplastiek verricht.
Soms is het nodig een (eventueel tijdelijke) kunstmatige uitgang (stoma) aan te leggen.


Bron: http://www.astrazeneca.nl/patienten/..._van_crohn.asp
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid PDS?
Greenscarfed
3 11-10-2011 20:31
Lichaam & Gezondheid Pijn in m'n buik/darmen
duivelaartje
21 14-07-2010 19:59
Lichaam & Gezondheid Roken en weinig conditie
Bubbeldoosje
58 25-11-2008 00:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.