Oud 02-05-2012, 12:00
JustSax.
JustSax. is offline
Hallo allemaal,

Ik heb over 2 weken precies mijn nederlands examen. Nou heb ik al vaak oefenexamens gemaakt etc. maar ik blijf maar hetzelfde cijfer voor tekstverklaren houden! Net een 6je of zelf een paar tiende minder...

Ik weet niet waarom ik daar zo slecht op scoor. Hopelijk hebben jullie nog tips!

Alvast bedankt!
Advertentie
Oud 02-05-2012, 13:35
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
De ervaring leert dat teksten en argumenteren je echt moeten liggen...

Het beste wat je kunt doen, is vooral GOED LEZEN op je eindexamen. Heel veel mensen maken fouten door vragen verkeerd op te vatten, wat je dus gewoon punten gaat kosten. En o ja, altijd je eerste ingeving opschrijven en niet te veel gaan twijfelen.

Ik heb trouwens gezien dat het CE Nederlands voor vwo veel open vragen bevat, misschien is dat wel fijner voor jou?

Misschien nog een extra tip voor de samenvatting: kijk je tekst sowieso na op spel- en formuleerfouten! Daar verliezen mensen vaak ook nog een paar/aantal punten mee, dus als je alles gewoon goed controleert, moet je daar in ieder geval al wat puntjes scoren!

En verder, tsja, ik merk bij mezelf dat het onderwerp me echt moet liggen. Gaat het over de bio-industrie o.i.d., dan bak ik er helemaal niets van. Politieke teksten liggen me veel beter en daar scoor ik dan redelijk hoog op. Je moet ook een beetje geluk hebben met de teksten denk ik! Oefenen is sowieso ook nooit verkeerd hè, en lees de theorie in je examenbundel nog een keer door.

Succes in ieder geval.
Oud 02-05-2012, 13:45
Verwijderd
Ik heb ook wel het gevoel dat tekstverklaren niet echt te oefenen/leren is. Ik bedoel, je kunt wel oefenen, maar daar wordt je score uiteindelijke niet veel hoger van. We hebben bijvoorbeeld dit schooljaar veel geoefend met teksten voor Nederlands, Engels en Frans, maar toch maak ik de teksten nog steeds voor ongeveer hetzelfde cijfer. Wat je er echt aan kunt doen, weet ik ook niet echt.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [VMBO] HELP NEDERLANDS EXAMEN !
larissaaa
4 13-05-2014 20:38
Eindexamens 2014 [ALG] Nederlands examen
miesxmoes
11 13-05-2014 10:04
Eindexamens 2014 [HAVO] Last minute Nederlands examen tips?
Misterman123
3 12-05-2014 21:03
Eindexamens 2010 Nederlands Examen
Janbos
1 17-05-2010 12:15
VWO Nederlands examen
lolsimon
24 20-05-2009 15:08
VWO HIER: hulp bij Nederlands examen!!
MerelFS
2 15-05-2009 14:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.