Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2004, 19:03
JantjePietje
JantjePietje is offline
'Alcohol scherpt brein'

Uitgegeven: 1 augustus 2004

LONDEN - Een halve fles wijn per dag kan zorgen dat iemands hersenen beter werken, in het bijzonder als die iemand een vrouw is. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van het University College in Londen, meldde de Britse krant The Sunday Telegraph zondag.

Zelfs wie maar een glas wijn per week drinkt, heeft scherpere denkprocessen dan een geheelonthouder, stellen de onderzoekers.


Betere doorbloeding

Dit gunstige effect van alcohol, dat te maken heeft met betere doorbloeding van de hersenen, is waar te nemen als iemand tot dertig eenheden alcohol - ongeveer vier tot vijf flessen wijn - in de week gebruikt. De wetenschappers konden niet onderzoeken wat het effect van meer alcohol was, maar zij vermoeden dat dronkenschap de eventuele positieve effecten teniet doet.

De bevindingen van de onderzoekers - die onder leiding stonden van Sir Michael Marmot - zijn een verrassing voor de Britse gezondheidsautoriteiten, die vorige week nog waarschuwden voor de gevaren van alcoholgebruik.

Limiet

Uit recente gegevens blijkt dat een op de zes vrouwen in Groot-Brittannië meer drinkt dan de door de regering geadviseerde limiet van veertien eenheden per week. Voor mannen geldt een veilig geachte limiet van 21 eenheden per week.

De onderzoekers namen bij meer dan 6000 Britse ambtenaren tests af die varieerden van rekenkundige problemen en taalvragen tot tests van het kortetermijngeheugen. De resultaten werden afgezet tegen de drinkgewoonten van de onderzochte personen. Daarbij ging het niet alleen om wijn, maar ook om andere alcoholische dranken. Uit de vergelijkingen bleek dat zelfs wie maar een glas wijn per week nam, beter scoorde dan geheelonthouders.

Het effect was het duidelijkst bij vrouwen en het verbaasde de onderzoekers dat dat niet verminderde als de alcoholconsumptie groter werd. Degenen die het equivalent van een halve fles wijn of twee grote glazen bier per dag gebruikten, scoorden het best.

Verband

De onderzoekers leidden daaruit af dat er een specifiek verband is tussen alcoholgebruik en cognitieve vaardigheiden. "Frequent drinken is misschien wel bevorderlijker dan alleen bij speciale gelegenheden drinken."

Dat het effect van drank op cognitieve vaardigheden bij vrouwen groter is dan bij mannen, komt volgens de onderzoekers omdat vrouwen alcohol op een andere manier metaboliseren dan mannen. Zij waarschuwen wel dat de gunstige effecten van alcohol op de hersenen niet wegnemen dat drankgebruik kan leiden tot ziekten als kanker en levercirrhose en dat hun bevindingen niet moeten worden gebruikt als een excuus om meer te gaan drinken.

Gezond

De medisch directeur van de Medical Council on Alcohol zei in een reactie tegen The Sunday Telegraph dat het resultaat van de groep van Marmot bijdraagt aan eerder gevonden bewijzen dat matig drinken gezond kan zijn omdat het risico op hartziekten en beroertes erdoor verminderd kan worden.

Hij vindt ook dat het publiek kennis moet kunnen nemen van dit laatste onderzoek "zodat de mensen zelf op feiten gebaseerde beslissingen kunnen nemen over alcoholconsumptie".

--------------------------

Niet alleen voorkomt alcohal hart-en vaatziekten, suikerziekte en botontkalking, deze verscherpt ook nog eens je denkprocessen.
Je zou bijna denken dat jongeren goed bezig zijn met zuipen. Wat mij betreft wordt het tijd om de frisdrankprijzen op te krikken en die van alcoholische dranken flink omlaag te gooien.
__________________
Wie niet springt, is een Jood ( citaat van Goebbel)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2004, 19:53
Verwijderd
goed nieuws zo na het weekend
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 19:59
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik heb dit enige tijd geleden al gelezen, maar toch leuk om dit onderstreept te zien, met het oog op die fles port en die lege blikken bier naast m'n monitor
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 20:30
Verwijderd
geniaal
dus nu gaan we spontaan aan de wijn voordat de examens beginnen ?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 21:47
Verwijderd
Wat ik heb gelezen, scheen het alleen bij VROUWEN te werken . En het was geen excuus om meer te gaan drinken .
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 22:30
Type
Avatar van Type
Type is offline
was toch al langer bekend dat het goed is voor de bloedsomloop...

Dus dat werkt dan ook in de hersenen. Die doorstroming werkt gewoon beter omdat alcohol ook bloed verdunt. En dus kunnen er makkelijker signalen doorgegeven worden.

Of ben ik nu heel stom?
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 10:29
Risce
Avatar van Risce
Risce is offline
Lulverhaal dit.
__________________
Theorie... Ja. Praktijk... uh Nee.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:43
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
tja...leuk als t klopt maar beetje jammer blijft wel dat als uit 100000 onderzoekjes blijkt dat zoveel alcohol niet goed is deze geen aandacht krijgen en als uit 1tje blijkt van wel dat ie dan meteen vet nieuws is...nouja blijft tog wel drinken
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 22:14
Verwijderd
Iklustgeenwijn.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 22:40
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Loumpiaatje schreef op 06-08-2004 @ 23:14 :
Iklustgeenwijn.
Dan drink je bier
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 22:43
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 06-08-2004 @ 23:40 :
Dan drink je bier
Lust ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 22:55
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Loumpiaatje schreef op 06-08-2004 @ 23:43 :
Lust ik ook niet.
doe dr es wat aan zeg
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 22:59
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Loumpiaatje schreef op 06-08-2004 @ 23:43 :
Lust ik ook niet.
Omg geen wijn en bier. Wat dan wel??
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 23:47
Verwijderd
BrEeZaH

sorry kon het niet laten
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 21:09
Verwijderd
Citaat:
fosje schreef op 07-08-2004 @ 00:47 :
BrEeZaH

sorry kon het niet laten
Ik zat er al op te wachten.


Ik lustte ooit bier, toen heb ik er zoveel van gezopen dat ik alles ondergekotst heb, dusnu lust ik et niet meer. Snappie.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 06:52
thoughtless
Avatar van thoughtless
thoughtless is offline
Citaat:
Ik lustte ooit bier, toen heb ik er zoveel van gezopen dat ik alles ondergekotst heb, dusnu lust ik et niet meer. Snappie. [/B]
hoeveel bier had je toen op dan ?!?!? redelijke zaterdagnacht gaan dr bij mij wel wat liters doorheen maar ben nog nooit over me nek gegaan
en bier is gewoon beter dan al die vieze mixdingen
__________________
Let me explain my friend, the murderer is indeed in this room.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 08:53
Verwijderd
wat leuk
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 08:57
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Loumpiaatje schreef op 07-08-2004 @ 22:09 :
Ik zat er al op te wachten.


Ik lustte ooit bier, toen heb ik er zoveel van gezopen dat ik alles ondergekotst heb, dusnu lust ik et niet meer. Snappie.
gewoon weer beginnen, komt vanzelf wel weer
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-08-2004, 10:41
Floking
Avatar van Floking
Floking is offline
pure shit! als het echt zo was, was ik superSlim!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Floking schreef op 08-08-2004 @ 11:41 :
pure shit! als het echt zo was, was ik superSlim!
waar zie jij staan dat het je intelligentie vergroot?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:49
someone17
someone17 is offline
ik moet wel altijd overgeven van bier.. ook al heb ik maar 3 blikjes op ofzo. maar dat betekent niet dat ik het niet meer lust
__________________
All we need is just a little patience
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 13:32
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
De onderzoekers zaten zeker aan de wodka.
leuk die sprookjes.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 13:39
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
roekoek schreef op 15-08-2004 @ 12:49 :
ik moet wel altijd overgeven van bier.. ook al heb ik maar 3 blikjes op ofzo. maar dat betekent niet dat ik het niet meer lust
weet je zeker dat iemand niet in je bier loopt te zeiken? ik bedoel 3 blikjes bier en dan al kotsen? of drink je soms heineken dan kan ik het begrijpen
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 22:25
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Het zal onrechtreeks misschien wel te maken hebben met het feit dat het bloed gaat verdunnen. Aangezien het bij vrouwen beter aanslaat zal het hoogst waarschijnlijk met hormonen te maken hebben.

Al twijfel ik sterk aan het verhaal, het zou verklaren waarom mijn vroegerige wiskundelerares ondanks haar alcoholverslaving toch nog zo goed bij de pinken bleef.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 03-08-2004 @ 22:47 :
Wat ik heb gelezen, scheen het alleen bij VROUWEN te werken . En het was geen excuus om meer te gaan drinken .
Maar na een halve fles wijn lees je niet meer zo precies
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Yara
Verwijderd
107 23-07-2003 23:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.