Oud 05-04-2005, 11:16
sexywitch666
sexywitch666 is offline
Ik vraag me af of er wiskunde zit in de muziek. Hebben jullie enkele ideëen? Zo ja, laat me iets weten!
Merci!
__________________
Never underestimate the power of the dark side!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2005, 13:21
Linda1985
Linda1985 is offline
ja het geluid wat geproduceerd wordt bestaat uit trillingen -> harmonische trillingen o.a. en dat valt onder het kopje goniometrie bij wiskunde en onder het kopje geluid bij natuurkunde
__________________
Eej...Houdoe he!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 15:46
Verwijderd
ja, het heeft er mee te maken. Volgens mij is er zelfs een verband tussen logaritmische functies en intervallen. Je moet eens zoeken, er is een boekje wat over toonladders en intervallen gaat in combinatie met wiskunde

Ik weet alleen niet hoe die heet...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:02
Verwijderd
Deze staat al op EV. Dat verband gaat trouwens als volgt.

Voor het aantal halve tonen verschil n is de frequentie van topnoot F ten opzichte van grondtoon f:

Fn = f * 2 ^ (n/12)
2^(n/12) = Fn / n
(n/12) = 2log( Fn / n )
n = 12 * 2log( Fn / n )
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:11
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Ik heb ooit een po over tovervierkanten gedaan en daar was ook een verband met muziek mee, maar ik weet niet meer hoe dat precies zat.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 05-04-2005 @ 18:02 :
Deze staat al op EV. Dat verband gaat trouwens als volgt.

Voor het aantal halve tonen verschil n is de frequentie van topnoot F ten opzichte van grondtoon f:

Fn = f * 2 ^ (n/12)
2^(n/12) = Fn / n
(n/12) = 2log( Fn / n )
n = 12 * 2log( Fn / n )
Er is wel mee 'verband' tussen wiskunde en muziek dan dat.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 05-04-2005 @ 19:09 :
Er is wel mee 'verband' tussen wiskunde en muziek dan dat.
In hetzelfde topic op EV had ik ook wat andere suggesties gegeven
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:06
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Over wiskunde-onderwerpen die verband hebben met muziek:

http://216.239.59.104/search?q=cache:TbLJPrG8tcEJws.schoolsite.utwente.nl/wiskunde/muziek.pdf+wiskunde+en+muziek&hl=nl

Op die drie links klikken, maar het is wel in het engels:

http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=185

Ze geven niet voor niets major/minor combinaties wiskunde en muziek (http://www.kunstenenwetenschappen.nl/index.php3?m=29&c=21)
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 19:36
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ja ik was slordig en deed het te snel waardoor ik een stap oversloeg.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 13:40
indie-gurl
Avatar van indie-gurl
indie-gurl is offline
de maat !?!?
__________________
Don't walk before me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Just walk beside me and be my friend.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 21:34
Verwijderd
Citaat:
indie-gurl schreef op 10-04-2005 @ 13:40 :
de maat !?!?
1 kwart + 1 kwart + 1 kwart + 1 kwart = 4 kwartsmaat
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 21:55
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
De golflengtes van de verschillende tonen van de muziek zijn verschillend. Hoe langer de golflengte, hoe lager het geluid, en andersom. En die tonen kun je weer weergeven in zown sinusgrafiek met (harmonische)trillingen.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 08:08
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 10-04-2005 @ 21:55 :
De golflengtes van de verschillende tonen van de muziek zijn verschillend. Hoe langer de golflengte, hoe lager het geluid, en andersom. En die tonen kun je weer weergeven in zown sinusgrafiek met (harmonische)trillingen.
Dat is gewoon de definitie: f= 1 / T, waarbij T = lambda / v. Levert op: f= vgeluid / lambda. Weinig interessant, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:44
ustad...
ustad... is offline
seriele muziek: stockhausen
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:58
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Ik heb ook ooit gehoord dat het wat met Phi te maken had, maar hoe dat precies zat weet ik echt niet meer...
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 14:13
thalia
thalia is offline
Het eenvoudigst van allemaal zijn de notenwaarden die elk een macht van 2 zijn:
Een hele noot: 2^2=4 tellen
Een halve noot: 2^1=2 tellen
Een kwartnoot: 2^0=1 tel
Een achtste: 2^(-1)=1/2 tel
Een zestiende: 2^(-2)=1/4 tel
Een tweeëndertigste: 2^(-3)=1/8 tel
enz.

En niet direct muziek zelf, maar het heeft er wel mee te maken:
* In een aantal instrumenten is de gulden snede terug te vinden.
De dwarsfluit bijvoorbeeld.

* De lengte van de orgelpijpen van een kerkorgel verminderd via een exponentiële functie. Een verlaging van de hoogste pijp met een halve toon betekent een verlenging van de pijp met een factor 2^(1/12) (= de twaalfdemachtswortel van 2).
Algemeen betekent dit: f(x)=30*2^(x/12) met f(x) de lengte van de orgelpijp en x het aantal halve tonen dat je daalt op de hoogste pijp.
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 00:20
marije87
Avatar van marije87
marije87 is offline
Ja zeker heeft muziek verband met wiskunde. Muziek is sowieso een en al logica, tonen die op een logische volgorde gerangschikt zijn, ritme waar een constant verband in zit, etc, etc. Ook idd intervallen zijn wiskundig.. weet er alleen niet het fijne van. En de grondlegger van de intervallenleer was Pythagoras... lijkt me een mathematicus...
__________________
Marije
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-04-2005, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 16-04-2005 @ 13:58 :
Ik heb ook ooit gehoord dat het wat met Phi te maken had, maar hoe dat precies zat weet ik echt niet meer...
In een compositie kan je bijvoorbeeld de climax rond 'phi' laten liggen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 21:52
geriber
Avatar van geriber
geriber is offline
jaah het heeft er wel verband mee. alleen al hoe van die briljante compositities van bijvoorbeeld bach in elkaar zitten.

en het is zelfs aangetoond geloof ik dat je in plaats van een wiskundeles een muziekles kan nemen. ik weet t niet meer precies, maar daar hadden ze in duitsland onderzoek naar gedaan.
__________________
Everybody who claims to be happy all the time is clearly on fucking prozac
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 22:50
Daevrem
Daevrem is offline
Muziek is geen wiskunde. Geluid wordt beschreven door wiskunde omdat het natuurkunde is.

Muziek heeft structuur en vorm en ontleedt een deel van zijn kracht aan hoe de hersenen in elkaar zitten. Niet echt wiskundig, meer psychologisch.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 00:15
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Er schijnen veel 3'en in te zitten, ook naast de terts/oktaaf. Ik ben er nooit heel technisch op in gegaan echter, hoewel me dat wel interessant lijkt. Je hebt ook de Fis van Euler en dergelijke meuk.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 01:09
Daevrem
Daevrem is offline
EggeD, wat bedoel je precies?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 12:24
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Ik hoorde laatst van iemand die iets in die richting studeert dat het getal 3, toevalligerwijs of niet, vaak terugkomt in muziek. We praatten toen even over tertsen ed, en toen gaf hij nog wat simpele voorbeeldjes. Is het ook niet zo dat als je een geluid twee keer over elkaar inspeelt, het 3db harder wordt ? En gaan equalisers ed ook niet in stapjes van 3 ? Klinkt niet echt magisch nog, maar ach.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 22-04-2005 @ 12:24 :
Is het ook niet zo dat als je een geluid twee keer over elkaar inspeelt, het 3db harder wordt ?
Ik wou het eerst niet geloven, maar toch:

10*log(2*I) 10*log(I) + 3
10*log(2) + 10*log(I) 10*log(I) + 3
10*log(2) ≈ 3 -> QED.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2005, 18:07
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Vierkantje is =-teken ?

Het is dus geen mooie drie, nee, maar toch, er zit wat in.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 19:12
Daevrem
Daevrem is offline
Het heeft in iedergeval niets met intervallen zoals octaven en tertsen te maken lijkt me
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 22-04-2005 @ 18:07 :
Vierkantje is =-teken ?

Het is dus geen mooie drie, nee, maar toch, er zit wat in.
Unicode vindt dat daar een isgelijk-teken met een vraagteken erboven hoort te staan.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 22:03
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Er is een componist die muziek schijft op basis van wiskundige vergelijkingen zoals de Gaussiaanse verdeling.

Zijn naam is: Iannis Xenakis
http://w3.rz-berlin.mpg.de/cmp/xenakis.html

(niet om aan te horen, maar vooruit)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 23:09
Aelin
Avatar van Aelin
Aelin is offline
Bach is pure wiskunde...
__________________
Practice makes perfect..
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Aelin schreef op 01-05-2005 @ 23:09 :
Bach is pure wiskunde...
Ik snap dat niet. Ik heb ondertussen menig koraal en aria ontleed, maar wiskunde? Creatieve oplossingen voor harmonische en melodische problemen? Natuurlijk. Over elke akkoordverandering is nagedacht. Stemvoering is vaak excellent. Maar ik mis de wiskundige component. Wat het dichtst bij die wiskunde in de buurt komt, is het gebruik van het BACH-motief in zijn muziek. (In Duitsland heet een b "h" en een bes "b".) Dat (chromatische) motief komt in bepaalde WTK-fuga's en andere stukken voor. Ik wil het "kruismotief" ook nog wel accepteren (groot- en kleinschalig). Dat is echt als zodanig terug te vinden.

Maar die getalsymboliek vind ik vaak te vergezocht. Neem bijvoorbeeld "Bach en het getal" van Van Houten/Kasbergen. Die vinden achtentwintig getallen die voor de naam Bach zouden staan. Die achtentwintig zou je ook nog mogen combineren. Dan zou je op ongeveer 200 getallen uit kunnen komen. Zo ken ik er nog wel een paar.

Het doel is bijvoorbeeld om aan het aantal maten van een stuk een betekenis toe te kennen. "Credo" van de mis in b (die moet je zeker een keer luisteren) telt 784 maten, dat is 7 * 112. Als je aan alle letters van het alfabet een cijfer toekent (a=1, b=2, enz.) zou 112 voor Christus kunnen staan. Met "Credo" zou Christus dus 7 keer aangeroepen worden. Ik vind dat erg dubieus. Als je maar lang genoeg zoekt, zal je altijd wel iets vinden. Over een jaar of 70 zal je mijn sterfdatum ook wel in mijn posts op dit forum kunnen terugvinden. Zie je wel, die Snees was een groot visionair!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 21:01
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ben het met Snees eens, het gaat om muzikale concepten, niet wiskundige.

Iannis Xenakis is inderdaad niet om aan te houden.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 21:05
naatje287
naatje287 is offline
Dat is net zoiets dat ik mijn profielwerkstuk over Wiskunde en de Islam moest maken!!
__________________
Ik ben ik en jij bent jij, wie is het gekst van allebei???
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 02-05-2005 @ 11:57 :
Ik snap dat niet. Ik heb ondertussen menig koraal en aria ontleed, maar wiskunde? Creatieve oplossingen voor harmonische en melodische problemen? Natuurlijk. Over elke akkoordverandering is nagedacht. Stemvoering is vaak excellent. Maar ik mis de wiskundige component. Wat het dichtst bij die wiskunde in de buurt komt, is het gebruik van het BACH-motief in zijn muziek. (In Duitsland heet een b "h" en een bes "b".) Dat (chromatische) motief komt in bepaalde WTK-fuga's en andere stukken voor. Ik wil het "kruismotief" ook nog wel accepteren (groot- en kleinschalig). Dat is echt als zodanig terug te vinden.

Maar die getalsymboliek vind ik vaak te vergezocht. Neem bijvoorbeeld "Bach en het getal" van Van Houten/Kasbergen. Die vinden achtentwintig getallen die voor de naam Bach zouden staan. Die achtentwintig zou je ook nog mogen combineren. Dan zou je op ongeveer 200 getallen uit kunnen komen. Zo ken ik er nog wel een paar.

Het doel is bijvoorbeeld om aan het aantal maten van een stuk een betekenis toe te kennen. "Credo" van de mis in b (die moet je zeker een keer luisteren) telt 784 maten, dat is 7 * 112. Als je aan alle letters van het alfabet een cijfer toekent (a=1, b=2, enz.) zou 112 voor Christus kunnen staan. Met "Credo" zou Christus dus 7 keer aangeroepen worden. Ik vind dat erg dubieus. Als je maar lang genoeg zoekt, zal je altijd wel iets vinden. Over een jaar of 70 zal je mijn sterfdatum ook wel in mijn posts op dit forum kunnen terugvinden. Zie je wel, die Snees was een groot visionair!
maar als je Bach op het conservatorium gaat analyseren, zul je er wel uitkomen dat al die cijfertjes kloppen. ( niet dat ik daar achter sta, muziek is om gepseeld te worden, niet om tot uit den treuren te analyseren)

Pythagoras ontdekte overigens de verhouding tussen het inkorten van een snaar, en de daarmee gepaarde toonsstijging
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 20:45
Daevrem
Daevrem is offline
Het ging er niet om dat ze er niet in zitten, het ging erom of het toeval was of niet. Heeft Bach die dingen er bewust ingezet heeft?

De muziekale controle van Bach is veel interessanter dan de numerologie.

Trouwens is het niet zeker of Pythagoras dat met die snaren uitgevonden heeft. Het was waarschijnlijk een van zijn studenten, maar dit blijft onduidelijk. Pythagoras krijgt er wel de krediet voor.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 13:09
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Bach en numerologie is een beetje te ver doorgevoerd. Zaken als dat hij zijn eigen sterfdatum in de Mattheus Passion heeft verwerkt, dienen naar het rijk der fabelen verwezen te worden...
__________________
And then there was the human cannonball, who got hired and fired the same day
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-05-2005, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 07-05-2005 @ 20:45 :
Het ging er niet om dat ze er niet in zitten, het ging erom of het toeval was of niet. Heeft Bach die dingen er bewust ingezet heeft?

De muzikale controle van Bach is veel interessanter dan de numerologie.

Trouwens is het niet zeker of Pythagoras dat met die snaren uitgevonden heeft. Het was waarschijnlijk een van zijn studenten, maar dit blijft onduidelijk. Pythagoras krijgt er wel de krediet voor.
Ik denk dat Bach IIg zijn eigen naam wel in zijn stukken heeft verwerkt

overigens, muzikale controle is interessanter, maar voor veel mensen ook veel onhaalbaarder

Laatst gewijzigd op 13-05-2005 om 09:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken filosofie of muziek voor havo profiel?
mentalmess
3 07-02-2016 18:35
Algemene schoolzaken Vragenlijst Profielwerkstuk Muziek
rockerbaby
12 29-11-2009 09:27
Algemene schoolzaken Profielwerkstuk
Canine 13
66 01-02-2007 20:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hulp bij PWS
Verwijderd
3 29-10-2006 19:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde en muziek
sexywitch666
12 24-04-2005 18:25
Levensbeschouwing & Filosofie Kan je muziek maken met wiskunde?
Isa
32 14-08-2002 13:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.