Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2005, 23:05
Mephi
Avatar van Mephi
Mephi is offline
Citaat:
legatus schreef op 14-07-2005 @ 23:04 :
Spoiler
Ja? Ik ga me er niet aan wagen om de originele WotW in twijfel te trekken. Ik vind dat de link tussen Wells' en Spielberg's werk te miniem is. En dat daarbij de aangedragen veranderingen gewoon een beetje klote zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2005, 09:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
legatus schreef op 14-07-2005 @ 23:04 :
Spoiler
Spoiler
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 14:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
ganralph schreef op 15-07-2005 @ 10:04 :
Spoiler
Onlangs nog eens verfilmd in H2G2.

Hoe ver het van het werk van Wells af staat zou geen bepalende factor mogen zijn. Een film is een product op zich, waarvan in dit geval Wells de inspiratie vormt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 18:01
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Citaat:
legatus schreef op 14-07-2005 @ 23:04 :
Spoiler
Het einde van een verhaal moet je niet veranderen, ik vind het goed dat er eens een 'Buitenaardse Invasie' film is zonder een Grande Finale.
War of the Worlds is een verhaal dat in elke tijdperk gebruikt kan worden. Zo schreef H.G.Wells het in 1897 uit protest tegen kolonialisme, en in 1938 maakte Orson Welles gebruik van de paranoide mentaliteit die onstond door de Duitse dreiging. In 1953 waren het de Communisten die de Amerikanen de stuipen op het lijf jaagden. Alleen de Musical en de Serie hadden geen directe aanleiding.
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.

Laatst gewijzigd op 15-07-2005 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 21:09
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
ganralph schreef op 15-07-2005 @ 10:04 :
Spoiler
Genoeg remakes die de naam van het origineel niet waardig zijn of ver verwijderd van het bronmateriaal.

Citaat:
Spoiler
In Hollywood is inderdaad de commerciële waarde belangrijker dan het maken van een goede film.

Citaat:
Spoiler
Het komt op mij over als slecht geschreven. Ik geloof het voor geen moment.

Citaat:
Spoiler
Spoiler


Citaat:
A Narrator schreef op 15-07-2005 @ 19:01 :
Het einde van een verhaal moet je niet veranderen, ik vind het goed dat er eens een 'Buitenaardse Invasie' film is zonder een Grande Finale.
Heb ik gesproken over een 'grande finale'? Je kunt simpelweg op een grimmige noot eindigen. Daar hoeft geen spektakel bij te komen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 22:30
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Retinite schreef op 12-07-2005 @ 16:35 :
En elektromagnetsiche schokken zorgen/zorgden voor stroomuitval, dingen kunnen echt wel gerepareerd worden dusz...

En mensen die zeiken over die auto: die werd gemaakt, let nou ns op
Het waren elektromagnetische pulsen, EMP's. Die zorgen ervoor dat alle elektrische circuits doorbranden oid, iig goed stuk. De auto werd gerepareerd door het relais te vervangen. Dat gaat wat lastig als alle elektrische dingen, en dus ook de reserverelais kapot zijn gegaan door die emp. (ok, op de digitale camcorders en fotocamera's na )

Enige verklaring is dat ze beschermd waren tegen de emp door een soort van kooi van faraday, wat me niet erg waarschijnlijk lijkt.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 23:48
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Vanavond naar de bios geweest, ik vond het wel een sjieke film.

Citaat:
zus en zo schreef op 04-07-2005 @ 21:39 :
heb niet het hele topic gelezen, maar in het begin zat wel een erge fout:
Spoiler
Inderdaad, deze fout merkte ik ook meteen op, heel raar vond ik het.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 10:39
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Wat een verschrikkelijk slecht einde had die film zeg.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 21:25
Verwijderd
Ik vond die hele film nou niet zo'n succes. Maar dat komt misschien ook doordat we op de tweede rij in de bioscoop zaten en dus tegen een enorm scherm op zaten te kijken. (Met dus keihard geluid en enorme lichtflitsen erg dichtbij.)

Het was een soortje de standaard sience-fiction film, buitenaartse mannetjes/gevaartes komen opeens uit de grond en vernietigen gelijk heel de wereld. New York en andere grote steden compleet plat, niemand kan er wat tegen doen en dan komt het soortement van held die nog net op het nippertje een paar handgranaten in de Tripod kan laten ontploffen.
De held is z'n zoon, dochter en vrouw (toch?) kwijt, en staat heel eenzaam in een wereld die compleet onder het bloed zit.

Nee, niet zo'n succes dus. Ik heb véél betere films gezien. Mede door die wel erg stomme fout over lampen die niet meer branden maar camcorders die nog wel kunnen filmen.

Laatst gewijzigd op 16-07-2005 om 21:28.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 22:32
Verwijderd
De eerste helft verwacht je dat die Tripods slechts een opwarmtje zijn, is dat het hele verhaal.

Pffff.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 22:39
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
Het is geen standaard SF-verhaal/film, het is HET verhaal waar alle SF ongeveer mee begon! dus respect!

en dat van die emp's... tja mensen kunnnen de dingen wel gemaakt hebben in de tussentijd, maar dat is wel onwaarschijnlijk
maar een auto is toch al 'genoeg' kooi van farady om te beschermen of niet? of zou je dan ook niet meer kunnen bellen in een auto...
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 21:10
Verwijderd
Citaat:
mrboot schreef op 16-07-2005 @ 22:25 :
Nee, niet zo'n succes dus. Ik heb véél betere films gezien. Mede door die wel erg stomme fout over lampen die niet meer branden maar camcorders die nog wel kunnen filmen.
Als de stroom uitvalt, doen lampen het niet meer, camcorders wel.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 21:15
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Bossen schreef op 19-07-2005 @ 22:10 :
Als de stroom uitvalt, doen lampen het niet meer, camcorders wel.
de 'stroom' viel niet uit. Z'n horloge deed het ook niet meer, auto's reden niet meer... Maar ze konden nog wel lekker met hun camcorders alles filmen, ja daaag
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 22:21
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Bossen schreef op 19-07-2005 @ 22:10 :
Als de stroom uitvalt, doen lampen het niet meer, camcorders wel.
Alle electronische apparaten deden het niet meer.
Auto's vallen ook niet uit als de stroom weg is, maar toch weigerden ze dienst, remember?

Lijkt me een foutje.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 23:31
Mephi
Avatar van Mephi
Mephi is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 16-07-2005 @ 11:39 :
Wat een verschrikkelijk slecht einde had die film zeg.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 09:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
legatus schreef op 15-07-2005 @ 22:09 :
Genoeg remakes die de naam van het origineel niet waardig zijn of ver verwijderd van het bronmateriaal.
eens, maar dat is geen reden om het einde van WotW ook zo maar te kunnen veranderen.
het einde is een zeer wezenlijk aspect van het verhaal dat "War of the Worlds" heet. je kunt het leuk vinden of niet, maar als je over WotW praat, praat je over dit einde. dus:
1 gebruik dit einde
2 noem de film anders
3 verfilm het boek uberhaupt niet
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 09:49
Mephi
Avatar van Mephi
Mephi is offline
Het einde is gewoon het einde zoals het hoort inderdaad. Ik begrijp het wel dat de 'n00bs' (sorry) het een kuteinde vinden, maar daar kan ik niet heel erg veel mee zitten. Welbeschouwd zit er wel een coole gedachtengang achter eigenlijk. We zijn helemaal hulpeloos en toch overwinnen we door een minieme (als in klein qua formaat) groep wezens op deze planeet. Zoals eerder aangehaald verwijst dit naar een soort van klassenstrijd, de kleineren overwinnen de groten. Wie niet sterk is moet slim zijn :>
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 09:54
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 19-07-2005 @ 22:15 :
de 'stroom' viel niet uit. Z'n horloge deed het ook niet meer, auto's reden niet meer... Maar ze konden nog wel lekker met hun camcorders alles filmen, ja daaag
1 iemand had 1 camcorder die het nog deed, niet zo overdrijven. Misschien had hij hem net toevallig in een Faraday-kooi liggen
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 10:48
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik vond het beetje een aftreksel van Signs en independence day. Ja het komt allemaal uit een boek (die ik niet gelezen heb dus weet niet of het precies hetzelfde is als de film.)
Het verhaal van de film was weer typisch Amerikaans. Gelukkig houden de special effect e.d. je nog wakker om de film te volgen. Want die waren geweldig, er was zelfs een punt dat ik dacht, hmm zou het een keer geen happy end zijn... Maar nee hoe hoe typisch Amerikaans kon het zijn (zum kotsen). Einde was erg kort te snel afgeragd. Ze hadden wel wat meer naar het einde kunnen toewerken, ik vond het einde niks (ondanks dat het zo in het boek stond).
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:53
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
ganralph schreef op 20-07-2005 @ 10:32 :
eens, maar dat is geen reden om het einde van WotW ook zo maar te kunnen veranderen.
Maar de tijd waarin het zich nu afspeelt is geen probleem? Koepp had zich moeten realiseren dat hij dan ook aanpassingen aan het einde zou moeten maken of het geloofwaardiger moeten brengen.

Citaat:
het einde is een zeer wezenlijk aspect van het verhaal dat "War of the Worlds" heet. je kunt het leuk vinden of niet, maar als je over WotW praat, praat je over dit einde. dus:
1 gebruik dit einde
2 noem de film anders
3 verfilm het boek uberhaupt niet
Wat een onzin. Er zijn zoveel boeken verfilmd waar het einde veranderd is. Soms ten goede, soms ten slechte.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:58
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Mephi schreef op 20-07-2005 @ 10:49 :
Het einde is gewoon het einde zoals het hoort inderdaad.
Zoals het geschreven is door Wells en dacht dat het moest eindigen.

Citaat:
Ik begrijp het wel dat de 'n00bs' (sorry) het een kuteinde vinden, maar daar kan ik niet heel erg veel mee zitten.
Het boek kan geweldig zijn en kloppen, maar in de film werkt het voor mij niet.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:19
Mephi
Avatar van Mephi
Mephi is offline
Citaat:
legatus schreef op 20-07-2005 @ 12:58 :
Het boek kan geweldig zijn en kloppen, maar in de film werkt het voor mij niet.
Dat kan. Maar als je het eens bent met het boek-einde, dan zou ik niet helemaal snappen waarom je het in de film zo vreselijk vindt. Afgezien van de inconsequentie natuurlijk. Dat schild bijvoorbeeld. Natuurlijk moest Spielberg iets vinden op het feit dat we heden ten dage best goed materieel hebben om zo'n Tripod hard te naaien, en in Wells' versie niet. Maar ja.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:57
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 20-07-2005 @ 11:48 :
Ik vond het beetje een aftreksel van Signs en independence day.
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 13:33
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
legatus schreef op 20-07-2005 @ 12:53 :
Wat een onzin. Er zijn zoveel boeken verfilmd waar het einde veranderd is. Soms ten goede, soms ten slechte.
het gaat om DIT specifieke einde. het is de hele boodschap van Wells.

je maakt toch ook geen film met de titel "Romeo en Julia" waarin een stelletje een gelukkige liefdesrelatie beleeft, of een "Oedipus" waarin het hoofdpersonage niet met zijn moeder trouwt?

als een verhaal niet meer goed werkt in deze tijd, dan moet je het OF moderniseren (zoals Independence Day ongeveer deed) OF het boek het boek laten en het niet verfilmen. (of hooguit ter inspiratie gebruiken - de WotW-film is meer dan "geinspireerd door")
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 13:52
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
A Narrator schreef op 20-07-2005 @ 13:57 :
^2
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 17:10
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Heb 'm vanmiddag gezien, vermakelijke film, maar sommige dingen waren wel heel raar/onrealistisch. Bij die plek bijv. waar die vliegtuigen neer waren gestoord, dat ze in die auto wegreden en er was precies nog een weggetje tussen al die rommel, yeah right .
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 00:14
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Mephi schreef op 20-07-2005 @ 13:19 :
Dat kan. Maar als je het eens bent met het boek-einde, dan zou ik niet helemaal snappen waarom je het in de film zo vreselijk vindt.
Spoiler


Citaat:
ganralph schreef op 20-07-2005 @ 14:33 :
het gaat om DIT specifieke einde. het is de hele boodschap van Wells.
Spoiler
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 05:53
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Teleurstellende film.

Zeer teleurstellende einde, hoewel de spanning in het begin wel goed opgebouwd werd. Ook jammer dat er geen heftige gevechten tussen de alienmachines en het Amerikaanse leger zijn opgenomen.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23

Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 06:15.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:08
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 21-07-2005 @ 06:53 :
Teleurstellende film.

Zeer teleurstellende einde, hoewel de spanning in het begin wel goed opgebouwd werd. Ook jammer dat er geen heftige gevechten tussen de alienmachines en het Amerikaanse leger zijn opgenomen.
Die gevechten zijn ook helemaal niet waar het in de film om draait.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:25
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
ganralph schreef op 20-07-2005 @ 14:33 :
het gaat om DIT specifieke einde. het is de hele boodschap van Wells.

Ik heb het boek niet gelezen hoor, maar als dat echt de boodschap moet zijn komt het in de film niet echt duidelijk over, daarom vond ik het einde ook zo slecht, er wordt gewoon niet naar toe gewerkt of er wordt niet specifieker op ingegaan. Het komt gewoon over als 'n leuke standaard SF film met goede special effect en zo'n alweer-een-happy-end
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 11:26
ganralph
ganralph is offline
tja ik kan de film niet bekijken zonder mijn kennis van het boek in mijn achterhoofd. dat heeft natuurlijk een grote invloed op de filmbeleving.

Citaat:
legatus schreef op 21-07-2005 @ 01:14 :

Spoiler
Wells schreef zijn boek tegen de politieke en maatschappelijke verhoudingen van het eind van de 19e eeuw. vraag me niet om ze nu precies op te hoesten, maar het gaat dus over onderdrukking en oorlog in zijn tijd (Britse burgeroorlog volgens mij) .
de film uit 1953 vertaalde dit in de nasleep van WO2 en Spielberg plaatst dit min of meer in de dreiging van het terrorrisme (niet expliciet inhoudelijk, maar het levert een context voor de film die het succes enigszins verklaart)
Spoiler
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:31
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
ganralph schreef op 21-07-2005 @ 12:26 :
je snapt wat ik bedoel
Helemaal. Heb overigens ergens gelezen dat de industriële revolutie ook van invloed was op het boek van Wells.

Spoiler
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 13:43
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Citaat:
legatus schreef op 21-07-2005 @ 13:31 :
Helemaal. Heb overigens ergens gelezen dat de industriële revolutie ook van invloed was op het boek van Wells.

Spoiler
Spoiler
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 15:40
Verwijderd
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 16-07-2005 @ 11:39 :
Wat een verschrikkelijk slecht einde had die film zeg.
HIHI toen ik de bios zaal uitliep hoorde ik allemaal mensen roepen: jeemig wat een k*t film, wat een slecht einde.

Ik vond hem vooral erg angstaanjagend.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 13:37
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Ik zat zo eens te denken.
Spoiler
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 15:32
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik neem aan dat ze lang geleden toevallig langskwamen en dachten "hee dit ziet er goed uit, hier zou wel eens leven kunnen ontstaan", vervolgens namen ze een paar van die dingen uit hun voorraad en dumpten ze op aarde.

Persoonlijk vind ik het idee dat die dingen er al waren niet zo geslaagd. Zelfs al hebben we de mogelijkheid tegenwoordig om dingen die op de aarde afkomen uit de ruimte aan te zien komen, dan nog kunnen we er eigenlijk toch niks tegen doen. Ik vind de verandering t.o.v. het boek dus een beetje onnodig moeilijkdoen.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 12:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 03-08-2005 @ 14:37 :
Ik zat zo eens te denken.
Spoiler
Spoiler
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 13:31
Verwijderd
Ik heb 'm al een tijd geleden gekeken en ik vond het einde helemaal niet leuk Hetzelfde geldt voor m'n vriend die was helemaal teleurgesteld
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XIII
Verwijderd
500 14-02-2006 12:45
Films, TV & Radio The Infinite Worlds Of H.G.Wells [Mini-Serie]
2079
5 18-06-2005 12:01
Films, TV & Radio war of the worlds
Flaming Hobo
9 28-01-2005 14:49
Levensbeschouwing & Filosofie Dawn of Mankind...
A Narrator
55 10-06-2004 11:20
Verhalen & Gedichten War of the Worlds
A Narrator
12 28-03-2004 17:18
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekverslag gezocht: War of the worlds (HG Wells)
phmpruim
0 06-03-2003 15:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.