Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2006, 11:32
Verwijderd
Smekend om wat aandacht,
keek ze mij aan.
Zij penetreerde mijn hart,
de enige dorre plaats.

Ergens in de verte weerklonk
het geroep van angst, weemoed.
Kijken was tevergeefs, zij die zien
hoorden enkel dat ze traag waren.

Tergend als op de rails van de dood,
ebde het verlangen weg. Weg,
van zijn oorsprong.

En weg was mijn bestaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2006, 16:24
Verwijderd
Ik vind het niet slecht.
Toch heb ik een paar puntjes:
- Gebruik van hoofdletters. Persoonlijk houd ik daar niet zo van in een gedicht...
-Zij penetreerde mijn hart, het woord penetreerde vind ik niet zo mooi; het doet mij aan wat andere dingen denken , het haalt me een beetje uit de sfeer van het gedicht als ik het lees.
-De herhaling van 'weg'. De eerste herhaling vind ik helemaal niet irritant, terwijl het nog zo dicht bij elkaar staat. Maar vervolgens, in de laatste regel, komt dan nog een keer het woord 'weg', iets te veel van het goede.
-Ik vind ook dat je te veel komma's gebruikt. De meeste komma's horen er wel, maar bijvoorbeeld in je eerste zin is het misschien mooier zonder, en in de tweede alinea kan je misschien in plaats van een komma na angst een 'en' schrijven.
En bij de zin: kijken was tevergeefs, zij die zien etc.. lijkt mij het mooier van de komma een 'want' of een 'omdat', of een dubbelende punt te maken.

Verder vind ik dat je wel een mooie sfeer creeert en de zin
Kijken was tevergeefs, zij die zien
hoorden enkel dat ze traag waren.
- vind ik mooi gevonden.

-xxx- Raise
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 18:37
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Eigenlijk vind ik een beetje hetzelfde als wat ik bij Raise zei: laat de 'mooie' woorden los. Woorden als doodgebloed, verlangen, penetreerde, hart, dorre, weerklonk, angst, weemoed, tevergeefs, tergend, dood, ebde weg, oorsprong, weg bestaan.

"zij die zijn hoorden enkel dat ze traag waren"

Zo'n zin. Dan heb ik moeite om neit in lachen uit te barsten. Kom op! je bent een jonge kerel, laat het oubollige taalgebruik los. Natuurlijk schrijf je anders dan je spreekt, maar dit is zo over teh top dat het moeilijk is om serieus te nemen. (ja van xineof zou ik het wel slikken, maar dat is anders).

Rails van de dood, is zo'n zelfde melodramaaatische zin.

Schrijf wat echt is.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 12:55
Verwijderd
Oké, ik weet op wat ik moet letten, maar het valt me op dat Halogeen steeds valt over mijn (veelvuldig) gebruik van die zogenaamde 'mooie woorden' Ik weet niet, ik gebruik ze graag, misschien maakt dat mijn gedichten stereotyp, zoals één in een dozijn, ik weet het niet. Maar ik voel me er althans niet slecht bij.

En ik beleef wat ik schrijf, dus voor mij is het wel echt. Ik hoop dat ik me met deze zin wel goed kan uitdrukken, want het is moeilijk om te verwoorden denk ik.

En over dat gebruik van hoofdletters en komma's: Daar hebben we dan duidelijk een ander standpunt Ik acht leestekens en hoofdletters in de meeste gedichten nodig, behalve natuurlijk in diegene waar het echt niet nodig blijkt te zijn. Ik gebruik dan weer te veel komma's, ook dat is me al gezegd, maar ik verleer mijn streken blijkbaar niet, jammer genoeg

En over 'kijken was tevergeefs, zij die zien hoorden enkel dat ze traag waren": ik denk niet dat een andere invullig buiten een komma hier tot zijn recht komt, want het is niet de bedoeling geweest een definitieve pauze(dubbel punt) of een antwoord te geven op een vraag (want/omdat/...).

Maar ik wil jullie beiden toch zeer zeker bedanken voor de geleverde kritiek

xxx, Ysman.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Vliegen in Mei stemtopic
Dingaantouwtje
16 31-05-2010 18:31
Liefde & Relatie Is er op dit moment een songtekst/gedicht/uitspraak die...
droomkoningin
331 29-04-2005 13:01
Verhalen & Gedichten het is je eigen schuld
Angeleyes16
4 07-04-2005 05:35
Liefde & Relatie Vriendin op kamers met 3 andere mannen.
Veldheer
32 03-05-2004 21:01
Lifestyle Flirten met de andere lifestyle
Pan Am
77 08-09-2003 16:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.