Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2009, 17:58
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Welke vragen vind jij lastig om te beantwoorden bij een sollicitatiegesprek?

vertel!

(TS volgt binnenkort)
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2009, 20:21
Verwijderd
Ik heb nog nooit een echt sollicitatiegesprek gehad en ik weet niet of het gebruikelijk is dat ze de volgende vraag stellen maar ik zou hem erg lastig vinden.

Wat zijn je slechte eigenschappen?

Ik weet het namelijk dondersgoed , maar ik denk niet dat ik mezelf erg aantrekkelijk maak als ik daar echt eerlijk antwoord op zou geven.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 20:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb een keer gesolliciteerd op het partnerbedrijf van het bedrijf waar ik toen al werkte.
Ze vroegen mij waarop ik graag bij dát deel van het bedrijf wilde werken tegenover het deel waar ik al werkte.
Dat vond ik erg lastig, want ik wilde veel liever werken bij het deel waar ik al (tijdelijk) zat, maar ze hadden er nou eenmaal geen vacature.

Ook vind ik vragen lastig waarin een lastige situatie wordt genoemd en jij moet aangeven hoe je zou handelen. Dan word je er zo mee overvallen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 21:08
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik heb alleen voor m'n afstuderen een redelijk sollicitatiegsprek gehad. Had m'n positieve en negatieve punten netjes voorbereid, naar mijn idee kei netjes verteld enzo. Stellen ze de vraag: Noem eens voorbeelden waar dat uit blijkt dan. Eh dat was moeilijk ineens
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 21:16
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
De moeilijkste vraag die ik al gehad heb: vertel in 't Frans welke film je het laatste gezien hebt en waarom, en wat je van de film vond.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 08:18
Verwijderd
Citaat:
Ook vind ik vragen lastig waarin een lastige situatie wordt genoemd en jij moet aangeven hoe je zou handelen. Dan word je er zo mee overvallen.
^ Dat. Ook omdat er meestal gelet wordt of je het 'zo zou doen zoals daar gebruikelijk is' en je vaak nog niet 100% weet hoe het ergens werkt en je vaak dus echt vanuit jezelf moet reageren...nu weten die mensen dat natuurlijk ook wel, maar toch...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 11:50
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Ok, TS dus.

Lastige vragen vind ik als ze zeggen 'dus dat zit allemaal wel goed die kennis van <blabla>?'. Daar word ik zo onzeker van dat ik haast automatisch iets negatiefs/een leerpunt opnoem.

Verder vind ik lastige vragen:

'Wat is voor jou de/het ideale <leidinggevende/team/toekomstige functie>?'
'Wat zijn je ambities?'
'Waarom ben jij de enige juiste voor deze functie?'
'Hoe wil je dat mensen jou zien?'

@ marrel: die voorbeelden waar ze naar vragen dat is competentiegericht/SMART vragen stellen. Dat is vrij standaard in een sollicitatiegesprek geloof ik
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 13:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
@Lilything: dat zijn toch juist vragen die je perfect kunt voorbereiden
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 22:43
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
@ marrel: die voorbeelden waar ze naar vragen dat is competentiegericht/SMART vragen stellen. Dat is vrij standaard in een sollicitatiegesprek geloof ik
Ja ik weet het, maar meestal waren ze tevreden met wat uitleg maar toen ze nog concretere voorbeelden gingen vragen werd het moeilijker. Sommige dingen waren ook een heel klein beetje aangedikt en vanwege de spanning ist dan zo moeilijk om snel in je geheugen te graven naar iets echt concreets in plaats van algemeen over je zelf praten.
Sinds ik in m'n hoofd heb gezet dat ik ook best een paar seconden denktijd mag nemen gaat het al een stuk beter
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 00:30
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Ow, ik bereidde trouwens nooit vragen voor, ik moet 't hebben van m'n spontaneïteit en die zet ik op die manier 't beste in de verf. Hoewel ik wel m'n Frans wat zou moeten oppoetsen eigenlijk.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 18:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ook vind ik vragen lastig waarin een lastige situatie wordt genoemd en jij moet aangeven hoe je zou handelen. Dan word je er zo mee overvallen.
Mwo, soms kan je dan vissen. Ik heb meermalen te maken gehad met mensen die als je wat algemene dingen ophing a la "Dat hangt natuurlijk af van de situatie en de regels van het bedrijf. Ik zou nooit willen rotzooien op een eigen eilandje, dus het is dan belangrijk om je bewust te zijn van wat de baas wil dat er gebeurd". Tot nu toe krijg je dan altijd een hint over dat beleid, en dan kan je een paar zinnen terugkomen met dat toegepast in je antwoord.

Eenmaal vertelde iemand zelfs letterlijk wat je dan moest doen. Ik praatte er een beetje omheen, om daarna op de vraag terug te komen met precies dat antwoord. Personeelsfunctionaris 1&2 helemaal blij dat ik zo'n perfect antwoord had gegeven. Hardop tegen elkaar dat als ik zonder ervaring in dat werk al zo goed aanvoelde wat ik moest doen, ik er wel geschikt voor was.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 09:37
Verwijderd
Hmm ik heb alleen nog maar gesolliciteerd voor bijbaantjes en daar waren geen enorm heftige vragen geloof ik. Ja ik vond "Waarom wil je hier werken" wel lastig, want mijn enige reden is eigenlijk "GELD"
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 11:35
PV
PV is offline
Dat vind ik ook een stomme vraag.. iedereen gaat toch ergens werken om geld te verdienen? tenzij vrijwilligerswerk
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 12:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Maar dan blijft wel de vraag: waarom ga je dáár geld verdienen en niet bij het bedrijf één hoek verder?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 14:39
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Als ze vragen over mijn MBO tijd wat ik precies heb gedaan. Wat, hoe en waarom ik gekozen heb voor een bepaalde aanpak. Flikker op. Het was mijn MBO tijd en veel te lang geleden om dat allemaal te weten.

Maar de allerkutste vraag is nog wel waarom ik op "payment and cashmanagement" wilde werken en niet bij andere afdelingen. Alsof ik vanaf mijn geboorte al droomde om daar te werken.

Van mij mogen ze vragen wat ze willen als ze maar logisch zijn. Vragen als sterke punten en zwakke punten dat is makkelijk. Al is het alleen maar om de voorspelbaarheid van de vragen.
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 17:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Mwo, soms kan je dan vissen. Ik heb meermalen te maken gehad met mensen die als je wat algemene dingen ophing a la "Dat hangt natuurlijk af van de situatie en de regels van het bedrijf. Ik zou nooit willen rotzooien op een eigen eilandje, dus het is dan belangrijk om je bewust te zijn van wat de baas wil dat er gebeurd". Tot nu toe krijg je dan altijd een hint over dat beleid, en dan kan je een paar zinnen terugkomen met dat toegepast in je antwoord.

Eenmaal vertelde iemand zelfs letterlijk wat je dan moest doen. Ik praatte er een beetje omheen, om daarna op de vraag terug te komen met precies dat antwoord. Personeelsfunctionaris 1&2 helemaal blij dat ik zo'n perfect antwoord had gegeven. Hardop tegen elkaar dat als ik zonder ervaring in dat werk al zo goed aanvoelde wat ik moest doen, ik er wel geschikt voor was.
Dat gaat in mijn sector meestal niet echt op.
Plus dat ik mee gemaakt heb dat ze er echt op uit leken om mij vast te lullen.

"Ja stel je voor dat de cliënt dit of dit gedrag laat zien. Wat doe je dan?"
> uitzoeken waar het vandaan komt, observeren, lijsten in laten vullen, etc.
"En dan?"
> advisering aan begeleiding
"Hoe zou je dat dan brengen?"
> begeleiding mee laten denken, gedachtengang laten volgen, etc. Zodat het lijkt alsof het niet van boven op wordt opgelegd.
"Oh waarom denk je dat je dat kan?"
> In mijn stage al meegemaakt: situatie uit stage geschetst.
"Ja oke, dus je hebt één klein succesje gehad..."
> Nee meerdere, bijvoorbeeld ook toen <nog een voorbeeld>
"Ja, twee succesjes uit je stage dus.. Maar wat nou als ze het niet met je eens zijn?"
> overtuigen, nogmaals uitleg, etc.
"En als ze het dan nog niet doen?"
> Vragen naar de reden, belang nogmaals laten zien, blabla
"En als ze nou zeggen dat ze het doen zoals jij wil, maar een week later merk je dat dat niet zo is?"
> Vragen waarom ze mijn advies niet opvolgen.
"En dan?"
> In discussie
"En als ze het dan nog niet eens zijn?"
> Met de locatiemanager in overleg
"Oh dus je gaat de brand pas blussen als het al te laat is?"


__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 20:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hmm ik heb alleen nog maar gesolliciteerd voor bijbaantjes en daar waren geen enorm heftige vragen geloof ik. Ja ik vond "Waarom wil je hier werken" wel lastig, want mijn enige reden is eigenlijk "GELD"
Dat eerlijk zeggen, en stellen dat de werkgever met dat geld een aantal dingen inkoopt, waaronder jouw goed gemotiveerd functioneren is dan weer een goed antwoord.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 23:28
PV
PV is offline
Citaat:
Maar dan blijft wel de vraag: waarom ga je dáár geld verdienen en niet bij het bedrijf één hoek verder?
omdat ze bij bedrijf A wel een vacature hebben en bij bedrijf B niet? als het gelijkwaardige bedrijven zijn met gelijkwaardige banen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-04-2009, 22:01
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Hoe ik omging met ruzie met collega's vond ik ook een behoorlijk moeilijke. Vooral omdat ik niet aan ruzies met collega's doe, hij dat niet geloofde en toen ging zeggen dat ik niks moest opkroppen maar er ook niet met anderen over mocht praten...echt wtf?!
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Maar dan blijft wel de vraag: waarom ga je dáár geld verdienen en niet bij het bedrijf één hoek verder?
Omdat er hier toevallig een vacature was als studentassistent Maar ze hebben me aangenomen omdat ik zo enthousiast overkwam over het baantje dus ik zal me er wel goed uitgeluld hebben
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 10:51
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Dat gaat in mijn sector meestal niet echt op.
Plus dat ik mee gemaakt heb dat ze er echt op uit leken om mij vast te lullen.

*knip*
Het helpt om een heel lang antwoord te geven waarbij ze eigenlijk weinig kans krijgen om door te vragen. Dus ongeveer zo.

"allereerst begin ik met een aanpak gericht op de client, eventueel in latere fases kan ik dat uitbreiden en andere <personen, afdelingen> erbij betrekken. Allereerst de beginfase, daarbij zoek ik uit waar het gedrag vandaan komt etc."

als je dan een lastige doorvraag krijgt dan doe je net alsof ze je niet lieten uitpraten en dan begin je met iets als. "zoals ik daarnet al zei, kunnen in een latere fase andere personen erbij betrokken worden, zoals bijvoorbeeld andere begeleiders of de regiomanager"
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 17:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
omdat ze bij bedrijf A wel een vacature hebben en bij bedrijf B niet? als het gelijkwaardige bedrijven zijn met gelijkwaardige banen.
Ja maar ik bedoel: waarom bij bedrijf A die een vacature heeft en niet bij bedrijf B die ook een vacature heeft?

Voor gewone banen gaat dat niet echt op, omdat er niet altijd een bedrijf B met een vacature in jouw richting is. Maar voor bijbaantjes gaat dat wel op. Waarom niet bij de plaatselijke supermakrt als je geld wil verdienen? Er is toch wel één reden op zijn minst waarom nou net dát bijbaantje meer geschikt leek?


@Lilything: dat klinkt als een hele slechte tip. Mensen houden er niet van als je door blijft ratelen, en een lang verhaal verzinnen terwijl je ook in het kort kan antwoorden, betekent meestal dat je verhaal er totaal niet beter van wordt.
En in je sollicitatiegesprek mag je al helemaal nooit 'zoals ik daarnet al zei' gebruiken. Als men iets opnieuw vraagt wat je al benoemd hebt, dan heb je het blijkbaar niet duidelijk genoeg verteld. En neem je dat de luisteraar kwalijk, dan jaag je ze vrij snel tegen je in het harnas.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 19:39
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Laat ik het dan anders formuleren. Schets eerst het gehele kader en ga daarna specifiek invullen. Dan merkt de gesprekspartner dat je niet belangrijke elementen over het hoofd ziet in je handelswijze.
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 12:33
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
*gesprek*
Dat klinkt als een narcistisch management. Bah.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 13:31
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
Citaat:
Ik heb nog nooit een echt sollicitatiegesprek gehad en ik weet niet of het gebruikelijk is dat ze de volgende vraag stellen maar ik zou hem erg lastig vinden.

Wat zijn je slechte eigenschappen?

Ik weet het namelijk dondersgoed , maar ik denk niet dat ik mezelf erg aantrekkelijk maak als ik daar echt eerlijk antwoord op zou geven.

ja n vriend van me kreeg n keer die vraag, hij gaf gelukkig niet volledig eerlijk antwoord anders had íe de ban niet gekregen.

hij zei: "ik kan soms zo enthousiast worden over iets dat ik volledig opga in m'n werk"

was voor mij wel n leermomentje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2009, 11:09
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Hoe ervaren jullie trouwens een 2e sollicitatiegesprek? (wordt regelmatig gedaan bij banen van langere tijdsduur/ waar ze geen studenten voor zoeken zeg maar)

TS volgt
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 12:55
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Hoe ervaren jullie trouwens een 2e sollicitatiegesprek? (wordt regelmatig gedaan bij banen van langere tijdsduur/ waar ze geen studenten voor zoeken zeg maar)

TS volgt
Tweede gesprek was makkelijker dan 't eerste, omdat ik toen al wist dat ik één van de twee kandidaten was voor de job en ze een voorkeur voor mij hadden, dus tja.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 13:02
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Tweede gesprek was makkelijker dan 't eerste, omdat ik toen al wist dat ik één van de twee kandidaten was voor de job en ze een voorkeur voor mij hadden, dus tja.
Tweede gesprek was bij mij veel zwaarder, veel kritischere vragen (ik was denk ik niet de voorkeurskandidaat) en er werden allerlei details besproken over het eerste sollicitatiegesprek die zij storend hadden gevonden

(ik hoor nog of ik het word, maar zal wel niet )
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 13:17
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Tweede gesprek was bij mij veel zwaarder, veel kritischere vragen (ik was denk ik niet de voorkeurskandidaat) en er werden allerlei details besproken over het eerste sollicitatiegesprek die zij storend hadden gevonden

(ik hoor nog of ik het word, maar zal wel niet )
Mja, ik was ook redelijk indrukwekkend volgens hen omdat ik een aantal dingen had opgezocht op het internet over het kantoor waar ik solliciteerde en over de zaakvoerder... En voor de rest was enkel mijn Frans wat ondermaats, maar voor 't overige een dikke prima. Helaas jammer dat ik geen diploma had 'n tweetal maanden later.

Je weet maar nooit, je weet maar nooit!
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 14:18
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
ik mag maandag op gesprek gaan

... en over lastige vragen gesproken: degene waarmee ik maandag ga praten, vroeg aan degene die mij heeft voorgedragen als goeie kandidaat en een goed woordje heeft gedaan voor mij, "jamaar, als dat meiske criminologie gestudeerd heeft, gaat die dan wel willen blijven?" ...

nu hoef ik écht geen baan in de criminologie (liéfst niet zelfs, al die miserie...), en wat mij ergens zou kunnen houden = het werk graag doen, leuke collega's hebben en een mooi loon...

maar ... wat IS eigenlijk een mooi loon?

Laatst gewijzigd op 24-04-2009 om 15:29.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 15:45
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Mja, ik was ook redelijk indrukwekkend volgens hen omdat ik een aantal dingen had opgezocht op het internet over het kantoor waar ik solliciteerde en over de zaakvoerder... En voor de rest was enkel mijn Frans wat ondermaats, maar voor 't overige een dikke prima. Helaas jammer dat ik geen diploma had 'n tweetal maanden later.

Je weet maar nooit, je weet maar nooit!
Niet om vervelend te doen, maar dat doe ik altijd Je klinkt ook als dikke prima hoor, hopelijk komt het allemaal goed en vind je snel die baan!
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 20:50
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Niet om vervelend te doen, maar dat doe ik altijd Je klinkt ook als dikke prima hoor, hopelijk komt het allemaal goed en vind je snel die baan!
Ja, ik doe dat ook altijd, ik vind dat niet meer dan logisch, maar blijkbaar had nog bijna geen enkele persoon dat gedaan en ze hadden zelfs nog nooit helemaal voortgezocht op de zaakvoerder z'n activiteiten (die nochtans héél veel te maken hadden met 't kantoor en het beleid ), ik stond er zelf ook van versteld...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 20:52
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
ik mag maandag op gesprek gaan

... en over lastige vragen gesproken: degene waarmee ik maandag ga praten, vroeg aan degene die mij heeft voorgedragen als goeie kandidaat en een goed woordje heeft gedaan voor mij, "jamaar, als dat meiske criminologie gestudeerd heeft, gaat die dan wel willen blijven?" ...

nu hoef ik écht geen baan in de criminologie (liéfst niet zelfs, al die miserie...), en wat mij ergens zou kunnen houden = het werk graag doen, leuke collega's hebben en een mooi loon...

maar ... wat IS eigenlijk een mooi loon?
Erm, als universitaire op 'n plaats waar ge amper ervaring hebt, bwoah, gewoon zeggen dat ge voor 1550 bruto al zeker wilt komen, daar houdt ge dan +/- 1150 netto van over, grof geschat... Maar 't beste is, te antwoorden dat ge geen idee hebt van de loonbarema's in 't bedrijf waar ge gaat solliciteren en dat ge niet echt 'n beeld hebt van wat beginners daar kunnen verdienen...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 09:12
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Maar 't beste is, te antwoorden dat ge geen idee hebt van de loonbarema's in 't bedrijf waar ge gaat solliciteren en dat ge niet echt 'n beeld hebt van wat beginners daar kunnen verdienen...
zoiets was ik ook ongeveer aan het denken thanks!
ik hoop op iétsje meer, maar als er ook nog groepsverzekeringen en maaltijdsjeks bijkomen is 1150 inderdaad toch al netjes, voor een starterke.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 09:26
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
zoiets was ik ook ongeveer aan het denken thanks!
ik hoop op iétsje meer, maar als er ook nog groepsverzekeringen en maaltijdsjeks bijkomen is 1150 inderdaad toch al netjes, voor een starterke.
Dat wou ik ook nog zeggen: dat lijkt niet zo veel, maar maaltijdcheques erbij is nog eens €100 extra en dan zit ge toch aan 'n deftig startersloon hoor...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 09:29
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Dat wou ik ook nog zeggen: dat lijkt niet zo veel, maar maaltijdcheques erbij is nog eens €100 extra en dan zit ge toch aan 'n deftig startersloon hoor...

en misschien doen ze wel aan fietsvergoeding, wieweet
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2009, 10:08
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:

en misschien doen ze wel aan fietsvergoeding, wieweet
Sowieso, da's €0.15 per kilometer ongeveer. Nu ja, hangt er wel vanaf hoeveel km het is, denk dat dat vanaf 5km geldt!
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 10:37
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
haha krijgen jullie in Belgie maaltijdcheques, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 17:12
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
haha krijgen jullie in Belgie maaltijdcheques, wat moet ik me daarbij voorstellen?
quote van jobat.be:

Citaat:
Vorig jaar zaten er maaltijdcheques in het loonzakje van 56 procent van de bedienden en van 42,7 procent van de arbeiders, zo blijkt uit het jaarlijkse salarisonderzoek van SD Worx. Daarmee zijn maaltijdcheques één van de ruimst verspreide extralegale voordelen.

Eigenlijk is de maaltijdcheque een bijdrage van je werkgever in de kosten van je middageten. De maaltijdcheque was oorspronkelijk bedoeld als financiële compensatie voor een middagmaal in bedrijven zonder bedrijfsrestaurant.

Elke cheque vertegenwoordigt een bepaald bedrag. Je kan ermee betalen in de restaurants met de herkenbare sticker op hun venster en je kan er voedingswaren mee kopen in de supermarkt. De cheques zijn maximaal drie maanden geldig.

Je krijgt een maaltijdcheque per effectief gepresteerde werkdag. Niet meer of niet minder, anders zijn de wettelijke voorwaarden niet vervuld. De cheques worden gedrukt met jouw naam erop.



stel dat je loon 1000 is, en je krijgt voor elke dag nog één maaltijdcheque (ong. 6 euro, geloof ik?), dan krijg JIJ dus €1000 + €22x6, en dat is voor de werkgever goedkoper dan wanneer je loon gewoon €1000+ €22x6 zou zijn, begrijp je?
maaltijdcheques worden minder zwaar belast voor de werkgever dan gewoon loon
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 20:41
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
quote van jobat.be:






stel dat je loon 1000 is, en je krijgt voor elke dag nog één maaltijdcheque (ong. 6 euro, geloof ik?), dan krijg JIJ dus €1000 + €22x6, en dat is voor de werkgever goedkoper dan wanneer je loon gewoon €1000+ €22x6 zou zijn, begrijp je?
maaltijdcheques worden minder zwaar belast voor de werkgever dan gewoon loon
Er zijn cheques van van 3 euro tot 6 euro.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 11:28
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
'Waarom heb je voor dit bedrijf gekozen?' terwijl ik toen ik 16 was overal een sollicitatieformulier had ingevuld en het me niks uitmaakte waar ik ging werken zolang ik maar geld kreeg.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 11:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Erm, als universitaire op 'n plaats waar ge amper ervaring hebt, bwoah, gewoon zeggen dat ge voor 1550 bruto al zeker wilt komen, daar houdt ge dan +/- 1150 netto van over, grof geschat... Maar 't beste is, te antwoorden dat ge geen idee hebt van de loonbarema's in 't bedrijf waar ge gaat solliciteren en dat ge niet echt 'n beeld hebt van wat beginners daar kunnen verdienen...
Ik vind dat laatste eigenlijk niet echt snugger over komen, zeg maar. In dat soort dingen mag je je best wat verdiepen. Ook omdat je dan voorkomt dat je wordt afgescheept met minder dan waar je recht op hebt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 11:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Trouwens, reken eens uit wat voor uurloon je hebt als je fulltime werkt en je verdient 1550 in de maand.
Dat is echt bijbaanloon hoor, geen loon dat je hoort te krijgen als universitair afgestudeerde. Ook niet als je geen ervaring hebt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 11:58
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Trouwens, reken eens uit wat voor uurloon je hebt als je fulltime werkt en je verdient 1550 in de maand.
Dat is echt bijbaanloon hoor, geen loon dat je hoort te krijgen als universitair afgestudeerde. Ook niet als je geen ervaring hebt.
ik weet dat een criminoloog die als justitieassistent begint, dat die iets van een 1250 netto krijgt... en voor de job waarvoor ik solliciteer vragen ze helemaal geen universitair, dus ik denk niet dat ik moet verwachten dat ik loon krijg // diploma, maar loon // werk, niet?
ik vind dat ik al blij mag zijn als ik mag beginnen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 12:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Uitgaande van een fulltime werkweek, krijg je dan nog geen 9 euro per uur..
Dat is bij ons bijna minimumloon bij ongeschoold werk.

En het is dan geen job op wo-niveau, maar je hebt er, neem ik aan, wel een vooropleiding voor nodig toch?
Je mag er toch niet zomaar zonder opleiding terecht? Dan mag men daar best rekening mee houden in het uurloon.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 13:43
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik vind dat laatste eigenlijk niet echt snugger over komen, zeg maar. In dat soort dingen mag je je best wat verdiepen. Ook omdat je dan voorkomt dat je wordt afgescheept met minder dan waar je recht op hebt.
Bwoah, m'n zus heeft nu ook wel 't voordeel dat ze meteen met de grote baas mag gaan praten in plaats van met de personeelsverantwoordelijke én dat er al iemand 'n heel goed woordje heeft gedaan voor haar.

Toen mij op m'n eerste gesprek gevraagd werd, hoeveel ik wilde verdienen of dacht te gaan verdienen, bleek dat ik 'n bedrag in gedachten had dat 3x lager lag dan 't werkelijke bedrag... Kwam eigenlijk nog vrij goed over, omdat ze dan zagen dat ik 't niet voor het geld zou doen maar gewoon omdat ik gemotiveerd ben.

Ow ja, sis: kijk anders eens op uw loonfiches van 'n paar jaar terug toen ge daar vakantiewerk deedt? (ja dat moet met dt) Daar staat normaal gezien 't loon op dat ge kreeg, net zoveel als de persoon die ge daar toen verving, dus dat kan wel 'n indicatie geven.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 14:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind je daar veel te optimistisch over. Er zullen wat werkgevers zijn die het goed oppakken en denken dat je het inderdaad niet voor het geld doet. Er zullen ook zat werkgevers zijn die vinden dat je je ófwel niet goed hebt voorbereid, ófwel genoegen neemt met veel minder dan waar je recht op hebt (en dat is geen positief iets, want je moet goed voor jezelf en je belangen op kunnen komen in een baan) ófwel die je laag inschalen terwijl je er veel meer uit kunt halen.
Het is echt een kleine moeite om je goed op zo'n gesprek voor te bereiden door op te zoeken wat gangbare bedragen zijn in die sector, op die functie en met jouw vooropleiding.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 09:52
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik heb gesolliciteerd als ambulant hulpverlener bij een instantie die hulpverleent aan jongeren van 0 tot 18 en het gezin.

- Welke aspecten uit jou opvoeding zou jij anders aanpakken, waarom?
(loyaliteit enzo, maar heb wel een eerlijk voorbeeld genoemd)

Dit vond ik eigenljk de enige lastige vraag.
Verder ben ik over het algemeen vrij eerlijk in sollicitatiegesprekken.
Dat heeft tot nu toe goed uitgepakt.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 09:54
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik vind je daar veel te optimistisch over. Er zullen wat werkgevers zijn die het goed oppakken en denken dat je het inderdaad niet voor het geld doet. Er zullen ook zat werkgevers zijn die vinden dat je je ófwel niet goed hebt voorbereid, ófwel genoegen neemt met veel minder dan waar je recht op hebt (en dat is geen positief iets, want je moet goed voor jezelf en je belangen op kunnen komen in een baan) ófwel die je laag inschalen terwijl je er veel meer uit kunt halen.
Het is echt een kleine moeite om je goed op zo'n gesprek voor te bereiden door op te zoeken wat gangbare bedragen zijn in die sector, op die functie en met jouw vooropleiding.
Mja, ook weer waar.


Nu ja, ik solliciteerde voor 'n baan waarin ik als zelfstandige moet gaan werken, dus sowieso hangen mijn verdiensten af van hoe goed ik ben en word.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 09:56
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
ik heb eens een berekening gedaan op de website van de vakbond...
blijkbaar zou het 2200 bruto zijn (iemand gevraagd die daar ook werkt)

Citaat:
Resultaat berekening bruto-netto
Bruto loon 2200,00 €
- RSZ-bijdrage 287,54 €
+ RSZ-vermindering (Werkbonus) 0,65 €
= Bruto belastbaar loon 1913,11 €
- Bedrijfsvoorheffing 473,86 €
- Bijzondere bijdrage sociale zekerheid 18,71 €
- Ontvangen netto voorschotten 0,00 €
+ Ontvangen niet belastbare vergoedingen 0,00 €
= NETTO LOON 1420,54 €

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Sollicitatiebrief
xJenn
3 25-02-2010 13:32
Studeren Decentrale selectie Geneeskunde 2009
WR
240 23-08-2009 03:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.