Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2003, 13:19
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
meelman schreef op 09-04-2003 @ 18:20:
Hmm, in absolute getallen is dat heel veel, dat ten eerste. Ten tweede denk ik..... weet ik wel zeker, dat daar de formatie niet alleen op stuk gelopen is. Uit berekeningen van het CPB bleek dat het desastreuse gevolgen zou hebben voor economie en werkgelegenheid, tja, vind je het gek dat de PvdA daar hun handtekening niet onder willen zetten? Het CDA zei het wel te willen, maar dat is alleen maar om de schuld van het mislopen van de formatie van hun af te schuiven.
Volgens mij zeggen relatieve cijfers in dit verband meer dan absolute. Wat mij betreft heeft duyvel dus gelijk, en is het belachelijk hier een formatie op te laten stuklopen.
Volgens mij schrokken zowel CDA als PvdA van de gevolgen van hun plannen, en waren ze het er over eens dat er minder bezuinigd moest worden. Het twistpunt zit 'm erin, welke bezuinigingen dan moeten worden geschrapt.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2003, 17:15
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 10-04-2003 @ 14:19:
Volgens mij zeggen relatieve cijfers in dit verband meer dan absolute. Wat mij betreft heeft duyvel dus gelijk, en is het belachelijk hier een formatie op te laten stuklopen.
Volgens mij schrokken zowel CDA als PvdA van de gevolgen van hun plannen, en waren ze het er over eens dat er minder bezuinigd moest worden. Het twistpunt zit 'm erin, welke bezuinigingen dan moeten worden geschrapt.
Je hebt gelijk en Bos zegt ook dat t niet moet stuklopen door een paar miljard.

107 Teletekst do 10 apr
***************************************
CDA en PvdA nader tot elkaar

***************************************
DEN HAAG CDA en PvdA lijken vandaag een
belangrijke stap voorwaarts gezet te
hebben in de kabinetsformatie.Het CDA
stelt het economisch herstel nu voorop,
en laat het overleg niet meer domineren
door het gewenste financieringstekort,
verklaarde partijleider Balkenende.

Het gaat er nu om een pakket te maken
dat economisch perspectief biedt en de
werkgelegenheid stimuleert,waarbij het
tekort iets hoger mag uitvallen,liet
Balkenende weten.Hij verwacht dat de
PvdA nu ook concessies doet.

PvdA-leider Bos vindt dat de problemen
overzichtelijk zijn en dat de formatie
niet moet stranden op een paar miljard.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:01
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-04-2003 @ 18:32:
Het was geen flame. Uit het feit dat jij niet meer reageert is duidelijk af te leiden dat je je ongelijk erkent.
Ik beken geen ongelijk; ik weet dat de LPF fouten heeft gemaakt, maar het brandhout is door de media aangestoken, en Zalm heeft de lucifers erbij geleverd.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:06
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 10-04-2003 @ 19:01:
Ik beken geen ongelijk; ik weet dat de LPF fouten heeft gemaakt, maar het brandhout is door de media aangestoken, en Zalm heeft de lucifers erbij geleverd.

Lekker makkelijk, anderen de schuld geven
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:28
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
meelman schreef op 09-04-2003 @ 18:20:
Hmm, in absolute getallen is dat heel veel, dat ten eerste. Ten tweede denk ik..... weet ik wel zeker, dat daar de formatie niet alleen op stuk gelopen is. Uit berekeningen van het CPB bleek dat het desastreuse gevolgen zou hebben voor economie en werkgelegenheid, tja, vind je het gek dat de PvdA daar hun handtekening niet onder willen zetten? Het CDA zei het wel te willen, maar dat is alleen maar om de schuld van het mislopen van de formatie van hun af te schuiven.
Natuurlijk loopt de formatie hier niet alleen op stuk, de partijen kunnen het wel eens worden over grote onderwerpen als oorlog in Irak, alleen het is voor allebei te veel gevraagd om 0.1% in te leveren als het om begroting gaat. Het is meer een principe kwestie, en na zolang onderhandelen mag daar geen ruimte meer voor zijn. Als de onderhandelingen mislopen, wat dan? Terug naar de stembus? Of toch cda-vvd-lpf...? Dan is het allemaal voor niets geweest.

goed werk jongens!
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:28
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 10-04-2003 @ 19:06:
Lekker makkelijk, anderen de schuld geven
Dat doe ik dus niet, maar jij wil toch niet luisteren. Er gaat maar 1 ding in je om: "De LPF is slecht, de LPF is slecht, de LPF is slecht, de LPF is slecht (...)

Wanneer ga je weer op vakanti naar Turkije? Ik begin je hier meer dan zat te worden.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:31
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Het CDA moet inzien dat met zulke bezuinigingen het (nog) slechter zal gaan met de economie, en mensen het nog slechter gaan krijgen, wat dan weer tot andere dingen leid.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:06
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 10-04-2003 @ 19:28:
Dat doe ik dus niet, maar jij wil toch niet luisteren. Er gaat maar 1 ding in je om: "De LPF is slecht, de LPF is slecht, de LPF is slecht, de LPF is slecht (...)

Wanneer ga je weer op vakanti naar Turkije? Ik begin je hier meer dan zat te worden.

Je irriteert je dus aan je eigen gedachtes??

Want ik deed jou ff na door zoals jij doet, de 'linkse kerk' de schuld te geven.


Als ik op vakantie ben zal ik ook komen forummen.

En jij, ga jij uberhaupt wel es op vakantie ?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:45
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 10-04-2003 @ 20:06:
En jij, ga jij uberhaupt wel es op vakantie ?
Als ik tijd en geld heb wel ja. Maar als je het zo graag weten wilt: ik ben in de herfstvakantie een weekje naar London geweest.

Lopen trouwens ook heeeel veeeel moslims rond, dus jij voelt je daar vast ook thuis.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 22:18
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Breuk in kabinetsformatie
De poging van het CDA en de PvdA om een kabinet te vormen is stukgelopen. Na een drie uur durend gezamelijk gesprek met de informateurs Donner en Leijnse maakte CDA-leider Balkenende bekend dat de partijen het niet eens konden worden.


(ww.nos.nl)

De formatie is definitief mislukt. Het lijkt er nu toch op dat het vvd-cda-lpf gaat worden, of misschien toch d66.
Ik vind het heel erg, bijde partijen zijn hier schuldig aan denk ik, de CDA het meeste lijkt het. Maar goed, verkiezingen en bijna 3 maanden onderhandelen is allemaal voor niets geweest. Nederland zit al bijna een jaar zonder kabinet.

leve den Haag

Een bewuste poging van de CDA om de PvdA buitenspel te zetten, zoals Wouter Bos het zegt? Of toch gewoon een te groot verschil in vertrouwen? Bijde partijen staan als gematigd bekend, ik kan me niet voorstellen dat 2 gematigde partijen, onder druk van een verkiezingsuitslag en in een tijd dat een goede regering echt nodig is, niet tot een accoord kunnen komen. Nu krijgt de CDA alsnog zijn zin. Lekker regeren met de VVD en misschien wel de LPF terwijl de verkiezingsuitslag duidelijk in de richting van CDA-PvdA wees. Fuck dat CDA en fuck vooral die Balkenende, zelden zag ik een scheinheiliger mannetje.

Ik krijg toch steeds sterker de neiging om niet meer te gaan stemmen, dit geeft toch aan dat verkiezingen niets zeggen en bijna openlijk genegeerd worden door de politiek.

Tot zover deze emotionele uitspatting.
__________________
vive la feast!!

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 22:33.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 22:32
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
duyvel schreef op 10-04-2003 @ 23:18:
ik krijg toch steeds sterker de neiging om niet meer te gaan stemmen, dit geeft toch aan dat verkiezingen niets zeggen en bijna openlijk genegeerd worden door de politiek.
duyvel: niet doen. Door niet te gaan stemmen negeert de politiek je helemaal.

Ik was er ergens wel bang voor. CDA en PvdA leken er gewoon niet uit te komen. Nu moet er dan in vredesnaam maar een CDA-VVD-LPF-kabinet komen (wat misschien wel weer na enkele maanden valt door allerlei interne strubbelingen). Na nieuwe verkiezingen zullen de verhoudingen dan hopelijk zo wijzigen dat het CDA niet zoveel eisen kan stellen bij een eventuele formatie.

Ik hoop ook dat ze bij het CDA tot het inzicht komen dat Balkenende geen geschikt leider is, en dat ze hem aan de kant zetten, in ruil voor iemand die wel met de PvdA zou willen praten. Die kop van Balkenende en zijn gezwets over bezuinigen komenj mij in ieder geval mijlenver de strot uit!

Verder sluit ik me aan bij duyvel: ons land zit nu al sinds april 2002 zonder een behoorlijk bestuur. Lang leve de nieuwe politiek.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 22:37.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 22:39
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Dit is belachelijk. Ze wouden toch zo'n vlugge formatie?

Balkenende heeft nu toch echt al z'n kritiek wel verspeeld en duidelijk gemaakt dat hij geen goede leider is
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 22:54
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Een eventuele CDA-VVD-D66-coalitie zal er waarschijnlijk niet komen. Fractievoorzitter Boris Dittrich zei net in de talkshow Raymann is laat dat bepaalde punten van D66, zoals het referendum en de investeringen in het onderwijs, niet te verenigen zijn met die van CDA en VVD.

CDA-VVD-LPF lijkt dus helaas het enige alternatief...
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 22:56
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
En wie moet er premier worden dan? Matt Herben?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 23:11
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Martian schreef op 10-04-2003 @ 23:56:
En wie moet er premier worden dan? Matt Herben?
Nee, Balkenende natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 23:38
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
BARON schreef op 11-04-2003 @ 00:11:
Nee, Balkenende natuurlijk.
Maar die heeft net 2x bewezen een zuigende leider te zijn

bah...
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 23:58
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Als ik nou geen plannen had voor komende jaren zou ik Balkenende vermoorden. Ha, dan word ik ook een Volkert.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 07:13
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
met CDA-VVD-LPF worden ze wel heel ongeloofwaardig en dat vinden ze zelf ook dus ik zie niet in waarom ze dat zouden doen

nieuwe verkiezingen dan maar?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 08:22
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
mleen schreef op 11-04-2003 @ 08:13:
met CDA-VVD-LPF worden ze wel heel ongeloofwaardig en dat vinden ze zelf ook dus ik zie niet in waarom ze dat zouden doen

nieuwe verkiezingen dan maar?
Denk het niet. Ik denk toch dat er een coalitie CDA-VVD-LPF komt. Waarschijnlijk zullen die partijen wel moeite krijgen om het volk achter zich te winnen, maar als ze het goed doen gaat ook dat uiteindelijk lukken.

Ik vind het mislukken van CDA-PVDA wel erg schadelijk voor het onderwijs. Jammer!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 08:52
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
duyvel schreef op 10-04-2003 @ 23:18:
leve den Haag
Ik ga straks naar Het Binnenhof, zal ze even de groeten van je doen.

Het eerste wat ik zei toen ik hoorde dat de formatie mislukt was omdat de PvdA en het CDA het niet eens konden worden, was: "Hadden ze dat niet 2 maanden eerder kunnen bedenken?" Een seconde later zei Frits Wester ongeveer hetzelfde ("dat hadden ze na 3 weken ook kunnen bedenken"). Dus daar waren we het over eens.

Ik hoop niet dat het CDA-VVD-LPF gaat worden. De kans zit er natuurlijk wel in, maar Balkenende weet dat hij dan ongeloofwaardig overkomt. Ik hoorde gisteren een speculatie CDA-VVD-D66. Boris Dittrich had tot nu toe de deur steeds dichtgehouden, maar in de fractie wordt er al wel over gesproken. (bron: RTL Nieuws gisteravond 10 april 2003)

Ik vind het in ieder geval heel ongeloofwaardig als Balkenende premier zou worden... hij heeft nu voor de 2e keer laten zien dat hij er niet echt toe in staat is.

Zalm zal wel blij zijn.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 08:57
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-04-2003 @ 09:52:

Ik hoop niet dat het CDA-VVD-LPF gaat worden. De kans zit er natuurlijk wel in, maar Balkenende weet dat hij dan ongeloofwaardig overkomt. Ik hoorde gisteren een speculatie CDA-VVD-D66. Boris Dittrich had tot nu toe de deur steeds dichtgehouden, maar in de fractie wordt er al wel over gesproken. (bron: RTL Nieuws gisteravond 10 april 2003)
Ik, als D66-er, hoop dat D66 haar poot stijf houdt. Het zou ongeloofwaardig zijn als D66 nu meewerkt, terwijl duidelijk is gezegd van niet. Als D66 toch meewerkt vind ik dat, dat alleen kan met als reden het zorgen voor een goed onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 08:59
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 09:57:
Het zou ongeloofwaardig zijn als D66 nu meewerkt, terwijl duidelijk is gezegd van niet.
Ja, inderdaad.

Maar aan de andere kant: CDA-LPF-VVD is nóg ongeloofwaardiger (waar hebben we anders die verkiezingen voor gehouden?).
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:01
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-04-2003 @ 09:59:
Ja, inderdaad.

Maar aan de andere kant: CDA-LPF-VVD is nóg ongeloofwaardiger (waar hebben we anders die verkiezingen voor gehouden?).
Maar ja, ik geef als D'66-er meer om de geloofwaardigheid van m'n eigen partij, dan om die van die 3 andere partijen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:02
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 10:01:
Maar ja, ik geef als D'66-er meer om de geloofwaardigheid van m'n eigen partij, dan om die van die 3 andere partijen.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:03
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-04-2003 @ 10:02:
Hey Anneee, jij bent sweet mag ik je kussen?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:04
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 10:03:
Hey Anneee, jij bent sweet mag ik je kussen?
... ik zeg niets...



Zullen we weer ontopic gaan?
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:05
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-04-2003 @ 10:04:
... ik zeg niets...



Zullen we weer ontopic gaan?
Prima *kus* stiekem toch
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:07
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 10:05:
Prima *kus* stiekem toch
Doen we wel een coalitie D66-GroenLinks, oke?
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:09
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-04-2003 @ 10:07:
Doen we wel een coalitie D66-GroenLinks, oke?
Oke, met PVDA en, omdat het niet anders kan, VVD erbij moet dat lukken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:11
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 10:09:
Oke, met PVDA en, omdat het niet anders kan, VVD erbij moet dat lukken.
Offtopic: VVD niet, dan doe ik niet mee.

Ik ga toch echt het goede voorbeeld geven en weer ontopic gaan...
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:14
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-04-2003 @ 10:11:
Offtopic: VVD niet, dan doe ik niet mee.

Ik ga toch echt het goede voorbeeld geven en weer ontopic gaan...
Offtopic: Liever VVD dan CDA of LPF en zonder 1 van de drie lukt het niet. Ga inderdaad maar weer ontopic, als forumbaas moet je toch het goede voorbeeld geven he?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:16
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 10:14:
Offtopic: Liever VVD dan CDA of LPF en zonder 1 van de drie lukt het niet. Ga inderdaad maar weer ontopic, als forumbaas moet je toch het goede voorbeeld geven he?
Offtopic: Inderdaad ]
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 10:30
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 10-04-2003 @ 19:01:
Ik beken geen ongelijk; ik weet dat de LPF fouten heeft gemaakt, maar het brandhout is door de media aangestoken, en Zalm heeft de lucifers erbij geleverd.
Dus volgens jou is het aan Zalm en de media te wijten dat de LPF uit elkaar is gevallen tijdens Balkenende-I. Mag jij mij eens uitleggen in hoeverre het gedrag van Zalm en de media heeft geleid tot de ruzie tussen Heinsbroek en Bomhoff. Als je toch bezig bent mag je me ook uitleggen hoe Zalm en de media uitspraken van Janssen-van Raay en Hoogendijk hebben uitgelokt. En hoe het komt dat Nawijn zichzelf politiek zo belachelijk maakte door elke week het tegenovergestelde van de week ervoor te verkondigen.

Hoe je het ook wendt of keert, het falen van de LPF is gewoon helemaal aan diezelfde LPF te wijten.

En meer ontopic: het zat eraan te komen. Ik vraag me af wat beter is: een formatie die nu mislukt of een kabinet wat misschien maar een halfjaar standhoudt. Want dát CDA-PvdA het einde van de rit bij langena niet zou hebben gehaald, kan niemand ontkennen. Het alternatief is CDA-VVD-LPF of CDA-VVD-D66. Zowel VVD en D66 hebben in het verleden al aangekondigd niet in de regering te willen, dus als de VVD nu deelneemt aan formatieonderhandelingen zullen ze de zaak enorm op de spits drijven, nu ze zeker weten dat het CDA niet zonder hen kan.

Laatst gewijzigd op 11-04-2003 om 10:34.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 10:46
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 11:30:
Dus volgens jou is het aan Zalm en de media te wijten dat de LPF uit elkaar is gevallen tijdens Balkenende-I. Mag jij mij eens uitleggen in hoeverre het gedrag van Zalm en de media heeft geleid tot de ruzie tussen Heinsbroek en Bomhoff. Als je toch bezig bent mag je me ook uitleggen hoe Zalm en de media uitspraken van Janssen-van Raay en Hoogendijk hebben uitgelokt. En hoe het komt dat Nawijn zichzelf politiek zo belachelijk maakte door elke week het tegenovergestelde van de week ervoor te verkondigen.

Hoe je het ook wendt of keert, het falen van de LPF is gewoon helemaal aan diezelfde LPF te wijten.
Ik denk dat Zalm inderdaad weinig te verwijten valt, Balkenende daarentegen..... Hij was, als premier, degene die eerder in had moeten grijpen en de problemen met de LPF niet had moet laten aanmodderen. De hoofdverantwoordelijkheid ligt echter inderdaad bij de LPF.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 11:46:
Ik denk dat Zalm inderdaad weinig te verwijten valt, Balkenende daarentegen..... Hij was, als premier, degene die eerder in had moeten grijpen en de problemen met de LPF niet had moet laten aanmodderen. De hoofdverantwoordelijkheid ligt echter inderdaad bij de LPF.
Zalm heeft inderdaad 'de stekker eruit getrokken' zoals dat in de media zo mooi werd uitgemeten. Maar op dat moment was er al niets meer te redden. Of, zoals Zalm zelf zei: 'de LPF heeft de stekker eruitgetrokken en ik heb het snoer opgerold'.

Balkenende heeft het inderdaad teveel op z'n beloop gelaten. Hij had eerder moeten ingrijpen in de ruzie Bomhoff-Heinsbroek. Dat was gewoon een ordinaire ruzie tussen twee botsende persoonlijkheden die verder niets met de politiek inhoudelijk te maken had. In het geval van het gedrag van Janssen-van Raay, Nawijn, van As en Hoogendijk heeft hij er ook teveel op vertrouwd dat het zichzelf wel zou oplossen.

Balkenende heeft veel te lang gedacht 'het zijn toch volwassen kerels, daar mag je toch wel normaal gedrag van verwachten'. Dat was zijn grote fout met de LPF. Hij had veel eerder de rotte appels eruit moeten wippen. Dan was de regering misschien ook wel gevallen, maar had de LPF achteraf meer krediet gehad. Nu voelt 70% van het LPF-electoraat zich bedonderd en dat zie je terug in de zetelverdeling van de Tweede Kamer.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 11:54:
En daarom is t zo jammer dat Pim werd vermoord. Ik hoor m al helemaal op zo'n nichtentoon zeggen: "Jongens, 't is nu ophouden met ruziemaken en je volwassen gedragen of opdonderen."
Misschien had dat invloed gehad, misschien niet. Pim was geen minister-president geworden, dat staat vast. Hij zou de formatie niet overleefd hebben. Mijns inziens hadden zich twee scenario's kunnen voordoen als Pim niet doodgeschoten was:

1. De formatieonderhandelingen waren begonnen met Zalm, Balkenende en Fortuyn. Het CDA zou de grootste partij zijn gebleven. Balkenende zou geen genoegen hebben genomen met minder dan het premierschap, Fortuyn ook niet. Dat zou hebben gebotst.
Zelfs al zou die hobbel genomen zijn, dan zou Fortuyn teveel hebben lopen rellen in het kabinet om een stabiele regering te krijgen. In zijn debatvocabulaire kwam het woord 'diplomatie' niet voor en dat zou voor problemen hebben gezorgd. Kortom mislukt kabinet net als nu en nieuwe verkiezingen.

2. Er zou een kabinet CDA-VVD-LPF zijn gekomen met (eventueel) Fortuyn als minister-president. Fortuyn echter ziet op tijd in dat zijn extravagante debatteerstijl en manier van doen niet gewaardeerd wordt door velen. Dus hij past zich aan omdat hij het kabinet niet wil laten sneuvelen. Hij roept eigen ministers Nawijn, Bomhoff en Heinsbroek tot de orde. Die zeggen hun plaats op en richten een splintergroepering op, de ELGPF (Echte Lijst Gedachtengoed Pim Fortuyn). Deze groepering schildert premier Fortuyn af als een slappe compromissluiter: hem wordt verweten dat hij flirt met de oude achterkamertjespolitiek. Fortuyn wordt ingebed in Den Haag en zet de traditie van overleg en afweging voort. Het kabinet maakt vier jaar vol zonder opvallende of omstreden besluiten te nemen en Fortuyns partij krijgt bij de volgende verkiezingen 5 zetels.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:07
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Volgens mij is dat 'wat als.... niet/wel gebeurd zou zijn' niet zo spannend :/
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:08
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 12:01:
Misschien had dat invloed gehad, misschien niet. Pim was geen minister-president geworden, dat staat vast. Hij zou de formatie niet overleefd hebben. Mijns inziens hadden zich twee scenario's kunnen voordoen als Pim niet doodgeschoten was:

1. De formatieonderhandelingen waren begonnen met Zalm, Balkenende en Fortuyn. Het CDA zou de grootste partij zijn gebleven. Balkenende zou geen genoegen hebben genomen met minder dan het premierschap, Fortuyn ook niet. Dat zou hebben gebotst.
Zelfs al zou die hobbel genomen zijn, dan zou Fortuyn teveel hebben lopen rellen in het kabinet om een stabiele regering te krijgen. In zijn debatvocabulaire kwam het woord 'diplomatie' niet voor en dat zou voor problemen hebben gezorgd. Kortom mislukt kabinet net als nu en nieuwe verkiezingen.

2. Er zou een kabinet CDA-VVD-LPF zijn gekomen met (eventueel) Fortuyn als minister-president. Fortuyn echter ziet op tijd in dat zijn extravagante debatteerstijl en manier van doen niet gewaardeerd wordt door velen. Dus hij past zich aan omdat hij het kabinet niet wil laten sneuvelen. Hij roept eigen ministers Nawijn, Bomhoff en Heinsbroek tot de orde. Die zeggen hun plaats op en richten een splintergroepering op, de ELGPF (Echte Lijst Gedachtengoed Pim Fortuyn). Deze groepering schildert premier Fortuyn af als een slappe compromissluiter: hem wordt verweten dat hij flirt met de oude achterkamertjespolitiek. Fortuyn wordt ingebed in Den Haag en zet de traditie van overleg en afweging voort. Het kabinet maakt vier jaar vol zonder opvallende of omstreden besluiten te nemen en Fortuyns partij krijgt bij de volgende verkiezingen 5 zetels.
Ik denk inderdaad dat Fortuyn met zijn extravagante stijl geen makkelijke premier zou zijn geweest. Hij had waarschijnlijk niet fatsoenlijk kunnen blijven in debat met GroenLinksers of SPers. Dat is echter wel wenselijk, daarom had hij zich aangepast. Ondertussen had hij dan wel een aantal van zijn belangrijke punten via de achterkamertjes waargemaakt, maar of NL daar nou op zat te wachten?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:13
Verwijderd
Alsjeblieft geen centrum-rechts kabinet, de PvdA-stemmers hebben toch niet voor niets links gestemd? Als je nu een kabinet CDA-VVD-LPF krijgt, negeer je de stem van velen. Een dergelijke kabinet krijgt nooit genoeg steun van de bevolking en het parlement, waar dan nog altijd een groot aantal PvdA'ers zit. Een dergelijk kabinet lijkt me moeilijk om mee te werken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 12:08:
Ik denk inderdaad dat Fortuyn met zijn extravagante stijl geen makkelijke premier zou zijn geweest. Hij had waarschijnlijk niet fatsoenlijk kunnen blijven in debat met GroenLinksers of SPers. Dat is echter wel wenselijk, daarom had hij zich aangepast. Ondertussen had hij dan wel een aantal van zijn belangrijke punten via de achterkamertjes waargemaakt, maar of NL daar nou op zat te wachten?
Ik vraag me af in hoeverre de standpunten waarmee Pim zo in het oog liep daadwerkelijk realiseerbaar waren. An sich valt daar al aan te twijfelen, in een regeringssituatie helemaal. Ik denk dat het in zeer afgezwakte vorm gebeurd zou zijn. Dat is nou eenmaal het nadeel van evenredige vertegenwoordiging: noem het goed of slecht, maar met een coalitieregering krijg je altijd een soort grijze massa van besluitvorming, behalve natuurlijk in de gevallen waarin één partij of twee die heel erg op één lijn zitten een parlementaire meerderheid behalen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:19
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 12:14:
Ik vraag me af in hoeverre de standpunten waarmee Pim zo in het oog liep daadwerkelijk realiseerbaar waren. An sich valt daar al aan te twijfelen, in een regeringssituatie helemaal. Ik denk dat het in zeer afgezwakte vorm gebeurd zou zijn. Dat is nou eenmaal het nadeel van evenredige vertegenwoordiging: noem het goed of slecht, maar met een coalitieregering krijg je altijd een soort grijze massa van besluitvorming, behalve natuurlijk in de gevallen waarin één partij of twee die heel erg op één lijn zitten een parlementaire meerderheid behalen.
Pim had gelukkig dat realisme wel. Hij heeft zelf ooit eens in een interview gezegd dat hij ook binnen een aantal jaren ingebed zou zijn als insider in de Haagse politieke cultuur en dat hij hoopte dat er dan weer iemand op zou staan om de boel wakker te schudden. Ik denk dat hij daar wel gelijk in had.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 12:19:
Pim had gelukkig dat realisme wel. Hij heeft zelf ooit eens in een interview gezegd dat hij ook binnen een aantal jaren ingebed zou zijn als insider in de Haagse politieke cultuur en dat hij hoopte dat er dan weer iemand op zou staan om de boel wakker te schudden. Ik denk dat hij daar wel gelijk in had.
Doet die situatie zich nu ook niet voor? Over vijf jaar een nieuwe Pim, een briljante student politicologie die geïnspireerd door de boeken van Fortuyn een nieuwe LPF opricht?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:56
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 12:26:
Doet die situatie zich nu ook niet voor? Over vijf jaar een nieuwe Pim, een briljante student politicologie die geïnspireerd door de boeken van Fortuyn een nieuwe LPF opricht?
Ik hoop op een soort van Fortuyn, die de boel wakker schudt, maar dan met andere (lees: linksere) ideeën.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:11
Verwijderd
Zijn hier eigenlijk studenten economie?

We zitten nu in een situatie van laagconjuctuur. Dan moet er toch geinvesteerd worden? Zo heeft het paarse kabinet als een van de laatste dingen veel in de zorg geinvesteerd (of het heeft geholpen doet er niet toe). Wat bleek, door die investeringen daalde de werkloosheid. Wat doet kabinet Balkenende I: bezuinigen en de werkloosheid stijgt weer.

En nu weer hetzelfde, de PvdA wel gaan besteden om de ecomomie op te pompen en het CDA houdt het tegen?! Het is geen structureel probleem maar conjuctureel. Of zie ik dit verkeerd? En zoniet waarom begrijpt Balkenende dat dan niet? Ik en velen met mij krijgen dit soort problemen dagelijks bij economie (natuurlijk wel simpeler dan in de werklijkheid, maar toch) voorgeschoteld.

Graag uitleg, want ik begrijp het niet meer.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:12
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Is het niet mogelijk een minderheidskabinet CDA-VVD te vormen en dan te proberen zowel de LPF als D'66 als de Christenunie als de SGP over te halen zoveel mogelijk met het kabinet mee te stemmen? Tenslotte hebben ze maar een paar extra stemmen nodig...

Waarschijnlijk niet, maar toch...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:14
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 11-04-2003 @ 13:11:
Graag uitleg, want ik begrijp het niet meer.
De enige verklaring daarvoor is het staatsschuldfetisjisme van Balkenende.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 13:14:
De enige verklaring daarvoor is het staatsschuldfetisjisme van Balkenende.
De regeltjes van de EU volgen dus dus? (inflatie, staatschuld etc.)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:32
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Daar gaat Nederland
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 11-04-2003 @ 13:32:
Daar gaat Nederland
En we waren al zo diep gezakt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 13:50
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Bos zei dat de informateurs een nieuw voorstel hadden gedaan, maar dat het CDA dat afwees, "niet de PvdA". Daarna kwam het CDA met een nieuw voorstel, dat zowel volgens de PvdA als de informateurs een slecht plan was voor de economische groei, de inflatie en de werkgelegenheid, aldus Bos. "Ik voel me bedonderd", zei een teleurgestelde Bos.

Fragment uit dit artikel van www.nu.nl.

Het lijkt mij dus wel duidelijk: de breuk in de formatie is vrijwel geheel te wijten aan de opstelling van het CDA. Bedankt Balkeneikel en consorten!
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Formatie 2012
Martiño
80 06-11-2012 09:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap NRC: CDA geen gevangene van PvdA in formatie
Atje85
29 10-06-2003 14:22
Verhalen & Gedichten Formatie
Evito
3 07-05-2003 12:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap formatie mislukt
hippie jesse
2 10-04-2003 23:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Formatie: Een grote leugen?
horsepills
1 26-03-2003 10:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.