Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2003, 13:36
Verwijderd
Mensen hebben het hier over iets waar ze geen verstand van hebben.

Wat is het probleem van iemand die wilt dat een ander geen hoofddoek draagt?! Wordt diegene hierdoor minder?! Voelt diegene zich hierdoor benadeelt?! Wat is zijn/haar probleem?!?




Met een oa het hoofddoek verbod zal Nederland het tegenovergestelde bereiken.
Als zij hiermee willen bereiken dat de moslimvrouwen/meiden hierdoor beter zullen integreren hebben ze dat echt wel fout! Hierdoor zullen mensen zich juist gaan isoleren en daarmee zal men het 'integratieprobleem' alleen maar vergroten. De meiden zullen niet meer naar school gaan en daardoor een achterstand op doen. Het probleem zal alleen maar groter worden terwijl het nu juist beter gaat met de allochtone meiden. Kijk maar naar aantal allochtonen meiden op de HBO en Universiteiten. Het is sterk toegenomen. Maar zodra er een verbod komt op de hoofddoekjes zullen zij die echt niet afdoen. Zij zullen thuis blijven en niet meer naar school gaan....en je weet zelf wel wat er dan weer voor problemen komen....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2003, 14:12
Atje85
Atje85 is offline
Ach, NL heeft nooit een goed integratiebeleid gehad en als ze zo doorgaan zullen ze die ook nooit krijgen, eigen schuld
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:02
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Sinds 1945 mag je ook geen hakenkruis dragen, dus het is logisch dat men sinds 2001 wat huiveriger wordt van allerhande religieuze symbolen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:06
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef op 17-12-2003 @ 19:02:
Sinds 1945 mag je ook geen hakenkruis dragen, dus het is logisch dat men sinds 2001 wat huiveriger wordt van allerhande religieuze symbolen.
Het hakenkruis is een teken dat sinds de jaren '40 symbool staat voor de vervolging en vernietiging van miljoenen mensen.
Hoofddoekjes staan (voor zover mij bekend tenminste) nog niet zo bekend.

Ik vind dat men vrijheid moet hebben zich zo te kleden als men wil, uitgezonderd hakenkruizen etc., om naar school te gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:09
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
NN schreef op 17-12-2003 @ 19:06:
Het hakenkruis is een teken dat sinds de jaren '40 symbool staat voor de vervolging en vernietiging van miljoenen mensen.
Hoofddoekjes staan (voor zover mij bekend tenminste) nog niet zo bekend.

Ik vind dat men vrijheid moet hebben zich zo te kleden als men wil, uitgezonderd hakenkruizen etc., om naar school te gaan.
Als je een hoofddoek wil dragen kan je dat ook thuis doen. Scholen moeten een scheiding van kerk en staat nastreven.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:13
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef op 17-12-2003 @ 19:09:
Als je een hoofddoek wil dragen kan je dat ook thuis doen. Scholen moeten een scheiding van kerk en staat nastreven.
Scheiding tussen kerk en staat ben ik helemaal voor, ik ben ook overtuigd tegen bijzonder onderwijs. Wel denk ik dat we mensen ook de gelegenheid moeten bieden om hun maatschappelijke levensvisie te uiten door bijvoorbeeld hiervoor een bepaald kledingstuk te dragen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:22
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
BARON schreef op 17-12-2003 @ 19:09:
Als je een hoofddoek wil dragen kan je dat ook thuis doen. Scholen moeten een scheiding van kerk en staat nastreven.
Hallloooo! Scheiding van kerk en staat bij de overheid houdt geenszinds in dat men in overheidsgebouwen geen religieuze symbolen meer mag dragen, zeker niet als men niet voor de overheid werkt. Deze scheiding impliceert juist de vrijheid deze symbolen wél te dragen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:31
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-12-2003 @ 23:01:
Een rechter of ander lid van de rechterlijke macht of het openbaar ministerie hoort ook geen hoofddoek te dragen (...)Dat zou de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in gevaar brengen.
Het zou de schijn van onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in gevaar kunnen brengen.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:36
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 17-12-2003 @ 19:31:
Het zou de schijn van onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in gevaar kunnen brengen.
Daarin heb je in principe gelijk maar ik denk dat het flauwekul is om te zeggen, nare man, dat de rechter met hoofddoek niet objectief is en de rechter met hoofddoek wel. In principe zal zijn redenatie hetzelfde zijn. Natuurlijk lijkt dat naar de buitenwereld zo, maar moeten we donkere rechters ook bedekken met kappen als er een donkere persoon voor hen staat omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat een zwarte een zwarte niet veroordeelt? Nee, flauwekul natuurlijk.

Welnu, moeten natuurlijk wel voorzichtig blijven met Islamitische rechters bij Islamitische terreurdaden. Dat kan natuurlijk niet. Maar door het afnemen van een hoofddoekje verandert iemands religie heus niet.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Negrotiator schreef op 17-12-2003 @ 19:36:
Daarin heb je in principe gelijk maar ik denk dat het flauwekul is om te zeggen, nare man, dat de rechter met hoofddoek niet objectief is en de rechter met hoofddoek wel. In principe zal zijn redenatie hetzelfde zijn. Natuurlijk lijkt dat naar de buitenwereld zo, maar moeten we donkere rechters ook bedekken met kappen als er een donkere persoon voor hen staat omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat een zwarte een zwarte niet veroordeelt? Nee, flauwekul natuurlijk.

Welnu, moeten natuurlijk wel voorzichtig blijven met Islamitische rechters bij Islamitische terreurdaden. Dat kan natuurlijk niet. Maar door het afnemen van een hoofddoekje verandert iemands religie heus niet.
Zeker.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 19:53
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
@Negrotiator, heel waar het hoofddoekdragen van huis- tuin- en keukenmoslims staat los van de extermisten.

Ook in reply tot een andere post van hem: Ook heel waar, scheiding tyussen kerk en staat zegt jusit ddat jou religieuze overtuigingen tot geen enkel belang zijn voor de staat.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 11:40
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
BARON schreef op 17-12-2003 @ 19:09:
Scholen moeten een scheiding van kerk en staat nastreven.
Dit heeft niks met scheiding van kerk en staat te maken. Dat principe wordt totaal niet geschonden.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Negrotiator schreef op 17-12-2003 @ 19:36:
Daarin heb je in principe gelijk maar ik denk dat het flauwekul is om te zeggen, nare man, dat de rechter met hoofddoek niet objectief is en de rechter met hoofddoek wel. In principe zal zijn redenatie hetzelfde zijn. Natuurlijk lijkt dat naar de buitenwereld zo, maar moeten we donkere rechters ook bedekken met kappen als er een donkere persoon voor hen staat omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat een zwarte een zwarte niet veroordeelt? Nee, flauwekul natuurlijk.
Iemand met een andere huidskleur kan nog wel behoren tot dezelfde cultuur. Iemand met een religieus symbool geeft aan tot welke cultuur hij/zij behoort.
Dat die persoon daatoe ook behoort, als hij/zij dat symbool niet draagt, is niet van toepassing. Men dient de schijn op te houden, vrouwe Justitia draagt immers een blinddoek.


Citaat:
Welnu, moeten natuurlijk wel voorzichtig blijven met Islamitische rechters bij Islamitische terreurdaden. Dat kan natuurlijk niet. Maar door het afnemen van een hoofddoekje verandert iemands religie heus niet.
Dat maakt niet uit, een rechtbank moet neutraliteit uitstralen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:30
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 18-12-2003 @ 13:28:
Iemand met een religieus symbool geeft aan tot welke cultuur hij/zij behoort.
N E E

Tot welke CULTUUR behoort een Hollandse met een hoofddoek?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 18-12-2003 @ 13:30:
N E E

Tot welke CULTUUR behoort een Hollandse met een hoofddoek?
Ligt eraan of die hoofddoek bedoeld is als godsdienstige uiterlijkheid of om het permanentje te beschermen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:39
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 18-12-2003 @ 13:38:
Ligt eraan of die hoofddoek bedoeld is als godsdienstige uiterlijkheid of om het permanentje te beschermen natuurlijk
In het eerste geval zou je er dus alleen aan af kunnen lezen dat ze moslim is. Behoort ze dan niet meer tot de nl cultuur?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:55
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Yousra schreef op 18-12-2003 @ 13:39:
In het eerste geval zou je er dus alleen aan af kunnen lezen dat ze moslim is. Behoort ze dan niet meer tot de nl cultuur?
Yousra, religie is wel degelijk een onderdeel van de cultuur.
(let op, cultuur niet van de religie)
wat is dan de nederlandse cultuur? cultuur hoort in de eerste plaats bij een land, groep landen geloof ik, maar levensbeschouwing is een belangrijke factor. ik weet niet, maar volgens mij behoor je ook tot een cultuur als je het merendeel van de "kenmerken" van die cultuur bezit, dus met een "afwijkende" godsdienst, als je die afwijkend kunt noemen, ben je nog wel nederlands van cultuur. maar klederdracht is onze cultuur ook uit hoor.
ik weet niet, zelfs cultuur is moeilijk.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:58
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
JaJ schreef op 18-12-2003 @ 13:55:
Yousra, religie is wel degelijk een onderdeel van de cultuur.
(let op, cultuur niet van de religie)
wat is dan de nederlandse cultuur? cultuur hoort in de eerste plaats bij een land, groep landen geloof ik, maar levensbeschouwing is een belangrijke factor. ik weet niet, maar volgens mij behoor je ook tot een cultuur als je het merendeel van de "kenmerken" van die cultuur bezit, dus met een "afwijkende" godsdienst, als je die afwijkend kunt noemen, ben je nog wel nederlands van cultuur. maar klederdracht is onze cultuur ook uit hoor.
ik weet niet, zelfs cultuur is moeilijk.
Maar de eerder genoemde neger behoort ook tot een "afwijkende" cultuur en hij kan z'n kleurtje ook niet even afdoen als hij de rechter moet gaan uithangen. Als men zo bang is voor godsdienst dat men het niet wil zien, ook al blijft het daarmee bestaan, dan is er hier echt iets mis.

En wat is de nl klederdracht?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 13:02
Verwijderd
Leuke, doch tamelijk zinloze discussie lijkt me
We leven nu eenmaal in een multi culturele en daaraan verbonden multi religieuze samenleving, en daar zullen we met zijn allen wat van moeten maken.

En eerlijk gezegd interesseert het mij geen ruk hoe mensen erbij willen lopen, als ze daar gelukkig in zijn, laat je ze toch lekker in hun waarde, jij hoeft er niet in rond te lopen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 18-12-2003 @ 13:58:
Maar de eerder genoemde neger behoort ook tot een "afwijkende" cultuur en hij kan z'n kleurtje ook niet even afdoen als hij de rechter moet gaan uithangen. Als men zo bang is voor godsdienst dat men het niet wil zien, ook al blijft het daarmee bestaan, dan is er hier echt iets mis.

En wat is de nl klederdracht?
Zit een hoofddoek vastgegroeid dan?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 13:36
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
BARON schreef op 17-12-2003 @ 19:09:
Als je een hoofddoek wil dragen kan je dat ook thuis doen. Scholen moeten een scheiding van kerk en staat nastreven.
En aangezien Frankrijk zo altijd is geweest. Op scholen mag geen geloofsovertuiging zijn. Dat betekent dus dat je geen hoofddoeken mag dragen, geen kruisen om enzo... Als dat de regels zijn van dat land, moet men zich er ook aan houden.
Anders moeten die mensen maar naar een speciale school gaan MET hoofddoeken.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 15:42
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 14:02:
Leuke, doch tamelijk zinloze discussie lijkt me
We leven nu eenmaal in een multi culturele en daaraan verbonden multi religieuze samenleving, en daar zullen we met zijn allen wat van moeten maken.

En eerlijk gezegd interesseert het mij geen ruk hoe mensen erbij willen lopen, als ze daar gelukkig in zijn, laat je ze toch lekker in hun waarde, jij hoeft er niet in rond te lopen.
Precies
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 18-12-2003 @ 14:36:
En aangezien Frankrijk zo altijd is geweest. Op scholen mag geen geloofsovertuiging zijn. Dat betekent dus dat je geen hoofddoeken mag dragen, geen kruisen om enzo... Als dat de regels zijn van dat land, moet men zich er ook aan houden.
Anders moeten die mensen maar naar een speciale school gaan MET hoofddoeken.
En hoe zit dat dan met Christelijke scholen, en katholieke scholen???Hmmm???
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:22
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
ik ben er.. kan iemand ff in het kort zeggen waar het over gaat..??
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:33
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 18-12-2003 @ 17:22:
ik ben er.. kan iemand ff in het kort zeggen waar het over gaat..??
Zo groot is dit topic niet.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 18-12-2003 @ 17:22:
ik ben er.. kan iemand ff in het kort zeggen waar het over gaat..??
Hmm lees het toch maar ff door
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:36
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 17:33:
Hmm lees het toch maar ff door
ik heb de eerste pagina bijna afgelezen maar kword er helemaal ziek van menn om alles te lezen...

kort samenvattinkje misschien.........??
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:50
Verwijderd
ehh nou ja er zijn dus mensen voor en tegen het dragen van hoofdoekjes op school.
Dus nou jij weer, maar ik denk dat ik jouw mening niet eens hoef te raden, maar dat ik het zeker weet, jij gaat dus nu dadelijk mijn vermoedens bevestigen.........
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:07
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 17:50:
ehh nou ja er zijn dus mensen voor en tegen het dragen van hoofdoekjes op school.
Dus nou jij weer, maar ik denk dat ik jouw mening niet eens hoef te raden, maar dat ik het zeker weet, jij gaat dus nu dadelijk mijn vermoedens bevestigen.........
wuahaha..!! wat denk je dan dat ik denk dat jij denkt wat ik denk..??
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:18
Verwijderd
Nee......
deze ga ik niet inkoppen, dat mag je lekker zelf doen........
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:29
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 18:18:
Nee......
deze ga ik niet inkoppen, dat mag je lekker zelf doen........
okeej..

ik ben dus erVOOR dat moslima's hoofddoeken mogen dragen op school..

Ze dragen het echt niet om mensen over te halen om ook moslim te worden en het doet niemand pijn toch..??
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 18-12-2003 @ 18:29:
okeej..

ik ben dus erVOOR dat moslima's hoofddoeken mogen dragen op school..

Ze dragen het echt niet om mensen over te halen om ook moslim te worden en het doet niemand pijn toch..??


mooi ik heb gelijk
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:53
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 18-12-2003 @ 18:29:
Ze dragen het echt niet om mensen over te halen om ook moslim te worden en het doet niemand pijn toch..??
Een moslima met een hoofddoek wil zeggen naar de buitenwereld: Kijk mij, ik ben een echte moslim, en dat is belangrijker dan Nederlander zijn. Ik heb schijt aan Christenen, Joden en al het andere ongelovige gajus. De Islam is de beste.

Dat is de uitstraling van een hoofddoek.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:56
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 18-12-2003 @ 18:53:
Een moslima met een hoofddoek wil zeggen naar de buitenwereld: Kijk mij, ik ben een echte moslim, en dat is belangrijker dan Nederlander zijn. Ik heb schijt aan Christenen, Joden en al het andere ongelovige gajus. De Islam is de beste.

Dat is de uitstraling van een hoofddoek.
Mag ik daar mijn twijffels bij hebben?? ALs jij een jood met een keppeltje ziet lopen denk je daar datzelfde bij??

Ik denk persoonlijk niet dat het zo in elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:00
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 18:56:
Mag ik daar mijn twijffels bij hebben?? ALs jij een jood met een keppeltje ziet lopen denk je daar datzelfde bij??

Ik denk persoonlijk niet dat het zo in elkaar zit.
Als ik een Jood met een keppeltje zie lopen dan denk ik: Die heeft lef!! Het is bijna vragen om in elkaar geslagen te worden, met al dat niet westerse tuig op straat.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:05
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
SandraMoslima schreef op 17-12-2003 @ 14:36:
Mensen hebben het hier over iets waar ze geen verstand van hebben.

Wat is het probleem van iemand die wilt dat een ander geen hoofddoek draagt?! Wordt diegene hierdoor minder?! Voelt diegene zich hierdoor benadeelt?! Wat is zijn/haar probleem?!?




Met een oa het hoofddoek verbod zal Nederland het tegenovergestelde bereiken.
Als zij hiermee willen bereiken dat de moslimvrouwen/meiden hierdoor beter zullen integreren hebben ze dat echt wel fout! Hierdoor zullen mensen zich juist gaan isoleren en daarmee zal men het 'integratieprobleem' alleen maar vergroten. De meiden zullen niet meer naar school gaan en daardoor een achterstand op doen. Het probleem zal alleen maar groter worden terwijl het nu juist beter gaat met de allochtone meiden. Kijk maar naar aantal allochtonen meiden op de HBO en Universiteiten. Het is sterk toegenomen. Maar zodra er een verbod komt op de hoofddoekjes zullen zij die echt niet afdoen. Zij zullen thuis blijven en niet meer naar school gaan....en je weet zelf wel wat er dan weer voor problemen komen....
Over het niet meer naar school gaan door een hoofdoekverbod: dit lijkt me een beetje overdreven. Er zullen echt wel moslima's zijn die gewoon hun hoofddoek neerleggen onder schooltijd.
Tis ook een kwestie van gewenning en acceptatie.
Het ligt er ook maar net aan om welk motief je de hoofddoek bent gaan dragen: echt puur omdat je denkt dat dit moet van het geloof (dan vind je het tegenover God niet kunnen dat je m afdoet of niet gaat dragen....tja dan wordt het misschien ook moeilijk om m af te doen...je moet dan kiezen tussen wat God wil en wat de school wil), door druk van je familie/ andere moslima-vrienden, om uit te dragen dat je moslim bent/ om je identiteit neer te zetten (ja dit laatste kan toch iets anders zijn dan het vanwege het geloof dragen, alhoewel een hoofddoekje natuurlijk wel iets van het moslim-geloof is).

Ik ben eerlijk gezegd in principe wel voor een verbod. Misschien niet als dit tot gevolg heeft dat moslima's nog meer hun moslim-zijn gaan uiten en zich gaan isoleren, maar het idee an sich daar ben ik wel voor.
In landen als Turkije dragen meisjes ook geen hoofddoek op school, dat mag daar niet want kerk en staat zijn daar gescheiden (ok hoor ik je zeggen, maar hier in Nederland zijn kerk en staat niet gescheiden dus moeten we het hier toelaten....maarja dan is het toch een beetje raar dat ze op CHRISTELIJKE scholen (niet echt christelijk: een hoofddoek, maarja we laten nu eenmaal iedereen toe, dat hoort ook bij het christelijk zijn de laatste jaren althans) en OPENBARE scholen (die niks met geloof te maken hebben in principe) hoofddoekjes mogen dragen.)
Ik ben niet echt voor religieuze uitingen in de school. Als je onderscheid wilt voorkomen moet je hoofddoekjes, reformatie-rokken, kruisjes, keppeltjes e.d gewoon weren uit de school.


In Frankrijk willen ze het ook gaan verbieden misschien (of dat is al gedaan?): een vrouw zei dat het eigenlijk belachelijk was dat vrouwen in landen als Afghanistan, Irak, Iran e.d vechten voor het recht GEEN hoofddoek te hoeven dragen (de hoofddoek is een onderdeel van de vrouwenonderdrukking daar) terwijl hier in Frankrijk en Nederland de hoofddoekjes steeds meer in aantal toenemen om een moslim-identiteit uit te drukken. Het getuigt dan niet van sympathie voor je mede-moslimvrouwen in die landen waar ze verplicht een hoofddoek moeten dragen.
Overigens worden andere religieuze dingen in Frankrijk dan ook verboden op openbare scholen: keppeltjes, kruisjes e.d....t treft dus niet alleen de moslima's.

Veel vrouwen (en mannen) zeggen dat het moet van 'het geloof' maar dat is nog maar de vraag: vroeger diende het als middel om de vrouw te beschermen omdat vrouwen toen nog levend begraven werden en weet ik veel wat nog meer en omdat ze toen soms nog met ontbloot bovenlijf rondliepen en Mohammed toen zij 'bedekt uzelf' vanwege de veiligheid van die vrouwen (tis maar de vraag of hij bedoelde: bedek uw hoofd, eerder: bedek uw borst(en)).

Misschien zijn sommige moslima's trouwens wel opgelucht dat ze dat ding niet meer hoeven te dragen (op school dan althans): de moslima's die niet uit vrije keuze voor de hoofddoek hebben gekozen maar er voor hebben gekozen omdat hun hele familie een hoofddoek draagt en ze zeg maar toch scheef aangekeken worden als ze geen hoofddoek gaan dragen.
Misschien zeggen ze dan wel 'ik kies er zelf voor' maar stiekem komt er toch ook druk van de familie/gemeente om de hoek kijken.

Laatst gewijzigd op 18-12-2003 om 18:14.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:15
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 18-12-2003 @ 19:00:
Als ik een Jood met een keppeltje zie lopen dan denk ik: Die heeft lef!! Het is bijna vragen om in elkaar geslagen te worden, met al dat niet westerse tuig op straat.
dus dat is niet hetzelfde als bij moslims, maw, jij meet met 2 maten??
dat is niet consequent
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:20
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
NN schreef op 17-12-2003 @ 19:13:
Scheiding tussen kerk en staat ben ik helemaal voor, ik ben ook overtuigd tegen bijzonder onderwijs. Wel denk ik dat we mensen ook de gelegenheid moeten bieden om hun maatschappelijke levensvisie te uiten door bijvoorbeeld hiervoor een bepaald kledingstuk te dragen.
Maar van oorsprong is een hoofddoekje toch geen kledingstuk dat een levensvisie vertegenwoordigt, het is iets wat bij het geloof hoort.
Maar het klopt dat het tegenwoordig tot iets 'maatschappelijks' zeg maar is gedegradeerd, tot een geaccepteerd straatbeeld (ook door de moslima's zelf want niet iedereen draagt de hoofddoek nog omdat ze denkt dat het van God moet, ze doen het soms vooral om hun moslim-identiteit uit te dragen. Nu er een steeds sterkere scheiding komt tussen moslims en andere nederlanders -oa na 11 september toen mensen de islam gingen associeren met terrorisme en vrouwenonderdrukking en kutmarrokkanen- zie je dan ook dat steeds meer moslima's voor de hoofddoek kiezen: om te laten zien 'kijk puh, ik ben een trotse moslima').
Ik denk niet dat iedereen nog denkt dat als je m afdoet je vreselijk gestaft wordt door Allah ofzo. Ze weten dat ze m af kunnen doen maar kiezen er vanuit identiteitsoogpunt voor om dat ding te dragen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:23
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 18:56:
Mag ik daar mijn twijffels bij hebben?? ALs jij een jood met een keppeltje ziet lopen denk je daar datzelfde bij??

Ik denk persoonlijk niet dat het zo in elkaar zit.
Als ik een moslima (hoofddoek) zie lopen denk ik aan alle negatieve dingen die bij de islam horen, bij een jood (keppeltje) aan alle negatieve dingen die bij de joden horen

Hehe niet helemaal waar hoor, maar wel een beetje.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-12-2003 @ 19:20:
Maar van oorsprong is een hoofddoekje toch geen kledingstuk dat een levensvisie vertegenwoordigt, het is iets wat bij het geloof hoort.
Maar het klopt dat het tegenwoordig tot iets 'maatschappelijks' zeg maar is gedegradeerd, tot een geaccepteerd straatbeeld (ook door de moslima's zelf want niet iedereen draagt de hoofddoek nog omdat ze denkt dat het van God moet, ze doen het soms vooral om hun moslim-identiteit uit te dragen. Nu er een steeds sterkere scheiding komt tussen moslims en andere nederlanders -oa na 11 september toen mensen de islam gingen associeren met terrorisme en vrouwenonderdrukking en kutmarrokkanen- zie je dan ook dat steeds meer moslima's voor de hoofddoek kiezen: om te laten zien 'kijk puh, ik ben een trotse moslima').
Ik denk niet dat iedereen nog denkt dat als je m afdoet je vreselijk gestaft wordt door Allah ofzo. Ze weten dat ze m af kunnen doen maar kiezen er vanuit identiteitsoogpunt voor om dat ding te dragen.
Is dat allemaal zo erg, het is toch hun probleem niet dat jij een moslim in verband brengt met terrorisme??

En kleding dragen ter identificatie is ook vrij normaal, ook in sub culturen als gabbers, hiphop ed.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:27
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 14:02:
Leuke, doch tamelijk zinloze discussie lijkt me
We leven nu eenmaal in een multi culturele en daaraan verbonden multi religieuze samenleving, en daar zullen we met zijn allen wat van moeten maken.

En eerlijk gezegd interesseert het mij geen ruk hoe mensen erbij willen lopen, als ze daar gelukkig in zijn, laat je ze toch lekker in hun waarde, jij hoeft er niet in rond te lopen.
Probleem is dat het niet alleen meer een uiting is van religiositeit an sich (ja het is er altijd mee verweven natuurlijk) maar dat het ook steeds meer een uiting wordt van 'identiteit'.
Moslims keren zich massaal tegen het westen, vormen steeds meer hun eigen 'kliek' binnen de westere samenleving waar ze in wonen. En ze uitten hun identiteit steeds vaker door hoofddoeken te gaan dragen, traditionele gewaden, streng in de leer te zijn (de moslims van nu zijn soms weer strenger dan hun ouders) en hun baard te laten staan.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:29
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 19:25:
Is dat allemaal zo erg, het is toch hun probleem niet dat jij een moslim in verband brengt met terrorisme??

En kleding dragen ter identificatie is ook vrij normaal, ook in sub culturen als gabbers, hiphop ed.
Het geeft weer dat de moslims zich steeds vaker afscheiden van ons.
De samenleving wordt dus niet geintegreerder door het laten dragen van hoofddoekjes (maar ook niet door het verbieden denk ik in het begin, want daar jaag je ze weer mee op de kast).
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:31
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
BARON schreef op 18-12-2003 @ 18:53:
Een moslima met een hoofddoek wil zeggen naar de buitenwereld: Kijk mij, ik ben een echte moslim, en dat is belangrijker dan Nederlander zijn. Ik heb schijt aan Christenen, Joden en al het andere ongelovige gajus. De Islam is de beste.

Dat is de uitstraling van een hoofddoek.
Dat is helemaal niet de uitstraling van een hoofddoek. Naar een meisje met een hoofddoek word naar gekeken als zoiets van "hey zij is moslim".. De Islam daar geloof ik ook in en ook dat het de beste is, maar dat is dus echt NIET de uitstraling van een hoofddoek.. trouwens, als er zo een uitstraling is, f*ck it.. mensen dragen een hoofddoek voor Allah, ze zouden het echt niet opeens niet dragen omdat hun uitstraling dan niet super is ofsow..

tog..?
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-12-2003 @ 19:29:
Het geeft weer dat de moslims zich steeds vaker afscheiden van ons.
De samenleving wordt dus niet geintegreerder door het laten dragen van hoofddoekjes (maar ook niet door het verbieden denk ik in het begin, want daar jaag je ze weer mee op de kast).
Niet mee eens, ik denk dat een hoofddoekje totaal niks over integratie zegt, het geeft alleen maar aan dat de draagster ervan moslim is, meer niet.
Ik denk dat de meeste moslims beter geintgreerd zijn dan je denkt. En voor dat je nu alleen maar negatieve verhalen over marokkanen gaat zitten houden, die zijn niet representatief voor de hele moslim cultuur binnen Nederland.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:38
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-12-2003 @ 19:37:
Niet mee eens, ik denk dat een hoofddoekje totaal niks over integratie zegt, het geeft alleen maar aan dat de draagster ervan moslim is, meer niet.
Ik denk dat de meeste moslims beter geintgreerd zijn dan je denkt. En voor dat je nu alleen maar negatieve verhalen over marokkanen gaat zitten houden, die zijn niet representatief voor de hele moslim cultuur binnen Nederland.
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:15
Verwijderd
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 18-12-2003 @ 19:38:
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:46
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
BARON schreef op 18-12-2003 @ 18:53:
Een moslima met een hoofddoek wil zeggen naar de buitenwereld: Kijk mij, ik ben een echte moslim, en dat is belangrijker dan Nederlander zijn. Ik heb schijt aan Christenen, Joden en al het andere ongelovige gajus. De Islam is de beste.

Dat is de uitstraling van een hoofddoek.
als je als nederlander een moslima haar hoofddoekje probeert te verbieden, zeg je tegen de buitenwereld: Kijk mij, ik ben nederlander, ik leef in de perfecte cultuur, en bereid die te verdedigen tot de laatste man. ik heb schijt aan vrije meningsuiting of geloofsovertuiging, ik ben de beste, en iederen die het met me eens is met mij.

serieus argument (ik lijk wel gek) die doekjes werden al gedragen door de moslims voor ze conflicten of iets dergelijks met de buitenwereld kregen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:50
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
JaJ schreef op 18-12-2003 @ 20:46:
als je als nederlander een moslima haar hoofddoekje probeert te verbieden, zeg je tegen de buitenwereld: Kijk mij, ik ben nederlander, ik leef in de perfecte cultuur, en bereid die te verdedigen tot de laatste man. ik heb schijt aan vrije meningsuiting of geloofsovertuiging, ik ben de beste, en iederen die het met me eens is met mij.

serieus argument (ik lijk wel gek) die doekjes werden al gedragen door de moslims voor ze conflicten of iets dergelijks met de buitenwereld kregen.
damn kben het met je eens men..

Ik bedoel.. Een moslima hoeft tog niet meteen kapsones te hebben zo van 'ik ben de beste'.. Als diegene dat wel heeft, ligt dat aan de persoon zelf, niet aan het feit dat zij dan moslima is, want een protestant kan hetzelfde net zo goed denken..
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:53
SpAwNy
Avatar van SpAwNy
SpAwNy is offline
niet ouwehoeren aanpassen die hap... je bent in andermans land dus je zal je moeten aanpassen.. als er een verbod komt op hoofddoeken dan komt die er en daar moet je mee leven klaar..

Als er in de klas geen petjes enzow gedragen mogen worden moeten de hoofdoeken ook af...
__________________
Pulling on the boots and tightening up the laces, shaving our heads and strapping up the braces, there you have a Skinhead looking for a fight !!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:57
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Yousra schreef op 18-12-2003 @ 13:58:
Maar de eerder genoemde neger behoort ook tot een "afwijkende" cultuur en hij kan z'n kleurtje ook niet even afdoen als hij de rechter moet gaan uithangen. Als men zo bang is voor godsdienst dat men het niet wil zien, ook al blijft het daarmee bestaan, dan is er hier echt iets mis.

En wat is de nl klederdracht?
wacht even, deconclusie van mijn verhaal was dus dat een moslim net zo goed lid van de nlcultuur kan zijn als een christen.
Huidskleur heeft niets, maar dan ook niets met cultuur te maken.

we nemen even een negerbaby en een potentieel moslimatje, beiden geboren in nederland.
Ik waag er aan te twijfelen dat het negertje echt zal opgroeien met het oorspronkelijke geloof van het land van zijn ouders. de moslima echter zal de islam leren, en waarschijnlijk ook wat cultuur van haar oorspronkelijke land.
toch groeien beide kinderen op met tv, reclame, kranten, voetbal of tennis en scholen. beiden behoren tot de nederlandse cultuur, omdat het grootste deel van wat ze leren toch uit die cultuur komt.
de neger misschien wel iets meer omdat hij dat godsdienst gedeelte heeft gemist
net zoals jij verteld dat het terugsturen van allochtonejeugd belachelijk is, omdat ze vaak in nl geboren is, moet ik zeggen dat het belachelijk is te zeggen dat een neger uit een andere cultuur komt.

over de klederdracht verder. ik zei dus dat we die bijna niet meer hebben, maar je kent vast wel die volendammers outfits van die kaasmeisjes van de reclame.
die rechters is ook een goed voorbeeld, maar dat is echt gewoon een kledingvoorschrift, die moeten een toga aan, met zo'n wazige kraag, niks aan te doen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Opvallend nieuws #1
Kitten
500 22-04-2010 19:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sluierverbod (betoog) Nederlands
bayirgul
12 26-03-2004 10:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Integratie allochtonen geheel of gedeeltelijk geslaagd; integratiebeleid mislukt.
Gatara
68 04-02-2004 15:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Andere kijk op multicultuur door een moslimbroeder
Boosoog
2 20-10-2003 14:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Antisemitisme in Nederland: enkele verhalen
Rabbi Daniel
179 13-08-2003 13:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.