Oud 07-12-2016, 20:10
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Hallo,
Voor een schoolproject moet ik weten wat voor dingen in de kerk verboden zijn om te doen en wat voor dingen de kerk verboden heeft.
Heeft iemand een idee?

TC
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2016, 20:25
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Welke kerk precies? Je hebt namelijk mensen die roepen dat masturbatie de duivel uitnodigt (geen grap, dit las ik vandaag nog) en je hebt mensen die de Bijbel/welk heilige boek dan ook wat vrijer interpreteren.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2016, 20:31
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
De Christelijke kerk
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 07-12-2016, 21:19
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
De Christelijke kerk
Er bestaat (helaas) niet zoiets als DE Christelijke kerk. Er zijn namelijk heel veel stromingen binnen de Christelijke kerk. Katholiek, Protestant? En dan binnen die categorieën nog een enorm scala aan verschillende soorten gemeentes. En tsja, dan bestaan er ook nog verschillen tussen gemeentes van hetzelfde type maar in verschillende plaatsen. Je zult echt wat specifieker moeten zijn

De meeste kerken zullen wel gezag toeschrijven aan de 10 geboden, maar als je het over seks voor het huwelijk, vrouwen in het ambt, etc. verschillen de standpunten enorm per kerk.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-12-2016, 22:34
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb je topic verplaatst naar ons subforum over religie, geloof en filosofie: daar past het wat beter.
Wil je dit weten voor een schoolopdracht of voor iets persoonlijks?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 08:19
Verwijderd
Als iemand zegt "christelijke" kerk bedoelt hij vrijwel per definitie niet Katholiek.

fizzle, het vierde woord van de openingspost is "schoolproject"

Ik ben vooral benieuwd wat voor project het precies is, gewoon zomaar lukraak wat verboden oplepelen lijkt me hoe dan ook compleet zinloos Zal toch op zijn minst iets van interpretatie of vergelijking of zo bij zitten lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 09:45
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Als iemand zegt "christelijke" kerk bedoelt hij vrijwel per definitie niet Katholiek.

fizzle, het vierde woord van de openingspost is "schoolproject"

Ik ben vooral benieuwd wat voor project het precies is, gewoon zomaar lukraak wat verboden oplepelen lijkt me hoe dan ook compleet zinloos Zal toch op zijn minst iets van interpretatie of vergelijking of zo bij zitten lijkt me.
Waarom zou iemand met christelijk niet katholiek bedoelen?
En je hebt gelijk, ik kan niet lezen erp:
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 09:53
Verwijderd
Wellicht iets te kort door de bocht, bij nader inzien. Katholieken omschrijven zichzelf nooit, in mijn ervaring, als christelijk, maar altijd meteen als katholiek. Als het over christelijk gaat (liefst uitgesproken als "gristelijk" overigens) bedoelt men gewoon altijd (een variant van) protestantisme.

Dit zal uiteraard in landen waar overwegend meer moslims wonen of zo niet opgaan, maar in Nederland heb ik - buiten het vak levensbeschouwing op school - nog nooit meegemaakt dat iemand "de christelijke kerk" benoemde en dan doelde op inclusief katholicisme.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 10:41
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
In Oostenrijk en Oost Europa is een christen vrijwel standaard katholiek en is hij evangelisch of protestants dan wordt dat erbij gezegd. Vandaar dat het voor mij niet zo logisch klinkt. Maar in Nederland kan ik het me voorstellen, ja.

Eline, wat is bij jouw kerk verboden?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 11:33
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
In Oostenrijk en Oost Europa is een christen vrijwel standaard katholiek en is hij evangelisch of protestants dan wordt dat erbij gezegd. Vandaar dat het voor mij niet zo logisch klinkt. Maar in Nederland kan ik het me voorstellen, ja.

Eline, wat is bij jouw kerk verboden?
Mijn kerk is met bepaalde dingen heel vrij, vrouwen mogen gerust preken en belangrijke beslissingen nemen bijvoorbeeld. Wat betreft seksualiteit en relaties zijn we wat conservatiever (je moet het natuurlijk zelf weten maar advies is "geen seks en niet samenwonen voor je getrouwd bent"). Inmiddels ook aangevuld met "Als je het doet doe het dan alsjeblieft veilig". Wel zijn we tegelijkertijd heel open naar (ex)verslaafden toe, zijn ongetrouwde stellen of moeders met baby net zo goed welkom en worden er af en toe daklozen binnen ons netwerk opgevangen terwijl er een nieuw thuis voor hen gezocht wordt. We proberen iedereen ongeacht het verleden van die persoon iets van Gods liefde te laten zien. Echt keiharde regels heeft mijn kerk niet, want we zijn een multicultureel bij elkaar geraapt zooitje van verschillende kerkstromingen met toevallig een licht conservatief leiderschapsteam. Kinderdoop en (opdragen en later) volwassendoop bestaan bijvoorbeeld zonder problemen naast elkaar. Je mag elke vertaling lezen die je maar wil en op zondagavond wordt er gerust nog een filmavondje of picknick bij de plas georganiseerd.

De kerk waar ik met mijn moeder heen ging was anders conservatief. Het was PKN, vroeger hervormd. Daar was een vrouw in het ambt ondenkbaar maar vonden jeugdleiders het prima als je wilde samenwonen.

Mijn oma's kerk was nog weer een stuk strenger. Als vrouw moet je daar een rok aan en een hoed op (om je onderdanigheid aan de man te tonen). Er zijn vaste plekken in de kerk, dus als gast mag je niet gaan zitten voor het lampje brandt en de overgebleven plekken vrijgegeven worden. Raak je zwanger, dan moet je trouwen. Op zondag geldt ook totale rust (autorijden naar de kerk mag nog net - maar ook niet van alle gemeenteleden). Een drumstel of gitaar in de kerk is uit den boze en een vrouw in het ambt kan al helemaal niet. TV hebben thuis was lange tijd ook verboden (ik weet niet of dat nog geldt). Er is een sterke voorkeur voor Statenvertaling of Herziene Statenvertaling.

Het probleem is een beetje dat lang niet al die "regels" duidelijk en officieel zijn. Geen vrouwen in het ambt is een duidelijke regel, maar sommige regels komen vooral voort uit ideeën van gemeenteleden maar zijn niet vastgelegd. Dat hoort gewoon zo. Bij mij in de kerk verschilt het dan ook enorm met wie je praat wat de standpunten zijn betreft man-vrouw-rolverdeling, seksualiteit, homoseksualiteit, gebedsgenezing en ga zo maar door. Gelukkig kan dat allemaal redelijk naast elkaar bestaan.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 18:25
Verwijderd
Citaat:
In Oostenrijk en Oost Europa is een christen vrijwel standaard katholiek en is hij evangelisch of protestants dan wordt dat erbij gezegd. Vandaar dat het voor mij niet zo logisch klinkt. Maar in Nederland kan ik het me voorstellen, ja.

Eline, wat is bij jouw kerk verboden?
In Nederland is de katholieke kerk de grootste afzonderlijke denominatie tegenwoordig trouwens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kraken definitief verboden
Hakuna
134 26-07-2010 21:51
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 07:32
Verhalen & Gedichten [verhaal]schrijftstijl
T_ID
10 28-10-2005 22:52
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 22:29
Levensbeschouwing & Filosofie Zelfmoord
Negrotiator
162 04-01-2004 15:59
Levensbeschouwing & Filosofie Katholiek of protestants?
HappyGirlLove
34 29-06-2002 12:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.