Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2010, 21:33
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Wow, mooi Geel!
Dankje!
Alleen, als je het originele gedicht leest, kun je wel zien dat het niet heuleumaal origineel is.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2010, 21:38
Verwijderd
Weetje, ik vind die opdracht die ik kreeg (van Geel?) wel leuk, maar ik kom er niet verder mee. Ik bewaar hem voor een stille kerstvakantie of zo, mag ik in de tussentijd iets anders?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 21:45
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Medeia, wil je een gedicht met een cliffhanger schrijven?
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Medeia, wil je een gedicht met een cliffhanger schrijven?
Oei! Ehm, ja, maar mag iets dan nóg iets als aanknopingspunt?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 21:51
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Je moet iets met tijd doen, bijvoorbeeld bij elke nieuwe strofe de tijd vermelden: Er moet een duidelijk verloop in je gedicht zitten en niet een momentopname/terugdenken zijn: het moet echt nu gebeuren.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Je moet iets met tijd doen, bijvoorbeeld bij elke nieuwe strofe de tijd vermelden: Er moet een duidelijk verloop in je gedicht zitten en niet een momentopname/terugdenken zijn: het moet echt nu gebeuren.
OK!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 21:53
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Dit trouwens omdat ik nieuwsgierig ben hoe je die clichés doorbreekt van LJH-gedichtjes, volgens mij is het heel moeilijk als je in de tegenwoordige tijd dicht met een verloop erin. Leer ik er zelf ook weer van.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Dit trouwens omdat ik nieuwsgierig ben hoe je die clichés doorbreekt van LJH-gedichtjes, volgens mij is het heel moeilijk als je in de tegenwoordige tijd dicht met een verloop erin. Leer ik er zelf ook weer van.
Bedoel je dat ik dat doe, of dat ik dat gá doen/zou moeten doen?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 22:00
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Hmm, ik bedoel dat ik stiekem verwacht dat je dit doet / automatisch doet
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Hmm, ik bedoel dat ik stiekem verwacht dat je dit doet / automatisch doet
Ik snap je nog steeds niet. Normaliter, of in het gedicht dat ik nu gá schrijven?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 22:10
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik denk niet dat hij bedoelt dat jij cliché LHJ-gedichtjes schrijft, want dat is like no wayy het geval, dus hij bedoelt vast dat hij benieuwd is of jij nu (in gedicht dat je gaat schrijven) niet vervalt in zulk soort clichés.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 22:13
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Zoeits ja! Ik ben benieuwd hoe jij als enorm-origineel-en-mooie-dichteres de clichés vermijdt die men snel maakt in dit soort gedichten. Zoiets.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2010, 22:35
Verwijderd
Okay!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2010, 01:33
Verwijderd
Ahoi, goede opdracht, ik ben iets op het spoor! (en het grappige is, het neigt zelfs naar cliché, maar ergens past dat wel, of zo).

Oh en trouwens, tack så mycket voor het geslijm.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2010, 20:26
Verwijderd
Padam padam, mét cliché's maar ook met overgave geschreven.

Wie commentaar wil leveren: dat is even welkom als wanneer ik een heel nieuw topic open. Ideeën voor een betere titel trouwens ook.

N.a.v. deze opdracht:
Citaat:
Medeia, wil je een gedicht met een cliffhanger schrijven?
Je moet iets met tijd doen, bijvoorbeeld bij elke nieuwe strofe de tijd vermelden: Er moet een duidelijk verloop in je gedicht zitten en niet een momentopname/terugdenken zijn: het moet echt nu gebeuren.
59


Negenenvijftig
seconden, bedoel ik
bijna een minuut nog
te gaan of te verliezen

vierenveertig tellen voor je kiezen
om te overbruggen met overpeinzen
of een glimlach net wat je wil
(ik heb genoeg aan dit te denken)

eenendertig en je zingt de een-na-laatste keer
-fluistert meer- de laagste klanken en je
schraapt je keel je ogen vallen even dicht
en ik, ik ben mijn tijd vooruit, oh met al
die geplande plannen onbestaanbaar ver vooruit

tweeëntwintig, het getokkel verstomt bijna
een ademteug ontspannen schouders,
gelukkig ken je geen repeat

elf en elk (dus ik en jij) hier neuriet nog een beetje,
de een wat vals (waarschijnlijk ik) de ander
als vanouds en acht en zeven zie je
-alles nu verstilt- zes het draait een weinig
om de vraag wie de eerste aanzet geven wil

alsof je me hoort denken maan je me tot rust
-weliswaar onwillekeurig, maar je moest eens weten,
dat non-verbale, wat een kunde!-
vijf en vier en ik weet al over een moment of twee
is het verleden tijd, dan hebben we ge…
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 21:36
Verwijderd
Nou Dingaantouwtje, nou wil ik wel weten of ik voldaan heb! En meteen een nieuwe opdracht als het kan!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 22:04
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Oh, Medeia, het is echt superdruk op school en ik ben echt geen seconde meer vrij. Zodra ik ook maar even de tijd heb krijg je alles van me wat ik kan geven. Ondertussen mag iemand anders een opdracht voor je bedenken Em Mutant Geel Etmakas naamzoek
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 05:37
Verwijderd
Ohja, die opdracht hoeft natuurlijk helemaal niet van jou te komen, foutje in de mijn formulering!

Dus, wie zegt me welke kant ik nu weer op moet?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 07:31
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Medeia is de weg kwijt
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 16:33
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Medeia, bedenk welk onderwerp je het meest cliché vindt om over te schrijven, en schrijf een gedicht met dat onderwerp als het middelpunt.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 16:34
Verwijderd
En als je na Geels opdracht nog een plekje overhoudt: schrijf een gedicht waarin geen enkel woord meer dan een keer voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Medeia, bedenk welk onderwerp je het meest cliché vindt om over te schrijven, en schrijf een gedicht met dat onderwerp als het middelpunt.
Citaat:
En als je na Geels opdracht nog een plekje overhoudt: schrijf een gedicht waarin geen enkel woord meer dan een keer voorkomt.
Leuke opdrachten! Misschien ga ik ze combineren.

(en feedback? )
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 17:17
Verwijderd
Medeia, ik denk niet dat ik jou feedback kan geven omdat jij veel beter schrijft dan ik. Ik zie bij jou gewoon echt niet wat anders zou moeten
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 17:54
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Medeia, ik denk niet dat ik jou feedback kan geven omdat jij veel beter schrijft dan ik. Ik zie bij jou gewoon echt niet wat anders zou moeten
Inderdaad.
/slijmslijm

Nee, ik heb er daadwerkelijk niets op aan te merken behalve dat ik het een heerlijk gedicht vind. Sorry! ;p

Als iemand ideeën over heeft, je mag mij ook opdrachten, ik ben momenteel toch zo stuurloos als wat. en mijn wiskunde aan het ontlopen met gedichies.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Oh, Medeia, het is echt superdruk op school en ik ben echt geen seconde meer vrij. Zodra ik ook maar even de tijd heb krijg je alles van me wat ik kan geven. Ondertussen mag iemand anders een opdracht voor je bedenken Em Mutant Geel Etmakas naamzoek
Oh ik naamzoek bijna nooit. Wie wil wat?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 21:56
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik wel!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Medeia, ik denk niet dat ik jou feedback kan geven omdat jij veel beter schrijft dan ik. Ik zie bij jou gewoon echt niet wat anders zou moeten
Citaat:
Inderdaad.
/slijmslijm

Nee, ik heb er daadwerkelijk niets op aan te merken behalve dat ik het een heerlijk gedicht vind. Sorry! ;p

Als iemand ideeën over heeft, je mag mij ook opdrachten, ik ben momenteel toch zo stuurloos als wat. en mijn wiskunde aan het ontlopen met gedichies.
Mensen, feedback geven kan altijd! Verbeterpunten zijn er ook altijd en ik laat me heel veel zeggen, ook door vijftien- en zestienjarigen, kom nou toch!

Buiten dat, blijf ik blijkbaar dankwoorden uitdelen... Het is iedere keer weer fijn om te lezen dat men je werk/stijl waardeert!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 11:01
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Citaat:
Padam padam, mét cliché's maar ook met overgave geschreven.

Wie commentaar wil leveren: dat is even welkom als wanneer ik een heel nieuw topic open. Ideeën voor een betere titel trouwens ook.

N.a.v. deze opdracht:

59


Negenenvijftig
seconden, bedoel ik
bijna een minuut nog
te gaan of te verliezen

Het idee van de seconden die aftellen vind ik leuk. De laatste zin van deze strofe was min of meer voorspelbaar, ik weet niet of dat aan mij ligt.

vierenveertig tellen voor je kiezen
om te overbruggen met overpeinzen
of een glimlach net wat je wil
(ik heb genoeg aan dit te denken)

Dat "kiezen" vind ik daar erg leuk. Seconden voor je kiezen, leuk. Het lijkt ook een beetje te rijmen met de rest van de zin, maar dat zal de klank wel zijn. Overpeinzen vind ik niet een mooi woord, ik heb daar beelden van hoofdpijn bij.

eenendertig en je zingt de een-na-laatste keer
-fluistert meer- de laagste klanken en je
schraapt je keel je ogen vallen even dicht
en ik, ik ben mijn tijd vooruit, oh met al
die geplande plannen onbestaanbaar ver vooruit

fluistert meer is mooi, onverwacht, alles wat ik mooi vind aan zinnen die ik mooi vind. Deze strofe heeft lekker veel snelheid en dat vind ik fijn. Geplande plannen vind ik minder.

tweeëntwintig, het getokkel verstomt bijna
een ademteug ontspannen schouders,
gelukkig ken je geen repeat

Leuk, al begrijp ik hem niet helemaal.

elf en elk (dus ik en jij) hier neuriet nog een beetje,
de een wat vals (waarschijnlijk ik) de ander
als vanouds en acht en zeven zie je
-alles nu verstilt- zes het draait een weinig
om de vraag wie de eerste aanzet geven wil

de een wat vals (waarschijnlijk ik) vind ik enorm leuk en geeft een persoonlijk teintje aan het geheel. mooi.

alsof je me hoort denken maan je me tot rust
-weliswaar onwillekeurig, maar je moest eens weten,
dat non-verbale, wat een kunde!-
vijf en vier en ik weet al over een moment of twee
is het verleden tijd, dan hebben we ge…

De opbouw tussen de vorige strofe en het einde vind ik erg goed gelukt. Je werkt duidelijk naar iets toe met iemand, en ik was doodnieuwschierig naar wat ze nou gedaan hadden, die twee. non-verbale, wat een kunde! vind ik een mooie zin. Well done!
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Ik wel!
Hmmm, ik had een idee, maar omdat vogelvrij het er over had, wil ik het voor mezelf houden en er iets mee proberen. Iig. Pfff, wat wil ik. Hmmm...

Een gedicht dat weergeeft hoe je dood moet gevierd/betreurd moet worden.

(bijvoorbeeld: )
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 18:56
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Iemand die voor mij een leuke opdracht heeft, om weer wat inspiratie op te doen?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 10:03
Verwijderd
@ Ratatouille: Schrijf over iets dat in jouw belevingswereld niet kan (van op twee personen tegelijk verliefd zijn, tot naar de zon vliegen.) Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Dus niet in je gedicht gaan bewéren dat het heel gewoon is, maar het gewoon aannemen en het gebruiken als onderwerp. Het moet een gedicht van minimaal drie strofes van minimaal drie regels zijn.

Laatst gewijzigd op 10-10-2010 om 10:13.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 10:11
Verwijderd
Mag ik ook een opdracht?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Mag ik ook een opdracht?
Schrijf een gedicht met in iedere regel minstens één alliteratie en minimaal één keer in het hele gedicht een metafoor.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 10:16
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 12:20
Verwijderd
Ik wil een oefening.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 17:06
Verwijderd
Schrijf een gedicht over een forumer, maar zeg er niet bij welke! Dan gaan wij raden
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 16:26
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
@ Ratatouille: Schrijf over iets dat in jouw belevingswereld niet kan (van op twee personen tegelijk verliefd zijn, tot naar de zon vliegen.) Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Dus niet in je gedicht gaan bewéren dat het heel gewoon is, maar het gewoon aannemen en het gebruiken als onderwerp. Het moet een gedicht van minimaal drie strofes van minimaal drie regels zijn.
Zoiets?

Bus zeventien – retourtje hemel.

Vandaag - zoals elke dag vandaag was - ontwaakte ik
uit de dromen van gisteren en ik werd wakker in
het leven van vandaag.

De bus naar de hemel ronkte, wachtte en stond daar
zoals vandaag elke dag was. Ik stapte op en even later
in de bus. ‘Tot ziens!’

Elke dag weer, vloog ik, reed ik, met bus zeventien
regelrecht de hemel in. Zoals vandaag niet gisteren is,
maar toch hetzelfde lijkt.

Morgen was vandaag hetzelfde als gisteren en net zoals
gisteren vandaag was, stond bus zeventien weer
klaar voor de hemelreis.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Schrijf een gedicht met in iedere regel minstens één alliteratie en minimaal één keer in het hele gedicht een metafoor.
Mijn moeder maakte mooie mutsen
voor een warme wintertijd.
En toen ik haard en huis verliet
stuurde ze ze stellig op.

Nu, in ieder nattig najaar
wacht ik op een wintermuts.
Maar ik kan wachten wat ik wil:
er blijft niets in de brievenbus.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 20:01
Verwijderd
Jow, opdracht please.

En een vraag heb ik ook: heeft een van jullie wel eens geprobeerd iedere dag (of een vast aantal dagen in de week) een gedicht te schrijven (vergelijk NaNoWriMo) en zo ja, leverde dat wat op qua inspiratie/productiviteit/oefening/etc.?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 20:04
Verwijderd
Medeia: gooi drie keer een dobbelsteen en noteer de uitkomsten. Schrijf een gedicht met de uitkomsten daarin geïntegreerd.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Medeia: gooi drie keer een dobbelsteen en noteer de uitkomsten. Schrijf een gedicht met de uitkomsten daarin geïntegreerd.
Ik héb geen dobbelsteen. En ik heb vrij recent nog een gedicht geschreven met in iedere strofe een getal, dus ehm, leuk bedacht maar deze mag door naar de volgende.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Ik héb geen dobbelsteen. En ik heb vrij recent nog een gedicht geschreven met in iedere strofe een getal, dus ehm, leuk bedacht maar deze mag door naar de volgende.
Het was hoe dan ook een nogal rare opdracht en hoezo heb je nou weer geen dobbelsteen?
Ik ga even nadenken over een andere.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 09:31
Verwijderd
Opdracht voor Medeia: schrijf een gedicht van gewone, lopende zinnen, met hoofdletters en punten, maar geen enkele zin mag langer dan zes woorden zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 16:42
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 16:52
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Mutant! Ik was jouw opdracht helemaal vergeten! Ik probeer er nu aan te werken, maar er komt alleen maar emocrap uit m'n 'pen'. Maar ik ga wel even door, kijken of ik nog iets kan uitpoepen.

Edit: maar het is ook wel moeilijk om geen emocrap te crappen als je over de dood moet schrijven.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 19:07
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik wil ook wel een opdrachtje van iemand, ik ben een beetje a-productief de laaste tijd. Komt u maar!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 20:16
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Ik wil ook wel een opdrachtje van iemand, ik ben een beetje a-productief de laaste tijd. Komt u maar!
Zet de televisie aan, (muziekzender?), en noteer de eerste zin die je hoort. Gebruik die als inspiratie voor je gedicht.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Mutant! Ik was jouw opdracht helemaal vergeten! Ik probeer er nu aan te werken, maar er komt alleen maar emocrap uit m'n 'pen'. Maar ik ga wel even door, kijken of ik nog iets kan uitpoepen.

Edit: maar het is ook wel moeilijk om geen emocrap te crappen als je over de dood moet schrijven.
Ik dacht al

Doe je best ^^ en ik heb de laatste tijd ook emodiarree, dus trek het je niet aan
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 14:16
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mag ik een opdracht?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 14:26
Verwijderd
Em., schrijf een heel concreet gedicht. Alleen benoemen wat er is: geen abstracties, vergelijkingen, metaforen, hyperbolen, eufemismen. Geen ironie, dromerigheid, archaïsmen, geen dingen 'van vroeger' of in de toekomst gelegen. Niks met een dubbele betekenis, geen woordspelingen. Onderwerp is vrij, maar als je daar liever richting in hebt wil ik dat ook wel voor je bedenken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken abonement mogelijkheid op nieuwe topics
olha1
12 07-03-2011 17:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.