Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2005, 11:51
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
We zijn voor ANW met een groot project bezig, genaamd "Mooncity". Als taak heeft ons groepje het beheren van alle schadelijke stralingen die vanuit de zon en ruimte"de stad "Mooncity" op de maan binnenkomen.

Zoiets hebben we nog niet gehad en we weten ook niet welke stralingen we moeten filteren en op welke manier.

Ik heb dus aan jullie een paar vragen:

1. Welke stralingen moeten we filteren en hoe
2. Waarom moeten we deze stralingen filteren
3. Zijn er manieren waarop we deze stralingen in de biosfeer kunnen gebruiken om bijvoorbeeld energie of warmte op te wekken?

Ik zal er niet van staan te kijken als ik reacties krijg als kutmongool, of wat ben je voor een eikel, maar ik zou het fijn vinden als jullie een beetje meewerken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2005, 16:06
Verwijderd
Misschien heb je hier iets aan:
http://voyager.cet.edu/iss/techcheck3/radiation.html
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:09
Verwijderd
Ah ja mijn PWS ging over een maanbasis dus ik weet er wel een beetje over. Je moet de kosmische straling tegengaan (anders is iedereen binnen een jaar aan kanker overleden). Daarom moet je een basis onder de grond bouwen, een metertje of 5 voldoet wel.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-12-2005 @ 17:09 :
Ah ja mijn PWS ging over een maanbasis dus ik weet er wel een beetje over. Je moet de kosmische straling tegengaan (anders is iedereen binnen een jaar aan kanker overleden). Daarom moet je een basis onder de grond bouwen, een metertje of 5 voldoet wel.
Werkt drie meter beton niet?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:29
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-12-2005 @ 17:09 :
Ah ja mijn PWS ging over een maanbasis dus ik weet er wel een beetje over. Je moet de kosmische straling tegengaan (anders is iedereen binnen een jaar aan kanker overleden). Daarom moet je een basis onder de grond bouwen, een metertje of 5 voldoet wel.
Hm, oké. Dan hoop ik dat de "bouwers" van Mooncity, in dit geval een andere HAVO-klas dat doet. Anders valt door ons niet te voorkomen dat iedereen een langzame en pijnlijke dood sterft door kanker en allemaal schadelijke straling.

Maar kun je niet gewoon een dubbele thermische glaswand maken met tussendie twee wanden ozon uit een ozongenerator? Ja de anw leraar zei dat die bestonden
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Skoolboy schreef op 22-12-2005 @ 17:29 :
Hm, oké. Dan hoop ik dat de "bouwers" van Mooncity, in dit geval een andere HAVO-klas dat doet. Anders valt door ons niet te voorkomen dat iedereen een langzame en pijnlijke dood sterft door kanker en allemaal schadelijke straling.

Maar kun je niet gewoon een dubbele thermische glaswand maken met tussendie twee wanden ozon uit een ozongenerator? Ja de anw leraar zei dat die bestonden
Geen idee, maar waarom zou je dat doen als je net zo goed onder de grond kunt bouwen?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 09:13
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-12-2005 @ 23:18 :
Geen idee, maar waarom zou je dat doen als je net zo goed onder de grond kunt bouwen?
daar zeg je het dus....we kúnnen onder de grond bouwen, maar we zijn afhankelijk van een van de andere havoklassen. Zij maken het ontwerp en bouwen Mooncity, dus wij zijn afhankelijk van hun concept. Als zij onder de grond bouwen hebben wij het makkelijk, maar als zij zo stom zijn om boven de grond te bouwen hebben wij het lastig.

Ik zou ook gewoon onder de grond bouwen, omdat dat het makkelijkste is. Mja, wij zijn dus afhankelijk van de andere klassen
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 00:39
Verwijderd
Oh, op die fiets... ik denk niet dat er iets (en daarmee bedoel ik iets realistisch voor deze toepassing) beter straling absorbeert dan lood en dan nog heb je wel een paar meter nodig. Beton werkt ook wel, maar wat minder goed.

Jouw methode met ozon zegt me niets, maar misschien werkt dat ook wel.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 12:23
Supersuri
Supersuri is offline
Dan bel je toch even na iemand van die andere havo klas en zeg je dat uit jullie onderzoek duidelijk is dat het eigenlijk alleen maar practisch haalbaar is als het grootste gedeelte (dus alleen ingang om weg te komen niet) onder de grond zit.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 16:58
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Heb geen telefoonnummers
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 18:21
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-12-2005 @ 01:39 :
Oh, op die fiets... ik denk niet dat er iets (en daarmee bedoel ik iets realistisch voor deze toepassing) beter straling absorbeert dan lood en dan nog heb je wel een paar meter nodig. Beton werkt ook wel, maar wat minder goed.

Jouw methode met ozon zegt me niets, maar misschien werkt dat ook wel.
maar pas op: de straling (gamma's waar we het nu over hebben) worden niet voor 100% tegengehouden door lood, ook niet na een paar meter. (maar de opgelopen effectieve dosis achter deze loodbescherming is verwaarloosbaar klein, maar dat wil niet zeggen dat er geen straling doorkomt)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 23:36
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 26-12-2005 @ 19:21 :
maar pas op: de straling (gamma's waar we het nu over hebben) worden niet voor 100% tegengehouden door lood, ook niet na een paar meter. (maar de opgelopen effectieve dosis achter deze loodbescherming is verwaarloosbaar klein, maar dat wil niet zeggen dat er geen straling doorkomt)
Goh.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-12-2005, 16:02
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Ik ben dus echt benieuwd wat die andere klas gaat doen. Ik denk dat ik het gewoon maar eens aan iemand van de "bouwklas" ga vragen. Volgens mij heb ik namelijk wel msn-adressen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2005, 21:57
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
En anders zitten jullie nog altijd op dezelfde school, is het niet?
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 16:04
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Jazeker, het scheelt wel dat ik niet in die stad hoef te gaan wonen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 17:11
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-12-2005 @ 00:36 :
Goh.
hoezo goh? ik ken zat mensen die denken: yes ik sta achter een loodmuurtje dus nu ontvang ik geen stralingsdosis meer
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 10:11
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 03-01-2006 @ 18:11 :
hoezo goh? ik ken zat mensen die denken: yes ik sta achter een loodmuurtje dus nu ontvang ik geen stralingsdosis meer
Dat zegt wel wat over je kennissenkring

Maar op een geven moment is die straling wel verwaarloosbaar toch voor een bepaalde tijd. Je zou eigenlijk moeten bedenken hoelang die tijd moet zijn en daar je loodmuur op bouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 10:33
sdekivit
sdekivit is offline
er is een formule voor het berekenen van de dosistempo en nee, dat is geen formule die op de vwo wordt behandeld:

Code:
.     _
D = (|  * A) / r^2
Die kennissenkring waren mensen van middelbare school.

Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 10:40.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-01-2006, 10:38
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 04-01-2006 @ 11:11 :
Dat zegt wel wat over je kennissenkring

Maar op een geven moment is die straling wel verwaarloosbaar toch voor een bepaalde tijd. Je zou eigenlijk moeten bedenken hoelang die tijd moet zijn en daar je loodmuur op bouwen.
nee dat moet je niet bedenken --> je moet ten alle tijden streven naar een zo laag mogelijke stralingsdosis (ALARA) en dus moet je je werkzaamheden zo kort mogelijk houden als je werkt met een stralingsbron.

Je moet wel eerst uitrekenen hoeveel de stralingsdosis per uur achter die loodmuur is en hoeveel dan de effectieve dosis is (onder andere), maar dat betekent niet automatisch dat je zolang achter die loodmuur gaat staan.

Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 10:42.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 15:58
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
We doen het gewoon volgens ons eigen concept.

Zou 7,5 meter lood en daar omheen nog aan beide kanten 2 meter beton voldoen?

En hoe zit het dan met de dampen van het lood?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 17:31
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 11-01-2006 @ 16:58 :
We doen het gewoon volgens ons eigen concept.

Zou 7,5 meter lood en daar omheen nog aan beide kanten 2 meter beton voldoen?

En hoe zit het dan met de dampen van het lood?
Mischien moet je dat even uitrekenen of het genoegverminder is. Ik weet de formule niet meer uit mijn hoofd. Je hebt een binas neem ik aan? Daar staan ergens de gegevens van lood en beton wel in.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 11:17
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Ik heb hem niet bij me. Maar hoe kun je dan de hoeveelheid straling berekenen.\

Leraar zegt net trouwens dat mooncity boven de grond wordt gebouwd, iets waar ik nu echt veel aan heb hoor

Ik pleur het gewoon lekker onder de grond, ook al zegt de leraar van niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 12-01-2006 @ 12:17 :
Ik heb hem niet bij me. Maar hoe kun je dan de hoeveelheid straling berekenen.
Wanneer x de dikte van de absorberende wand of laag voorstelt en d de halveringsdikte is, dus de dikte waarbij de helft van de straling geabsorbeerd wordt, dan geldt voor de intensiteit: I(x)=I(0)*(1/2)x/d, waarbij I(x) de intensiteit bij een wand- of laagdikte x voorstelt en I(0) de intensiteit voorstelt waarbij de straling niet wordt geabsorbeerd. In de vijfde druk van Binas staan de halveringsdikten in tabel 28E, en in de vierde druk van Binas is dat tabel 99D. Overigens hoef je die formule alleen maar op het v.w.o. te kennen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 09:24
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 12-01-2006 @ 18:46 :
Wanneer x de dikte van de absorberende wand of laag voorstelt en d de halveringsdikte is, dus de dikte waarbij de helft van de straling geabsorbeerd wordt, dan geldt voor de intensiteit: I(x)=I(0)*(1/2)x/d, waarbij I(x) de intensiteit bij een wand- of laagdikte x voorstelt en I(0) de intensiteit voorstelt waarbij de straling niet wordt geabsorbeerd. In de vijfde druk van Binas staan de halveringsdikten in tabel 28E, en in de vierde druk van Binas is dat tabel 99D. Overigens hoef je die formule alleen maar op het v.w.o. te kennen.
Nou, ik zit op HAVO, maar ik denk echt wel dat zoveel lood en beton moet voldoen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 13:29
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Volgens deze site is er maar iets van 6 cm lood nodig om 95% van de gammastraling van een Kobalt-60-bron tegen te houden.

Hoe zit dit met gammastraling in de ruimte?

Btw, ik weet echt niet wat cobalt-60 inhoudt. Ik weet alleen dat cobalt een van de scheikundige elementen is.

Ik hoop dat iemand hierop nog vóór vanavond op reageert, want het moet morgen ingeleverd worden.

In Binas kunnen we ook niets vinden, althans niet over Cobalt-60
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2006, 13:51
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 18-01-2006 @ 14:29 :
Volgens deze site is er maar iets van 6 cm lood nodig om 95% van de gammastraling van een Kobalt-60-bron tegen te houden.

Hoe zit dit met gammastraling in de ruimte?

Btw, ik weet echt niet wat cobalt-60 inhoudt. Ik weet alleen dat cobalt een van de scheikundige elementen is.

Ik hoop dat iemand hierop nog vóór vanavond op reageert, want het moet morgen ingeleverd worden.

In Binas kunnen we ook niets vinden, althans niet over Cobalt-60
Cobalt-60 is een isotroop (dacht dat het zo hete,) 60 is het gewicht van de Cobalt atoom. Die hebben het zelfde aantal protonen als een normaal cobalt atoom, maar een ander aantal neutronen.

Hoop dat je het nu wel kan vinden.

Maar volgens mij moet je er ook niet te veel op letten. De bron maakt niet zoveel uit waar de gammastraling van dan komt. 6cm lood houd dus 95% van de straling tegen. De bron is wel van invloed omdat het de hoeveelheid straling bepaalt. Dus je moet te weten zien te komen wat jou bron is dat de straling veroorzaakt (in ieder geval moet je weten hoeveel straling er is) En je moet weten wat de hoeveelheid straling maximaal mag zijn om onder de straling dosis te komen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 17:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 18-01-2006 @ 14:29 :
Volgens deze site is er maar iets van 6 cm lood nodig om 95% van de gammastraling van een Kobalt-60-bron tegen te houden.

Hoe zit dit met gammastraling in de ruimte?
Dat is afhankelijk van de energie van deze gammastraling.

Citaat:
BananaSplit schreef op 18-01-2006 @ 14:29 :
Btw, ik weet echt niet wat cobalt-60 inhoudt. Ik weet alleen dat cobalt een van de scheikundige elementen is.

Ik hoop dat iemand hierop nog vóór vanavond op reageert, want het moet morgen ingeleverd worden.

In Binas kunnen we ook niets vinden, althans niet over Cobalt-60
In tabel 25 (de isotopenlijst) staat de Co-60-isotoop vermeld. Dit is een radio-actieve isotoop van kobalt, die vervalt onder het uitzenden van bèta- en gammastraling. De halveringstijd is 5,27 jaar.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 08:44
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
De PO is af. We nemen muren van een paar meter, bestaande uit gewapend beton, watermuur en lood. Ook bouwen we sensoren in het gebouw in zodat we, als het dan fout gaat, stralingspakken aan kunnen trekken. Die hebben we sowieso nodig als we bij een (kleine) ramp naar buiten moeten
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
BananaSplit schreef op 19-01-2006 @ 09:44 :
De PO is af. We nemen muren van een paar meter, bestaande uit gewapend beton, watermuur en lood. Ook bouwen we sensoren in het gebouw in zodat we, als het dan fout gaat, stralingspakken aan kunnen trekken. Die hebben we sowieso nodig als we bij een (kleine) ramp naar buiten moeten
Dat valt wel mee hoor, het is niet dat je meteen doodvalt als je zonder stralingspak op de maan gaat wandelen. Het punt is dat je er niet maandenlang aan blootgesteld moet worden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 07:43
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-01-2006 @ 11:28 :
Dat valt wel mee hoor, het is niet dat je meteen doodvalt als je zonder stralingspak op de maan gaat wandelen. Het punt is dat je er niet maandenlang aan blootgesteld moet worden.
Nja we zien wel wat voor punt we ervoor krijgen.

Wat mij betreft mag deze gelocked worden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.