Oud 09-05-2012, 10:14
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik snap die stadhouderloze tijdvakken niet helemaal in de tijd van 1477 tot 1588. Klopt het dat in 1588 het tweede stadhouderloze tijdvak begint omdat de nederlanden dan weer Republiek wordt? Zo ja, wanneer was het eerste tijdvak dan?
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2012, 11:05
Nieuwescholier
Nieuwescholier is offline
Oke. Vanaf 1477 horen de Nederlandse onder Haburgs gezag vanwege het trouwen van Maria van Bourgondie met Maximiliaan. In 1588 worden de Noordelijke Nederlanden de Republiek ter zeven verenigde. Bestaande uit Zeeland, Holland, Groningen, Overijssel, Friesland, Gelderland en Utrecht eigenlijk ook Drenthe, maar die had geen zitting in de Staten Generaal. Het stadshouderloze tijdperk begint pas in 1650-1672 in deze periode is er geen statshouder omdat Willem II in 1650 overlijdt en zijn zoon een week later pas wordt geboren. Dan willen de staten van Holland geen stadshouder en ontstaat er een strijd tussen Oranjegezinden en Staatsgezinden. De Staten van Holland winnen die en dan komt Johan de Witt aan de macht van 1653 - 1672 daarna komt er weer een statshouder namelijk Willem III, dan is er nog een statshouderloze tijdperk van 1702- 1747 doordat Willem III overlijdt.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 13:05
Bright Blue
Bright Blue is offline
Maar dat tweede stadshouderloze tijsperk hoef je toch niet te leren voor je examen? Want de stof stopt bij 1702

En bedankt voor de info trouwens!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 09:44
Trijntje81
Trijntje81 is offline
volgens mij gaat het om het gehele tijdvak regenten en vorsten en loopt dat van 1477-1799 is het niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.