Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2007, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 10-02-2007 @ 20:28 :
Dat bedoel ik dus: zit je nog met drie categorieën. Ik zou het een tragikomedie noemen, puur op gevoel.
Over genres kun je eeuwig discussieren. Neem bijvoorbeeld imdb.com als standaard
Advertentie
Oud 10-02-2007, 19:35
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik zou de film gewoon een drama noemen. Een oorlogsdrama, zo je wilt, maar dat hoef je niet te vermelden omdat dat óók gewoon drama is. Het is geen comedy omdat de grappen en grollen van Benigni worden gebruikt als dramatisch element. Het is niet bedoeld om de kijker te laten lachen, maar om te laten zien wat deze man deed om zijn zoontje te beschermen.

En een oorlogsfilm is het al helemaal niet, want dat is een zelfstandig genre. Denk Platoon en dergelijke.
Oud 10-02-2007, 19:52
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Shine. Aardige film over de pianist David Helfgott, maar heb hem niet helemaal gezien dus kon niet helemaal de link leggen tussen jeugd en krankzinnigheid. Heb na de film wat beelden van de echte Helfgott gezien en zijn gedrag had de hoofdrolspeler goed overgenomen.
__________________
tirade
Oud 10-02-2007, 19:57
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 10-02-2007 @ 20:24 :
Te eng, ja.

Ik vond The Shining heel erg spannend, maar niet echt eng. Er zaten wel 'enge' elementen in
Spoiler
, maar *overall* kan ik 'm niet 'eng' noemen.
Dan noem ik eng wat jij spannend noemt.

Citaat:
Maar hoe definieër je dan een film als La vita è bella? Is het een oorlogsfilm, een drama, een komedie?
Dit voorbeeld toont al de gebrekkigheid van genre indelingen aan: 'drama' en 'komedie' zijn genrebenamingen die slaan op het beoogde effect op de kijker, terwijl 'oorlogsfilm' op het onderwerp van de film slaat. Daarom is een film nooit alleen een oorlogsfilm. Vragen of iets een oorlogsfilm of een drama is is net zoiets als vragen 'is dat een peer of een stuk fruit?'.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 10-02-2007, 20:03
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 10-02-2007 @ 20:57 :
Dit voorbeeld toont al de gebrekkigheid van genre indelingen aan:
Mijn punt precies.
Oud 10-02-2007, 21:17
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
The Prestige, gaaf
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Oud 10-02-2007, 22:15
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Simon

ik heb gehuild als een wijf en gelachen als een kerel


__________________
man, it must be great being you watching me.
Oud 10-02-2007, 22:40
mario
Avatar van mario
mario is offline
Accepted, best aardig high school comedy
__________________
www.funing.nl
Oud 10-02-2007, 22:40
Verwijderd
Citaat:
DanielC schreef op 10-02-2007 @ 12:08 :
Marloes, zit niet op Mark te vitten, jij hebt verdomme Shichinin no samurai nog niet gezien.
bla, bla bla, bla bla, zei je iets?

The Prestige
het lijkt me overduidelijk zijn dat deze hele film evengoed beschouwd kan worden als metafoor voor het vak van Nolan zelf (en zijn kundigheid in het bijzonder).

Laatst gewijzigd op 10-02-2007 om 22:42.
Oud 11-02-2007, 07:52
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
DanielC schreef op 10-02-2007 @ 12:08 :
Marloes, zit niet op Mark te vitten, jij hebt verdomme Shichinin no samurai nog niet gezien.
Al heb je nog nooit een film gezien, wie op mark loopt te vitten heeft mijn zege


The Tiger and the Snow:
Opzich wel mooi, maar weet eigenlijk nooit echt te gaan boeien. Setting is wel weer geniaal uitgewerkt


The Edukators
Leuk, met een moraal waar je iets mee mag maar niet moet.
Oud 11-02-2007, 08:34
niña
Avatar van niña
niña is offline
Moulin Rouge

Misschien eens niet kijken tot ik hem niet meer mee kan praten, want dat is irritant
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 11-02-2007, 09:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik stel voor dat de offtopic discussie over genres wordt gestaakt of elders wordt voortgezet. Maar niet in dit topic.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 11-02-2007, 10:51
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 10-02-2007 @ 20:02 :
Nou, het was toch van belang voor de plot om
Spoiler
.
Volgens mij was dat nergens voor nodig, ik had het liever niet laten zien. Veel mysterieuzer, past beter bij Melanie. Bovendien was het al duidelijk genoeg.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 11-02-2007, 11:20
Verwijderd
Death in Gaza
Deze film geeft een goed beeld van de kinderen in de Gaza strook. Ze kampen met hevige stress, omdat dagelijks leeftijdsgenoten worden doodgeschoten, huizen worden vernield en ze gebrainwashed worden door de volwassenen in het gebied. Maar om het te relativeren: ik denk dat ieder van ons de Israelis zou haten, als we opgroeiden in dat gebied. Ik kan de haat van deze kinderen dan ook begrijpen (die op hun beurt later kinderen zullen brainwashen). Het is tijd dat het zogenaamde 'beschaafde' Israel eens een menselijk beleid zal handhaven. Maak van dat gebied geen gevangenis en behandel deze mensen niet alsof het parasieten zijn. Zo kwam deze film op me over. Het feit dat een journalist is neergeschoten, terwijl hij de witte vlag bij zich had en Israel vervolgens geen van de verantwoordelijke soldaten vervolgd, is voor mij een reden te geloven dat in principe het Israelische leger vrijspel heeft in dat gebied. Op imdb.com vragen mensen zich af: waar blijft de Palestijnse Martin Luther King? Zolang deze steeds neergeschoten wordt, zal die er nooit komen.

*4.5/5

Laatst gewijzigd op 11-02-2007 om 11:51.
Oud 11-02-2007, 14:07
bbyn
bbyn is offline
Pursuit of happyness

Echt een hele goeie film
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Oud 11-02-2007, 15:43
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
DanielC schreef op 11-02-2007 @ 05:51 :
Volgens mij was dat nergens voor nodig, ik had het liever niet laten zien. Veel mysterieuzer, past beter bij Melanie. Bovendien was het al duidelijk genoeg.
Spoiler
__________________
So a baby seal walked into a club...
Oud 11-02-2007, 17:01
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 11-02-2007 @ 16:43 :
Spoiler
Ja, daar zit wel wat in. Maar ik vond het nog steeds niet zo goed passen. Sorry.

Hm, vanmiddag m'n broertje Kuroneko laten zien, en die vond 'm ook goed. Ik zat er zelf ook bij natuurlijk en ik vond 'm net zo goed als vorige week. Toen heb ik thuis nog Gods and Monsters gezien, en ook daar heb ik erg van genoten.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 11-02-2007, 19:36
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Minority Report (2002)

Spannende, intelligente thriller. Ondanks de aanwezigheid van Tom Cruise toch goed te doen. Ik heb weinig aan te merken op de film, behalve een paar zwakheden in het script:
Spoiler
Hoofdpijn...

4/5
Oud 11-02-2007, 19:53
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-02-2007 @ 20:36 :
Minority Report (2002)
Spoiler
Idd, een vaak gemaakte fout bij dit soort thema's.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.

Laatst gewijzigd op 11-02-2007 om 21:08.
Oud 11-02-2007, 20:44
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 11-02-2007 @ 20:53 :
Idd, een vaak gemaakte fout bij dit soort thema's.
Even de spoiler herstellen, maat.
Oud 11-02-2007, 21:09
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Oei! Pardon.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 12-02-2007, 00:23
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Papillon

Steve McQueen = geweldig
De locaties zijn eveneens geweldig. En niet te vergeten Dustin Hoffman natuurlijk, die doet het ook niet bepaald onaardig.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Oud 12-02-2007, 08:04
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Ik had gisteren nog een erg mooie avond. Eerst weer eens een keertje Le Samouraï en die was ontzettend gaaf, en daarna ging ik door met Ugetsu Monogatari en daar wist ik niet wat me overkwam, wat was dit fucking goed!
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 12-02-2007, 10:39
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-02-2007 @ 20:36 :
Minority Report (2002)

Spannende, intelligente thriller. Ondanks de aanwezigheid van Tom Cruise toch goed te doen. Ik heb weinig aan te merken op de film, behalve een paar zwakheden in het script:
Spoiler
Hoofdpijn...

4/5
Spoiler
Oud 12-02-2007, 11:14
poirot
Avatar van poirot
poirot is offline
Human Traffic
Vermakelijk maar n beetje achterhaald soms.

Goodfellas
Laatst nog een college over gehad, blijft een leuke film.
Oud 12-02-2007, 14:07
Verwijderd
The last man on earth, sterk eerste halfuur, daarna zakt de film compleet in. Jammer.
Oud 12-02-2007, 14:54
Verwijderd
Children of the Secret State : eenzijdig? Ja. Is dat erg? Niet echt. Mooie docu
Oud 13-02-2007, 02:22
Verwijderd
The Prestige

Tegenvaller. Deed me akelig veel aan The Illusionist denken. Prestige was niet veel beter; te gelikt, te slap
Spoiler
, te veel plottwist die helemaal wordt uitgelegd op het eind, met allerlei herhalingen van metaforen en boodschappen ("you want to be fooled", etc.)

Na Following, Memento en (in mindere mate) Insomnia had ik toch meer verwacht van Nolan's nieuwste product.

Gelukkig dat de muziek wederom van David Julyan was, het enige pluspunt.

5/10
Oud 13-02-2007, 02:56
Verwijderd
La Vita é Bella

nog altijd leuk, maar moet hem wel afkijken
Oud 13-02-2007, 10:37
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Harry Potter and the Goblet of Fire

Toen ik em in de bios zag had ik de week ervor net het boek weer eens gelezen (ik kon niet wachten op de film ), maar daardoor viel de film dus helaas een beetje tegen... Maar nu vind ik em weer leuk!
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Oud 13-02-2007, 10:43
Verwijderd
Red Road, erg gaaf, maar die vrouw is wel echt ziekelijk.
Oud 13-02-2007, 21:08
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
The Little Mermaid (1989)

Ik heb ooit gezegd dat Aladdin de beste Disney-film allertijden is, maar nu ga ik twijfelen. Dit is namelijk een schitterende film, een meesterwerk, een prachtstuk, een kunstwerk. Als ik nou over één Disney-film enthousiast kan worden…

Alleen de animatie al is van zulk hoog niveau, dat haast geen andere animatie-film die evenaart. De onderwaterwereld van Ariël is schitterend in beeld gebracht, met veel oog voor detail. Door middel van groene en blauwe tinten lijkt het allemaal heel realistisch. Dat is bijvoorbeeld te zien in de scène waarin Ariël en Botje samen het scheepswrak onderzoeken. Aan zaken als lichtval en licht/donker spel is veel zorg besteedt. Zie ook de scène in de grot van de meermin, als de schittering van de spulletjes weerspiegelt. De vele close-ups van Ariël zijn ook een goed voorbeeld van de schoonheid van de animatie. Met veel zorg voor detail en nuance is elke emotie, hoe klein ook, perfect weergegeven.

De openingsscène is de beste uit alle Disney-films. Dat komt dus door de animatie (let op die mooie walvissen bijvoorbeeld), maar vooral ook door de muziek. Die karakteristieke score van de film is daar voor het eerst te horen. Echt prachtig, en een heel goede ondersteuning voor de beelden; heel sfeervol. En dan moet het kasteel van Triton nog in beeld komen.

Die score van Alan Menken is geniaal. Voor een groot gedeelte van de film kan Ariël niet spreken, maar door middel van de score worden haar emoties duidelijk; dat is heel knap gedaan. De liedjes zijn ijzersterk. Vooral de teksten van Howard Ashman zorgen daarvoor. Ze zijn creatief, ze helpen het verhaal vooruit, ze komen niet over als hinderlijke onderbreking, maar als deel van de film en het verhaal. Allemaal liggen ze lekker in het gehoor, zijn lekker mee te zingen en blijven goed hangen.

‘Part of your world’ is extreem sterk gezongen door Jodi Benson, op een manier die goed aansluit op de tekst. Het lied vat de kern van de film samen. ‘Under the sea’ is qua tekst zoiets als ‘Prince Ali’ in Aladdin: bewonderenswaardig creatief. Alle dieren die genoemd worden hebben hun eigen arrangement. ‘Poor unfortunate souls’ is misschien wel het beste schurkenlied ooit. Verschrikkelijk goed gezongen door Pat Caroll; lekker overdreven. Stemmen zijn sowieso ook een sterk element van de film. Pat Caroll dus als Ursula is heel goed, en ook Samuel Wright als Sebastiaan en Jodi Benson als Ariël.

Helaas is de film niet helemaal perfect: de scène met de kok Louis had wat mij betreft geschrapt mogen worden. Het is misschien wel grappig (op een heel kinderlijke manier), maar het houdt het verhaal op en voegt niets toe. In dat opzicht dus opleidend en had weggeknipt kunnen worden. Ook het finalegevecht met Ursula vind ik niet sterk. Het opzwellen van Ursula sneed weinig hout. En het schip met uistekende houtpunt die haar uiteindelijk doodt, komt ook maar toevallig langs. Jammer, want verder is de film prima.

Score: 4/5
Oud 13-02-2007, 21:12
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik sluit me voor het eerst in de geschiedenis van het gele forum voor 100% aan bij Mark. Alhoewel ik de film een 5/5 zou geven.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 13-02-2007, 21:16
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 13-02-2007 @ 22:12 :
Ik sluit me voor het eerst in de geschiedenis van het gele forum voor 100% aan bij Mark.
We waren het eerder al eens hoor. Maar misschien niet voor 100% inderdaad.

Citaat:
Alhoewel ik de film een 5/5 zou geven.
Maar als je het 100% met me eens bent, dan ook over de minpunten, dus dan kan de film al geen 5/5 meer krijgen.
Oud 13-02-2007, 21:27
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-02-2007 @ 22:16 :
Maar als je het 100% met me eens bent, dan ook over de minpunten, dus dan kan de film al geen 5/5 meer krijgen.
Maar ik vind 4/5 gewoon te weinig. De minpunten zijn het niet waard een volledige punt af te trekken, hooguit een paar tienden, en dan rond ik naar boven af.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 13-02-2007, 21:31
Verwijderd
The untold story : toch wel een van de meest bizarre films die ik gezien heb. Anthony Wong
Oud 13-02-2007, 23:16
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Hannibal Rising

Mja best kut, het voegt niets toe aan de serie.
Oud 13-02-2007, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 14-02-2007 @ 00:16 :
Hannibal Rising

Mja best kut, het voegt niets toe aan de serie.
Kijk dan Untold story, veel beter dan Hannibal
Oud 14-02-2007, 00:02
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 14-02-2007 @ 00:40 :
Kijk dan Untold story, veel beter dan Hannibal
Het was de sneak preview. Ik zou die film kijken als je hem niet had geclassificeerd als 'bizar', want dat vind ik meestal geen leuke films.
Oud 14-02-2007, 07:52
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Inherit the Wind (1960) - Losjes gebasseerd op the monkey trial uit de jaren 20, waar een leraaar gearresteerd is en terrecht staat voor lesgeven over Darwin. Erg gave film, hier en daar misschien een beetje overdreven, maarja, er zijn nog steeds mensen die er zo over denken. Tracy en March waren geweldig, vooral in de scènes waar ze flink tekeer gingen tegen elkaar. Ook bijrollen voor Kelly (in zijn enige niet musical rol) en de domine Jeramiah waren erg goed.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 15-02-2007, 07:45
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Léon (Directors Cut)
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 15-02-2007, 09:58
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Juice schreef op 11-02-2007 @ 20:53 :
Idd, een vaak gemaakte fout bij dit soort thema's.
Tijdreizen en voorspellen zijn volgens mij niet genoeg bewezen om te zeggen dat die film fout zit

OT: The prestige.

Dik in orde, alleen na alle verhalen had ik wel iets meer verwacht.
Oud 15-02-2007, 10:29
Blubje
Avatar van Blubje
Blubje is offline
An Inconvenient Truth
Interessant
Uiteraard is er wel wat Amerikaans nationalisme aanwezig, maar niet erg storend.
Gore geeft een genuanceerd beeld van het glopbal warming probleem. Waarbij hij niet een compleet pessimistisch beeld geeft, maar ook laat zien dat er wat aan gedaan kan worden, als we maar bewust willen worden.
8.5/10

Winterschläfer
Geweldig
Heel erg in hetzelfde stijltje als "Lola Rennt", de film die volgde op deze.
Ik hou wel van films waarbij verschillende mensen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, door één gebeurtenis allemaal met elkaar verbonden raken
8/10
__________________
L&O SVU = Love :) | OTH obsessed <3 | Addicted to Bones
Oud 15-02-2007, 10:56
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 15-02-2007 @ 10:58 :
Tijdreizen en voorspellen zijn volgens mij niet genoeg bewezen om te zeggen dat die film fout zit
Logica wel. Vampiers bestaan ook niet, maar toch legt de logica bepaalde beperkingen op aan films waarin ze voorkomen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 15-02-2007, 16:41
Little Sister
Avatar van Little Sister
Little Sister is offline
Cruel Intentions

Bijna een letterlijke kopie van Dangerous Liaisons, maar dan hedendaags. Beet jammer, maar goed de hoofdpersoon is zeksy (die jongen) en het plot blijft wel leuk, dus ach, ik stoorde me er niet zo aan.

3/5
__________________
Your only friends are make believe
Oud 15-02-2007, 17:56
lp-girl
lp-girl is offline
Love me if you dare

we hebben deze film bekeken in de franse les en ik vond hem echt prachtig! heel mooi, leuk, origineel verhaal!

een van de beste franse films die ik ooit heb gezien

4.5/5
Oud 15-02-2007, 18:32
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Full metal jacket (1987)

Het eerste gedeelte van de film, tijdens de training, vind ik veel beter dan het tweede gedeelte, dat zich in Vietnam afspeelt. Maar dat is volgens mij één van de meest gehoorde opmerkingen.

Wat kan ik er verder van zeggen? Ik weet er niet veel over te vertellen, eigenlijk. Het is een goede film, maar onevenwichtig, door die duidelijke (kwalitatieve) tweedeling. Ik ken een heleboel Vietnam-films, maar ik vond deze toch één van de mindere.

2,5/5
Oud 15-02-2007, 21:07
Verwijderd
Cruel Intentions

Tigste keer dat ik hem zie. Soms heerlijk gemeen, en daardoor heel vermakelijk, ondanks enkele tenenkrommend slechte scènes.

6/10

Big Fish

Nu op tv. Tweede viewing. Erg leuk, vanwege de fantasierijke personages, gebeurtenissen en settings, maar soms wel wat rechttoe- rechtaan 'feelgood'.

Ewan McGregor heerst ook de pan uit btw.

8/10
Oud 15-02-2007, 21:18
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 15-02-2007 @ 22:07 :
Big Fish

Nu op tv. Tweede viewing. Erg leuk, vanwege de fantasierijke personages, gebeurtenissen en settings, maar soms wel wat rechttoe- rechtaan 'feelgood'.

Ewan McGregor heerst ook de pan uit btw.
En Albert Finney.
Oud 15-02-2007, 23:48
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Fantastic Four

Verraste me door zijn pakkendheid (als dat een woord is). Niets nieuws in het bijzonder, maar het wist me te boeien. Er zat ook nog wat goed geplaatste humor in dat ik wel kon waarderen. Vooral die flame-kerel die als enige reageert zoals veel mensen zouden willen dat superhelden reageren; namelijk dat het tof is om superkrachten te hebben.

8/10
__________________
.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Welke film, bitches. Welke film. (nummero zoveel +1)
DanielC
3 06-04-2007 11:50
Films, TV & Radio Welke film, bitches. Welke film. (nummero zoveel)
DanielC
500 06-04-2007 10:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.