Oud 23-10-2018, 21:50
Xodapyl
Xodapyl is offline
.

Laatst gewijzigd op 26-05-2019 om 22:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2018, 07:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Havo is ook prima! Je bent niet dom, of minder waard, omdat je havo doet. Je kunt gewoon doorstromen naar het HBO, en daar bijvoorbeeld een muziekopleiding doen. Er is een heleboel te leren over geluidstechniek!

Als ik jou was zou ik niet alsnog proberen VWO te halen. Kijkend naar jouw achtergrond, wordt dat geen succesverhaal. Vaak zegt men dat als je eenmaal in VWO 4 zit, dat je het dan wel af kunt maken. Helaas lukte het jou niet om over te gaan naar VWO 4, je hebt al die jaren keihard gewerkt maar blijkbaar sluit VWO niet goed aan op jouw capaciteiten. Misschien past de wat meer praktische aanpak op de havo veel beter bij jou. Zie havo dus niet als een afgang ("het is geen VWO, dus het is niet goed genoeg"), zie het echt als een kans! Jij zit nu op een niveau waar je met normale inspanningen mee kunt komen, en tijd overhoudt om je op andere vlakken te ontwikkelen. Het is jouw leven, je hoeft niet je VWO af te maken, puur om je ouders blij te maken. Trouwens, waarom zou je VWO willen doen, als je daarna toch niet naar de universiteit wil?

Als ik jou was zou ik na de havo wel een opleiding gaan doen. Natuurlijk kan je daarnaast proberen door te breken als artiest, YouTuber, of sporter, maar er is garantie dat dat je lukt. Zeker niet als je niet eens durft te beginnen. Een diploma (en de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt door een opleiding te volgen) is super waardevol!

Met 19 ben je trouwens nog niet "dik volwassen", je leven is net begonnen! Je moet nog super lang werken, en met een diploma op zak, stage ervaring en contacten in een relevante sector, is het vinden van een leuke baan een stuk makkelijker. Of misschien start je ooit wel je eigen bedrijf als producer. Maar ook dan wordt je echt niet dommer van alle ervaringen die je opdoet tijdens het volgen van een opleiding.

Als je straks 19 bent, en je alleen de middelbare school afgemaakt hebt, dan krijg je al snel een lullig baantje, of kom je full time bij de Action te werken . Daar ga je, denk ik, spijt van krijgen.

Als je naar Amerika wil, zal je ook goed voor jezelf moeten kunnen zorgen. In Nederland is er een goed zorgstelsel en heb je recht op uitkeringen, etc. In Amerika is dat allemaal heel anders geregeld. Je bent daar veel meer op jezelf aangewezen. Je moet jezelf dus ook financieel kunnen onderhouden. (En dan is een diploma wederom super handig! )

Ik zou eens een afspraak maken met je mentor, of je decaan, als ik jou was. Deze mensen kennen jou nog iets beter en kunnen met je meedenken over de toekomst, de doelen die je hebt, en de stappen die je moet zetten hierin.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-10-2018, 08:21
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Trouwens.... je kan er ook voor kiezen om naar het conservatorium te gaan. Als je havo hebt dan word je al toegelaten daaro. Maakt niet uit of je havo 3 of 4 hebt, Havo is havo.

https://www.conservatoriumvanamsterd...en-aanmelding/
Met citaat reageren
Oud 24-10-2018, 11:01
Verwijderd
Ik meen me te herinneren dat het Conservatorium van Amsterdam een notoir zwaar toelatingsexamen heeft. Mijn broertje heeft zich er maanden voor voorbereid destijds en het was niet eens z'n eerste (of tweede) master.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2018, 21:57
Verwijderd
Jup dat is heel zwaar, maar misschien wel een goede optie voor TS.

TS: zoals gezegd; je bent niet dom als je bent afgestroomd naar HAVO, je bent sowieso niet meteen dommer dan een VWO'er. Ik ken zeer slimme HBO'ers en zeer domme VWO'ers.

Waarom willen je ouders alsnog dat je VWO gaat doen? Misschien ben je wel wat meer praktisch ingesteld, ik vind het belangrijker dat je iets doet waar je blij van wordt en ja, ook waar je iets mee kan verdienen natuurlijk, maar daarvoor hoef je echt niet VWO te doen.

Ik ben al wat jaren ouder dan jij, heb VWO gedaan en nog veel meer. Ben ik slimmer dan iemand die dat niet gedaan heeft? Nee. Heb ik meer voorspoed? Integendeel. Ben ik nu gelukkiger? Nee. Ik ben niets meer dan een ander.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2018, 09:44
Verwijderd
<oude man>

Naarmate je ouder wordt krijgt geld alleen maar minder waarde, op een gegeven moment draag het niet meer bij aan concreet geluksgevoel en wordt het eerder last dan wat anders. Met andere woorden; geld zou geen drijfveer moeten spelen en, als ik dit op mezelf betrek, klopt het aardig. Daarnaast is het ook een tragische constatering dat 25K spaargeld geen reet voorstelt. Sta je echter 25K in de min, is dat wel echt een molensteen om je nek voor langere periode.

Daarnaast; opleidingsniveau zegt ook niet veel over of je een intelligent mens bent. Ik ken genoeg academici en hoogbegaafden die specifiek in de beoefende tak van sport maestro's zijn, maar voor de rest utterly useless. Je weet dat je met een academisch geschoolde geneticus als leek weinig in te brengen hebt, inhoudelijk gezien, in een gesprek/discussie over dit onderwerp. Tegelijkertijd weet ik dat ik de vloer met 'm aanveeg als 't gaat om IT. Ik ken ook mensen met meerdere masters én bachelors; ironisch genoeg zijn dat juist de mensen die zich daar vaak een tikkeltje over lijken te schamen, of op z'n minst heel terughoudend zijn in het kenbaar maken daar van.

En dan heb je het ook nog over het concept een "goed" mens zijn, in het algemeen. Daar is geen opleiding voor nodig, laat staan een zak geld.

Ik vind het altijd vrij treurig als mensen status moeten ontlenen uit dat soort zaken; bankrekening, opleiding, rang op de sociaal-maatschappelijke ladder (as perceived). Daar zou je boven moeten staan, je bent beter dan dat. Wanneer men jou daar op afrekent, het vermeende gebrek aan ~, is dat vooral kenmerkend voor hoe weinig je om die mensen zou moeten geven -- ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat gezegd hebbende; ik denk wél dat het VWO de beste c.q. makkelijkste perspectieven biedt. Anderzijds kan je prima je hele leven nog leren (hoewel dat later misschien minder makkelijk te combineren valt). Wees weloverwogen, gepassioneerd, en besluitvaardig in wat je ook besluit te doen. Dat is het enige zinnige wat iemand kan doen in het leven.

</oude man>
Met citaat reageren
Oud 25-10-2018, 10:35
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Het belangrijkste is dat je iets gaat doen dat je leuk vind. En jij moet nu voor jezelf gaan bepalen wat dat precies gaat worden. Maar goed...je bent nog vrij jong. Dus je hebt nog alle tijd.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2018, 11:02
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wie jij bent is zoveel meer dan wat je "bereikt" heb in het leven, veel meer dan een banksaldo en een diploma! Je karakter, je omgang met anderen, je interesses, dat zegt uiteindelijk veel meer, over wie jij als persoon bent. Zie jij je sociale ontwikkeling bijvoorbeeld ook als persoonlijke overwinning, iets waar je trots op mag zijn, en aan kunt blijven werken?

Je roept heel hard dat je een harde werker bent, en dat je je slaap opoffert voor dingen. Je bent daar trots op. Enerzijds is een harde werker zijn hartstikke goed, het toont discipline en toewijding. Tegelijkertijd laat het ook zien dat je helemaal niet zo goed bent in goed voor jezelf zorgen, voldoende rust pakken, tevreden zijn met normale prestaties, je niks aantrekken van wat anderen zeggen. Je hoeft jezelf niet altijd zo hard te pushen, op lange termijn is dat juist heel slecht voor je!

Wil je echt betekenisvol bezig zijn, stap dan eens uit je bubbel... Ga vrijwilligerswerk doen, of ga vakken vullen voor je geld. Dan kom je even in een hele andere kring, waar mensen andere kwaliteiten waarderen. Waar mensen het belangrijker vinden dat je vriendelijk en betrouwbaar bent, bijvoorbeeld. Het kan de kinderboerderij (om maar even wat te noemen) heus niet schelen of hun vrijwilliger havo of vwo doet, wel of je op tijd komt, netjes je werk doet, en of je goed bent voor de dieren en vriendelijk tegen de bezoekers.

Als je straks een grote-mensen-baan of eigen bedrijf hebt, vraagt niemand meer naar je cijfers van de middelbare school. Vaak niet eens naar de cijfers van je vervolgopleiding. Ontwikkel jezelf, in de breedste zin van het woord, en richt je niet alleen op zo hoog mogelijk scoren op school.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.