Oud 22-10-2015, 12:00
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Hallo allemaal

Weet hier iemand een goede website of iets dergelijks waar stappen staan beschreven om bacteriën te identificeren?

Dit zou ik graag willen doen als onderdeel van mijn PWS. Ik snap dat de soort identificeren misschien wat moeilijk is maar tot het geslacht moet toch kunnen?

Dus als iemand hier een goede website heeft of goede literatuur wat betreft het identificeren van bacteriën zou ik dat zeer op prijs stellen.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2015, 13:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
http://www.identax.org/
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 13:55
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
We hebben monsters genomen binnen school en op/in ons lichaam. We gaan ook een gramkleuring doen.

Thnx voor de snelle reactie.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 14:20
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Leuk idee! Hier nog een stukje over de gramkleuring: http://www.c2w.nl/gramkleuring-gaat-...p.408004.lynkx

En dit is een verschrikkelijk lelijke website, maar toch wel nuttig: http://www.bioplek.org/animaties/cel.../bacterie.html
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 15:47
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
En dit omdat het op facebook stond:
http://www.huffingtonpost.com/entry/...b02f6a900d3d57
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 15:58
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Thnx ik ga het allemaal zsm bekijken.

We hebben nu al 5 verschillende kolonies geselecteerd op kleur en de manier van groeien (er is 1 kolonie die onregelmatig groeit).

Het probleem is dat we nog steeds geen onderzoeksvraag hebben.

We dachten misschien iets met pH te kunnen doen door filterpapiertjes met verschillende pH op elke kolonie te leggen en dan te kijken of ze dood gaan etc.

Alleen moeten we hiermee wel ergens naartoe gaan. Ons PWS is tot nu toe dus nog niet echt specifiek.

Nadat ik dit topic had geopend bedenk ik me misschien wel een goede onderzoeksvraag.

"Is het mogelijk een bacterie te determineren met de spullen die we op school hebben liggen?"

Ik hoor graag commentaar/kritiek hierop.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 16:56
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
De simpelste vorm van determineren van bacterien is een gramkleuring doen en de meest onderscheidende is het hele beestje sequencen, maar het hangt af van wat je precies wilt weten welke het meest nuttig is.

Ik zou proberen je onderzoeksvraag wat algemener te maken, bijvoorbeeld in hoeverre kun je een bacterie onderscheiden met de spullen die we hebben, of hoeveel klassen kun je ermee onderscheiden.Of andersom, wat zijn de minimale middelen die je nodig hebt om een (in je dagelijkse omgeving voorkomende) bacterie te kunnen classificeren.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 20:56
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Bedankt voor je snelle reactie!

Dus is deze onderzoeksvraag diepgaand genoeg en haalbaar denk je?

"In hoeverre kun je een bacterie onderscheiden met de spullen die we hebben op school?"

Denk jij dat we dmv pH ook soorten kunnen onderscheiden of zal de pH bij de meeste soorten binnen een geslacht hetzelfde effect hebben?
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 20:57
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
PS: we kunnen 1000x vergroten met een lichtmicroscoop op school.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 25-10-2015, 18:09
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
De simpelste vorm van determineren van bacterien is een gramkleuring doen en de meest onderscheidende is het hele beestje sequencen, maar het hangt af van wat je precies wilt weten welke het meest nuttig is.

Ik zou proberen je onderzoeksvraag wat algemener te maken, bijvoorbeeld in hoeverre kun je een bacterie onderscheiden met de spullen die we hebben, of hoeveel klassen kun je ermee onderscheiden.Of andersom, wat zijn de minimale middelen die je nodig hebt om een (in je dagelijkse omgeving voorkomende) bacterie te kunnen classificeren.
Wat is sequencen?
We weten zelf ook niet wat we willen weten. Wat bedoel je met ''welke het meest nuttig is''?
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 15:03
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wat is sequencen?
We weten zelf ook niet wat we willen weten. Wat bedoel je met ''welke het meest nuttig is''?
Sequencen is de volgorde van de basen in het DNA bepalen en als je die dan vergelijkt met die van bekende soorten dan weet je precies met welke soort je te maken hebt (tenzij je een nieuwe soort ontdekt natuurlijk).

Met meest nuttig bedoel ik dat je methode moet passen bij wat je wilt weten, als je precies wilt weten welke bacterie het is dan is sequencn erg nuttig. Als je alleen wilt weten of een bacterie schadelijk is voor mensen of niet dan kom je met een gramkleuring een heel eind.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 15:06
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Bedankt voor je snelle reactie!

Dus is deze onderzoeksvraag diepgaand genoeg en haalbaar denk je?

"In hoeverre kun je een bacterie onderscheiden met de spullen die we hebben op school?"

Denk jij dat we dmv pH ook soorten kunnen onderscheiden of zal de pH bij de meeste soorten binnen een geslacht hetzelfde effect hebben?
pH heeft wel invloed, maar vooral op de groeisnelheid. Je moet erg extreme pH's gebruiken om een bacterie dood te maken, maar je kunt wel zien of ze sneller of trager groeien bij een hoge of lage pH. Temperatuur heeft daar ook invloed op, in de koelkast groeien (delen) ze wel maar langzamer dan bij kamertemperatuur en bij de optimale temperatuur verdubbelt de heoveelheid elke 20 minuten dacht ik.
http://www.microbiologie.info/Temper...smiddelen.html
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 10:41
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
De deeltijd van bacteriën is wel verschillend per soort. Dus de ene kolonie zal in een broedstoof binnen 20 minuten verdubbelen, de andere binnen 4 uur.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 16:56
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Sequencen is de volgorde van de basen in het DNA bepalen en als je die dan vergelijkt met die van bekende soorten dan weet je precies met welke soort je te maken hebt (tenzij je een nieuwe soort ontdekt natuurlijk).

Met meest nuttig bedoel ik dat je methode moet passen bij wat je wilt weten, als je precies wilt weten welke bacterie het is dan is sequencn erg nuttig. Als je alleen wilt weten of een bacterie schadelijk is voor mensen of niet dan kom je met een gramkleuring een heel eind.
Ik denk niet dat wij kunnen sequencen op school omdat je voor DNA-onderzoek geavanceerde apparatuur nodig hebt, toch?

Het lijkt me een goed plan om ons PWS richting het identificeren van bacteriën te brengen. Dus iets in de trant van ''In hoeverre kunnen wij bacteriën die voorkomen op school identificeren met de middelen die we hebben?''
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 17:08
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
pH heeft wel invloed, maar vooral op de groeisnelheid. Je moet erg extreme pH's gebruiken om een bacterie dood te maken, maar je kunt wel zien of ze sneller of trager groeien bij een hoge of lage pH. Temperatuur heeft daar ook invloed op, in de koelkast groeien (delen) ze wel maar langzamer dan bij kamertemperatuur en bij de optimale temperatuur verdubbelt de heoveelheid elke 20 minuten dacht ik.
http://www.microbiologie.info/Temper...smiddelen.html
Citaat:
De deeltijd van bacteriën is wel verschillend per soort. Dus de ene kolonie zal in een broedstoof binnen 20 minuten verdubbelen, de andere binnen 4 uur.
Thanks. Misschien gaan we nog wat met de pH doen, morgen gaan we vragen aan onze begeleider of we een gramkleuring kunnen doen en of we kunnen testen op de enzymen katalase en oxidase.

Is het een handige methode om dmv het testen op verschillende enzymen zo onderscheid te maken tussen bacteriën?

Hiermee doel ik op aëroob of anaëroob, katalasepositief of katalasenegatief, grampositief of gramnegatief, wel of geen melkzuurbacterie.

Kunnen wij door zo te puzzelen, en het uiterlijk te bekijken met een lichtmicroscoop die 1000x kan vergroten, in ieder geval tot het geslacht komen?

http://www.microbiologie.info/enzyme...ntificatie.htm
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 30-10-2015, 17:02
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dat ligt een beetje aan welke bacterien je hebt, maar stafylokokken moet je er zo bijvoorbeeld wel uit kunnen halen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2015, 18:31
Verwijderd
Moet dat echt?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2015, 19:06
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Moet dat echt?
Nee we hebben een gesprek gehad. We zijn een andere weg nu ingeslagen. Wel nog steeds met bacteriën
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-10-2015, 22:50
df
Avatar van df
df is offline
Durian, misschien kan je De Veroorzaker interviewen voor je PWS? Bacterie-expert uit de praktijk opvoeren dit dat
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2015, 23:14
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Durian, misschien kan je De Veroorzaker interviewen voor je PWS? Bacterie-expert uit de praktijk opvoeren dit dat
Haha dat is wel een leuk idee
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.