Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2007, 19:44
Hourglass
Avatar van Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-01-2007 @ 13:40 :
zie ook:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl

Waarom zou Wijsheid voor de rest geschapen zijn?
Waarom denk je dat we maar zo n klein deel van onze hersens gebruiken? We zijn immers geestelijk begrensd.
Advertentie
Oud 01-01-2007, 21:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 01-01-2007 @ 20:44 :
Waarom denk je dat we maar zo n klein deel van onze hersens gebruiken? We zijn immers geestelijk begrensd.
mooi antwoord. Alleen, wat is de noodzaak ervan om zoveel wijsheid te schapen waar toch niemand uiteindelijk wat aan heeft. Waarvoor dient die wijsheid dan, behalve het in gang zetten van gefilosofeer (die mogelijk leiden tot verkeerde aannames)?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 02-01-2007, 00:25
Hourglass
Avatar van Hourglass
Hourglass is offline
Zodat wij zelf zullen groeien, op zowel geestelijke als energetische basis, waar we na dit leven ook wat aan hebben.
Maar wie ben ik en wie ben jij?
Oud 02-01-2007, 05:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 02-01-2007 @ 01:25 :
Zodat wij zelf zullen groeien, op zowel geestelijke als energetische basis, waar we na dit leven ook wat aan hebben.
Maar wie ben ik en wie ben jij?
maar we zouden nooit alle wijsheid kunnen kennen. Zou dit betekenen dat slechts ons begrensde aardse leven dit tegenhoudt, maar dat die wijsheid ons toekomt na de dood? (is er een mogelijk bijbelse connectie met deze vraag?)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 02-01-2007, 12:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
joden needed http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1523143
Oud 03-01-2007, 21:49
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-01-2007 @ 06:29 :
http://youtube.com/watch?v=kgGOxU01h6Y
Ik versta er niet zo veel van....

maar.... kleine kinderen worden groot? Hoop voor de toekomst?
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Oud 04-01-2007, 20:30
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
waarom vasten sommige joden eigenlijk iedere vrijdag?
kennen zij buiten jom kippoer nog andere dagen die níet te maken hebben met herdenking? en weet iemand wat precies de betekenis en het nut van vasten is bij de gedachtenis aan een gebeurtenis?
Oud 17-01-2007, 15:59
heidje
heidje is offline
Citaat:
Nighthawq schreef op 06-07-2006 @ 05:10 :
Waarom is de (christelijke) rustdag op zondag?
Christus is op zondag opgestaan, vanaf toen gebruiken christenen de zondag als rustdag
Oud 17-01-2007, 23:02
Fey86
Fey86 is offline
Citaat:
heidje schreef op 17-01-2007 @ 16:59 :
Christus is op zondag opgestaan, vanaf toen gebruiken christenen de zondag als rustdag
Hoewel Christus op de eerste dag van de week (thans zondag genoemd) uit de doden werd opgewekt, bevat de bijbel geen instructie om die dag van de week als geheiligd terzijde te stellen.

„Het behoud van de oude heidense naam ’Dies Solis’ of ’zondag’ voor de wekelijkse christelijke viering, is grotendeels te danken aan de samensmelting van heidense en [zogenaamd] christelijke gevoelsoverwegingen op grond waarvan de eerste dag van de week door Constantijn [in een edict in 321 G.T.] zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen werd aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag [voor de verering] van de Zon’._._. . Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.” — Lectures on the History of the Eastern Church (New York, 1871), A._P. Stanley, blz. 291.
Oud 18-01-2007, 18:44
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
hoe komt iemand in het familie register van de mormoonse gemeenschap?
Oud 19-01-2007, 16:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 04-01-2007 @ 21:30 :
waarom vasten sommige joden eigenlijk iedere vrijdag?
kennen zij buiten jom kippoer nog andere dagen die níet te maken hebben met herdenking? en weet iemand wat precies de betekenis en het nut van vasten is bij de gedachtenis aan een gebeurtenis?
met vasten bedoel je toch "niet eten" he? Of versta je daar ook "wel eten, maar niet werken (ofzo)" onder? Want ik denk dat je dat laatste bedoeld m.b.t. vrijdag.

Vasten wordt op bepaalde dagen gedaan die altijd wel in het teken staat van een gebeurtenis (dat ondermeer dan herdacht wordt). Er zijn korte vastendagen (vergelijkbaar met ramadanvastdagen) en twee lange vastendagen (van de klok twee keer rond (min 24 uur)). Jom Kippoer heb je al genoemd. Tisha b'Av is er nog 1.

Het nut van vasten... goede vraag. Het maakt je bewust van wie je bent en wat je doet. Misschien dat het ook biologisch nuttig is, maar dat weet ik niet. De betekenis hangt per vastendag af.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-01-2007, 16:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 18-01-2007 @ 19:44 :
hoe komt iemand in het familie register van de mormoonse gemeenschap?
gaan die niet zelf de registers van kerken af?

En volgens mij kun je ook zelf toevoegen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-01-2007, 16:15
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
vichog schreef op 03-01-2007 @ 22:49 :
Ik versta er niet zo veel van....

maar.... kleine kinderen worden groot? Hoop voor de toekomst?
de beelden spreken voor zich. Ik vind het maar zielig voor ze
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-01-2007, 17:10
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-01-2007 @ 17:12 :
met vasten bedoel je toch "niet eten" he? Of versta je daar ook "wel eten, maar niet werken (ofzo)" onder? Want ik denk dat je dat laatste bedoeld m.b.t. vrijdag.

Vasten wordt op bepaalde dagen gedaan die altijd wel in het teken staat van een gebeurtenis (dat ondermeer dan herdacht wordt). Er zijn korte vastendagen (vergelijkbaar met ramadanvastdagen) en twee lange vastendagen (van de klok twee keer rond (min 24 uur)). Jom Kippoer heb je al genoemd. Tisha b'Av is er nog 1.

Het nut van vasten... goede vraag. Het maakt je bewust van wie je bent en wat je doet. Misschien dat het ook biologisch nuttig is, maar dat weet ik niet. De betekenis hangt per vastendag af.
nee, "niet eten". ik dacht dat er in het vroege jodendom ook iedere maandag en donderdag gevast werd? en de vrijdag. het ligt me zomaar bij, het zou ook kunnen dat het helemaal niet gebruikelijk is. is vrijdag dan als voorbereiding op sjabat? heeft vasten (of zou vasten dan) daar de betekenis (hebben) van concentratie en toewijding?

dan zou vasten namelijk ook een andere betekenis hebben dan herdenking. bij herdenking vraag ik me af wat het precieze nut is. bewust van je band met het verleden? er beter mee bezig kunnen zijn? heeft het iets te maken met schuldbeleving voor god? de aanleiding is bij het jodendom vaak simpel (het herdenken van), maar wat het precieze verband is met herdenken en vasten, begrijp ik nog niet helemaal. het moet toch een bepaalde beleving met zich meegeven. en het vasten over dagen die allang verleden tijd zijn (wat heeft de moord op gedalja nog te betekenen), heeft, lijkt mij, toch een diepere betekenis.
Oud 19-01-2007, 17:11
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-01-2007 @ 17:13 :
gaan die niet zelf de registers van kerken af?

En volgens mij kun je ook zelf toevoegen.
dat zou wel kunnen ja. ik heb vandaag 2 mormonen gesproken en ze wisten het exacte antwoord ook niet. over 2 weken gaan ze me er meer over vertellen .
Oud 19-01-2007, 17:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-01-2007 @ 18:10 :
nee, "niet eten". ik dacht dat er in het vroege jodendom ook iedere maandag en donderdag gevast werd? en de vrijdag. het ligt me zomaar bij, het zou ook kunnen dat het helemaal niet gebruikelijk is. is vrijdag dan als voorbereiding op sjabat? heeft vasten (of zou vasten dan) daar de betekenis (hebben) van concentratie en toewijding?


Op de Gregoriaanse vrijdagavond begint sjabbat. Sjabbat is de 7e dag en dagen beginnen bij zonsondergang. Het is vrijdagavond dus eigenlijk "zaterdag". De rustdag. Vasten heeft hier in principe weinig mee te doen. Behalve dan dat bepaalde elementen van het houden van sjabbat terugkomen in het vasten zelf (niet werken bv).

Wat betreft het vasten op doordeweekse dagen waar je het over had. Ik heb er nog nooit van gehoord. Is het niet misschien iets vroegs-christelijks?

Citaat:

dan zou vasten namelijk ook een andere betekenis hebben dan herdenking. bij herdenking vraag ik me af wat het precieze nut is. bewust van je band met het verleden? er beter mee bezig kunnen zijn? heeft het iets te maken met schuldbeleving voor god? de aanleiding is bij het jodendom vaak simpel (het herdenken van), maar wat het precieze verband is met herdenken en vasten, begrijp ik nog niet helemaal. het moet toch een bepaalde beleving met zich meegeven. en het vasten over dagen die allang verleden tijd zijn (wat heeft de moord op gedalja nog te betekenen), heeft, lijkt mij, toch een diepere betekenis.
Het hangt van de gebeurtenis af, zoals ik eerder aangaf, hoe het beleefd wordt. Jom Kippoer is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Tisha b'Av. Wat meer centraal staat in mijn optiek is bewustwording van het verbond (en binding) met God en het besef dat God kan straffen en belonen. Op Jom Kippoer na dan ook geen schuldbeleving.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-01-2007, 17:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-01-2007 @ 18:11 :
dat zou wel kunnen ja. ik heb vandaag 2 mormonen gesproken en ze wisten het exacte antwoord ook niet. over 2 weken gaan ze me er meer over vertellen .
"About Us

FamilySearch.org is a non-profit service sponsored by The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. We believe that every person is important and that families are meant to be both sacred and eternal. We encourage all people to find their ancestors and preserve their family histories. To help in this great pursuit, the Church has been actively gathering and preserving genealogical records worldwide for over 100 years."

ik zie dat ze ook uit andere bronnen (zoals immigratiespecificaties) informatie halen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 22-01-2007, 15:32
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-01-2007 @ 18:56 :
Het hangt van de gebeurtenis af, zoals ik eerder aangaf, hoe het beleefd wordt. Jom Kippoer is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Tisha b'Av. Wat meer centraal staat in mijn optiek is bewustwording van het verbond (en binding) met God en het besef dat God kan straffen en belonen. Op Jom Kippoer na dan ook geen schuldbeleving.
vasten is dus meer een middel te komen tot die bewustwording dan een emotionele uiting?
ik neem aan dat herdenken dan geactualiseerd wordt, via de eeuwigheid van het verbond. het echte rouwen (vasten als vorm van zelfvernedering om wille van schuldbeleving, 1sam7, neh9) en vasten, dat meestal samen op gaat in de tenach, moet je dan zoeken in de situatie van dat moment. vasten heeft dus nu een passievere rol als het gaat om de interactie tussen god en mens. afzondering is wel belangrijk, solidariteit met het verleden (verdriet, rouw om de situatie?) en de actualisering met het verbond en gods (huidige) leiding nodig hebben of afsmeken. niet eten wordt dus gebruikt als vorm van afhankelijkheid, je kwetsbaar op (kunnen) stellen (tov god) en als vorm van concentratie en afzondering.
in jom kippoer komen schuldbeleving en daarmee bekering wel terug.
is mijn beeld een beetje juist?

is hoeverre is vasten een plicht voor de mens/van god? zegt de talmoed nog iets buiten de regelgeving hóe. ik vraag het me even af omdat god, imo, zegt in oa jesaja 58 en zacharia 7 er de plicht niet zo van in te zien.

offt: ik ben in jedem fall wel blij met hun systeem .
Oud 26-01-2007, 17:19
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat houdt het in als gezegd worden dat negers zwart zijn "als straf op het gedrag van de Lamanieten"?

en een ander verhaal van cham, is het ook daadwerkelijk bewezen dat "de kaanieten" zich tot het zwarte ras hebben ontwikkeld?
Oud 28-01-2007, 19:16
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 26-01-2007 @ 18:19 :
wat houdt het in als gezegd worden dat negers zwart zijn "als straf op het gedrag van de Lamanieten"?
wat is het toch fijn antwoorden te vinden op je eigen vragen: "Lehi vertrok in 600 voor Christus met zijn volgelingen naar Noord-Amerika. Lehi had twee zonen, Nephi en Laman. Toen Lehi het leiderschap aan Nephi overdroeg, ontstond er een scheuring, doordat Laman het niet eens was met de keuze van zijn vader. De Nephieten waren rechtvaardig en eerlijk. De Lamanieten echter gedroegen zich zo dat God Zich aan hen ergerde en hen vervloekte met een donkere huid. Na de opstanding van Christus kwam Jezus naar Noord-Amerika om te evangeliseren en de twee clans bij elkaar te brengen. Ze gehoorzaamden en werden vriendschappelijke christenen, maar na enkele honderden jaren kwam de scheiding weer. Rond 400 na Christus brak er oorlog uit en roeiden de Lamanieten de Nephieten bijna helemaal uit. Mormon was de laatste leider van de Nephieten. De laatste Nephiet die ontkomen was, was Mormons zoon Moroni. Moroni heeft het laatste hoofdstuk van het Boek van Mormon geschreven. Hij kwam later als engel terug om de gouden platen aan Joseph Smith te overhandigen".
Oud 30-01-2007, 11:17
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 28-01-2007 @ 20:16 :
wat is het toch fijn antwoorden te vinden op je eigen vragen: "Lehi vertrok in 600 voor Christus met zijn volgelingen naar Noord-Amerika. Lehi had twee zonen, Nephi en Laman. Toen Lehi het leiderschap aan Nephi overdroeg, ontstond er een scheuring, doordat Laman het niet eens was met de keuze van zijn vader. De Nephieten waren rechtvaardig en eerlijk. De Lamanieten echter gedroegen zich zo dat God Zich aan hen ergerde en hen vervloekte met een donkere huid. Na de opstanding van Christus kwam Jezus naar Noord-Amerika om te evangeliseren en de twee clans bij elkaar te brengen. Ze gehoorzaamden en werden vriendschappelijke christenen, maar na enkele honderden jaren kwam de scheiding weer. Rond 400 na Christus brak er oorlog uit en roeiden de Lamanieten de Nephieten bijna helemaal uit. Mormon was de laatste leider van de Nephieten. De laatste Nephiet die ontkomen was, was Mormons zoon Moroni. Moroni heeft het laatste hoofdstuk van het Boek van Mormon geschreven. Hij kwam later als engel terug om de gouden platen aan Joseph Smith te overhandigen".
Dit verhaal kende ik echt helemaal niet, erg interessant.

Ik kende alleen de verklaring dat Sem, nadat hij zijn dronken vader Noach had bespot, vervloekt was en daarom een donkere huid kreeg. Dit naar aanleiding van genesis 9: 18-28 (http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl) Het staat er niet (letterlijk) en het lijkt me ook nogal onzin, maar het was de enige "christelijke" verklaring die ik kende.
Oud 30-01-2007, 17:30
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
z0pje schreef op 30-01-2007 @ 12:17 :
Dit verhaal kende ik echt helemaal niet, erg interessant.

Ik kende alleen de verklaring dat Sem, nadat hij zijn dronken vader Noach had bespot, vervloekt was en daarom een donkere huid kreeg. Dit naar aanleiding van genesis 9: 18-28 (http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl) Het staat er niet (letterlijk) en het lijkt me ook nogal onzin, maar het was de enige "christelijke" verklaring die ik kende.
deze visie is ook specifiek van de mormoonse beweging, die langte tijd iets tegen zwarte mensen hadden, als ik het zo uit mag drukken. ik weet alleen niet of het officieel nou dit verhaal is van de lamanieten, het verhaal van cham.., of nog een ander verhaal van kain.
Oud 30-01-2007, 17:53
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 30-01-2007 @ 18:30 :
deze visie is ook specifiek van de mormoonse beweging, die langte tijd iets tegen zwarte mensen hadden, als ik het zo uit mag drukken. ik weet alleen niet of het officieel nou dit verhaal is van de lamanieten, het verhaal van cham.., of nog een ander verhaal van kain.
Volgens mij is er voor christenen in het algemeen helemaal geen verhaal en wordt het gewoon niet besproken in de bijbel. Ik denk dat God de mens gewoon in diversiteit heeft geschapen, anders zou er wel iets specifieks over staan. Ik bedoel, Jezus was waarschijnlijk ook iets getint persoon, gezien de contrijen waar Hij vandaan komt.
Oud 30-01-2007, 19:00
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
z0pje schreef op 30-01-2007 @ 18:53 :
Volgens mij is er voor christenen in het algemeen helemaal geen verhaal en wordt het gewoon niet besproken in de bijbel. Ik denk dat God de mens gewoon in diversiteit heeft geschapen, anders zou er wel iets specifieks over staan. Ik bedoel, Jezus was waarschijnlijk ook iets getint persoon, gezien de contrijen waar Hij vandaan komt.
bij hen.
Oud 15-02-2007, 07:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Interessant linkje: History of Religion
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-02-2007, 11:27
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik heb al gezocht, maar ik kan het nergens vinden.

Wat is nou het verschil tussen de Nederlands Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerk? Is het hetzelfde? Heeft de Gereformeerde Kerk zich afgescheiden van de Nederlands Hervormde Kerk?

Ik kan het nergens duidelijk vinden, kan iemand mij hiermee verder helpen?
Oud 19-02-2007, 11:43
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
de nederduits gereformeerde kerk krijgt op een gegeven moment de naam nederlands hervormde kerk (1816).

de gereformeerden kerken in nederland/gereformeerde kerk/synodalen (nu grotendeels pkn), ik denk dat je deze bedoeld, is een samenvoeging van een deel afgescheidenen van die nederlands hervormde kerk (1892). later kreeg je binnen deze kerk nog twee afscheidingen, van de herstelden en van de vrijgemaakten.

met "de gereformeerden" worden ook vaak de bevindelijk gereformeerden aangeduidt, de calvinistische stroming (denk aan: gereformeerde gemeente ed).

mooie afbeelding van de hele zaak.
Oud 19-02-2007, 14:14
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-02-2007 @ 12:43 :
de nederduits gereformeerde kerk krijgt op een gegeven moment de naam nederlands hervormde kerk (1816).

de gereformeerden kerken in nederland/gereformeerde kerk/synodalen (nu grotendeels pkn), ik denk dat je deze bedoeld, is een samenvoeging van een deel afgescheidenen van die nederlands hervormde kerk (1892). later kreeg je binnen deze kerk nog twee afscheidingen, van de herstelden en van de vrijgemaakten.

met "de gereformeerden" worden ook vaak de bevindelijk gereformeerden aangeduidt, de calvinistische stroming (denk aan: gereformeerde gemeente ed).

mooie afbeelding van de hele zaak.
Dankjewel .
Oud 19-02-2007, 19:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-02-2007 @ 12:43 :


mooie afbeelding van de hele zaak.
wat ingewikkeld
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-02-2007, 20:17
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-02-2007 @ 20:33 :
wat ingewikkeld
Ja, ik had hem al eerder gezien en ik snapte er geen bal van .

Maar aan de uitleg van =zwart wit= had ik wel veel hoor .
Oud 20-02-2007, 12:08
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
het gaat wel vaak om kleine groepen hoor. die groeien na verloop van tijd natuurlijk wel weer uit tot belangrijke gemeenten.
mensen vinden wat hen onderscheidt, mensen zoeken naar wat hen verbindt. leer, leven en interpretatie, terugkeer na verwatering zijn allemaal redenen uit te stappen. vervolgens vinden (dolende) mensen elkaar weer in een nieuwe gemeente.
je kunt er wel een studie "interkerkelijk verkeer" van maken.

Citaat:
Van 1816 tot 2004: Nederlandse Hervormde Kerk (NHK)
Van 1834 tot 1869: Christelijke afgescheiden gemeenten
Van 1834 tot 1869: Gereformeerde Kerken onder het Kruis (GKohK)
Van 1840 tot 1907: Ledeboeriaanse gemeenten
Vanaf 1869: Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK1)
Van 1886 tot 1892: Nederduits Gereformeerde Kerken (NdGK)
Van 1892 tot 2004: Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN)
Vanaf 1907: Gereformeerde Gemeente in Nederland en Noord-Amerika
Van 1907 tot 1948: Oud-Gereformeerde Gemeenten (OGG)
Van 1922 tot 1948: Federatie van Oud-Gereformeerde Gemeenten
Van 1926 tot 1946: Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband
Vanaf 1944: Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)
Vanaf 1948: Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN)
Van 1952 tot 1968: Christelijke Gereformeerde Gemeente (CGG)
Vanaf 1953: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN)
Vanaf 1967: Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK)
Vanaf 1980: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)
Vanaf 2003: Nieuwe Vrijgemaakte Kerken
Vanaf 2004: Hersteld Hervormde Kerk (HHK)
Vanaf 2004: Protestantse Kerk in Nederland (PKN)
Vanaf 2004: Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKiN)
Opmerking: De Gereformeerde Bond, opgericht in 1906, is geen gereformeerde denominatie, maar een orthodoxe groepering, thans binnen de PKN.
maar jullie hebben wel gelijk . dit is enkel nog wat zich "gereformeerd" noemt.
Oud 20-02-2007, 18:06
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Heb ik gelijk als ik zeg dat de Gereformeerden strenger zijn dan de Hervormden?
Oud 20-02-2007, 20:04
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
dat ligt er aan wat voor gereformeerden en wat voor hervormden je bedoelt

haha, maar nee dat kun je niet zo zeggen, de ene hervormde kerk is namelijk heel streng en de andere een stukje lichter. Het is wel standaard zo dat de gereformeerde gemeente strenger is dan de hervormde kerk. De gereformeerde kerk weet ik weinig van.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 20-02-2007, 20:09
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 20-02-2007 @ 19:06 :
Heb ik gelijk als ik zeg dat de Gereformeerden strenger zijn dan de Hervormden?
ten eerste bestaan beiden kerken sinds 2004 grotendeels binnen de pkn (zie later).

maar het is heel moeilijk te zeggen. de gereformeerde kerk scheidde zich af van de nhk omdat dezen te vrijzinnig waren. ik denk dat de gereformeerde kerk (synodaal bedoel ik dan) de laatste decennia een enorm sterk seculiere ontwikkeling heeft doorgemaakt. een afscheding die de vrijgemaakte geref kerk voorbracht, is wel behoudender (gebleven of opnieuw geworden). over het algemeen wordt er in de gereformeerde kerk een behoorlijk vrijzinnige stroming vertegenwoordigd.
(je ziet dat een deel van de afgescheidenen van de geref. kerk in hersteld verband zich in 1946 weer bij de ned. herv. kerk schaart. ik denk dat je daaruit al wel kunt opmaken dat deze kerk (in vele ogen) nog dichter bij de waarheid stond).

de nederlands hervormde kerk is eigenlijk de grote kerk van weleer. in tussentijd is er aardig wat afgescheiden, maar het is ook logisch dat binnen deze groep grote verschillen bestaan. deze kerk kent ook een strenge stroming (geen officieel kerkverband): de gereformeerde bond. deze kerk kent ook vrijzinnige stromingen, maar ik denk voor het grootste gedeelte middenveld.

in míjn ogen (en ik kan het mis hebben) kent de nhk een groter aantal behoudenden en is de gereformeerde kerk in die korte tijd de nhk weer voorbij geseculariseerd.

misschien kan iemand anders er nog wel iets zinvol(ler)s over zeggen?

deze groepen hebben elkaar weer gevonden in de pkn. je ziet dat er stromingen binnen beiden kerken zijn die hier niet in meegaan: de hersteld hervormde kerk en de voortgezette gereformeerde kerken in nederland. het grootste gedeelte heeft het blijkbaar wel weer met elkaar kunnen vinden.
Oud 20-02-2007, 20:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 20-02-2007 @ 21:04 :
De gereformeerde kerk weet ik weinig van.
daar kom jij toch ook .

en ik hoop dat ik de goede groepen bedoelde ja . ze vallen in ieder geval allebei onder de noemer "gereformeerd".
voor het geval je toch de (hele rechterflank van) orthodoxgereformeerden bedoelde, die zijn in ieder geval strenger in leer leven dan de hervormden. de gereformeerde bond is goed met hen vergelijkbaar.
Oud 20-02-2007, 20:43
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 20-02-2007 @ 21:12 :
daar kom jij toch ook .

en ik hoop dat ik de goede groepen bedoelde ja . ze vallen in ieder geval allebei onder de noemer "gereformeerd".
voor het geval je toch de (hele rechterflank van) orthodoxgereformeerden bedoelde, die zijn in ieder geval strenger in leer leven dan de hervormden. de gereformeerde bond is goed met hen vergelijkbaar.
ik kom wel es in de gereformeerde kerk bij ons in het dorp, maar dat is er maar één, en één kerk is niet representatief voor alle gereformeerde kerken. Die gereformeerde kerk bij ons int dorp is lichter dan de hervomrde kerk waar ik in zit. (te herkennen aan dat er bij ons uit de oude berijming kwa psalmboek word gezongen en daar de nieuwe berijming, en daar jeugddiensten georganiseerd mogen worden en kindernevendienst, bij ons alleen thema diensten en zondagsschool) koel he.

maar ik hoor van gereformeerde kerken dat die juist wat zwaarder zijn. Of misschien niet zwaarder, maar zich meer beschouwen als enige perfecte waarheid. Je moet als gereformeerde dus naar een gereformeerde school, hogeschool, en liever niet afen toe naar andere kerken. Maar dat kan ik mis hebben.

nja conclusie van het geheel: kerknamen zeggen niks. Het gaat in een gemeente vooral om of het een levende gemeente is, waar mensen om elkaar geven en waar God aan het werk is, en dat is in gemeentes met alle soorten namen zo, namen van kerken zeggen niets over de doodsheid of levendheid ervan.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 20-02-2007, 20:51
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 20-02-2007 @ 21:43 :
maar ik hoor van gereformeerde kerken dat die juist wat zwaarder zijn. Of misschien niet zwaarder, maar zich meer beschouwen als enige perfecte waarheid.
van dat trekje heb ik ook weleens gehoord ja. maar dat zegt verder weinig over de leer van een kerk.
edit: is die kerk toevallig geen vrijgemaakte gereformeerde kerk? dan klopt het volgens mij zeker wel.

Citaat:
nja conclusie van het geheel: kerknamen zeggen niks. Het gaat in een gemeente vooral om of het een levende gemeente is, waar mensen om elkaar geven en waar God aan het werk is, en dat is in gemeentes met alle soorten namen zo, namen van kerken zeggen niets over de doodsheid of levendheid ervan.
kerken ontstaan niet voor niets. er zitten wel degelijk enorme verschillen tussen de ger gem in ned en de ev luth kerk. ik denk niet dat die veel van gods-, mens- en wereldbeeld gemeen hebben. maar goed, de een hecht meer waarde aan leer en er is (glucklich) een grote interkerkelijke basis.
Oud 20-02-2007, 21:05
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Hmm, ja ik generaliseer het allemaal wel een beetje zie ik. Ik wist niet dat er zoveel verschillende stromingen waren. Ik ken toevallig iemand van toen ik nog heel klein was. Hij zat op een streng christelijke, ik geloof gereformeerde school, ging elke zondag twee keer naar de kerk en mocht op zondag geen tv kijken ed. Dat kwam nogal streng op mij over. Hij is later ook naar een gereformeerde middelbare school gegaan.

Maar goed, ik ben al vaker in een katholieke kerk geweest, ik wil binnenkort eens zelf gaan zien hoe het er aan toe gaat in andere kerken.

Nieuwsgierigheid .
Oud 20-02-2007, 21:10
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
neem dan wel veel kerken he, want één kerk is niet representatief
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 21-02-2007, 13:43
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
kent iemand een forum over de Islam, waar de mensen een beetje intelligent zijn, niet schreeuwerig, en er goed gesnapt word wat de bedoeling is van een forum.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 21-02-2007, 14:33
Verwijderd
Vraagje aan de christenen: Toen Abraham (vzmh) van God te horen kreeg dat hij zijn zoon moest opofferen, welke zoon was dit? Zijn er verschillende opvattingen hier over?
Oud 21-02-2007, 15:06
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 21-02-2007 @ 15:33 :
Vraagje aan de christenen: Toen Abraham (vzmh) van God te horen kreeg dat hij zijn zoon moest opofferen, welke zoon was dit?
En zij kwamen ter plaatse, die hem God gezegd had; en Abraham bouwde aldaar een altaar, en hij schikte het hout, en bond zijn zoon Izak, en legde hem op het altaar boven op het hout. (gen 22:9).

Citaat:
Zijn er verschillende opvattingen hier over?
niet dat ik weet, want het is duidelijk genoeg.
Oud 21-02-2007, 15:58
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 20-02-2007 @ 22:10 :
neem dan wel veel kerken he, want één kerk is niet representatief
Weet ik, doe ik ook .
Oud 21-02-2007, 21:26
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 21-02-2007 @ 16:06 :
En zij kwamen ter plaatse, die hem God gezegd had; en Abraham bouwde aldaar een altaar, en hij schikte het hout, en bond zijn zoon Izak, en legde hem op het altaar boven op het hout. (gen 22:9).


niet dat ik weet, want het is duidelijk genoeg.
De reden waarom ik de vraag stelde is, omdat in de islam het Ismael is ipv Isaac. En toen ik wat 'research' hierover had gedaan hoe het zit met de christenen, kwam ik op een aantal versen uit Genesis.

Abram was zesentachtig jaar toen Hagar hem Ismaël baarde. (gen. 16)

Abraham was honderd jaar toen zijn zoon Isaak werd geboren. (gen. 21)

‘Roep je zoon, je enige, van wie je zoveel houdt, Isaak, en ga met hem naar het gebied waarin de Moria ligt. Daar moet je hem offeren op een berg die ik je wijzen zal.’ (gen. 22)

Hoe kan het dat God Abraham oproept om zijn enige zoon mee te nemen (dat wil zeggen Ismael, aangezien deze eerder geboren was dan Isaak) en er dan later in de vers staat Isaak? Zie ik iets over het hoofd?
Oud 21-02-2007, 22:07
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 21-02-2007 @ 22:26 :
Zie ik iets over het hoofd?
Ja, de belofte van God.

Enig is Isaak namelijk in de zin van enige zoon op grond van de belofte aan Abraham. Isaak is de zoon van de belofte. Enig heeft hier dus meer de betekenis van uniek.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Oud 21-02-2007, 22:51
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 21-02-2007 @ 23:07 :
Ja, de belofte van God.

Enig is Isaak namelijk in de zin van enige zoon op grond van de belofte aan Abraham. Isaak is de zoon van de belofte. Enig heeft hier dus meer de betekenis van uniek.
En waar kan je terug vinden dat dat ermee bedoelt wordt? Of is dat je eigen interpretatie?
Oud 21-02-2007, 22:54
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-02-2007 @ 21:17 :
Ja, ik had hem al eerder gezien en ik snapte er geen bal van .

Maar aan de uitleg van =zwart wit= had ik wel veel hoor .
Korte Uitleg:

In 1834 werd ds. Hendrik de Cock uit Ulrum door de Hervormde Kerk uit de kerk gebannen omdat hij zich voorbeeldig hield aan de belijdenisgeschriften. Op grond daarvan werd de akte van afscheiding of wederkeer getekend door hem en de kerkraad van Ulrum en was de afscheiding een feit.

De koning pikte dit niet en er brak er brak een moeilijke tijd aan voor de afgescheidenen. Een deel van de afgescheidenen nam de naam "Gereformeerde kerken onder het kruis" aan. Voor 1816, voor het remonstrantse kerkbestel werd ingevoerd en de naam in Hervormde Kerk werd veranderd had men namelijk de Nederduyts Gereformeerde Kerken in Nederland. De Hervormde Kerk had de oude papieren geërfd en de afgescheidenen mochten zich niet "Gereformeerd" noemen of ze werden vervolgd, vandaar ook de toevoeging "onder het kruis". Kruiskerken wil namelijk zeggen kerken die onder vervolging te lijden hebben. Een deel van de afgescheidenen hadden geen trek in vervolging vanwege een naampje en werden de "Christelijke afgescheiden gemeenten"

Ondertussen was in 1840 weer een groep uit de Hervormde kerk getreden onder leiding van ds. Ledeboer: De ledeboeriaanse gemeenten.

Nadat de vervolging op hield en de grondwet van 1848 was ingevoerd, kwam het in 1869 tot een fusie tussen de Gereformeerde kerken onder het kruis en de Christelijke afgescheiden gemeenten. Zoals wel vaker gebeurt bij fusies, wil soms een deel niet mee en blijft achter. Zo kwam het dat een deel van de Gereformeerde kerken onder het kruis apart bleef en in 1907 fuseerde met de Ledeboeriaanse kerken en de Gereformeerde Gemeente vormde. Ook toen bleef een gedeelte van de Ledeboeriaanse kerken achter en vormden de Oud-Gereformeerde gemeenten. (Voor de verdere geschiedenis van de Gereformeerde gemeenten en de oud-Gereformeerde gemeenten zul je bij iemand anders moeten zijn)

In 1886 was er de doleantie onder leiding van Abraham Kuyper de befaamde theoloog en staatsman. Opnieuw brak er een groep met de Hervormde Kerk.

Al deze afscheidingen van de Hervormde kerk gebeurden omdat de Hervormde kerk te vrijzinnig was en de verlichting (letterlijk de verduistering van Gods Woord) er vat op had gekregen, zodat de Remonstrantse leer door veel predikers geleerd werd (tot het verderf van velen).

In 1892 was er vervolgens de fusie tussen de Dolerende kerken en de Christelijk afgescheiden gemeenten en gingen de Gereformeerde Kerken in Nederland heten. Zoals gebruikelijk was er weer een deel dat niet mee ging in de fusie en de Christelijk Gereformeerde Kerken ging vormen. (Dit onder andere omdat ze het niet eens waren met de leer van Abraham Kuyper van de veronderstelde wedergeboorte, maar daarover later meer)

(Aangezien het al laat is probeer ik morgen de boel te vervolgen)
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Oud 22-02-2007, 07:37
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 21-02-2007 @ 23:51 :
En waar kan je terug vinden dat dat ermee bedoelt wordt? Of is dat je eigen interpretatie?
lees genesis 17 maar:
15 Nog zeide God tot Abraham: Gij zult den naam van uw huisvrouw Sarai, niet Sarai noemen; maar haar naam zal zijn Sara.
16 Want Ik zal haar zegenen, en u ook uit haar een zoon geven; ja, Ik zal haar zegenen, zodat zij tot volken worden zal: koningen der volken zullen uit haar worden!
17 Toen viel Abraham op zijn aangezicht, en hij lachte; en hij zeide in zijn hart: Zal een, die honderd jaren oud is, een kind geboren worden; en zal Sara, die negentig jaren oud is, baren?
18 En Abraham zeide tot God: Och, dat Ismaël mocht leven voor Uw aangezicht!
19 En God zeide: Voorwaar, Sara, uw huisvrouw, zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam noemen Izak; en Ik zal Mijn verbond met hem oprichten, tot een eeuwig verbond zijn zade na hem .
20 En aangaande Ismaël heb Ik u verhoord; zie, Ik heb hem gezegend, en zal hem vruchtbaar maken, en hem gans zeer vermenigvuldigen; twaalf vorsten zal hij gewinnen, en Ik zal hem tot een groot volk stellen;
21 Maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten, dien u Sara op dezen gezetten tijd in het andere jaar baren zal.
22 En Hij eindigde met hem te spreken, en God voer op van Abraham.

in genesis 21 kun je lezen dat izak geboren wordt en hagar en ismael uitgedreven worden uit het kamp van abraham en in de woestijn paran gaan leven.
Oud 22-02-2007, 13:54
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 21-02-2007 @ 23:54 :
Korte Uitleg.
Dankjewel, ik kijk uit naar je vervolg .
Oud 22-02-2007, 20:12
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Korte Uitleg (vervolg)

In 1926 was er in de Gereformeerde Kerken in Nederland de kwestie Geelkerken. Ds. Geelkerken leerde dat de geschiedenis van de zondeval zoals die in Genesis niet letterlijk was gebeurt. Dat werd op de synode van Assen van 1926 veroordeeld. Een klein aantal verliet daarop samen met Geelkerken de Gereformeerde Kerken, vormden een eigen kerkverband en gingen in 1946 op in de Hervormde Kerk.

In 1944 was de vrijmaking. Zoals al eerder vermeld was de leer van Abraham Kuyper van de veronderstelde wedergeboorte een geschilpunt waardoor de Christelijk Gereformeerde Kerken niet waren meegegaan in de fusie. Deze leer zegt kortgezegd dat wanneer een kind gedoopt wordt men moet veronderstellen dat het wedergeboren is, maar als het later ongeloof blijkt, dan was de doop eigenlijk niets meer dan geknoei met water. Daartegen bestond al sinds de fusie bezwaar. In 1905 werd deze leer dan ook op de synode van Utrecht behandeld. Er werd een compromisformule opgesteld waarin de leer van kuyper licht werd afgewezen. Zodoende bleef dit geschil spelen. Nadat de synode van 1942/44 de leer van Kuyper dwingend oplegde en eveneens de dortsche kerkenordening aan hun laars lapte, bleef er niets anders over dan vrijmaking van het synodale juk. Zo werd in 1944 de akte van vrijmaking of wederkeer getekend.

De vrijgemaakte kerken bleven de oude naam dragen "Gereformeerde kerken in Nederland" evenals de synodalen. Echter ter onderscheid werd eerst de aanduiding (onderhoudende artikel 31 Dortsche Kerkenordening) ook wel gehanteerd en later de aanduiding (vrijgemaakt), hoewel deze niet tot de officiele naam behoort. Hierdoor zijn acta van de Generale synode alleen op grond van de plaats waar deze gehouden is te onderscheiden. Beide kerkgenootschappen publiceerden namelijk onder deze naam.
(Al weet ik niet zeker of dat nog steeds geld voor de vrijgemaakte kerken)

Door verscheidene oorzaken is het nimmer gekomen tot hereniging met de Christelijk Gereformeerde Kerken.

In 1964 werd ds. van der Ziel uit Groningen geschorst omdat hij op eigen houtje samensprekingen hield met de synodalen. In 1967 werd daarop de open brief geschreven en ondertekend door een aantal predikanten. Men vond namelijk dat de vrijgemaakten te enghartig over de vrijmaking dachten. Uiteindelijk traden er een heel hoop buiten verband en vormden de Nederlands Gereformeerde Kerken.

Ondertussen was na een paar decennia na de vrijmaking in de synodale kerken de vrijzinnigheid op gang gekomen die leidde tot het samen-op-weg (van de duivel) proces en uiteindelijk tot de fusie in 2004 tot de Protestantse Kerk Nederland.
Bij deze fusie gingen in zowel de hervormde kerk als de gereformeerde kerken in nederland (synodaal) een aantal kerken niet mee en vormden de "Hersteld Hervormde Kerk", respectievelijk de "Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland".

Doordat de laatste decennia in de vrijgemaakte kerken een meer evangelicale wind is gaan waaien zijn er in deze kerken een heel hoop bezwaarden. Een gedeelte van die bezwaarden heeft na wat zij zien als onschriftuurlijke leer de vrijgemaakte kerken verlaten in 2003 en de "Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)" opgericht.

Vervolgens moet nog worden opgemerkt dat de Gereformeerde Bond en de Confessionele verenigingen geen kerkverbanden zijn of waren. Men zou ze misschien het beste kunnen omschrijven als lobbygroepen binnen de Hervormde Kerk.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic #2
Verwijderd
102 21-08-2013 17:36
Levensbeschouwing & Filosofie Ik geloof!
Lekker-chickie
220 24-09-2010 16:04
Levensbeschouwing & Filosofie Kunnen niet-Joden ook in de hemel komen?
floortje613
28 18-09-2009 18:16
Levensbeschouwing & Filosofie voel me leeg
tjappie
183 03-03-2007 15:53
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vraagjes over geloven topic
T_ID
501 29-06-2006 23:21
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe weet je dat jouw religie de juiste is?
akumabito
98 29-11-2005 02:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.