Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2007, 19:42
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline






Ik maak vaak kleine tekeningetjes (zoals hier boven) met inkt op papier. Deze scan ik dan in en bewerk ze in photoshop. Heel amateuristisch. Ik zet de kleur op black&white, en verhoog dan het contrast zodat ik zo dik en duidelijk mogelijke lijnen krijg. Daarna zet ik het weer op kleur en kleur de vakken in. Eerst sloeg ik het dan op als een jpgbestand, maar de laatste tijd als een photoshopbestand of een pdf om dat ik zie dat ik dan betere kwaliteit krijg.

Photoshop is volgens mij voornamelijk voor foto's... (vandaar de naam) en er moeten vast geschiktere programma's bestaan voor dit soort tekeningen? Kunnen jullie me tips geven? Het liefst zou ik mijn schetsen zo bewerken dat de inktlijnen die ik scan harder worden. Ik weet niet goed of 'harder' de juiste term is. Nu is het rondom de lijnen vaak pixelachtig. Zeker in vergelijking met de kleuren die ik pas op de computer toevoeg. Ik ben echt een n00b met dit soort programma's, en dat maakt dat tutorials die ik via google zoek onbegrijpelijk zijn. Bovendien weet ik niet waarop ik moet zoeken, omdat ik de termen niet ken. Ik kan mn probleem al moeilijk uitleggen.

Maar goed, hopelijk begrijpen jullie me wel en kunnen jullie me helpen

alvast bedankt!
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2007, 21:12
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
illustrator is je vriend
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 02:46
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
illustrator is je vriend
Mee eens. Wat je ook zou kunnen proberen als gratis alternatief is Inkscape. Ik vind dat het onderdoet voor Illustrator, maar dat ligt ook aan de prijs. Illustrator is duur("Buy US$599"), en Inkscape is gratis

Leuke tekeningetjes btw Zouden best met 3 naast elkaar in een lijstje kunnen op een witte muur?
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 16:00
Verwijderd
Citaat:

Leuke tekeningetjes btw Zouden best met 3 naast elkaar in een lijstje kunnen op een witte muur?
ja of gewoon op een hele muur lijkt me ook wel gaaf
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 16:47
maxwell
Avatar van maxwell
maxwell is offline
Citaat:
ja of gewoon op een hele muur lijkt me ook wel gaaf
ja idd allemaal van die kleine tekeningen die samen 1 vormen


maar illustrator is het beste aan te raden, op bepaalde sites gewoon gratis te downloaden. ik mag je helaas niet meer info geven
__________________
Abc.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 17:37
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Illustrator inderdaad.
En als je in photoshop naast het omhooggooien van het contrast ook de helderheid +20 doet (of meer, of minder, wat werkt) verdwijnt er ook een hoog grijze pixeltroep. Daarna kun met je magic wand met een hoge tolerance de witte vlakken selecteren en deleten/wit verven. Dan zou het laatste beetje ook wel weg moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 10:07
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Yay! Bedankt voor alle gave complimenten, maar vooral met de tips, daar kan ik vast wat mee! Ik ga dr gauw mee aan de slag.

Ik wilde trouwens sowieso een muur in kamer vol kladderen, en dit idee

"ja idd allemaal van die kleine tekeningen die samen 1 vormen"

is wel heel erg gaaf. Maar dan moet ik er wel van te voren over na gaan denken en niet te impulsief aan de slag gaan. Hmmz. *denkstof heeft*

Maar iig bedankt allemaal!
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 13:13
Verwijderd
Citaat:
ja idd allemaal van die kleine tekeningen die samen 1 vormen


maar illustrator is het beste aan te raden, op bepaalde sites gewoon gratis te downloaden. ik mag je helaas niet meer info geven
Het lijkt mij juist ook wel gaaf om op een muur bijvoorbeeld alleen de tekening met de wolkjes te schilderen, denk dat dat ook al wel een heel gaaf effect geeft mits het een vrije muur is..
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 14:57
Tuna
Avatar van Tuna
Tuna is offline
Is Illustrator niet meer je vriend als je de tekening direct overtrekt met je pentool? Vorig jaar had ik een klasgenoot die zijn tekeningen op dezelfde manier als de TS maakte, daar kwam echt tof spul uit en zonder Illustator (link kan ik wel in PM geven ).
Neemt natuurlijk niet weg dat het alsnog een geweldig programma is
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 17:10
maxwell
Avatar van maxwell
maxwell is offline
Citaat:
Het lijkt mij juist ook wel gaaf om op een muur bijvoorbeeld alleen de tekening met de wolkjes te schilderen, denk dat dat ook al wel een heel gaaf effect geeft mits het een vrije muur is..
ok

ik ben zelf meer van de "zoveelmogenlijktekeningenopéénmuur"
__________________
Abc.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 19:39
Verwijderd
Citaat:
ok

ik ben zelf meer van de "zoveelmogenlijktekeningenopéénmuur"
ah ok! Misschien hou ik meer van overzicht.. voor in een kamer dan. Maar ik vind ze leukkk!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 22:30
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Citaat:
tricks!

donderdag 11 januari 17:37

Nooit je geheimen delen is voor mietjes, dus omdat ik regelmatig de vraag krijg "hoe maak je die cartoons?" hierbij voor de kenners van Photoshop een kleine uitleg:

1. schetsen met blauw potlood (omdat blauw wegvalt als je gaat scannen op zwart/wit
2. netjes inkten met pen, penceel, kroontjespen, whatever. Als het maar zwart is!
3. scannen: doe dat op zwart/wit (dus geen grijswaarden of in kleur) en kies een hoge resolutie: 600 DPI
4. in Photoshop zet je de tekening op RGB kleuren. Met de magic wand met ANTI-ALIAS uit, selecteer je al het zwart en kopieer dat naar een nieuwe layer
5. Onder die lijntekeninglayer kun je nu gaan kleuren. Als je het emmertje op ALL LAYERS zet, dan vult ie de gebieden netjes in. Je kunt met alle tools overigens kleuren, wat je zelf prettig vindt
6. Maak een nieuwe laag aan met een opacity van bijvoorbeeld 25% voor de schaduwen. Hiermee poets je dus schaduwen met zwart over de kleurlaag heen, voor de diepte
7. Voor web: PSD plat maken, resizen, jolige tekst erin, klaar!
8. Rekening versturen
9. Incasseren
10. Naar de hoeren
11. Bier drinken en nieuwe grap verzinnen
http://www.nozzman.nl/nieuws.php?m=200701
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:52
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Tuna, die link in een pm is van harte welkom!
Erik, yaaay dat is echt een goede tip Daar kan ik zeker wat mee!

en maxwell & Miekepieke bedankt voor het hardop nadenken over het muur idee, ik krijg nu al zin om te beginnen, maar de muur in kwestie is nog niet tot mijn beschikking Dus ik maak alvast duizend schetsen. ^_^
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 18:26
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Ik regel wel een muur
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 21:43
Gunkan
Gunkan is offline
Voor de manier waarop Euryalo tot nog toe werkt gebruik ik steeds GIMP, op dezelfde manier als die zij beschrijft.

/me is tegen gejatte software, dus gaat voor gratis+open-source.

Tegenwoordig neem ik inderdaad de InkScape/Illustrator weg: teken de schets op papier, scan'm in en teken hem volledig uit in InkScape. Da's een droom joh! Dat je je getekende lijnen heel simpel nog aan kan passen! *inlove*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Chronisch ziek zijn, hoe accepteer je dat je lijf niet alles kan wat jij wilt?
Daantje_0705
20 24-10-2014 07:49
Psychologie droom / 2e leven / heb hulp nodig
JoeyFischer
41 21-01-2013 14:25
Algemene schoolzaken Moeite met praktische vakken
traagvanbegrip
5 02-09-2012 09:06
ARTistiek toelatingsexamen st lucas + vraagje over vrije grafiek
Verwijderd
7 28-05-2010 19:11
ARTistiek Euryalo zoekt hulp
Euryalo
12 24-01-2009 20:10
Levensbeschouwing & Filosofie Kennis over Allah
BiL@L
9 14-10-2004 22:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.