Oud 25-10-2011, 11:58
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Lieve Letteraars,

Er was eens, in een digitaal land hier niet ver vandaan, een forummer. Hij heette Issun. Elke dag struinde hij door het land met zijn muis, op zoek naar een nieuw avontuur. Vroeger beleefde hij daar veel plezier aan, er was genoeg te doen en elke dag kwam hij wel weer nieuwe mensen tegen die interessante dingen te vertellen hadden. Maar de laatste tijd vond hij het wel wat stil worden. Issun werd neerslachtig, zijn muis vond dat Issun afstandelijker werd en Muis vond dat natuurlijk niet leuk.

Muis besloot zelf op ontdekkingstocht te gaan. Door berg en dal, langs virussen en proxy's, surfend over de golven van een dichtgesponnen web kwam hij uiteindelijk terecht in het diep verborgen forumbazenland, verborgen in een bos. Daar in een boom zat de heks flyaway. Ooit was zij mooi, zij had in haar jonge jaren vleugels zo stralend als een zon, zo kleurrijk als een regenboog. Ze zong en kwetterde en vertelde hele verhalen, waar Issun destijds zo van had genoten. Maar nu was zij grauw verkleurd, en zat ze op een tak dicht tegen de stam van een oude beuk. Ze viel daar nauwelijks op, dus het duurde even tot Muis haar gevonden had.
'Flyaway?' riep de Muis. Geen reactie. 'Flyaway!' riep Muis nu wat harder. Er klonk geritsel en een zacht geluid. Muis zag nu waar de grauwe vogel zich bevond, en hij trippelde snel naar boven.

'Wat is er, lieve Muis?' kraakte Flyaway.
'Je moet me helpen, vogel, je kent Issun toch nog wel?'
'Natuurlijk, dat is zo'n lieve jongen, hoe gaat het met hem? Ik zie hem niet zo vaak meer...' zei Flyaway, nu wat helderder.
Muis keek even om zich heen, verlegen, en zei toen: 'Ik moet je helaas vertellen dat het niet goed met hem gaat. Hij heeft geen fut meer, we gaan nergens meer heen, en er gebeurt zo weinig.'
'Ojee!' Schrok Flyaway. 'Dat kan natuurlijk niet! Zonder zijn verhalen zal dit bos langzaam wegkwijnen, het is hartje zomer maar de bomen zijn al haast in winterstand, enkele hebben nog kleur, maar ook die bladeren vallen op de hoop die wordt verteerd en langzaam zwart kleurt. Ik durf nauwelijks meer te vliegen, ik kan het niet aanzien, maar ik merk dat ook ik vervaag. Dankjewel Muis, laten we snel wat doen! Hoe kunnen we de wereld weer kleur geven, hoe krijgen we Issun weer naar buiten?'
Muis dacht even na. 'Ik weet wat!' zei Muis enthousiast. 'Laten we een verhalenwedstrijd organiseren! Een oude schildpad heeft mij ooit in het oor gefluisterd dat niets de wereld zoveel kleur geeft als de kracht van fantasie, spel en saamhorigheid. Als dit niet werkt, dan pas moeten wij de moed opgeven.'
Flyaway ging wat verzitten, ze vloog omhoog en bereikte na wat onhandig gefladder de bovenste tak van de beuk. De zon streelde haar veren, en langzaam kregen ze weer kleur.
'Ik ben nog niet sterk genoeg,' zei Flyaway, 'jij zal het moeten doen. Roep het woord, laat ieder zijn verhalen vertellen zodat Issun weer naar buiten komt. Pas dan krijgt het hele bos weer kleur. Ga nu snel, ik zal weer moeten rusten. Dankjewel Muis, voor het maken van de lange tocht en het redden van je lieve baasje.'

Muis holde langs beken, door struiken en door mos. Hij sprong dwars door Flora, over Fauna, hoorde Nieuws en Achtergronden sissend discussieren, hij liftte mee op Verkeer en Vervoer, haalde eten in De Kantine en overal waar hij kwam verspreidde hij de boodschap.

"Doet mee aan de verhalenwedstrijd! Schrijf een sprookje, in de breedste zin van het woord! Doe mee en geef ons bos weer kleur, laat de rivieren overstromen, geef het land weer vocht. Over een maand zal Issun weer herrijzen, behaag hem met al uwer verhalen en verwoord uw diepste literaire verlangens op papier."

Muis trippelde zachtjes naar de hut waar Issun zich bevond. Issun sliep, dus Muis ging voorzichtig op zijn schouder zitten en hij rustte samen met hem. Een glimlach lag op zijn gezicht.

Vanaf de hoogste tak kon Flyaway de reis van Muis goed volgen, en ze zag ieder zoeken naar inkt en papier, naar stenen en beitels, of naar een gitaar en een kampvuur. Haar verendos was weer terug grijs gekleurd, maar in de zon glansten haar veren die bijna ongezien rood en groen leken te weerspiegelen.

Komt het goed? Leeft het bos nog lang en gelukkig?


Het thema is dus Sprookjes, en over een maand openen we een poll. Als er vrijwilligers zijn voor een jury, mogen zij zich melden, dan komt er ook een juryprijs. Het maximum aantal woorden is 3000.

Stuur het in een Word document op naar letteren@scholieren.com , onder vermelding van je nickname.

Veel plezier iedereen!

Laatst gewijzigd op 25-10-2011 om 12:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2011, 14:21
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Lui rekte Kitten zich uit en strekte zijn rug in de volle zon. Hij voelde zich verfrist na een lange, rustige dag zonnebaden en slapen. Dat waren ook de meest belangrijke dingen die hij deed in zijn dag, dus hij had er uit-ge-breid de tijd voor genomen. Toch was nu zijn rust verstoort door dat onuitstaanbare knaagdier dat geen minuut stil kon blijven zitten. Misschien moest hij toch maar eens overwegen om Muis op te eten. Hij had duidelijk geen enkel respect voor Kitten.

Toch drong langzaam maar zeker tot Kitten door wat de enkel-bijter had geroepen: een verhalenwedstrijd. Dat was interessant! Echt iets voor een dier op stand om rustig voor te gaan zitten. Pennetje hier, pootje daar. En dan meer! Sprookjes! Het was als op zijn lijf geschreven. Dan maar niet zonnebaden vandaag. Op, aan de slag!
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 16:19
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Gerucht bereikte het oor van Issun. Het was het praten van de bomen, die hoopvol spraken over hun grotere broers in verre landen die herrezen tot boven de wolken uit, de bomen spraken van groot nieuws, eens, nee, binnenkort zou ook dit bos de hemel instijgen en alles zou weer zijn als vroeger.
De goede flyaway had zijn gebeden gehoord! In gedachten al hief hij zijn legendarische pen van drakenzweet en gorgelgrimkikker en schreef zijn relaas, tot het de legende werd zoals wij die nu kennen.

Episch intro, flyaway, moge uwe naam weerklinken in de harten van velen na u en uw winden waaien tot ver in de uiterste hoeken van de fantasie.

__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 17:18
Verwijderd
Vanuit Folkvangr in het verre Asgard boog Freyja zich voorover naar de wereld. Wat vingen haar katten daar op? Een verhalenwedstrijd met als thema sprookjes? Dat vond zij als mythologisch figuur toch wel heel interessant..! Als de zoveelste oorlog en een persoonlijke vete met Loki niet te veel tijd gingen kosten, dan wilde zij daar toch wel bij zijn! Zo niet als schrijver, dan mogelijk als jurylid, want die rol pastte haar als godheid natuurlijk maar al te goed.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 17:34
Verwijderd
Op de berg Olympus was alles rustig. Zeus had een van zijn avontuurtjes met een stervelinge, Hera keek heel hardnekkig de andere kant op en ook Apollo en Aphrodite waren wat met elkaar aan het scharrelen. Maar, Athena verveelde zich. Altijd maar uitkijken op die eeuwige stad waar ze alles zo democratisch moesten doen... Daarom riep zij Apate tot zich, de godin der Misleiding en tevens een van de gruwelen uit de doos van Pandora. 'Apate' zei Athena 'ik verveel me. Ga naar beneden en kijk of er iets te doen is voor mij!' Apate knikte en verdween, mengde zich onder de Atheense menigte. Daar hoorde zij voor het eerst over de verhalenwedstrijd! Zou dit interessant genoeg zijn? Maar Apate zou Apate niet zijn als ze dit rechtstreeks aan Athena zou doorgeven! Zij zou hier zelf aan mee gaan doen, misschien dat ze zo eindelijk een huisje zou krijgen op Olympus.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 19:22
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Woei. Daar stak The Larch haar bos in brand met de souvenirs die ze uit de vuurrivier had meegenomen, zo enthousiast was ze. Daarna stapte ze in haar vijzel en vloog weg.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 20:29
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Haastig keek Miekje op haar zakhorloge, die van haar overleden vader was geweest. Oei, ze moest zich haasten, over een paar dagen was de prins jarig, en die verlangde naar een zelfgeschreven sprookje. Als haar verhaal de mooiste was, zou de prins met haar trouwen. Vlug schortte ze haar rokken hoog op en rende door de drukke, overvolle stad naar huis, klom ladder af naar de voedselkelder en stak een kaars aan. Hier was het stil, hier kon ze denken. Ze reikte naar haar ganzenveer met zilveren kroon, en begon te schrijven zoals nog nooit iemand gedaan had....
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 22:56
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik heb al iets geschreven, maar het is veel te maf. Ik denk dat ik maar iets anders ga verzinnen.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2011, 19:17
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Omg, al die verhalen Apate en flyaway <3

Ik ga mijn best doen, maar ik ben niet goed in verhalen schrijven. En sprookjes zijn moeilijk. Dus.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2011, 19:22
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Omg, al die verhalen Apate en flyaway <3

Ik ga mijn best doen, maar ik ben niet goed in verhalen schrijven. En sprookjes zijn moeilijk. Dus.
De opdracht is niet 'schrijf een sprookje', maar 'schrijf een verhaal met als thema sprookjes'. He. En je kan prima schrijven, dus lever maar gewoon wat in!

Ik heb intussen wat af, maar ik durf het nog niet in te sturen.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2011, 21:30
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Als ik mijn ding inzend denken jullie vast ik dat ik niet helemaal goed ben.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2011, 22:03
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik ben heel erg benieuwd
Met citaat reageren
Oud 06-11-2011, 22:09
Verwijderd
Ik heb echt weinig inspiratie.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2011, 00:18
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
De opdracht is niet 'schrijf een sprookje', maar 'schrijf een verhaal met als thema sprookjes'. He. En je kan prima schrijven, dus lever maar gewoon wat in!

Ik heb intussen wat af, maar ik durf het nog niet in te sturen.
O ja hihi.
Ik ga proberen mijn best te doen Maar met af en toe druk van meerdere kanten zal ik vast iets produceren

En, dan wacht je even totdat je het wel durft in te sturen
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2011, 08:34
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
O ja hihi.
Ik ga proberen mijn best te doen Maar met af en toe druk van meerdere kanten zal ik vast iets produceren

En, dan wacht je even totdat je het wel durft in te sturen
Wat een ongelige post! hihi. Maar ik ben best bereid druk op je te leveren hoor.

En huhu. Ik weet niet of het er van gaat komen, want over een paar dagen heb ik het waarschijnlijk veel te druk om dan nog iets nieuws te maken. Dus het moet eigenlijk ongeveer nu, maar ja. Of ik verbeter het. Ik zie wel of ik nog wat instuur.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 18:17
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ik heb echt weinig inspiratie.
Dit ja .
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2011, 22:08
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik heb deze week ook toetsweek dus niets kunnen doen. Zullen we polldatum verzetten?
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 09:11
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik vind het prima, maar de poll is pas eind november
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-11-2011, 09:26
CuwleMandarijn
Avatar van CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
Er was ooit eens lang lang geleden, (ongeveer 3 minuten) was er eens een melkboer, die zijn melk verkocht voor een hele hoge prijs, de arme kindertjes die zo dorst waren, waren gedwongen smirnoff ice te drinken, de melkboer verdiende geld als vervuilt water, en zocht naar steeds meer klanten, steeds meer hebzucht, uiteindelijk begon de winter, en zijn melk smaakte naar oude dweilen, hij raakte zijn vaste doorverkoop-klanten al gauw kwijt( china, die stoppen natuurlijk melamine in) de arme man, ,moest noodgedwongen zijn koeien verkopen, en zijn vrouw ook, omdat vrouwen eenmaal geld kosten, de wereld kon niet zonder melk, en had melk genoeg , want er zijn meer koeien dan leveranciers, toen op kerst avond, zag de arme man, een lichtje aan de hemel, hij bidde tot god en vroeg: god, laat alstublieft mij een kans geven deze melk te verkopen, god luisterde niet, want god had het te druk, uiteindelijk viel er een melk kan vanuit de hemel op zijn heufd en toen wist der man shet, hij verkochtte melk aan bedrijven voor een lagere prijs, maar een hogere prioriteit: want van zijn melk, werdt kaas gemaakt, en yoghurt, en al die andere dingen die snel zuur worden als je ze 4 dagen buiten de koelkas houd, en van de opbrengst werrdt de heer genezen van zijn bronchitus


uiteindelijk leefde de man lang en.....(gelukkig?) nee drie maanden
__________________
Dat is nou het punt, je bent wel aardig, en lief, en 3 jaar, maar toch wordt je gezocht in 42 staten...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 19:14
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
?????

Wat is dat? Het is ten eerste de bedoeling dat je je inzending mailt naar het emailadres dat in de beginpost staat. Ten tweede zou ik zoiets wel nog een keer of twaalfhonderd doorlezen voordat je het instuurt.

--

Verder ben ik soooort van begonnen aan een verhaal. Maar het is een kutverhaal. Dat komt omdat ik niet zo vaak verhalen schrijf. Maar waarschijnlijk ga ik voor de deadline toch geen ander verhaal schrijven, dus waarschijnlijk ga ik dat verhaal - als ie af - inzenden.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 10:19
Verwijderd
Oh Geel <3 je sig! Wauw En ook zo van toepassing
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 17:38
Verwijderd
Okee, ik stuur morgen in. Nu doet hotmail het even niet.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 18:02
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Zo, ben begonnen en het gaat goed. Wanneer is de deadline?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 13:04
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Eind november, 25e.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 13:43
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik ga mijn best doen er nog tijd voor te maken, maar het gaat erg lastig op't moment.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2011, 21:25
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik heb mijn debiele verhaal nog eens herlezen en hoe maf het ook is, toch maar besloten het in te sturen. Ik ga hier vast niet mee winnen, maar ja.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!

Laatst gewijzigd op 02-12-2011 om 15:36.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 13:21
Verwijderd
Ik ga er in het weekend eens even goed ervoor zitten
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Eind november, 25e.
Hee, mijn naamdag.

Citaat:
Ik heb mijn debiele verhaal nog eens herlezen en hoe maf het ook is, toch maar besloten het in te sturen. Het is wel een dikke vijf pagina's maar nog geen 3000 woorden. Ik ga hier vast niet mee winnen, maar ja.
Hee, het is een anonieme wedstrijd hè.

En ik heb mijn verhaal verzonden, is hij recht aangekomen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 13:49
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Hij is aangekomen
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 13:53
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Update


De verhalen worden op twee manieren gepost, als Word-document en als bericht op het forum.

Ik wil jullie vragen om zelf de opmaak te doen, dus als je vetgedrukte / onderstreepte / schuine woorden hebt gebruikt (of andere opmaak, centreren of wat dan ook), stuur dan een tweede document met [B], [I], enz. in je verhaal verwerkt, zodat ik het alleen in een forumbericht hoef te plakken.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 13:00
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik ga het niet halen... te veel werk. Sorry
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 14:35
Verwijderd
Heftige dip hier en NaNo heeft prioriteit, dus tenzij de deadline naar ergens in december wordt geschoven, wordt 't 'm hier ook niet, ben ik bang... Wanneer is de deadline precies?
Jureren moet trouwens wel lukken, mochten er nog juryleden nodig zijn
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 15:31
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Hier ga ik het ook niet halen. School en Sinterklaas en allemaal andere dingen te doen, ik vind geen tijd om inspiratie op te doen!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 15:47
Verwijderd
Het is me in het weekend niet gelukt maar ik kan het nog proberen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2011, 22:57
Verwijderd
Gebruik gewwon je eigen fantasy!
Of je kan ook je gevoelens op schrijven alleen dan met een sprookje.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2011, 23:42
Verwijderd
Sorry! Ik meld me ook af, er kwam een nieuwe verslaving in mijn leven.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-11-2011, 12:46
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik red het wel, maar als zoveel mensen het niet redden dan stel ik voor de deadline te verleggen. Zo is er ook niets aan.
EDIT: Blijkbaar is het zelfs vandaag.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 13:21
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Mij best, er zijn nog niet genoeg inzendingen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 16:09
Verwijderd
Deadline verlengen zou op zich wel prima zijn, maar dan ga ik het denk ik alsnog niet redden aangezien er bij mij tentamens aankomen . Dus dan zou het tot februari verlengd moeten worden en dat is wel een beetje heel erg lang.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 09:50
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mijn verhaal komt dit weekend af. Ik kon er afgelopen week niet aan werken, dat lijkt me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 15:12
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
De mijne stuur ik denk ik vanavond wel op.

EDIT: Opgestuurd.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!

Laatst gewijzigd op 26-11-2011 om 23:36.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 11:27
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 21:34
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mijn verhaal is af; ik laat mijn moeder nog even een second opinion geven en dan stuur ik hem op; dat zou vanavond nog kunnen zijn!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 23:13
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ziezo, klaar!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 20:41
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wanneer is de deadline? Ik ben zo benieuwd
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 21:06
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
Wanneer is de deadline? Ik ben zo benieuwd
Hij was eergisteren, geloof ik.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 21:07
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Jamaar hij is wat verplaatst
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 21:17
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja, maar naar wanneer
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 21:26
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Is er eigenlijk een jury- en een publieksprijs?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 21:39
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Wie zijn er nog bezig?

Wie wil er in de jury?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Insturen tot 1 oktober.
Ieke
59 03-10-2009 22:49
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - animo?
flyaway
105 01-09-2009 23:36
ARTistiek Foto/Beeld voor Letterenwedstrijd gevraagd!
Verwijderd
24 15-05-2006 18:02
Verhalen & Gedichten Stem op het beste verhaal uit de verhalenwedstrijd!
Ieke
176 26-08-2005 16:28
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: 1 augustus
Verwijderd
424 07-08-2005 21:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.